آموزش صرافی ارز دیجیتال

صرافی غیرمتمرکز DEX چیست؟

صرافی غیرمتمرکز DEX چیست؟

برای هر کسی که به خرید و فروش ارز دیجیتال علاقه‌مند است، همیشه یک موضوع در خط مقدم همه بحث‌های مربوط به کریپتو وجود دارد که بهترین صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال کدام است؟ حقیقت این است که هیچ انتخاب یکسانی وجود ندارد؛ زیرا این تا حد زیادی به اولویت‌های معامله گر، دارایی‌های هدف و سرمایه اولیه بستگی دارد. با این حال، چیزی که می‌تواند انتخاب‌های شما را محدود کند این است که از قبل تصمیم بگیرید که به کدام یک از صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز یا غیرمتمرکز علاقه دارید؟ اولی پلتفرم‌هایی با یک مدیریت مرکزی است که بر وجوه و نقل و انتقالات پول شما نظارت، مدیریت و محافظت می‌کند. در حالی که دومی عملکرد مستقل‌تر و اساس همتا به همتا دارد. این راهنما به طور انحصاری بر معرفی بهترین صرافی غیرمتمرکز یا DEX، متمرکز است.

صرافی غیرمتمرکز DEX

 صرافی‌های غیرمتمرکز چگونه کار می‌کنند؟

صرافی‌های غیرمتمرکز بر قراردادهای هوشمند تکیه می‌کنند تا به معامله‌گران اجازه دهند بدون واسطه، سفارش‌ها را اجرا کنند. صرافی‌های غیرمتمرکز به کاربران اجازه می‌دهند تا از طریق تعامل با قراردادهای هوشمند پلتفرم معاملاتی، مستقیماً از کیف پول دیجیتالی خود معامله کنند. معامله گران از وجوه خود محافظت می‌کنند و در صورت مرتکب اشتباهاتی مانند گم کردن کلید خصوصی یا ارسال وجوه به آدرس‌های اشتباه، مسئول از دست دادن آن‌ها هستند. صرافی‌های غیرمتمرکز محبوب بر روی پروتکل‌های لایه یک بلاک چین‌های پیشرو ساخته شده‌اند که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کنند. محبوب‌ترین DEX ها بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده اند. از آن جایی که صرافی‌های غیرمتمرکز از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کنند و کاربران در آن وجوه خود را نگه می‌دارند؛ هر معامله با کارمزد همراه است. در اصل، معامله گران برای استفاده از DEX با قراردادهای هوشمند در بلاک چین تعامل دارند.

 برای خرید و فروش ارز دیجیتال می توانید از خدمات ایرانیکارت استفاده کنید.

خرید و فروش ارز دیجیتال

مبادلات غیرمتمرکز جزء حیاتی اکوسیستم دیفای (DeFi) هستند که به عنوان ستون فقرات فعالیت اقتصادی انجام شده در شبکه‌های بلاک چین عمل می‌کنند. مبادلات غیر متمرکز برای وصل کردن خریداران و فروشندگان به هم و اجرای معاملات با قیمت معین کارکرد دارد. انجام این تطابق می‌تواند با استفاده از دفترهای سفارش( Order Book) یا با استفاده از یک رویکرد بازارساز خودکار (AMM) انجام شود. وقتی شخصی تصمیم می‌گیرد که یک دارایی را خریداری کرده یا بفروشد، قیمت مد نظرش را به همراه میزان دارایی در دفترچه سفارشات درج می‌کند. سپس به صف سفارشات وارد می‌شود و پس از یافتن یک سفارش مطابق، معامله اجرا می‌شود. مبادلات غیر متمرکز نسبتاً کمی وجود دارند که از دفترهای سفارش استفاده می‌کنند. در صرافی ‌های غیرمتمرکز، دفتر سفارشات باید با توجه به میزان داده‌های مورد نیاز در چین ذخیره شود که به این نوع ذخیره سازی داده‌ها، زنجیره‌ای گفته می‌شود و هزینه آن گران است. زیرا هزینه‌ها طی دو سال گذشته افزایش یافته است کهه همین موضوع بسیاری از DEX‌ها را به سمت انتخاب یک رویکرد بازارساز (AMM) سوق می‌دهد. بازارسازهای خودکار به دلیل شفافیت، راندمان و نقدینگی، سوآورتر هستند.

پیشنهاد مطالعه: بلاکچین چیست و چه کاربردهایی دارد؟

در DEXهایی که از یک مدل ساخت خودکار بازار استفاده می‌کنند، استخرهای نقدینگی به عنوان طرف مقابل برای هر معامله عمل می‌کنند. اگر کسی در حال فروش ارزی باشد، استخر نقدینگی به عنوان خریدار عمل می‌کند. همچنین وقتی کسی ارزی خریداری می‌کند ، استخر نقدینگی به عنوان فروشنده عمل می‌کند. ارائه دهندگان نقدینگی (LPS) افرادی هستند که دارایی‌های خود را به استخرهای نقدینگی واریز می‌کنند و در ازای خدماتی که ارائه می‌دهند، از جمع آوری هزینه معاملات کسب درآمد می‌کنند. مدل بازار خودکار اجازه می‌دهد تا معاملات بدون نیاز به طرف معامله یا دفترچه سفارش انجام شوند. بیایید با یک مثال این مفهوم را بیشتر درک کنیم.

بیایید بگوییم که دو ارز A و B  وجود دارند. یک کاربر مایل به ارائه نقدینگی است و 100 توکن A و 100 توکن B را در استخر نقدینگی قرار می‌دهد. استخر با نگاه به نسبت توکن‌های موجود در استخر ، قیمت توکن‌‌ها را نشان می‌دهد. هنگامی که یک معامله گر با استخر نقدینگی در تعامل است، به طور موثری تعادل توکن‌های موجود در استخر و نسبت قیمت بین توکن‌ها را تغییر می‌دهند.

صرافی غیرمتمرکز DEX

انواع صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال

حجم معاملات در صرافی‌های غیرمتمرکز رو به افزایش است. این افزایش حجم معاملات تا حدودی به دلیل معرفی DEXهای جدید است. تقاضا برای ایجاد پلتفرم مبادلات رمزنگاری که روز به روز در حال افزایش است. 4 نوع اصلی از صرافی‌های غیرمتمرکز وجود دارد که همه آن‌ها به کاربران اجازه می‌دهند تا از طریق قراردادهای هوشمند، مستقیماً با یکدیگر تجارت کنند. انواع صرافی‌های غیرمتمرکز عبارتند از:

1.صرافی‌های بازارساز خودکار (AMM)

DEX های مبتنی بر بازارسازان خودکار توسط قراردادهای هوشمند هدایت می‌شوند. این قراردادهای هوشمند استخر نقدینگی را به صورت زوجی نگه می‌دارند. این نوع صرافی نقدینگی را از ارائه دهندگان نقدینگی (LP) دریافت می‌کند که دارایی‌های خود را در استخر سپرده گذاری کرده‌اند. تامین کنندگان با پاداش‌هایی مانند توکن‌های LP و درصدی از کل کارمزد معاملات کسب درآمد می‌کنند. پاداش‌ها بر اساس نوع مشارکتی است که در استخر نقدینگی انجام می‌دهند. چنین نوع DEX از دفترچه سفارش استفاده نمی‌کند. در نتیجه، معامله به سادگی بین استخرهای در دسترس انجام می‌شود و قیمت دارایی‌ها توسط الگوریتم AMM تعیین می‌شود.

2. صرافی‌های رزرو سیستم (Reserve System DEXs)

صرافی‌های سیستم ذخیره (RS) از نظر عملکردی بسیار شبیه به صرافی‌های AMM هستند. با این حال، یک تفاوت کوچک وجود دارد که این دو را از هم متمایز می‌کند. یک صرافی بازارساز خودکار الگوریتمی است و قیمت به طور اتوماتیک توسط قراردادهای هوشمند تنظیم می‌شود. همین موضوع دری را برای بازارسازان باز می‌گذارد تا بازار را دستکاری کنند. این به این دلیل است که صرافی های AMM معمولاً به دلیل نوسانات قیمت مستعد از دست دادن دائمی (IP) هستند. این بدان معناست که وقتی تراکنش‌های بزرگ در DEX انجام می‌شود، نوسان بسیار زیاد است. برای غلبه بر این مشکل، صرافی رزرو سیستم (Reserve Systems) معرفی شد. ذخایر ارائه دهندگان نقدینگی، بازارسازان مختلفی هستند که از استاندارد ERC-20 پشتیبانی می‌کنند. آن‌ها قوانین خاص خود را برای کنترل قیمت دارایی‌ها دارند. به همین دلیل، آن‌ها می‌توانند ریسک را کنترل کنند و به تنظیم نوسانات هنگام انجام تراکنشات بزرگ کمک کنند.

صرافی غیرمتمرکز DEX

3. صرافی‌های همتا به همتا (Peer-To-Peer DEXs)

این سیستم به عنوان یک سیستم تطبیق سفارش نیز شناخته می‌شود زیرا به طرفین اجازه می‌دهد تا به صورت همتا به همتا معامله کنند. طرفین می‌توانند معامله را مستقیماً از کیف پول خود انجام دهند. برخی از تنظیمات محبوب P2P DEX عبارتند از:

  • سوآپ اتمی

بدون نیاز به واسطه، DEXهای سوآپ اتمی طرفین را به گونه‌ای به هم متصل می‌کنند که معامله یا به طور کامل انجام می‌شود یا اصلاً انجام نمی‌شود. این معاملات به صورت زنجیره‌ای بین کیف پول طرفین انجام می‎‌شود و از دارایی‌های هر دو طرف محافظت می‌کند. برخی از DEXهای اتمی، پلتفرم ‌های غیرقانونی و بدون مجوز هستند.

  •  سوآپ های زیراتمی

در حالی که یک DEX اتمی فقط انتقال ارزش را امکان پذیر می‌کند، یک DEX زیراتمی انتقال فایل‌ها را مانند یک فایل ویدئویی امکان پذیر می‌کند. همچنین، DEX های زیر اتمی برای انجام معامله در تراکنش‌های متعدد طراحی شده‌است. به عنوان مثال، اگر یک معامله گر بخواهد دارایی‌های رمزنگاری شده را به ارزش 50 دلار بفروشد، می‌تواند از DEX برای انجام خودکار 50 تراکنش 1 دلاری و کاهش هر نوع ریسک استفاده کند.

  •  خارج از زنجیره

در حالی که  DEX اتمی معاملات را در زنجیره تسویه می‌کند، DEX خارج از زنجیره، دفتر سفارش را از بلاکچین اصلی دور نگه می‌دارد. این رویکرد تایید می‌کند که سفارشات خارج از زنجیره مطابقت دارند و تسویه در زنجیره تکمیل می‌شود. این امر منجر به کاهش زمان تسویه می‌شود.

4. صرافی‌های پردازش موازی (Parallel Processing DEXs)

این نوع صرافی‌ها به طور کلی بر روی یک بلاکچین مبتنی بر UTXO ساخته شده اند. معامله‌گران از قراردادهای هوشمند برای انجام معاملات استفاده می‌کنند، اما چیزی شبیه به AMM نیست. در این نوع صرافی‌ها، هم LPها و هم کاربران از “ارز چند ذخیره (multi-reserve currency)” برای انجام معامله یا تامین نقدینگی استفاده می‌کنند. یکی از مزایای اصلی این نوع مدل این است که در حالی که AMM ها تراکنش ها را به صورت متوالی پردازش می کنند، DEX های پردازش موازی چندین تراکنش را به طور همزمان انجام می‌دهند. این امر به این دلیل است که چندین تراکنش در یک بلوک قرار می‌گیرند و سپس برای پردازش ارسال می‌شوند. این مدل سرعت معامله را افزایش و ریسک را کاهش می‌دهد.

تفاوت صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز

از صرافی‌های متمرکز می‌توان برای انجام معاملات از فیات به ارز دیجیتال (یا برعکس) استفاده کرد. همچنین می‌توان از آن‌ها برای انجام معاملات بین دو ارز دیجیتال مختلف استفاده کرد. مبادلات غیرمتمرکز یک جایگزین هستند. آن‌ها واسطه را حذف کردند و معامله گران را به یکدیگر متصل کردند. به همین دلیل برخی معتقدند که این پلتفرم‌ها مورد اعتماد نیستند. این نوع مبادلات به عنوان مبادلات همتا به همتا عمل می‌کنند. دارایی ها هرگز توسط سرویس دهنده نگهداری نمی‌شوند و تراکنش‌ها کاملاً بر اساس قراردادهای هوشمند و مبادلات اتمی انجام می‌شود. تفاوت اساسی بین صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز، حضور واسطه است. صرافی‌های غیرمتمرکز در مقایسه با صرافی‌های متمرکز محبوبیت و پذیرش کمتری دارند. با این وجود، همیشه صرافی‌های غیرمتمرکز بیشتری برای انجام معاملات وجود دارند.

صرافی غیرمتمرکز DEX

مزایا و معایب صرافی های غیر متمرکز

صرافی‌های رمزنگاری غیرمتمرکز با وجود اینکه در مراحل اولیه توسعه هستند، مزایایی را نیز ارائه می‌دهند که در این بخش به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

کارمزدهای کمتر

در غیاب یک واسطه، DEXها از همان ساختار کارمزد گاز استفاده می‌کنند که بلاکچین اتریوم روی آن ساخته شده است. صرافی‌هایی مانند یونی سواپ (Uniswap) کارمزد کمی دریافت می‌کنند (حدود 0.3٪). اگرچه این هزینه‌ها با توجه به استفاده از شبکه در نوسان است، اما نسبت به هزینه‌های صرافی‌های متمرکز کمتر است.

حفظ حریم خصوصی

معامله‌گرانی که از صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده می‌کنند، نیازی به افشای کلیدهای خصوصی خود ندارند، زیرا کیف پول‌ها به صورت خارجی نگهداری می‌شوند و DEX مسئولیتی در قبال وجوه ندارد. به همین دلیل، کاربران معمولاً هنگام استفاده از DEX ملزم به تکمیل رویه‌های شناسایی نیستند. هنگامی که کاربران یک ارز دیجیتال را با ارز دیگری مبادله می کنند، ناشناس بودن آن‌ها در DEX حفظ می شود. برخلاف صرافی‌های متمرکز، کاربران نیازی به گذراندن فرآیند شناسایی استاندارد (KYC) ندارند. فرآیندهای KYC شامل جمع آوری اطلاعات شخصی معامله گران، از جمله نام قانونی کامل آن‌ها و عکسی از مدرک شناسایی صادر شده توسط دولت است.

کاهش خطرات امنیتی

کاربران صرافی های غیرمتمرکز نیازی به انتقال دارایی های خود به شخص ثالث ندارند. بنابراین خطر هک شدن یک شرکت یا سازمان وجود ندارد و کاربران از امنیت بیشتری در برابر هک، شکست، کلاهبرداری یا سرقت اطمینان دارند.

جلوگیری از دستکاری بازار

صرافی‌های غیرمتمرکز به دلیل ماهیت اجازه مبادله همتا به همتا ارزهای دیجیتال، از دستکاری بازار جلوگیری می‌کنند و از کاربران در برابر معاملات جعلی و پولشویی محافظت می‌کنند.

سانسور کمتر

از آنجایی که DEXها هیچ سانسوری ندارند، ارزهای دیجیتال بیشتری نسبت به CEX در دسترس هستند. در واقع، بسیاری از آلت کوین‌ها فقط در DEX در دسترس هستند.

صرافی غیرمتمرکز DEX

معایب ناشی از استفاده از مبادلات غیرمتمرکز، موانعی را برای گسترش آن ایجاد می‌کند. این کاستی‌ها عباتند از:

دانش فنی مورد نیاز

DEXهای غیر متمرکز با استفاده از کیف پول‌های رمزنگاری قابل دسترسی هستند. کاربران نه تنها باید نحوه استفاده از این کیف پول‌ها را بدانند، بلکه باید به نکات مرتبط با حفظ امنیت وجوه خود نیز توجه داشته باشند. این کیف پول‌ها باید با توکن‌های مناسب برای هر شبکه تامین شوند. بدون توکن اصلی شبکه، سایر وجوه ممکن است گیر کنند، زیرا معامله گر نمی‌تواند هزینه مورد نیاز برای انتقال آن‌ها را بپردازد. برای انتخاب کیف پول و تامین مالی آن با توکن‌های صحیح باید به دانش فنی آن تسلط داشته باشید. بدون دانش فنی، معامله گران می‌توانند اشتباهات مختلفی را مرتکب شوند که ممکن است منجر به از دست دادن وجوه شود. واریز ارزها به شبکه اشتباه، یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که افراد تازه‌کار با آن مواجه می‌شوند که باعث از بین رفتن سرمایه‌شان می‌شود.

آسیب پذیری قرارداد هوشمند

قراردادهای هوشمند در بلاک چین‌هایی مانند اتریوم به صورت عمومی در دسترس هستند و هر کسی می‌تواند کدها را بررسی کند. در نتیجه این موضوع می‌تواند دلیلی بر عدم اعتماد عموم باشد.

عدم نظارت در لیست توکن‌ها

هر کسی می‌تواند یک توکن جدید را در یک صرافی غیرمتمرکز فهرست کند و با جفت کردن آن با کوین‌های دیگر، نقدینگی را فراهم کند. در نتیجه احتمال کلاهبرداری‌ و لیست توکن‌های نامعتبر وجود دارد. برخی از DEXها با درخواست از کاربران برای تأیید قرارداد هوشمند توکنی که خریداری می‌کنند، با این خطرات مقابله می‌کنند. قبل از سرمایه گذاری، معامله‌گران می‌توانند با بررسی وایت پیپر و پیوستن به کامیونیتی در رسانه‌های اجتماعی سعی کنند تا حد ممکن اطلاعات بیشتری در مورد یک توکن به دست آورند. صرافی‌های متمرکز باید به‌صورت جداگانه توکن‌ها را بررسی کنند و قبل از فهرست کردن، از مطابقت آن‌ها با مقررات اطمینان حاصل کنند.

مشکل مقیاس پذیری

مقیاس پذیری بلاکچین به تعداد تراکنش‌هایی که یک شبکه می‌تواند پردازش کند بستگی دارد. به عنوان مثال، شبکه بیت کوین 4.6 تراکنش در ثانیه (TPS) را پردازش می‌کند، در حالی که اتریوم به 15 TPS می‌رسد. صرافی‌های غیرمتمرکز با استفاده از قراردادهای هوشمندی که در شبکه‌های بلاکچین فعالیت می‌کنند، عمل می‌کنند. به این ترتیب، DEXها به محدودیت‌های زیرساخت شبکه زیربنایی خود محدود می‌شوند.

تجربه کاربر ضعیف

DEXها در مراحل اولیه توسعه هستند و استفاده از آن برای کسانی که کمتر با فناوری بلاکچین غیرمتمرکز آشنا هستند، می‌تواند چالش برانگیز باشد. ابتدا، کاربران باید با پلتفرم‌های کیف پول آشنا شوند تا بتوانند با DEX تعامل داشته باشند. سپس، آن‌ها باید کیف پول خود را با انتقال فیات یا ارز دیجیتال تامین کنند. در نهایت، آن‌ها باید این کیف پول را به رابط DEX متصل کنند تا یک معامله را انجام دهند.

کمبود نقدینگی

از آنجایی که DEXها هنوز نسبتا جدید هستند و از جفت‌های معاملاتی متنوعی پشتیبانی می‌کنند، تفکیک بازار تأثیر منفی بر نقدینگی بازار دارد. با این وجود، نقدینگی دارایی‌ها با رشد دیفای به طرز چشمگیری افزایش یافته است. حدود 99 درصد از تراکنش‌های کریپتو توسط صرافی‌های متمرکز انجام می‌شوند که نشان می‌دهد آن‌ها صاحب اکثر حجم معاملات هستند. به دلیل کمبود حجم، صرافی های غیرمتمرکز اغلب فاقد نقدینگی هستند.

عدم پرداخت فیات

صرافی غیر متمرکز برای سرمایه گذارانی که به دنبال تبدیل یک دارایی دیجیتال به دیگری هستند، بهترین گذینه هستند؛ اما برای افرادی که به دنبال خرید یا فروش دارایی‌های دیجیتال با استفاده از ارز فیات هستند، مناسب نیستند. این نوع صرافی‌ها خرید دارایی‌های دیجیتال با ارز فیات مانند USD را تسهیل نمی‌کنند. اما فناوری استیبل کوین برای ایفای نقش فیات در اکوسیستم دیفای در حال ظهور است.

در ادامه به معرفی بهترین صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال و سپس بهترین صرافی غیرمتمرکز برای فیوچرز خواهیم پرداخت و ضمن معرفی هر کدام، ویژگی‌های پلتفرم‌های مربوطه را نیز بازگو خواهیم کرد.

معرفی 11 مورد از بهترین صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال

می‌دانید که از نظر تراکنش، صرافی‌های غیرمتمرکز از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که هیچ طرفی بدون پرداخت پول به طرف مقابل فرار نمی‌کند! همچنین پلتفرم‌های غیرمتمرکز فرآیند احراز هویت را به کلی حذف می‌کنند و برای ثبت نام فقط آدرس ایمیل شما را می‌خواهند. DEX‌ ها فاقد محدودیت‌های جغرافیایی هستند. بنابراین کاربران هیچ کشوری را در لیست تحریم قرار نداده اند. تمام این ویژگی‌ها باعث محبوب شدن پلتفرم‌های غیرمتمرکز در بین کاربران شده است. همراه ما باشید تا برترین صرافی‌های غیرمتمرکز را به شما معرفی کنیم.

صرافی پنکیک سواپ Pancakeswap

  • صرافی PancakeSwap

PancakeSwap یک صرافی غیرمتمرکز است که به جای اتریوم بر روی زنجیره هوشمند بایننس (BSC) ساخته شده است. این صرافی به کاربران خود امکان می‌دهد تا توکن‌های استاندارد BEP-20 را به راحتی تعویض کنند. ایده اولیه این صرافی، DeFi ،DEX و تمرکززدایی از امور مالی جهان بود. کارشناسان کریپتو سیستمی را تصور کردند که در آن نیازی به مبادلات متمرکز نیز وجود نخواهد داشت. UniSwap و SushiSwap به عنوان رهبران بازار ظاهر شدند. اکثر DApp‌ ها در بلاک چین اتریوم توسعه می‌یافتند. این وابستگی بیش از حد به شبکه اتریوم چالش‌هایی مانند سرعت پایین تراکنش و کارمزد بالای گاز را ایجاد کرد. بایننس با تمرکز شدید روی عملکرد، BSC را در سپتامبر 2020 معرفی کرد. PancakeSwap خیلی زود مورد توجه قرار گرفت و با ویژگی‌های عالی خود به مدعی کسب رتبه برتر تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: آموزش صرافی پنکیک سواپ PancakeSwap

معرفی 8 مورد از بهترین صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال - صرافی IDEX 

  • صرافی IDEX 

IDEX یک صرافی ارز دیجیتال نسبتاً جدید است که محبوبیت آن در سرتاسر جهان در حال افزایش می‌باشد. این پلتفرم یک طراحی ترکیبی منحصر به فرد دارد که ویژگی‌های صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز را با هم ترکیب می‌کند. بنابراین برای بسیاری از معامله گران، بهترین‌های هر دو جهان را ارائه می‌دهد. صرافی IDEX، از بلاک چین‌های لایه 1 زنجیره هوشمند اتریوم و بایننس برای اجرای معاملات از طریق قراردادهای هوشمند و تضمین ایمنی آن‌ها استفاده می‌کند. از سوی دیگر، مانند یک صرافی متمرکز، IDEX از یک دفترچه سفارش استفاده می‌کند و آن را به عهده می‌گیرد تا خریداران را با فروشندگانی که پس از آن قراردادی را برای پایان دادن به معامله منعقد می‌کنند، مطابقت دهد. بیش از 300 ارز دیجیتال را پشتیبانی کرده و حدود 0.2% از هر معامله برای گیرندگان و 0.1% برای سازندگان هزینه دریافت می‌کند. علاوه بر این، برای پخش تراکنش روی بلاک چین، هزینه کارمزد کمی از گیرندگان دریافت می‌شود.

معرفی 8 مورد از بهترین صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال - صرافی Uniswap 

  • صرافی Uniswap 

اگر به دنبال راه حلی ناشناس، سریع و ایمن هستید که به شما امکان می‌دهد توکن‌های مبتنی بر اتریوم را خریداری یا مبادله کنید، Uniswap این سفارش‌ها را از طریق قراردادهای هوشمند مستقل در بلاک چین با هزینه‌های بسیار کم اجرا می‌کند. در این صرافی پیشنهادها و درخواست‌ها با یک پروتکل نقدینگی خودکار جایگزین می‌شوند که قیمت را بر اساس توکن ورودی و خروجی مشتری محاسبه می‌کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک کیف پول WEB3 (به عنوان مثال متامسک) را برای دریافت توکن‌های خود متصل کنید. یونی سواپ از حدوده 185 ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند. همچنین، هر کسی می‌تواند در استخرهای نقدینگی Uniswap مشارکت کند و در ازای آن، توکن‌های نقدینگی دریافت کند که می‌توانند در هر زمان برای دارایی پایه بازخرید شوند. در نهایت، با افزودن کارمزد 0.25%، این پلتفرم به ارائه‌دهندگان نقدینگی (معروف به بازارسازان) انگیزه می‌دهد.

معرفی 8 مورد از بهترین صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال - صرافی balancer

  • صرافی Balancer

Balancer یک DEX کاملاً جدید است که در سال 2019 در BlockScience توسعه یافت و در سال 2020 برای عموم باز شد. پروتکل معاملاتی این پلتفرم شباهت زیادی به پروتکل AMM Uniswap دارد که با کمی تغییر یا ارتقا به استخرهای نقدینگی آن‌ها انجام می‌شود. Balancer به معامله گران اجازه می‌دهد تا به تنهایی استخرهای نقدینگی ایجاد کرده و درصد دارایی‌های رمزنگاری را تعیین کنند. تمام این معاملات و مبادله دارایی‌های کریپتو هزینه‌های معاملاتی را به همراه دارد که به عنوان انگیزه‌ای برای ارائه دهندگان نقدینگی عمل می‌کند. Balancer همچنین دارای توکن بومی BAL است که به عنوان توکن حاکمیتی شبکه، به دارندگان آن حق مشارکت در فرآیندهای تصمیم گیری را می‌دهد. Balancer از توکن‌های ERC20 نیز پشتیبانی می‌کند و با استفاده از مسیریابی سفارش هوشمند که می‌تواند توسط سایر صرافی‌های غیرمتمرکز نیز اتخاذ شود، بهترین نرخ بازار را ارائه می‌دهد.

 بیشتر بخوانید: بهترین صرافی های جایگزین بایننس

صرافی bancor

  • صرافی Bancor 

Bancor یک شبکه نقدینگی غیرمتمرکز است که در سال 2016 راه اندازی شد. این پلتفرم با سایر صرافی‌ها متفاوت است زیرا معاملات در کیف پول Bancor که با بلاک چین‌های ERC20 و EOS یکپارچه شده است، انجام می‌شود. کیف پول، این معاملات را از طریق قراردادهای هوشمند امن، بدون دخالت واسطه برای تکمیل تراکنش انجام می‌دهد. همچنین، قراردادهای هوشمند BNT، نقدینگی دارایی‌ها را مجدداً متعادل می‌کند. این امر بانکور را به اولین پلتفرم غیرمتمرکز زنجیره‌ای متقابل تبدیل می‌کند.

گفته می‌شود در آینده، تیم Bancor پشتیبانی از برخی ارزهای دیجیتال محبوب مانند بیت‌کوین (BTC)، ریپل (XRP) و ترون (Tron) را نیز اضافه خواهد کرد که بدون شک این صرافی را به یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز تبدیل خواهد کرد زیرا اکثر DEX‌ ها بر روی اتریوم تمرکز می‌کنند.

معرفی 8 مورد از بهترین صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال - صرافی kyber

  • صرافی kyber

شبکه Kyber یک پروتکل مبتنی بر اتریوم است که امکان تبادل و تبدیل فوری دارایی‌های دیجیتال (مانند توکن‌های رمزنگاری) و ارزهای دیجیتال (مانند اتریوم، بیت‌کوین، ZCash) را با نقدینگی بالا فراهم می‌کند. این پلتفرم شبیه به پروژه 0x است اما در عوض تمام اقدامات خود را روی بلاک چین انجام می دهد. شبکه Kyber یک تبادل غیرمتمرکز روی زنجیره ارائه می‌کند اما دفترچه سفارش را حذف می‌کند. این موضوع به پلتفرم این امکان را می دهد که رمز ارز شما به صورت آنی و با حداقل هزینه، مبادله شود.

صرافی چنجلی Changely

  • صرافی غیرمتمرکز Changely

Changely یک پلتفرم اروپایی است که در سال 2013 توسط یک استخر بزرگ استخراج بیت کوین به نام MineGate تأسیس شد. یک سال بعد، Changelly به عنوان یک صرافی مستقل ارز دیجیتال که بر معاملات کریپتو به کریپتو متمرکز است، تغییر نام داد. Changelly که در اصل در پراگ، جمهوری چک مستقر بود، اکنون مقر آن در هنگ کنگ است. این صرافی با برخی دیگر از پلتفرم‌های رمزنگاری کاملاً غیرمتمرکز موجود در لیست ما متفاوت است، زیرا مانند واسطه عمل می‌کند. پلتفرم معاملاتی خودکار آن بهترین پیشنهادها را از سایر صرافی‌های ارز دیجیتال جمع‌آوری می‌کند و خریداران را با فروشندگان مطابقت می‌دهد.

یک ویژگی جالب توجه در مورد پلتفرم این است که میانگین کارمزد ثابت 0.5% برای تمام معاملات ارز دیجیتال وجود دارد. هیچ راهی وجود ندارد که ارز مورد نظر خود را پیدا نکنید! زیرا Changelly از هزاران جفت تجاری مختلف پشتیبانی می‌کند. به لطف همکاری Changelly با MoonPay و Simplex، می‌توانید خریدهای فیات را نیز انجام دهید. از حدود 90 ارز دیجیتال پشتیبانی کرده و امکاناتی مانند لایو چت 24 ساعته و یک برنامه تلفن همراه برای دستگاه‌های iOS و Android ارائه می‌دهد.

معرفی 8 مورد از بهترین صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال - صرافی shapeshift

  • صرافی Shapeshift

Erik Voorhees بنیان گذار و مدیر عامل فعلی این پلتفرم است. فعالیت خود را در سال 2014 از یک دفتر در سوئیس آغاز کرد. ShapeShift از نظر نحوه انجام معاملات بسیار شبیه Changelly است اما دارای ویژگی‌های دیگری است که آن را از رقبا متمایز می‌کند. ShapeShift حدود 70 ارز دیجیتال را پشتیبانی کرده و از افرادی که احراز هویت انجام داده اند، هیچ کارمزد معاملاتی دریافت نمی‌کند. پس از تکمیل بررسی KYC، صرافی 10 توکن FOX به حساب شما به ارزش 100 دلار کارمزد معامله تخصیص می‌دهد. این مبلغ در ابتدای هر ماه دوباره شارژ می‌شود. حتی اگر تصمیم دارید اطلاعات شخصی را در اختیار پلتفرم قرار ندهید، همچنان می‌توانید ارزهای دیجیتال را بدون پاداش معامله کنید. ShapeShift وجوه شما را ذخیره نمی‌کند اما می‌تواند با کیف پول‌های سخت افزاری مانند لجر نانو اس، لجر نانو ایکس، سیف پال، ک.ل ولت پرو و … ادغام شود.

برای خرید انواع کیف پول سخت افزاری می توانید از خدمات ایرانیکارت استفاده کنید.

خرید انواع کیف پول سخت افزاری

اکنون که با برترین صرافی‌های غیرمتمرکز آشنا شدید، در این قسمت می‌خواهیم که بهترین صرافی غیرمتمرکز برای فیوچرز را به شما معرفی کنیم. با توجه به مشکلاتی که ایرانی‌ها برای دسترسی به سایر صرافی‌های متمرکز دارند، صرافی‌های غیرمتمرکز انتخاب مطمئن‌تری هستند. به همین دلیل صرافی‌های غیرمتمرکز در حال ارتقای خود هستند تا تمام نیاز کاربران را برطرف سازند. امکاناتی مانند اضافه کردن معاملات اهرمی و کاهش کارمزدها از این قبیل است. در ادامه 3 مورد از بهترین صرافی غیرمتمرکز برای فیوچرز را به شما معرفی کرده ایم.

what-is-dydx

  • صرافی DYDX

dYdX یک صرافی غیرمتمرکز رمزنگاری است که برای معامله گران پیشرفته مناسب است و خدماتی مانند استقراض، وام، مارجین و معاملات اهرمی را ارائه می‌دهد. این پلتفرم از طریق قراردادهای هوشمند در بلاک چین اتریوم و یک پروتکل مقیاس‌بندی لایه دوم Starkware عمل می‌کند که در آن کاربران می‌توانند مستقیماً بدون واسطه در صرافی معامله کنند. dYdX بر روی یک زیرساخت ترکیبی و نیمه غیرمتمرکز عمل می‌کند. این بدان معناست که هر کاربر تا زمانی که به اینترنت دسترسی داشته باشد، می‌تواند به راحتی به صرافی دسترسی داشته باشد و معاملات را انجام دهد.این صرافی همچنین می‌تواند گزینه مناسبی به عنوان بهترین صرافی غیرمتمرکز برای فیوچرز باشد. توکن اختصاصی این صرافی که با نام DYDX شناخته می‌شود توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کرده است. در مقاله آینده ارز دیجیتال دیدکس DYDX چشم‌انداز این توکن را بررسی کرده ایم.

این صرافی بر اساس قراردادهای هوشمند مبتنی بر اتریوم اجرا می‌شود که نیاز به اعتماد به یک صرافی مرکزی در حین معامله را از بین می‌برد. DYDX امنیت و شفافیت یک صرافی غیرمتمرکز را با سرعت و قابلیت استفاده یک صرافی متمرکز ترکیب می کند. dYdX و StarkWare برای مقیاس‌پذیری قابل‌توجه معاملات، یک پروتکل Layer 2 برای Perpetuals متقابل ایجاد کرده‌اند که بر اساس موتور مقیاس‌پذیری StarkEx StarkWare و قراردادهای هوشمند Perpetual dYdX است. معامله‌گران اکنون می‌توانند با هزینه‌های کارمزد صفر و شروع با حداقل ترین مقدار (10 دلار) معامله کنند. معامله گران می توانند با اهرم 25 برابری در BTC-USD، ETH-USD، LINK-USD، UNI-USD، AAVE-USD، اقدام به خرید کنند.

برای آموزش کار با صرافی DYDX از مقاله آموزش کار با صرافی DYDX دیدن کنید.

kine

  • صرافی KINE

KINE یک بازار مشتق را فراهم می‌کند که در آن یک استخر نقدینگی با پشتیبانی دارایی‌های دیجیتالی زنجیره‌ای به عنوان طرف مقابل منفعل همه معامله گران در بورس عمل می‌کند. نقدینگی تضمین شده و تا 100 برابر اهرم در 21 ارز دیجیتال را به معامله گران ارائه می‌دهد. این صرافی در حال ایجاد راهی سریع، شفاف و بدون دردسر برای تجارت مشتقات در شبکه اتریوم و بایننس اسمارت چین است.

prepetual

  • صرافی Perpetual

پروتکل Perpetual به دنبال ایجاد یک پروتکل معاملاتی قراردادهای دائمی است که هر کسی بتواند از آن استفاده کند. در این صرافی به لطف مبادلات مبتکرانه مبتنی بر AMM، می‌توانید با نقدینگی مناسب، معامله کنید. این صرافی از یک فناوری مقیاس‌پذیری به نام xDai برای افزایش سرعت معاملات در مقایسه با سایر صرافی‌های مبتنی بر اتریوم و همچنین ارائه کارمزد تراکنش صفر در همه معاملات استفاده می‌کند. شایان ذکر است تمام وثیقه استفاده شده در صرافی به صورت USDC است.

سخن آخر

در مقاله بهترین صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال با صرافی‌های غیرمتمرکز بسیاری آشنا شدید که از نظر عملکرد جزو بهترین‌ها می‌باشند. به تازگی برخی از پلتفرم‌های غیر متمرکز بخش فیوچرز را نیز اضافه کرده‌اند. اضافه کردن بخش فیوچرز به دلیل این بود که کاربران هر آنچه که از یک صرافی انتظار دارند، در این پلتفرم‌ها داشته باشند.

سوالات متداول
Request for Quote

بله بسیاری از صرافی‌های غیرمتمرکز امکان انجام معاملات فیوچرز را نیز راهم کرده‌اند. یکی از این صرافی‌ها Dydx است.

بیشتر صرافی‌های غیرمتمرکز معروف بیش از 1000 ارز دیجیتال را پشتیبانی می‌کنند.

صرافی‌ها بسته به عملکرد و سیاست‌های خود، قوانین خاصی دارند اما معمولا صرافی‌های غیرمتمرکز احتیاجی به انجام اهراز هویت ندارند.

تمام صرافی‌های معرفی شده در این آموزش تاکنون محدودیتی برای کاربران ایرانی خود ایجاد نکرده‌اند و با در نظر گرفتن مسائل امنیتی می‌توانید در آن‌ها معامله کنید.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
بهترین صرافی های جایگزین بایننس
آموزش صرافی ارز دیجیتال
بهترین صرافی های جایگزین بایننس
اخیرا یافتن بهترین صرافی جایگزین بایننس، به یک مشکل اساسی تبدیل شده است. با اجباری شدن احراز هویت در صرافی بایننس، موج عظیمی از تریدرهای حوزه ارزهای رمزنگاری شده دچار...
لیست بهترین ایردراپ صرافی ها ۲۰۲۲
آموزش صرافی ارز دیجیتال
لیست بهترین ایردراپ صرافی ها ۲۰۲۲
بسیاری از شرکت‌های ارز دیجیتال برای افزایش عرضه در گردش و تحرکات بازار، توکن‌های رایگان را در جوامع خود توزیع می‌کنند که به عنوان airdrops شناخته می‌شوند. بیشتر ایردراپ‌هایی که...
خرید ارز دیجیتال بدون احراز هویت (معرفی بهترین صرافی)
آموزش صرافی ارز دیجیتال
خرید ارز دیجیتال بدون احراز هویت (معرفی بهترین صرافی)
از آنجایی که تراکنش‌های ارزهای دیجیتال بین کاربران ناشناس هستند و در چند ثانیه انجام می‌شوند، سرعت و ناشناس بودن خرید و فروش ارزهای دیجیتال فرصتی جذاب برای مجرمانی است...