معرفی ارز دیجیتال

تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا

تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا

تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های نظیر آن برای انتقال سرمایه‌گذاری‌های خود بین دارایی‌های دیجیتال و ارزهای فیات استفاده می‌کنند. ارزش تتر همواره برابر با یک دلار آمریکا است؛ این بدان معناست که در مقایسه با دیگر رمزارزها مانند بیت‌کوین و اتریوم در معرض نوسان‌های شدید قرار ندارد. این نوشته از صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت پاسخ جامعی به سوال «تتر چیست؟» می‌دهد. همچنین معرفی کاربردهای تتر، تاریخچه قیمت، شرکت سازنده، تاثیر آن در بازار رمزارزها، موضع قانونی کشورها نسبت آن و کاربرد خاص تتر برای کاربران ایرانی، مواردی هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

ارز دیجیتال تتر چیست؟

تتر با نماد USDT  مخفف شده عبارت (United States Department of the Treasury) یک ارز دیجیتال با قیمت پایدار (ثابت) است که ارزش آن با ارزش 1 دلار آمریکا برابر است. در واقع با پشتیبانی دلار به ازای هر Tether صادر شده، مقدار معادل دلار به عنوان ذخیره نگهداری می‌شود و قیمت آن ثابت خواهد ماند. تتر محبوب‌ترین ارز دیجیتال با ثبات در جهان است و حتی به عنوان جایگزین دلار در صرافی‌ها عمل می‌کند. . این ویژگی های ذکر شده ، افراد را از نوسانات شدید بازارهای دیجیتالی محافظت می‌کند و امکان انتقال سریع و آسان این ارز در بستر بلاچین را فراهم می‌کند. در حال حاضر تتر بزرگ‌ترین و یکی از بهترین استیبل‌کوین‌ها از نظر ارزش بازار است که تقریبا 53 درصد از کل سرمایه بازار استیبل‌کوین‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

نماد USDT
توسعه دهنده تتر لیمیتد (Tether Limited)
تاریخ انتشار ۲۰۱۴
مارکت کپ 84,640,525,201 دلار
وبسایت Tether.to
وایت پیپر Tether.pdf

لازم به ذکر است خرید و فروش تتر در صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت نیز انجام می‌شود.

استیبل‌کوین چیست؟

استیبل‌کوین‌ها انواعی از ارزهای دیجیتال هستند که نسبتا نوسان‌های قیمتی ناچیزی از خود نشان می‌دهند و معمولا ارزش‌ ثابتی را حفظ می‌کند. ارزش یک استیبل‌کوین به دارایی پشتوانه خود مانند طلا، دلار آمریکا، دیگر ارزهای فیات و… وابسته است؛ به این معنی که الگوریتم ارزش‌گذاری یک استیبل کوین تلاش می‌کند همان ارزشی را که دارایی پشتوانه دارد، برای آن استیبل‌کوین حفظ کند. استیبل‌کوین‌های زیادی در بازار رمزارزها وجود دارند؛ طبق داده‌های کوین مارکت کپ تا لحظه نوشتن این متن بیش از ۱۵۰ استیبل‌کوین راه‌اندازی شده‌اند.

هدف استفاده از تتر چیست؟

هدف از استفاده‌ی تتر، سهولت در انتقال وجه، توانایی ثبت سوابق و سایر مزایای ارزهای دیجیتال و بلاک چین است. این ارز دیجیتال به تریدر‌ها کمک می‌کند که به راحتی دارایی خود را به یک ارز بدون نوسان تبدیل کنند. البته به جز سرعت تراکنش‌ها، اجتناب از پرداخت هزینه‌ی تبدیل در صرافی‌ها یکی از دلایل اصلی استفاده از ارز تتر است.

همان‌طور که بالاتر اشاره شد، تتر یک نوع استیبل‌کوین است که قیمت آن بر اساس تناظر یک‌به‌یک با دلار آمریکا تعیین می‌شود. همین امر توکن‌های تتر یعنی usdt را به شکل امن‌تر و باثبات‌تری از ارز برای معامله‌گران و کسب‌وکارهایی مانند صرافی‌های ارز دیجیتال، کیف پول‌ها و شرکت‌های پرداخت تبدیل می‌کند؛ زیرا آن‌ها با استفاده از تتر می‌توانند ارزش را بین بازارهای مختلف جابه‌جا کنند و به‌عنوان یک ارز برای معامله استفاده کنند.

تتر روی کدام شبکه ها قابل انتقال است؟

توکن‌های تتر را می‌توان به‌عنوان یک ارز دیجیتال در بسیاری از بلاک‌چین‌های شناخته شده از جمله اتریوم، ترون، سولانا، پروتکل لایه دوم بلاکچین بیت‌کوین (اومنی (OMNI))، الگورند، آوالانچ، بیت‌کوین کش، اتریوم، ایاس (EOS)، شبکه لیکویید نتورک (Liquid Network)، تزوس و … انتقال داد. در هر یک از بلاکچین‌های نام برده، کارمزد انتقال تتر متفاوت است. راه‌اندازی تتر در انواع بلاکچین‌های مختلف به‌خوبی نشان می‌دهد که استفاده از این استیبل‌کوین چقدر آسان و در دسترس است.

روند توسعه تتر

تاریخچه‌ای از تتر

روز‌های اولیه راه‌اندازی تتر به یک دهه قبل برمی‌گردد؛ زمانی که جی ار ویلت (J.R. Willet)، مخترع استیبل‌کوین‌ها و بنیان‌‌گذار پروتکل اومنی، به دنبال ساخت ارزهای دیجیتال جدید بر اساس پروتکل بیت‌کوین بود. این ایده از ویلت منجر به ساخت پروژه‌ای به نام مستر کوین (Mastercoin) شد. همچنین بعدتر، او به یکی از بنیان‌گذاران اصلی تتر تبدیل شد.

توسعه‌دهنده‌های این ارز دیجیتال در سال 2014 تتر را رسما راه‌اندازی و شرکت پشتوانه آن یعنی تتر لیمیتد (Tether Limited) را تاسیس کردند. این پروژه در ابتدا ریل کوین (Realcoin) نام داشت، اما مدت کوتاهی پس از راه‌اندازی نام آن را به تتر تغییر یافت. شرکت تتر لیمیتد مسئول صدور توکن‌های این استیبل‌کوین و مدیریت ذخایر آن است.

اولین‌بار استفاده از تتر برای نگهداری نقدینگی و معامله‌کردن زمانی آغاز شد که در ژانویه ۲۰۱۵ این ارز دیجیتال به صرافی بیت فینکس (BitFinex) اضافه شد و در اختیار کاربران قرار گرفت. در آن زمان، بیت فینکس بزرگ‌ترین صرافی دنیای ارزهای دیجیتال بود که معاملات تتر را ارائه می‌داد.

اگرچه بیت فینکس و تتر لیمیتد دو نهاد جداگانه هستند، اما اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد، پایه‌گذاران اصلی صرافی بیت فینکس از مقامات و مدیران شرکت تتر لیمیتد بوده‌اند؛ در سال 2018 اطلاعاتی از این دو شرکت منتشر شد که نشان می‌داد مدیرعامل هر دوی آن‌ها در آن زمان یک نفر بود. احتمالا به همین دلیل است که برخی مقاله‌ها، صرافی بیت فینکس را توسعه‌دهنده تتر معرفی کرده‌اند.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله وایت پیپر تتر را نیز مطالعه کنید

کاربرد‌های تتر کدامند؟

احتمالا تا اینجای مقاله تا حدی با کاربرد این استیبل‌کوین آشنا شده باشید، به‌طورکلی، موارد استفاده اصلی تتر ذخیره ارزش و انتقال دارایی است که می‌تواند به‌عنوان یک روش پرداخت برای خدمات در داخل و خارج از فضای بلاکچین استفاده شود.

  • ذخیره ارزش، حفظ سرمایه در برابر نوسانات

تریدر‌ها و افرادی که در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند ممکن است بخش زیادی از سرمایه‌ی خود را در نوسانات شدید ارزها از دست بدهند. تتر این امکان را به فرد می‌دهد که قبل از افت ارزش، ارز خود را به تتر تبدیل کند و پس از آن در زمان مناسب، به خرید و فروش ارزهای دیگر بپردازند.

  • سرعت در انتقال و قیمت مناسب

تتر در دنیای ارزهای دیجیتال به عنوان جایگزین دلار استفاده می‌شود. در اصل شما دلار دارید و از مزیت ثبات این ارز می‌توانید استفاده کنید. در بخش قبلی گفتیم که از این ارز برای جلوگیری از ضررهای احتمالی استفاده می‌شود و این بخاطر سرعت تراکنش بالا است. فروشنده‌ی ارزهای دیجیتال می‌تواند با کارمزد پایین در سریع‌ترین زمان، ارز خود را از خطر ریزش نجات دهند.

پیشنهاد مطالعه: برای اطلاعات بیشتر مقاله تتر بخریم یا دلار را مطالعه کنید.

به‌عبارت‌دیگر، معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال از تتر به‌عنوان یک منبع ذخیره سرمایه، برای ورود یا خروج از معاملات سایر رمزارزها استفاده می‌کنند. سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال با استفاده از تتر، ارزش کل پول دیجیتال خود را به دلار حفظ کنند و در برابر رشد و ریزش‌های شدید بازار در امان هستند.

تتر قبلا با تعدادی از شرکت‌ها و ارائه‌دهنده‌های خدمات دیجیتالی مانند تراولا (TRAVALA) شریک شده و به کاربران آن‌ها امکان رزرو پرواز، اقامت در هتل یا خرید رمزارزها را ارائه می‌دهد. همچنین چند کسب‌وکار دیگر وجود دارند که تتر را به‌عنوان یک ارز معتبر می‌پذیرند، اگرچه تتر عمدتا به‌عنوان یک ارز دیجیتال برای انجام تراکنش‌های آنلاین استفاده می‌شود، اما اگر بخواهید ارزش پول را در فضای رمزنگاری شده ذخیره کنید، می‌توانید آن را به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری نیز در نظر بگیرد.

یکی از جالب‌ترین همکاری‌های تتر با شهر لوگانو (Lugano) سوئیس بوده است؛ در مارس ۲۰۲۲، تتر لیمیتد یک قرارداد مشارکت با لوگانو برای استفاده از فناوری بلاکچین در جامعه آن شهر امضا کرد. این قرارداد شرکت‌ها و شهروندان را مجاز می‌کرد که مالیات را با توکن‌های USDT پرداخت کنند.

بررسی ویژگی های ارز دیجیتال تتر؟

ارز تتر مانند دیگر ارزهای دیجیتال یکسری ویژگی‌های عمومی و یک سری ویژگی‌های منحصر به فرد دارد. در ادامه این ویژگی‌ها را برای شما نام می‌بریم.

ثبات قیمت تتر : اصلی‌ترین نکته‌ای که باعث شهرت تتر شده است، ویژگی ثبات قیمت و داشتن دلار بر بستر بلاکچین است.

دارای پشتوانه : هنگامی که ارزهای دیجیتال وارد بازار شدند همه‌ی افراد سوالشان این بود که چگونه به یک ارز بدون پشتوانه اعتماد کنیم؟ اما تتر به دلیل داشتن پشتوانه تضمین خوبی برای ثبات قیمت ارائه می‌دهد.

شفافیت: تمامی سیستم‌های مبتنی بر بلاکچین شفاف هستند یعنی تراکنش‌ها و وضعیت تتر قابل مشاهده و پیگیری است.

سرعت در نقد شدن: بیشتر صرافی‌ها از تتر پشتیبانی می‌کنند، سرعت نقد شدن تتر از هر کوین و توکن راحت‌تر انجام می‌شود.

اهداف ویژگی ها و کاربرد استیبل کوین تتر

چه چیزی تتر را منحصربه‌فرد می‌کند؟

تتر ارزش بازار بیشتری نسبت به هر استیبل‌کوین دیگری دارد. همچنین، حجم معاملات روزانه آن نسبت به دیگر استیل کوین‌ها بسیار بالاست. حتی اغلب مواقع، تتر بالاترین حجم معاملات 24 ساعته را در بین تمام ارزهای دیجیتال دارد، بنابراین نقش کاربردی در اکوسیستم بازار ارزهای دیجیتال به خود گرفته است.

مزیتی که استیبل‌کوین‌ها نسبت به دیگر انواع ارزهای دیجیتال دارند، این است که در شرایط عادی، محدوده قیمت قابل‌پیش‌بینی را حفظ می‌کنند. آنها بی‌ثبات نیستند، بنابراین متفاوت از رمزارزهایی استفاده می‌شوند که مردم به امید افزایش قیمت می‌خرند. در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های تتر که آن را منحصر به فرد کرده است را لیست کرده‌ایم.

  • نقل‌ و انتقال ارزش دیجیتالی به هر نقطه از جهان، با استفاده از فضای ایمن بلاکچین
  • امکان ارائه وام‌دادن، سپرده‌گذاری و کسب درآمد غیرفعال در صنعت دیفای
  • مناسب برای نگهداری نقدینگی در فضای بلاکچین، سپس اقدام به خرید و فروش رمزارزها در بهترین فرصت و بدون نیاز به خروج سرمایه از صرافی‌ یا پلتفرم مربوطه
  • امکان نقدشوندگی بالا به دلیل حجم معاملات زیاد
  • دسترسی راحت و موجود در اغلب پلتفرم‌های معاملاتی
  • سازگار با شبکه‌های بلاکچینی مختلف

وضعیت توکنومیک یا اقتصاد توکن‌های تتر

توکنومیک یک ارز دیجیتال به طراحی اقتصادی کوین (توکن)‌های آن ارز دیجیتال اشاره دارد. نحوه عرضه، سقف عرضه، میزان فروش اولیه، نحوه توزیع توکن‌ها در بین سرمایه‌گذاران و این قبیل موارد، در توکنومیک یک پروژه بررسی می‌شوند. در واقع درک توکنومیک یک ارز دیجیتال برای کسی که قصد سرمایه‌گذاری یا استفاده از آن ارز را دارد، بسیار مهم است.

  • صدور و انتشار توکن‌های تتر

نحوه عرضه توکن‌های تتر از مدل سوزاندن و ضرب (burn AND mint) پیروی می‌کند. صدور و انتشار توکن‌ها توسط تتر لیمیتد کنترل می‌شود و بر اساس تقاضای بازار است؛ با افزایش تقاضا، توکن‌های جدید ایجاد می‌شوند و با کاهش تقاضا، توکن‌ها از بین می‌روند.

طبق داده‌های منتشر شده از طرف شرکت تتر لیمیتد، زمانی که کاربران دارایی‌های پشتوانه این استیبل‌کوین، مانند دلار را به حساب‌های بانکی تحت کنترل این شرکت واریز می‌کنند، توکن‌های جدید ایجاد می‌شوند. همچنین زمانی که کاربران تترهای موجود را به تتر لیمیتد بفروشند و سپرده خود را با تتر بازخرید کنند، توکن‌های پس داده شده، از بین می‌روند و ارز فیات قفل شده به حساب بانکی کاربر منتقل می‌شود.

گزارش ذخایر و پشتوانه تتر

  • گزارش ذخایر و پشتوانه تتر

تتر لیمیتد تا به امروز گزارش‌هایی در مورد ذخایر توکن‌های USDT منتشر کرده است (البته نه به‌صورت منظم و در دوره‌های زمانی مشخص). بر اساس گزارشی از بلومبرگ، ناشران تتر، در تلاش هستند تا داده‌های مربوط به ذخایر پشتوانه این استیبل‌‌کوین را در سال‌های آینده به‌صورت منظم و آنی منتشر کنند.

طبق سایت رسمی این پروژه، ذخایر پشتوانه تتر شامل اسناد خزانه‌داری آمریکا، اوراق تجاری و گواهی سپرده، وجوه شبه پولی، وجوه نقد و سپرده‌های بانکی، اسناد خزانه‌داری غیر آمریکا، اوراق‌قرضه شرکتی، فلزات گران‌بها، وام‌های تضمین شده و برخی سرمایه‌گذاری‌های دیگر معرفی شده‌اند. تتر لیمیتد همچنین چندین استیبل‌کوین دیگر از جمله موارد زیر را که توسط دارایی‌های مختلف پشتیبانی می‌شوند، راه‌اندازی کرده است.

  • تتر گلد (AUXT): وابسته به قیمت طلا
  • تتر یورو (EURT): وابسته به قیمت یورو
  • تتر پوند (GBPt): وابسته به قیمت پوند بریتانیا
  • تتر یوان (CNHT): وابسته به قیمت یوان چین

مزایا و معایب تتر

توکن تتر می‌تواند به عنوان جایگزینی برای ارزهای فیات فوق العاده مفید باشد. در ادامه برخی از مزیت‌های این ارز را توضیح می‌دهیم.

مزایای تتر

هزینه‌های پایین: نرخ تراکنش‌های تتر در مقایسه با گزینه‌های جایگزین هزینه‌های کمی دارد.

با نوسانات قیمت قابل توجهی روبرو نیست: ذخایر ارزی تتر تضمین می‌کند که یک تتر همیشه برابر با یک دلار است.

برای کاربران غیر فنی آسان است: داشتن پشتوانه‌ی دلاری باعث می‌شود که قیمت تتر ثابت بماند و این خاصیت ثبات قیمتی کار با تتر را برای کاربران غیر فنی آسان می‌کند.

بدون محدودیت در قیمت‌گذاری یا نقدینگی: کاربران می‌توانند بدون نگرانی از نقدینگی، توکن‌ها را با هر میزانی که در نظر دارند، انتخاب و خرید و فروش کنند.

ادغام آسان: رمز ارز تتر را می‌توان در صرافی‌ها و کیف پول‌ها با ارزهایی مانند بیت کوین یا هر ارز رمزنگاری شده دیگر ادغام کرد.

کار با شرکای قوی: پشتوانه‌ی تتر بسیار قوی است زیرا شرکای تجاری خوبی دارد. برخی از این شرکا عبارتند از: Poloniex، ShapeShift، Kraken، Bittrex و HitBTC.

در کنار این مزیت ها، تتر معایبی نیز دارد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین نکات اشاره می‌کنیم.

مزایا و معایب تتر

معایب تتر

به روزرسانی نامشخص: در حالی که این شرکت بسیاری از به روزرسانی‌ها را در وب سایت خود منتشر کرده است، تغییرات جدید یا زمان اجرای آن‌ها را مشخص نمی‌کند. همچنین هیچگونه حسابرسی عمومی حرفه‌ای و کاملی از میزان ذخیره ارز وجود ندارد.
عدم نیاز به احراز هویت: کاربران می‌توانند تتر را به صورت ناشناس واریز و برداشت کنند، اما هرگونه خرید و فروش با پول فیات در وب سایت تتر نیاز به تأیید حساب‌ها دارد.

سازمانی متمرکز و وابسته به اعتماد: در حالی که تتر ادعا می‌کند غیرمتمرکز است، Tether Limited و ذخایر ارزی آن‌ها کاملاً متمرکز است. کل سیستم Tether به توانایی و تمایل Tether Limited برای حفظ ارزش ارز وابسته است.

وابسته به روابط مالی خوب و اختیارات قانونی: تتر به شدت به بانک‌هایی که با آن‌ها کار می‌کنند و همچنین موسسات حقوقی متکی است.

تتر از نظر قانون‌گذاران کشورهای مختلف

رشد صنعت ارزهای دیجیتال که انقلابی در دنیای مالی بر پا کرد، امروزه توسط شرکت‌ها و کسب‌وکارهای زیادی در جهان پذیرفته شده است. همین موضوع شوکه شدن قانون‌گذاران در سرتاسر جهان را به دنبال داشته است. جروم پاول، ریس فدرال رزرو، معتقد است که باید بسیار مراقب نحوه استفاده از رمزارزها و چگونگی فعالیت‌های رمزنگاری در محدوده نظارتی بود. او می‌گوید این حوزه به‌شدت نیاز به مقررات مناسب‌تری دارد.

  • تتر از نظر قانون‌گذاران آمریکا

در ایالات متحده، استیبل‌کوین‌هایی که مجاز به فعالیت و انتشار هستند، «استیبل‌کوین‌های پرداخت» (Payment Stablecoins) نامیده می‌شوند و استیبل‌کوین‌هایی واجد این شرایط می‌شوند که در صورت تقاضای نهادهای ناظر، بتوانند به‌صورت یک‌به‌یک با دلار آمریکا بازخرید شوند. همچنین باید ۱۰۰ درصد وثیقه داشته باشند که به‌صورت ذخایری با کیفیت بالا شامل وجه نقد، شبه نقد یا اوراق‌قرضه باشند. همچنین باید حسابرسی مستقلی از ترکیب اندوخته خود ارائه دهند.

تحت این شرایط و دستورالعمل‌ها، استیبل‌کوین‌های الگوریتمی مانند ترا یو اس دی TUSD واجد شرایط نیستند، زیرا چنین استیبل‌کوین‌هایی با وثیقه ارزهای فیات پشتیبانی نمی‌شوند. نهادهای سازنده سایر استیبل‌کوین‌های برتر مانند؛ تتر USDT و دای DAI نیز امکان حسابرسی مستقل نظارتی پشتوانه و ذخایر را فراهم نکرده‌اند و موافق با این موضوع نیستند. از این‌ رو، می‌توان گفت تتر نیز در آمریکا کاملا قانونی نیست.

  • تتر از نظر میکای اروپا

میکا (MiCA) جامع‌ترین چهارچوب نظارتی در بازار ارزهای دیجیتال و دنیای بلاکچین است که توسط قانون‌گذاران اتحادیه اروپا معرفی شد. قانون‌گذاران در این قاره نیز همانند همتایان آمریکایی خود، استیبل‌کوین‌های الگوریتمی را ممنوع اعلام کرده‌اند و استفاده از آن‌ها قانونی نیست. طبق دستورالعمل‌های میکا، استیبل‌کوین‌ها عرضه شده باید یک‌ به‌ یک توسط ذخایر و سپرده‌های کافی پشتیبانی شوند که باید شامل ابزارهای با نقدشوندگی بالا و حداقل ریسک اعتباری باشند.

طبق این چهارچوب نظارتی جامع، ارزهای دیجیتال به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

دارایی‌های رمزنگاری شده

توکن‌های کاربردی

توکن‌های با پشتوانه یک دارایی (art)

توکن‌های پول الکترونیکی (E-Money)

طبق میکا استیبل‌کوین‌ها در دو دسته آخر یعنی توکن‌های با پشتوانه یک دارایی یا پول الکترونیکی قرار می‌گیرند. استیبل‌کوین‌هایی مانند تتر که دارایی پشتوانه آن‌ها یک ارز قانونی در اتحادیه اروپا نیست، در دسته ART ها قرار می‌گیرند و توکن‌های پول الکترونیکی به استیبل‌‌کوین‌های اشاره دارد که دارایی پشتوانه آن‌ها یک ارز قانونی در اتحادیه اروپا باشد.

بنیاد تتر ارائه خدمات خود را در کدام مناطق ممنوع کرده است؟

تتر متعهد است که طی یک‌ رویه ایمن و شفاف و در عین‌ حال پایبند به تمام قوانین و مقررات دولتی عمل کند. این امر شامل مقررات و تحریم‌های اقتصادی می‌شود که معاملات افراد و نهادهای مرتبط با برخی حوزه‌های قضایی که پرخطر تلقی می‌شوند را ممنوع می‌کند. در واقع طبق گزارش‌های بنیاد تتر، افراد مقیم در جمهوری کوبا، کره شمالی، ایران، پاکستان، سنگاپور، سوریه، ونزوئلا و شبه‌جزیره کریمه، از استفاده مستقیم از خدمات بنیاد تتر محروم هستند.

قیمت تتر چگونه همیشه یک دلار باقی می‌ماند؟

توکن‌های تتر طوری طراحی شده‌اند که از نظر ارزش در تناظر یک‌ به‌ یک با دلار آمریکا واقع شوند. پایداری قیمت تتر از نظر تئوری به این صورت اتفاق می‌افتد که نهاد ناشر توکن‌های usdt، یک منبع ذخیره در نظر گرفته است. سپس طبق قوانین عرضه تتر، هر کسی که بخواهد تعداد x واحد از توکن‌های تتر ضرب کند. باید به ارزش x دلار آمریکا، از دارایی‌های پشتوانه تتر، در منبع ذخیره مورد‌نظر سپرده‌گذاری کند.

مکانیزم بالا باعث می‌شود که ارزش یک واحد توکن تتر یعنی Usdt همیشه برابر با یک دلار یعنی usd باقی بماند. البته همان‌طور که بالاتر اشاره شد، توجه به این نکته مهم است که در عمل این اتفاق ممکن است به‌ درستی و برای همه زمان‌ها رخ ندهد و ریسک‌ از دست‌دادن پایداری ارزش یک‌دلاری توکن‌های تتر همیشه وجود دارد.

جنجال پیرامون ادعاهای ذخایر پشتوانه تتر

اگرچه بنیاد تتر ادعا می‌کند که هر یک از توکن‌های این استیبل‌کوین ۱۰۰ درصد توسط ذخایر آن‌ها پشتیبانی می‌شود، اما همواره بحث‌های متعددی و انتقاد‌هایی پیرامون درستی این ادعا وجود داشته است. عدم شفافیت کامل و جامع تتر در مورد اینکه دقیقا چه چیزی در ذخایر آن گنجانده شده و به طور کلی رویه‌های تجاری آن‌ها به چه صورت است، منجر به پیدایش برخی تردیدها درباره این استیل کوین شده است.

از قضا، این انتقادها و تردید‌ها بر قیمت usdt بی‌تاثیر نبوده‌اند و برای چند دوره زمانی بسیار کوتاه در تاریخچه چندساله تتر، منجر به از‌ دست‌دادن پایداری این استیبل‌کوین نسبت به ارزش ثابت یک دلار شده‌اند. اما در مجموع تتر توانسته به پایداری قیمتی خود برسد و آن را در بلندمدت حفظ کند.

روند قیمتی تتر از گذشته تا اکنون

تتر همانند دیگر استیبل‌کوین‌ها به هدف حفظ پایداری قیمت خود با یک دلار آمریکا به وجود آمده است. به طور تقریبی می‌توان گفت تا به امروز در رسیدن به این هدف موفق بوده؛ یعنی روند قیمتی آن از ابتدا تا به امروز تقریبا ثابت و برابر با ارزش یک دلار آمریکا بوده است.

در این قسمت لازم است که اشاره کنیم، در تاریخچه عملکرد این استیبل‌کوین برتر، از دست رفتن پایداری در قیمت لحظه‌ای تتر برای مدت کوتاهی دیده شده است؛ برای مثال در سال‌های 2017 و 2018، قیمت لحظه‌ای تتر کف تاریخی خود را در سطح 0.80 دلار دید. در همین شرایط سطح دامیننس تتر نیز به شدت کاهش یافت.

منظور از دامیننس، نرخ تسلط تتر بر بازار رمزارزها است. معمولا زمانی که دامیننس تتر در حال افزایش باشد، سرمایه افراد در تتر و زمانی که دامیننس تتر در حال کاهش باشد، سرمایه افراد در سایر ارزهای دیجیتال است. تریدرها از این شاخص برای پیش بینی روند بازار استفاده می‌کنند.

همچنین پس از انتقاد و موشکافی نهادهای مختلف در مورد ذخایر و سلامت تجاری نهاد پشت تتر، قیمت آن را در ماه‌های ابتدایی سال 2020 به 0.90 دلار کاهش داد. قیمت تتر در سال 2021 نیز برای مدت کوتاهی مجددا به 0.80 دلار رسید. با توجه به این موارد، توصیه می‌شود که در برنامه سرمایه‌گذاری و استراتژی معاملاتی خود در فضای ارز‌های دیجیتال، این مساله را در نظر داشته باشید که احتمال از دست رفتن پایداری تتر با ارزش یک دلار وجود دارد.

برترین کیف پول‌ها برای نگهداری تتر در سال 2023

برترین کیف پول‌ها برای نگهداری تتر در سال 2023

کیف پول تتر اساسا به ابزاری اشاره دارد که بتوان با استفاده از آن به نگهداری توکن‌های usdt پرداخت. سرمایه‌گذاران بسته به اهداف معاملاتی خود می‌توانند انواع کیف پول‌های نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری را برای نگهداری این استیبل‌کوین برتر انتخاب کنند. نکته حايز اهمیت برای کاربران ایرانیکارت این است که می‌توانند خرید انواع کیف پول‌های سخت‌افزاری را در سریع‌ترین زمان ممکن در ایرانیکارت انجام دهند. در ادامه پنج مورد از کیف پول‌های برتر تتر در سال 2023 را معرفی کرده‌ایم که شناخته‌شده‌ترین هستند.

۱. تراست ولت: کسانی که ترجیح می‌دهند از پلتفرمی استفاده کنند که هم‌ زمان با نگهداری توکن‌های usdt، امکان نگهداری انواع مختلفی از ارزهای دیجیتال دیگر و nft ها را ارائه دهد، تراست ولت گزینه خوبی است. استفاده از این کیف پول رایگان است و می‌توان آن را به‌عنوان یک برنامه موبایل برای iOS و اندروید دانلود کرد. تراست ولت از ابزارهای استیکینگ و تبدیل‌ توکن‌های به یکدیگر نیز پشتیبانی می‎کند و به dApp ها نیز متصل می‌شود.

۲. متامسک: یکی دیگر از کیف پول‌های با رتبه برتر برای نگهداری تتر، متامسک است که فضای ذخیره‌سازی غیرحضانتی ارائه می‌دهد. این کیف پول به‌عنوان افزونه مرورگر یا برنامه تلفن همراه در دسترس است. همچنین از تمام توکن‌های ERc-20 و مجموعه‌ای از استانداردهای دیگر بلاکچین پشتیبانی می‌کند. متامسک به کاربران خود این امکان را می‌دهد که از موجودی توکن‌های خود درآمد غیرفعالی داشته باشند.

۳. لجر: لجر از قدیمی‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری است که محبوبیت زیادی بین کاربران ارزهای دیجیتال دارد و تقریبا از پرفروش‌ترین کیف پول‌ها به شمار می‌رود. لجر مدل‌های مختلفی دارد که مدل لجر نانو ایکس آن کیف پول مناسبی برای نگهداری تتر است و آن را می‌توان از طریق این لینک در ایرانیکارت تهیه نمایید.

۴. ترزور: کسانی که حجم زیادی از توکن‌های تتر را دارند، ممکن است کیف پول سخت‌افزاری ترزور بهترین گزینه باشد، زیرا امکان ذخیره‌سازی آفلاین را به کاربران خود ارایه می‌دهد.

۵. سیف پال: کیف پول سخت‌افزاری سیف پال توسط گروهی از متخصصین دنیای ارزهای دیجیتال راه‌اندازی شده است؛ داده‌ها نشان می‌دهد که تیم توسعه‌دهنده آن در شرکت‌های بزرگ فناوری نظیر سامسونگ، هوآوی و… تقریبا ۱۵ سال سابقه فعالیت داشته‌اند. سیف پال نیز یکی از بهترین گزینه‌ها برای نگهداری تتر است که آن را از ایرانیکارت می‌توانید تهیه کنید.

ویژگی‌های ارز تتر چیست؟

تاثیر تتر بر بازار رمزارزها

معامله‌گران دنیای ارزهای دیجیتال از استیل‌کوین‌هایی مانند تتر استفاده می‌کنند که نقدینگی ثابت، سریع و قابل‌اعتماد را برای خرید و فروش رمزارزها داشته باشند. بدون شک ادامه و بقای هرگونه فعالیتی در فضای معامله‌گری ارزهای دیجیتال به استفاده از استیبل‌کوین‌ها وابسته است. این به آن دلیل است که طبق پلن معاملاتی هر تریدری لازم است که به‌صورت دوره‌ای سود و زیان ناشی از معاملات خود را شناسایی کند.

در بازارهای سنتی ابزاری که به معامله‌گران کمک می‌کند تا با نقدکردن دارایی‌های ریسکی خود از نوسان‌های شدید قیمتی در امان باشند، همان ارزهای فیات هستند. اما فضای بلاکچین طوری است که امکان استفاده مستقیم از ارزهای فیات وجود ندارد، به همین دلیل باید دارایی وجود داشته باشد که نقش معادل ارزهای فیات را در دنیای رمزنگاری شده بلاکچین ایفا کند. استیبل‌کوین‌‌ها به‌ویژه، تتر این نقش را دارد. از‌ این‌ رو، می‌توان گفت تتر نقش بسیار اساسی در بازار رمزارزها دارد و انقلابی در این بازار ایجاد کرده است.

  • استفاده تتر برای کاربران ایرانی و تاثیر آن بر اقتصاد کشور

از نظر سرمایه‌گذاری نمی‌توان گفت که تتر به‌منظور رشد سرمایه از طریق افزایش قیمت آن طراحی شده است، چرا که هدف آن حفظ ارزش یک دلار خواهد بود و مانند دیگر رمزارزها نیست که نسبت به دلار رشد‌های قابل‌توجهی تجربه می‌کنند و تغییر قیمت نسبت به دلار دارند. از نظر فنی، کسی که سرمایه‌ خود را در تتر ذخیره کرده، شبیه به آن است که سرمایه خود را در دلار آمریکا ذخیره کرده باشد. پس سرمایه‌گذاری پایدار‌تری دارد.

موضوع فوق در ایران و برای سرمایه‌گذارانی که در این کشور هستند، تا حدی متفاوت است؛ از آنجایی‌ که ارز دلار در بلندمدت نسبت به ارز رایج کشورمان، رشد قیمت تجربه می‌کند، پس سرمایه‌گذاری در ارز دلار و گرفتن سود از رشد قیمت آن موضوع رایجی است.

توصیه می‌کنیم مقاله آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران را هم در این راستا مطالعه کنید.

به‌عبارت‌دیگر، گذشته نشان داده است که سرمایه‌گذاری در دلار، می‌تواند یک حرکت منطقی برای کاربران ایرانی باشد. از این‌ رو، می‌توان گفت تتر نیز در ایران یک گزینه سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و ممکن است در سبد سرمایه‌گذاری افراد زیادی قرار گرفته شود، به‌ویژه با این فرض که سرمایه‌گذاری در آن نسبت به دلار خیلی راحت‌تر است و تقریبا هر کسی که به اینترنت دسترسی داشته باشد، می‌تواند در تتر سرمایه‌گذاری کند. بدون مشکلاتی مانند سقف خرید، پرداخت مالیات و…

در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که این احتمال وجود دارد، همان تاثیری را که دلار در اقتصاد کشور دارد، تتر نیز به ارث ببرد.

آیا سرمایه‌گذاری در تتر خوب است؟

همان‌طور که بالاتر اشاره شد، می‌توان از تتر برای ایجاد درآمد غیرفعال استفاده کرد. پلتفرم‌های وام‌دهی زیادی وجود دارد که سود سپرده‌گذاری رقابتی برای توکن‌های تتر به کاربران خود می‌پردازند. از طرفی هم می‌دانیم که برای سرمایه‌گذاران ایرانی، خرید تتر تقریبا شبیه به ذخیره سرمایه در ارز دلار است؛ بنابراین معامله‌گران ایرانی می‌توانند با خرید تتر انتظار گرفتن بازدهی بیشتر یا برابر با رشد ارز دلار داشته باشند.

البته به‌خاطر داشته باشید که این حالت از سرمایه‌گذاری چالش‌های خاص خود را نیز دارد و به‌ دور از خطر نیست. خرید تتر همانند سپرده‌های بانکی نیست که بیمه شود و ضامن نقدشوندگی داشته باشد. همچنین، اگرچه تتر به‌ طور کلی ارزش 1 دلاری خود را تا به امروز و برای مدت تقریبا 9 سال حفظ کرده، اما این احتمال در آینده قیمت تتر وجود دارد که پایداری خود نسبت به قیمت یک دلار را از دست دهد.

تتر، دلار دیجیتال

تتر به عنوان تلاشی برای حل مشکلات ارزهای رمزپایه ایجاد شده است. نوسانات بالا و قابلیت تبدیل بین ارزهای فیات و ارزهای رمزپایه از جمله مشکلات رمز ارزها هستند. برای برطرف کردن این مشکلات، Tether ارز رمزنگاری شده ای ایجاد کرد که سپرده های دلار آمریکا در بانک ها 1:1 به طور کامل پشتیبانی شود. Tether Ltd مستقر در هنگ کنگ تنها مسئولیت ایجاد و بازخرید توکن ها و همچنین حفظ پشتوانه سپرده 1: 1 را به عهده دارد.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری ۲۰۲۴
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری ۲۰۲۴
در عصر دیجیتالی هستیم که ماهیت پول، سریع‌تر از آن چیزی که ما تصور می‌کردیم، در حال تکامل است. ارزهای دیجیتال شکل جدیدی از پول را برای دنیا تعریف کردند....
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
معرفی ارز دیجیتال
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا...
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر روی بیت کوین در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری می‌کردید، الان چقدر سود کسب کرده بودید؟ با اینکه این ارز در مدت اخیر...