ارز های دیجیتال

تحلیل زمانی چیست و چه کاربردی دارد؟ + نحوه استفاده از آن

تحلیل زمانی چیست و چه کاربردی دارد؟ + نحوه استفاده از آن

در بازارهای مالی مانند بازار خرید و فروش ارزهای دیجیتال، فرد معامله گر باید بتوانند شرایط مختلف را مدیریت کرده و با کمک ابزارهای مختلف به میزان سود بیشتری دست یابد. تحلیل زمانی در ارز دیجیتال یکی از موارد مهم و تأثیرگذار در این زمینه است که می‌تواند کاربردهای زیادی را برای دستیابی به سود بیشتر به همراه داشته باشد. در ادامه به آموزش تحلیل زمانی پرداخته و نحوه استفاده از آن را بررسی می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

مفهوم تحلیل زمانی چیست؟

تحلیل تکنیکال خود شامل دو بخش مهم قیمتی و زمانی است. تحلیلگران نمودارهای قیمت را بررسی می‌کنند تا بتوانند بازار را در آینده پیش بینی کرده و حرکت‌های بعدی خود را به درستی انجام دهند. حال این نمودارها بر اساس زمان شکل گرفته و نمی‌توان به یکباره آن‌ها را مشخص نمود. 

قیمت‌ها در مجموعه‌های زمانی مختلف یا Time Series بررسی می‌شوند که به آن تحلیل زمانی گفته می‌شود. به این صورت اطلاعات مفید و کاربردی حاصل می‌شود که تحلیل گر به کمک آن‌ها می‌تواند آینده قیمت را پیش بینی کند. تحلیل زمانی از بهترین و ساده‌ترین ابزارهایی است که در بازارهای مالی مورد استفاده افراد قرار می‌گیرد. بدین ترتیب با آموزش تحلیل زمانی می‌توانید خروجی مثبتی از بازارهای مالی دریافت کنید. 

کاربردهای تحلیل زمانی چیست؟

کاربردهای تحلیل زمانی چیست؟

حال که با مفهوم تحلیل زمانی آشنا شدیم، باید ببینیم این ابزار در تحلیل تکنیکال چه کاربردی دارد. به طور کلی 4 کاربرد مهم در این زمینه تعیین شده که می‌توانند برای تحلیل گران مفید باشند. 

پیشنهاد مطالعه: مشاهده تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال

  • همپوشانی زمانی

در تحلیل زمانی تنها ملاک و معیار «زمان» است. همپوشانی زمانی، به این صورت است که چندین ابزار مختلف با یکدیگر ترکیب و بر روی نمودار قیمت‌ها استفاده می‌شوند تا تریدر منطقه‌ای که بیشترین تراکم نسبت‌های فیبوناچی را دارد، مشاهده کند. به احتمال بالا، در این مناطق تغییراتی رخ خواهد داد. 

  • همپوشانی قیمتی و زمانی

با ترکیب این دو اطلاعات، داده‌های بیشتری حاصل می‌شود. با قرار دادن تارگت قیمت، می‌توان زمان ورود و خروج را نیز پیدا کرد تا میزان سود به بالاترین حد خود برسد. 

  • واگرایی زمانی

واگرایی زمانی، با کمک واگرایی در بعد زمان استفاده شده و مزیت‌های مختلفی را به همراه دارد. در واقع به کمک تحلیل زمانی، مفهوم واگرایی زمانی نیز به کار می‌رود. واگرایی زمانی خود چند نوع مختلف دارد که در تحلیل زمانی استفاده می‌شوند.  واگرایی زمانی معمولی زمانی اتفاق می‌افتد که کندل‌های فاز اصلاحی از کندل‌های روند قبلی، بیشتر باشند. در این شرایط روند بازار تغییر نداشته و حرکت‌های قبلی ادامه خواهند داشت. 

  • شناخت عمق بازار

معمولا با نگاه سطحی به بازار مالی نمی‌توان تحلیل درستی از آن انجام داد. اما با استفاده از انواع تحلیل زمانی می‌توان زمان ورود و خروج را تا حد زیایی پیش بینی کرد. البته بهتر است از ابزارهای مختلف برای شناخت عمیق بازار استفاده نمود. سطحی نگری در بازار نمی‌تواند شما را به سود بالا برساند.

یک تحلیل زمانی موفق چه فاکتورهایی دارد؟

یک تحلیل زمانی موفق چه فاکتورهایی دارد؟

برخی از فاکتورهای بسیار مهم وجود دارند که باید توسط تحلیلگر رعایت شوند. به این صورت تحلیل زمانی در ارز دیجیتال بدون نقص صورت می‌گیرد. در ادامه این فاکتورها معرفی شده‌اند.

۱. بررسی چارت قیمت

بدون چارت قیمت هیچ تحلیل درستی از بازار صورت نمی‌گیرد. این فاکتور بسیار مهم بوده و اطلاعات ارزشمندی در آن وجود دارد که تحلیل‌گر باید بتواند آن‌ها را استخراج کند. برای بررسی چارت و استخراج اطلاعات مفید آن باید به موارد زیر مسلط باشید:

  • آشنایی با رسم ترندها، ابزارهای فیبوناچی
  • استخراج الگوهای متفاوت رفتاری چارت در رویدادها
  • بررسی چارت و نحوه تغییر آن در بازه‌های زمانی مختلف 

۲. فیبوناچی

فیبوناچی مسئله‌ای بسیار مهم و گسترده در تحلیل‌های مختلف است. سطوح بازگشتی فیبوناچی به صورت خطوط افقی بر روی چارت مشخص می‌شوند. این خطوط می‌توانند به صورت احتمالی موقعیت‌های حمایت و مقاومت را مشخص کنند. هر سطح با کمک دو نقطه در بالا و پایین نمودار ایجاد می‌شود و با ضرایب یا درصدهای بالاتر از خود هماهنگ است. با بررسی این خطوط می‌توانید متوجه میزان بازگشت حرکت قبلی به قیمت خود را نشان می‌دهد. 

پیشنهاد مطالعه: آموزش کامل اندیکاتور فیبوناچی 

نکته مهمی که از آن برداشت می‌شود، این است که روند قبلی با احتمال بالا ادامه پیدا می‌کند یا خیر. این موضوع همان بازگشت یا ریتریسمنت فیبوناچی است که به عنوان ابزاری بسیار کاربردی و محبوب در بین معامله گران دنیای ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. فیبوناچی خود دارای ابزارهای مختلفی است که می‌توانند به کار گرفته شده و باعث دریافت سود بالاتر شما در بازار مالی شوند. 

بازگشت زمانی فیبوناچی، خطوط گسترش زمانی فیبوناچی، دوره‌های زمانی فیبوناچی و پروجکشن زمانی از ابزارهای مهم و کاربردی فیبوناچی در این زمینه هستند که می‌تواند اتفاقات و رویدادهای مختلفی را پیش بینی کنند. 

نحوه استفاده از تحلیل زمانی

برای استفاده از تحلیل زمانی Time Series باید اطلاعاتی درباره نسبت‌های فیبوناچی داشته باشید. اعدادی مانند 38.2، 50، 61.8، 100، 161.8 و 261.7 از نسبت‌های فیبوناچی هستند که علاوه بر تحلیل زمانی در تحلیل‌های دیگر مانند تحلیل قیمتی نیز کاربرد دارند. 

برای تحلیل زمانی ارز دیجیتال باید مدت زمان‌هایی که روی نمودار رخ داده شده را اندازه گیری کرده و به کمک نسبت‌های فیبوناچی، زمان‌هایی را پیش بینی کنید که نمودار در آینده به آن‌ها رسیده و احتمال وقوع آن‌ها بالاست.

سخن آخر

ما در این مقاله تمام تلاشمان را کردیم تا یک دید جامع و مانع در مورد تحلیل زمانی، در حیطه‌ی ارز‌های دیجیتال، به شما بدهیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و از خواندن آن لذت برده باشید.

سوالات متداول
Request for Quote

تحلیل زمانی ابزاری بسیار مفید و کاربردی برای پیش بینی آینده بازار است. البته در برخی از مواقع این پیش بینی با واقعیتی که در بازار پیش می‌آید متفاوت است. به همین دلیل نباید تحلیل زمانی یا هر ابزار دیگری را کاملا صد درصدی و بدون خطا بدانید. 

استفاده از تحلیل زمانی در تحلیل تکنیکال بی عیب و نقص نیست اما نمی‌توان به طور کامل نیز آن را بی کاربرد و بی ارزش پنداشت. قطعا گاهی اوقات پیش بینی تحلیل زمانی اشتباه از آب در می‌آید و می‌تواند بخشی از سرمایه شما را به باد دهد. به همین دلیل باید از ابزارهای مختلف در کنار یکدیگر استفاده کرده تا بهترین تصمیم را در بازارهای مالی مانند ارزهای دیجیتال بگیرید. 

تحلیل زمانی نیز همانند ابزارهای کاربردی دیگر می‌تواند پیش بینی مهم و کاربردی از آینده بازار مالی مانند بازار ارزهای دیجیتال ارائه دهد. شاید هیچ ابزاری صد در صدی نباشد اما قطعا استفاده از ابزارهای مختلف برای رسیدن به سوددهی در بازارهای مالی مختلف لازم است. 

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
ارز های دیجیتال
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
اگرچه معامله گران بازارهای کریپتو به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته با هزاران توکن در حال فعالیت هستند، اما کسب سود ثابت کار ساده‌ای نیست. به همین...
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
آموزش ارز دیجیتال
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
قیمت لحظه ای بیت کوین را از کجا رصد کنیم؟ چگونه از نوسانات قیمتی بیت کوین مطلع شویم؟ این دو سوال، از سوالات مهم علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال است؛ آن...
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل تکنیکال
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
به طور کلی اندیکاتورها شاخص‌هایی هستند که با استفاده از داده‌هایی مانند قیمت،حجم معاملات و … روندهای آینده و حرکات قیمتی را پیش‌بینی می‌کنند. در ادامه بیشتر به این موضوع...