آموزش ترید ارز دیجیتال

ژورنال معاملاتی چیست و چه کاربردی دارد؟

ژورنال معاملاتی چیست و چه کاربردی دارد؟

چه تازه خرید و فروش ارزهای دیجیتال را شروع کرده باشید و چه یک سرمایه گذار حرفه‌ای باشید؛ استفاده از یک ژورنال معاملاتی برای بررسی عملکرد و پیشرفت معاملات خود، می‌تواند به شما کمک کند تا بازدهی معاملاتی خود را به حداکثر برسانید و از تصمیم‌گیری‌های ضعیف اجتناب کنید. همچنین می‌توانید تمام معاملات شکست خورده خود را نیز ثبت کنید تا از اشتباهات درس بگیرید. اگر می‌خواهید یک سرمایه‌گذار مؤثر و موفق در حوزه ارزهای دیجیتال باشید، داشتن یک ژورنال معاملاتی می‌تواند به شما در دستیابی به اهدافتان کمک کند. در این مطلب راهنمای ساخت ژورنال معاملاتی و اهمیت استفاده از آن آورده شده است.

ژورنال معاملاتی چیست؟

ژورنال معاملاتی چیست؟

ژورنال معاملاتی یک سند ثبت شده از معاملات شما و دلایل انجام آن‌ها است. این سند به سرمایه گذاران رمزارز کمک می‌کند تا منطق و عملکرد هر معامله را بررسی کنند. در واقع ژورنال‌های معاملاتی به سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال این فرصت را می‌دهند تا اطلاعات مهمی در مورد معاملات و تصمیمات تجاری خود بنویسند و همچنین عادت‌های معاملاتی شما را بررسی کنند.

علاوه بر تجزیه و تحلیل معاملات خود، می‌توانید عواملی را که باعث شده تصمیم نهایی برای سرمایه‌گذاری خود را بگیرید، ثبت کنید. با دسترسی به تمام اطلاعات مربوط به معاملات خود و دلیل انجام آن‌ها، می‌توانید پس از وقوع یک معامله، آن را بررسی کرده تا علت موفقیت یا شکست آن را شناسایی کنید.

به صورت کلی، ژورنال معانلاتی به سرمایه گذاران این امکان را می‌دهند که مهارت‌های معاملاتی خود را افزایش دهند. به عنوان مثال، می‌توانید با حفظ این ژورنال و تحلیل فعالیت‌های خود، نحوه بهبود استراتژی‌های معاملاتی خود را بیاموزید.

بیشتر بخوانید: مشاهده آخرین تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال برتر

مزایای تهیه ژورنال معاملاتی کارآمد

داشتن یک ژورنال معاملاتی مزایای زیادی را به همراه دارد. از جمله اینکه:

  1. به شما کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف استراتژی معاملاتی خود را ارزیابی کنید.
  2. در گرفتن تصمیمات بی‌طرفانه بسیار موثر است.
  3. به شما کمک می‌کند تا در مسیر استراتژی معاملاتی خود بمانید و تمایل شما به انجام معاملات عجولانه، بی برنامه و پرخطر را کاهش می‌دهد.
  4. ژورنال معاملاتی می‌تواند انگیزه فوق العاده‌ای برای معامله گران باشد تا در مورد اینکه چقدر خوب کار کرده‌اند فکر کنند. چرا که داشتن یک سابقه موفق، اعتماد به نفس را تقویت می‌کند. از طرف دیگر، معامله گران ناموفق می‌توانند از اشتباهات خود درس بگیرند و استراتژی‌های تجاری کم بازده را به استراتژی‌های سودآور تبدیل کنند.
  5. ژورنال همچنین می‌تواند شما را از معامله بیش از حد باز دارد. اگر عادت دارید موقعیت‌های متعددی را به طور همزمان باز کنید، ممکن است تمرکز خود را بر معاملات از دست بدهید. که این در نهایت منجر به از دست دادن پول شما می‌شود.
  6. داشتن ژورنال معاملاتی به شما کمک می کند تا به تدریج نحوه ارزیابی حساب و تاریخچه معاملات خود را بیاموزید. بررسی عملکرد معاملاتی به شما در تعیین مواردی مانند پوزیشن سایز هر معامله، زمان انجام معامله و نحوه عملکرد کلی بازار برای ورود به معامله کمک می‌کند.

نحوه ساخت ژورنال معاملاتی

نحوه ساخت ژورنال معاملاتی

نحوه ساخت ژورنال معاملاتی یک فرآیند نسبتا ساده است. برای ساخت ژورنال معاملاتی می‌توانید از قالب‌های آماده که موارد مورد نیاز را شامل می‌شود، استفاده کنید. هر چند که خود شما هم می‌توانید با استفاده از ابزارهایی مانند Microsoft Excel یا Google Sheets ژورنال معاملاتی خود را ایجاد کنید.

مراحل ساخت ژورنال معاملاتی

در ژورنال معاملاتی شما، فرقی نمی‌کند از قالب‌های آماده استفاده کنید یا آن را در اکسل یا گوگل شیت ایجاد کرده باشید یا حتی روی کاغذ نوشته باشید، با این حال وجود مواردی که در بخش بعد آمده، الزامی است. در واقع هدف اضافه کردن هر گونه اطلاعاتی است که می تواند به رشد شما به عنوان یک سرمایه گذار کمک کند.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که از طریق برنامه‌هایی مانند Microsoft Excel یا Google Sheets یک سند ایجاد کنید. هنگامی که این اسناد را ایجاد کردید، باید مواردی که در بخش بعدی گفته می‌شود را در ستون‌هایی به سند خود اضافه کنید. این ستون‌ها باید با معاملاتی که در روز انجام می‌دهید، پر شود.

هنگام ایجاد ژورنال خود، مطمئن شوید که برای هر روز، یک بخش جدا در نظر بگیرید. این کار به شما امکان می‌دهد ایده‌ها و افکار خود را در مورد هر معامله به صورت سازماندهی شده بنویسید. این سند جایی است که شما عملکرد معاملاتی خود را اندازه گیری و تجزیه و تحلیل خواهید کرد.

به صورت کلی ایجاد یک ژورنال معاملاتی ساده است و می‌توانید یکی از آن‌ها را با سبک معاملاتی خاص خود تنظیم کنید. مراحل ایجاد یک ژورنال معاملاتی به صورت کلی عبارتند از:

  1. مشخص کنید که چه اطلاعاتی را می‌خواهید ثبت کنید. (تاریخ ، دارایی ، حجم پوزیشن و …)
  2. معاملات خود را پس از رسیدن به حد ضرر و یا حد سود ثبت کنید.
  3. پس از یک دوره تعیین شده (روزانه / ماهانه / هفتگی) داده‌ها را جمع آوری کنید و معاملات را بررسی کنید.

یک ژورنال معاملاتی شامل چه اجزایی می‌شود؟

مهم‌ترین نکته در ایجاد یک ژورنال معاملاتی این است که بدانید چه مواردی در آن باید وجود داشته باشد.

  • تاریخ ورود و خروج از معامله
  • جهت معامله (خرید، لانگ یا فروش، سل)
  • نماد
  • اندازه موقعیت یا پوزیشن سایز
  • قیمت ورودی
  • حد ضرر
  • حد سود
  • هزینه‌های معاملاتی (کارمزد و …)
  • قیمت خروج
  • سود/زیان
  • درصد سود/زیان
  • یادداشت‌ها

برخی معامله‌گران اطلاعات اضافی مانند تصاویری از معاملات خود و همچنین بازه زمانی معامله را نیز اضافه می‌کنند. در پایان یک دوره معاملاتی (یک هفته، یک ماه و…) که تمام این اطلاعات را پر کرده‌اید، شروع به بررسی استراتژی و عملکرد معاملاتی خود کنید. به این ترتیب می‌توانید نقاط ضعف، نقاط قوت، اشتباهات و تجربیات خود را پیدا کرده و از آن‌ها برای بازدهی بیشتر در معاملات استفاده کنید.

نکته: قبل از ورود به معاملات واقعی و تهیه ژورنال، بهتر است با نحوه مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال آشنا شوید.

نحوه استفاده از ژورنال معاملاتی

رسیدن به یک ژورنال معاملاتی بی‌عیب و نقص، زمان بر است. هر معامله‌گری باید معیارهای مورد نیاز مربوط به خود را بررسی کند.

از ژورنال خود برای اضافه کردن دلایل ورود به معاملات استفاده کنید. همچنین ضروری است شاخص‌هایی را که در طول ساعات نظارت بازار مشاهده می‌کنید، یادداشت کنید تا از تأثیر منفی بر عملکرد معاملاتی خود جلوگیری کنید.

شما همچنین باید ببینید استراتژی که پیاده‌سازی کرده‌اید، چقدر سود دهی داشته است. این موضوع به شما کمک می‌کند مزایا و معایب استراتژی‌های به کار رفته در معاملات خود را پیدا کنید.

به یاد داشته باشید که ژورنال معاملاتی خود را به روز نگه داشته و سازماندهی کنید تا درصد موفقیت یا شکست خود را به طور دقیق، اندازه گیری کنید. در نهایت، سعی کنید پس از انجام معامله، جزئیات معامله را ثبت کنید تا از گم شدن توضیحات مهم جلوگیری کنید.

در نهایت، می‌توانید با نگاه کردن به سوابق معاملاتی و تشخیص روندهایی که باید از آن‌ها اجتناب کنید، تاکتیک‌های خود را به جای اینکه تحت تأثیر احساسات باشند، مبتنی بر عملکرد انتخاب کنید. بنابراین، داشتن یک گزارش یا ژورنال معاملاتی شما را قادر می‌سازد تا معاملات خود را ارزیابی کنید، موراد لازم برای بهینه‌سازی را پیدا کنید و به طور کلی معامله‌گر بهتری شوید.

بررسی یک نمونه ژورنال معاملاتی

برای درک بهتر به ژورنال زیر که با استفاده از گوگل شیت ایجاد شده است، دقت کنید.

بررسی یک نمونه ژورنال معاملاتی

مواردی که در ژورنال ثبت شده شامل نماد، حجم پوزیشن، نوع پوزیشن، تاریخ، قیمت ورود و خروج، ریسک به ریوارد، استراتژی به کار رفته، درصد سود و ضرر، وضعیت و توضیحات است.

ثبت دقیق قیمت ورود و خروج واستراتژی به کار رفته می‌تواند تا حد زیادی دید شما را بهبود بخشد. چرا که به راحتی می‌توانید درصد موفقیت استراتژی‌های معامله‌گری خود را بسنجید و در نهایت بهترین آن را انتخاب کنید.

توجه کنید که این اطلاعات را بلافاصله پس از باز کردن هر پوزیشن معاملاتی ثبت کنید تا بتوانید علل موفقیت و یا شکست معامله خود را به خوبی بررسی کنید.

در بخش توضیحات می‌توان دلایل ورود یا خروج از معامله خود را نیز ثبت کرد. به هرحال ثبت معاملات خود در ژورنال باعث پایبندی به اصول شما شده و همچنین باعث می‌شود بتوانید خطاها و اشتباهات خود را به خوبی مشاهده و بررسی کنید. به این ترتیب در درازمدت با حذف اشتباهات، درصد موفقیت معاملاتی خود را بیشتر کرده و در نهایت درآمد بیشتری کسب خواهید کرد.

اگر در ژورنال معاملاتی خود معیاری برای درصد موفقیت یا شکست معامله دارید، با محاسبه تعداد آن می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا استراتژی انتخابی ارزش معامله را دارد یا خیر.

به عنوان مثال، اگر در ۱۰ معامله ۸ مورد از آن‌ها در رسیدن به حد سود موفق بوده اند، احتمال موفقیت در معاملات شما را ۸۰ درصد نشان می‌دهد. شما می‌توانید این کار را با انواع مختلف معیارها انجام دهید تا بتوانید استراتژی خود را بررسی کرده و بهبود دهید.

بررسی چند نمونه ژورنال معاملاتی

بررسی چند پلتفرم ارائه دهنده ژورنال معاملاتی

اگر علاقه‌مند به داشتن ژورنال معاملاتی هستید اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید، در ادامه چند مورد از بهترین قالب‌ها و ابزارهای ژورنال معاملاتی را معرفی کرده‌ایم که سرمایه گذاران ارز دیجیتال می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

۱) Coin Market Manager

CoinMarketManager.com محبوب‌ترین ژورنال تجاری است. با استفاده از آن شما می‌توانید انتخاب کنید که تمام معاملات خود را از صرافی‌های مختلف (از جمله Bybit) وارد کنید. به عنوان یکی از پلتفرم‌هایی که بهترین قالب‌های ژورنال معاملاتی را ارائه می‌کند، Coin Market Manager به کاربران اجازه می‌دهد تا طیف گسترده‌ای از آمارها را با شاخص‌ها ردیابی کنند و در عین حال نمرات عملکرد را نیز ارائه دهند.

از این پلتفرم می‌توان به صورت رایگان استفاده کرد. برای داشتن امکانات بیشتر نیز می‌توان نسخه Pro برنامه را با پرداخت هزینه ماهانه دریافت کرد.

۲) MyCryptoJournal

MyCryptoJournal.io یک پلتفرم ژورنال تجاری خودکار معتبر است که API داخلی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و معاملات دستی یا خودکار را تسهیل می‌کند. این ژورنال را می‌توان به صرافی دلخواه شما متصل کرد و در صورت انجام معاملات خخودکار به روزرسانی می‌شود. این پلتفرم ویژگی‌های مفیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که استفاده از آن‌ها کاملاً رایگان است. مواردی مانند:

  • اندازه موقعیت‌ها
  • میانگین قیمت مورد نیاز برای ورود
  • محاسبه نسبت سود/زیان
  • محاسبه نسبت ریسک / پاداش
  • آپلود اسکرین شات
  • گزارش‌های عملکرد

این ابزار همچنین شامل بخشی است که به شما امکان می‌دهد یادداشت‌های اضافی برای هر معامله بنویسید. همانطور که می‌دانید برای تجزیه و تحلیل معاملات و بهبود سرمایه گذاری، یادداشت نکات ضروری است.

3) TraderSync

TraderSync.com به طور خاص طراحی شده است تا به سرمایه گذاران ارز دیجیتال کمک کند معاملاتی که انجام می‌دهند را ثبت و بررسی کنند. امکان افزودن معاملات به این ابزار به صورت دستی یا از طریق وارد کردن یک فایل CSV وجود دارد. هنگام وارد کردن فایل‌های مورد نظر، مطمئن شوید که پلتفرم معاملاتی یا کارگزاری را که برای انجام این معاملات استفاده می‌کنید، مشخص کنید.

استفاده از این پلتفرم خاص بسیار آسان است و رابط کاربری شیکی دارد. می‌توانید عملکرد معاملات خود را در وب‌سایت TraderSync یا از طریق یک برنامه تلفن هوشمند دنبال کنید. برنامه دوم به شما امکان می‌دهد جزئیات تجارت را در هر کجا که هستید ثبت کنید. ویژگی‌های اولیه‌ای که TraderSync ارائه می‌دهد عبارتند از:

  • مدیریت و ارزیابی عملکرد
  • داشبوردی که معاملات باز و تکمیل شده شما را نشان می‌دهد.
  • گزارش‌های تفصیلی
  • بخش یادداشت‌ها و تجزیه و تحلیل

4) TraderVue

TraderVue.com یکی از قدیمی‌ترین ژورنال‌های معاملاتی ارز دیجیتال در سراسر جهان است. ممکن است به اندازه برخی از ژورنال‌ها پیشرفته نباشد، با این حال ویژگی‌ها و ابزارهای تحلیلی عالی را ارائه می‌دهد تا به شما در تجزیه و تحلیل معاملات کمک کند. ویژگی‌های اصلی که با TraderVue ارائه می‌شود عبارتند از:

  • یادداشت‌های تجاری، برچسب‌گذاری و فیلتر
  • قابلیت واردات خودکار
  • تحلیل ریسک
  • گزارشات و آمار جامع
  • نمودار قیمت اتوماتیک
  • اشتراک‌گذاری ویژگی‌ها در کنار تنظیمات حریم خصوصی

TraderVue را می‌توان به صورت رایگان استفاده کرد. با این حال، به شما امکان دسترسی به ویژگی‌های تجزیه و تحلیل و نمودار را نمی‌دهد. همچنین محدودیت ۱۰۰ معامله در هر ماه خواهید داشت. عملکرد کامل در پلتفرم TraderVue با طرح‌های نقره‌ای و طلایی ارائه می‌شود که به ترتیب ۲۹ و ۴۹ دلار در ماه قیمت دارند.

5) EdgeSheet

EdgeSheet.com یکی از ژورنال‌های تجاری است که به طور کامل بر معاملات ارزهای دیجیتال تمرکز دارد. شما می‌توانید به طور خودکار هر معامله را از طریق یک API از صرافی‌های ارز دیجیتال از جمله Bybit وارد کنید. رابط کاربری این پلتفرم ساده و قابل درک است که به شما امکان می‌دهد حساب‌های متعدد را بررسی کنید. نمودارهایی را با ورودی‌ها و خروجی‌های دقیق باز کنید و هر معامله‌ای را که انجام داده اید، مشاهده کنید.

حتما بخوانید: روانشناسی بازار ارز دیجیتال چیست؟

سخن آخر

ژورنال‌های معاملاتی به کاربران این امکان را می‌دهند که تمام جزئیات معاملاتی را که انجام می‌دهند، در کنار یادداشت‌هایی درباره اینکه چرا تصمیم‌های مربوطه را گرفته‌اند، ثبت کنند. اگر معامله ناموفق بود، می‌توانید برگردید و علت شکست معامله خود را پیدا کنید و اگر موفقیت‌آمیز بود، اطلاعات ارزشمندی را برای معاملات آینده خود به دست خواهید آورد. با تجزیه و تحلیل ورودی‌های قبلی، به عنوان یک سرمایه گذار شروع به پیشرفت خواهید کرد و حتی تصمیمات آگاهانه‌تری برای سرمایه‌گذاری خواهید گرفت.

سوالات متداول
Request for Quote

چه یک سرمایه گذار مبتدی باشید چه باتجربه، به شدت توصیه می‌شود هنگام سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال، ژورنال معاملاتی داشته باشید. حتی اگر در حال حاضر مقدار قابل توجهی سرمایه ندارید.

چرا که ممکن است بعدها سرمایه‌گذاری‌های بزرگ‌تری انجام دهید. بنابراین داشتن ژورنال فرصتی عالی برای مراجعه کردن به یادداشت‌ها یا جزئیات معاملات قبلی شما و همچنین هرگونه اشتباه یا موفقیتی است که در طول این مدت داشته‌اید.

پیگیری تمام جزئیات مربوط به معاملات خود بدون ژورنال معاملاتی عملا غیرممکن است، به همین دلیل است که باید از ژورنال معاملاتی استفاده کنید.

درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

  1. سلام ممنون از پست مفیدتون.
    یه نرم افزار ژورنال معاملاتی ایرانی هم هست به اسم متاکوانت که به نظر خوب میاد و فعلا که رایگان هست.
    برای بورس، کریپتو و فارکس هم کار میده. اگه خواستید به پستتون اضافه کنید.

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...