معرفی ارز دیجیتال

بیت کوین چیست؟ آشنایی با Bitcoin به زبان ساده

بیت کوین چیست؟ آشنایی با Bitcoin به زبان ساده

در سال ۲۰۰۸، یک برنامه‌نویس با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو، یک سند ۹ صفحه‌ای درباره رمز ارز غیرمتمرکزی به نام بیت کوین، منتشر کرد. طبق تعریف مخترع آن، بیت کوین «نسخه‌ای کاملا همتا به همتا از پول الکترونیکی است که اجازه می‌دهد پرداخت‌های آنلاین مستقیما از یک طرف به طرف دیگر بدون مراجعه به یک مؤسسه مالی، ارسال شود”. برای اینکه بدانید بیت کوین چیست، باید فناوری زیربنایی، نحوه عملکرد اکوسیستم بیت کوین و … را درک کنید. در این مطلب به هر آنچه که درباره بیت کوین باید بدانید؛ پرداخته می‌شود. همراه ما باشید.

بیت کوین یک نوع پول دیجیتالی است که امکان انجام تراکنش‌های همتا به همتای امن و بدون واسطه را فراهم می‌کند. در ویدیو زیر، نحوه کار بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال توضیح داده شده است. علاوه بر این، برخی از مهم‌ترین ویژگی‌ها به همراه مزایای آن را نیز معرفی کرده‌ایم.

 

ارز دیجیتال بیت کوین چیست؟

بیت کوین (BTC) یک CryptoCurrency (ارز رمزنگاری شده) است که یک نوع دیجیتالی از پول و روش پرداخت محسوب می‌شود. بیت کوین تراکنش‌های مالی را بدون نیاز به دخالت شخص ثالث (بانک، سازمان و …) انجام می‌دهد. 

نماد BTC
توسعه دهنده Satoshi Nakamoto
تاریخ انتشار January 2009
مارکت کپ $589.21B
وبسایت Bitcoin.org
وایت پیپر Bitcoin.pdf

بیت کوین برخلاف ارزهای فیات (ارز ملی کشورها) پشتوانه خاصی ندارد و تنها چیزی که می‌تواند پشتیبان آن باشد تکنولوژی اکوسیستم و شبکه بیت‌کوین (بلاک چین) است. پس شاید برایتان سوال باشد که چرا بیت کوینی که حتی وجود خارجی ندارد ارزشمند است؟

باید بگوییم به همان دلیلی که طلا ارزشمند است! در واقع، نکته این است که بیت کوین به تعداد محدودی عرضه شده است. در طول زمان نه تنها ارزش آن کاهش نمی‌یابد بلکه به دلیل کمیاب شدن و تقاضای بیشتر برای آن می‌تواند تا صدها هزار دلار نیز ارزش داشته باشد.

بر اساس مواردی که در وایت پیپر بیت کوین نوشته شده؛ هدف بیت کوین این است که هزینه‌های معامله کمتری را نسبت به مکانیسم‌های پرداخت آنلاین سنتی، ارائه دهد و برخلاف ارزهای صادرشده توسط دولت، توسط یک مرجع غیرمتمرکز اداره شود. 

از زمان ایجاد بیت کوین، موفقیت و محبوبیت آن، الهام بخش توسعه بسیاری از رمز ارزهای دیگر نیز شده است. به صورتیکه تا سال ۲۰۱۷ حدود ۱۰۰۰۰ پروژه مبتنی بر شبکه آن ایجاد شد.

نکته: بیت کوین به واحدهای کوچکتر نیز تقسیم می‌شود.

هرچند که بیت کوین معمولا به صورت BTC (بیت کوین) یا sat (ساتوشی) اندازه گیری می‌شود؛ با این حال برخی دیگر از انواع واحدهای بیت کوین عبارتند از:

  • mBTC (millibitcoins)
  • μBTC (bit) 
  • msat (millisatoshi)

در جدول زیر مقدار هریک از واحدهای نام برده را بر اساس بیت کوین مشاهده می‌کنید.

بیشتر بخوانید: ساتوشی چیست؟

واحد نماد مقدار بر اساس BTC
بیت کوین BTC یا ₿ 1
سانتی بیت  cBTC 0.01
میلی بیت mBTC 0.001
بیت μBTC 0.000001
ساتوشی sat 0.00000001
میلی ساتوشی msat 0.00000000001

تاریخچه پیدایش بیت کوین

مفهوم ارز دیجیتال از حدود سال ۱۹۸۰ رواج داشت و تلاش‌های بسیاری نیز برای به‌وجود آوردن رمز ارزها صورت گرفت که اکثر آن‌ها با شکست مواجه شدند. البته این تلاش‌ها چندان هم بی‌نتیجه نماند. چرا که در سال 2009، فردی با نام مستعار ساتوشی ناکوموتو با انتشار مقاله‌ای به نام Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System، برای اولین بار در پلتفرمی به نام Metzdowd، اولین ارز دیجیتال را به‌صورت عملی به جهان نشان داد.

در حقیقت بیت کوین را باید تلفیقی از یک ایده قدیمی با فناوری‌ها جدید بدانیم که توانست در صنعت بازارهای مالی انقلابی عظیم به وجود آورد.

ایده اولیه بیت کوین و ارزهای دیجیتال را باید مربوط به انجمنی به نام سایفرپانک، مجموعه‌ای از برنامه‌نویسان که سیستم‌های متن باز را ساخته و می‌خواستند تا از حریم خصوصی افراد دفاع کنند، بدانیم. آن‌ها در تلاش بودند تا چیزی بسازند که هویت افراد و اطلاعات آن از دست دولت و بانک‌ها در امان باشد و دیگر کسی با مالیات و مقررات دولتی سر و کله نزند.

در ادامه این مسیر، دانشمندی فعال در حوزه رمزنگاری کامپیوتر، به‌نام دیوید چاوم (david chaum)، چیزی به‌نام بلاکچین را که مسئول حفظ حریم خصوصی تراکنش‌های مالی بود ارائه داد.

پس از گذشت مدتی، دانشمند دیگری تلاش کرد تا یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز به نام بیت گلد (BitGold)، بسازد. بسیاری از کارشناسان بیت گلد را نمونه شکست خورده بیت کوین می‌دانند. بیت گلد هیچ وقت به‌طور کامل پیاده‌سازی نشد اما این ایده، جرقه اولیه بیت کوین را در ذهن ساتوشی ایجاد کرد.

به این ترتیب بود که ساتوشی در تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۰۸ بیت کوین را به‌عنوان جایگزینی برای ارز فیات که از تمامی سیاست‌های بانکی فارغ است، معرفی کرد. پس از معرفی بیت کوین از سال ۲۰۰۸ تا به امروز سیر توسعه بیت کوین تغییرات بسیاری داشته است.

در اینفوگرافیک زیر روند توسعه بیت کوین تا به امروز، نوشته شده است.همچنین می‌توانید برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله تاریخچه بیت‌کوین  را مطالعه کنید 

تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا کنون

بنیانگذار بیت کوین

درباره بیت کوین تقریبا همه چیز شفاف است به جز یک بخش مهم، یعنی بنیان‌گذار آن. بیت کوین در ژانویه ۲۰۰۹ به صورت ناشناس توسط شخص یا یک گروه تخصصی به عنوان ساتوشی ناکاموتو راه‌اندازی شد. اما این یک اسم غیرواقعی است و در حقیقت اصلا فردی با این اطلاعات وجود خارجی ندارد!

در حالی که تقریبا همه درباره خالق بیت کوین کنجکاو هستند اطلاعات کمی در مورد این فرد یا گروه وجود دارد و هویت آن‌ها هرگز تایید نشده است. درباره بنیان‌گذاران بیت کوین و این که ساتوشی کیست سه حدس یا نامزد وجود دارد.

  • Dorian Nakamoto
  • Craig Wright
  • Nick Szabo

برخلاف تمامی حدس و گمان‌ها، هنوز هیچکس به‌طور قطع نمی‌داند چه کسی بیت کوین را به‌وجود آورده و نام‌ها و گروه‌ها تنها به دلیل شباهاتی که با ساتوشی داشته‌اند به این عنوان نسبت داده شده‌اند. پس نه ما و نه هیچ فرد دیگری به جز ساتوشی نمی‌داند که او کیست.

داستان شکل گیری لوگوی بیت کوین

کلاسیک، منحصر به فرد و مرتبط! کلماتی هستند که می‌توان لوگوی بیت کوین را با آن‌ها تعریف کرد. لوگوی بیت کوین شامل یک حرف کج شده-B روی یک قاب نارنجی است. از سال ۲۰۰۹، این لوگو به یکی از شناخته شده‌ترین لوگوها در جهان تبدیل شده است. ساتوشی ناکاموتو، مخترع بیت کوین، لوگوی اصلی آن را ساخت. تا قبل از دوساله شدن بیت کوین، لوگوی اولیه آن، دوبار تغییر کرد. در نهایت Bitboy نسخه لوگوی مورد نظر خود را به شبکه ارائه کرد. او با الهام گرفتن از لوگوی MasterCard، طراحی ساتوشی را اصلاح کرد.

داستان شکل گیری لوگوی بیت کوین

لوگوی اصلی:

ساتوشی ناکاموتو، اولین لوگو را در سال ۲۰۰۹ رونمایی کرد. او حروف اول BC را روی یک سکه طلایی حک کرد. 

اولین به روزرسانی لوگو:

در فوریه ۲۰۱۰، ساتوشی لوگوی بیت کوین را به روز کرد. او این بار از تابلوی دلار الهام گرفت. اما برخلاف نماد دلار، این نماد دارای دو خط است. 

دومین آپدیت لوگو:

در نوامبر ۲۰۱۰، Bitboy، یکی از اعضای انجمن، لوگوی ساتوشی را به روز کرد. Bitboy با الهام گرفتن از لوگوی MasterCard، لوگوی بیت کوین را اصلاح کرد. او B را کج و سفید کرد و در نهایت آن را روی یک قاب نارنجی قرار داد.

کاربرد بیت کوین چیست؟

سرمایه‌گذاری، معامله، اجرای تراکنش‌های کوچک و بزرگ و … همه و همه تنها بخشی از کاربرد بیت کوین به‌شمار می‌روند. در حقیقت بیت کوین در ابتدا برای پرداخت‌های مالی طراحی شد اما با گسترش محبوبیت و البته مقبولیت آن، کاربردهای این ارز دیجیتال نیز روز به روز در حال افزایش است.

1) پرداخت

بسیاری از کشورهای جهان در حال پذیرش ارزهای دیجیتال و از همه بیشتر بیت کوین، به‌عنوان یک روش پرداخت هستند. این یعنی مردم می‌توانند حتی برای خریدهای خود (مانند خریدهای آنلاین و …) از آن استفاده کنند. بدین ترتیب، تنها با داشتن یک کیف پول ارز دیجیتال و یک گوشی موبایل، شما می‌توانید به‌راحتی در هر نقطه از دنیا خرید کنید و با بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، پرداخت را انجام دهید.

2) سرمایه گذاری

ارزش بیت کوین از روز اول در حال افزایش بوده و این موضوع آن را به یک فرصت طلایی برای سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کند. با افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال و پیدایش صرافی‌های دیجیتال، دیگر خرید و فروش و سرمایه‌گذاری روی این ارزها نیز کار سختی نیست و هر فردی با کمی دانش می‌تواند از این طریق کسب درآمد داشته باشد.

نکته: برای خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، می‌توانید از خدمات صرافی ایرانیکارت استفاده کنید.

بلاکچین چیست؟

خانواده‌ای را فرض کنید که افراد این خانواده به یکدیگر اعتماد ندارند. اعضای این خانواده مجبورند هر تراکنش مالی که انجام می‌دهند را به کل خانواده اعلام کنند. مثلا پدر خانواده ۱۰ هزار تومان برای فرزند اول ارسال کرد. با این شرایط، اکنون همه اعضای خانواده می‌دانند که پدر به فرزند اول ۱۰ هزار تومان داده است.  

حالا فرض کنید برای اینکه همه اعضا، از هیچ چیز بی‌خبر نمانند؛ مادر خانواده هر ۱۰ دقیقه یکبار همه تراکنش‌های مالی که در خانواده افتاده را در یک کاغذ یادداشت می‌کند. این کاغذ را یک بلوک در نظر بگیرید که لیستی از فعالیت‌های ۱۰ دقیقه گذشته است و هیچ کس نمی‌تواند آن را تغییر دهد.

حالا برای اینکه هر یک از این کاغذها آسیب نبیند یا گم نشود؛ خانواده تصمیم می‌گیرد تمام کاغذها را مثل یک زنجیره بهم وصل کند. همچنین برای اینکه ترتیب اطلاعات بهم نریزد، هر کاغذ یک نماد خاص از کاغذ قبلی دارد. در نهایت همه اعضای خانواده با خواندن اطلاعات تایید می‌کنند که اشتباهی در ثبت موارد صورت نگرفته است و همه کاغذها را در یک زنجیره بهم وصل می‌کنند (بلاکچین).  

بیشتر بخوانید: بلاکچین چیست و چه کاربردهایی دارد؟

خب با توجه به این مثال به خوبی متوجه می‌شوید که بلاکچین شامل تعدادی بلوک (همان کاغذهای که فعالیت‌ها در آن نوشته می‌شود) است که به یکدیگر متصل هستند. هریک از این بلوک‌ها شامل اطلاعات تراکنش‌های رمز ارزی بوده و دارای یک هش رمزنگاری (همان نماد خاص از کاغذ قبلی) از بلوک قبلی است.

بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

بیت کوین روی یک شبکه غیرمتمرکز از رایانه ها (گره‌ها)، با استفاده از فناوری بلاک چین برای ثبت و تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کند. در اینجا تفکیک اساسی ساختار بلاکچین بیت کوین و استخراج آن که عملکرد بیت کوین را تشکیل می‌دهند؛ توضیح داده شده است.

اینفوگرافیک نحوه عملکرد بلاکچین بیت کوین

 

ساختار بلاکچین بیت کوین

ساختار بلاکچین بین کوین به 6 بخش مهم تقسیم می‌شود.

1. معاملات peer to peer: تراکنش‌های بیت کوین به صورت مستقیم انجام می‌شوند. در سیستم سنتی شما هنگام ارسال پول به یک شخص دیگر، از درگاه بانکی استفاده می‌کنید. اما در بلاکچین، تراکنش‌ها مستقیم بدون نیاز به واحد واسطه صورت می‌گیرد. به فرض علی از ایران می‌تواند مستقیما به رضا در هرجای دنیا پول ارسال کند.

2. بلوک‌ها: تراکنش‌های بیت کوین در بلوک‌ها گروه‌بندی می‌شوند (مثال توضیح بلاکچین).  

3. هش کردن: به هر بلوک یک شناسه منحصر به فرد داده می‌شود که به عنوان هش شناخته می‌شود (همان نماد در کاغذ مادر خانواده در مثال بلاکچین). بیت کوین از الگوریتم هش SHA-256 برای رمزگذاری استفاده می‌کند.

4. زنجیره: همه بلوک‌ها به هم مرتبط‌اند و زنجیره‌ای از اطلاعات به نام بلاکچین را تشکیل می‌دهند.

5. استخراج و اثبات کار: ضرب توکن جدید بیت کوین با استخراج (ماینینگ) امکان‌پذیر است. استخراج بیت کوین مانند استخراج فلزات نیست. چرا که بیت کوین الگوریتم‌های خاص خود را دارد. بیت کوین از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کند. این الگوریتم به عبارت ساده بیان می‌کند که هرکسی که زودتر معادلات را حل کند، اجازه دارد بلوک جدید اضافه کند و پاداش بگیرد. افرادی هم که به استخراج بیت کوین می‌پردازند، ماینر نامیده می‌شوند.

6. عدم تمرکز: در مثال خانواده دیدیم که هیچ یک از اعضا تصمیم گیرنده اصلی نبود و همه در تایید فعالیت‌ها مشارکت داشتند. در بلاکچین بیت کوین نیز هیچ مرجع مرکزی مسئول نیست. بلکه کسانی که در شبکه فعال هستند به اتفاق هم تراکنش‌ها را تایید می‌کنند که این یعنی غیرمتمرکز بودن.

در واقع فرآیند ایجاد بلوک‌های جدید، توسط داوطلبانی (که ماینر نامیده می‌شوند) انجام می‌شود. ماینرها از رایانه‌های خود برای ثبت تراکنش‌ها و اضافه کردن آن‌ها به بلاک چین استفاده می‌کنند. این داوطلبان به طور پیش فرض قابل اعتماد نیستند. آن‌ها باید ثابت کنند که کار را به درستی انجام داده‌اند (با حل مسائل پیچیده ریاضی) تا بتوانند یک بلوک به زنجیره اضافه کنند. این همان چیزی است که بلاک چین را غیرمتمرکز می‌کند.

ساختار بلاکچین بیت کوین

فرآیند استخراج بیت کوین

برای روشن شدن مفهوم استخراج بیت کوین بهتر است ابتدا با الگوریتم اثبات کار (PoW) در شبکه آن آشنا شوید. به اثبات کار مانند یک پازل سخت و پیچیده‌ای فکر کنید که باید حل شود.

1. پازل: تصور کنید با چند دانش آموز دیگر در یک کلاس درس هستید. معلم پازل بسیار پیچیده‌ای دارد و به هر کسی که بتواند اول آن را حل کند جایزه می‌دهد.

2. حل معما: همه دانش آموزان، از جمله شما، برای حل این معما سخت تلاش می‌کنند. این یک کار دشوار است و به تلاش قابل توجهی (کار) برای تکمیل شدن نیاز دارد. شما نمی‌توانید تقلب کنید یا میانبر پیدا کنید، فقط باید راه حل‌های مختلف را امتحان کنید تا زمانی که راه حل صحیح را پیدا کنید.

3. اثبات کار: بالاخره پس از صرف زمان و تلاش زیاد راه حل معما را پیدا می‌کنید. شما آن را به معلم ارائه می‌دهید و او به راحتی می‌تواند تأیید کند که شما واقعا معما را حل کرده‌اید. راه حل شما به عنوان یک «اثبات» عمل می‌کند که شما «کار» مورد نیاز برای حل پازل را انجام داده‌اید.

این مفهوم پشت اثبات کار است. در زمینه بلاک چین، «دانش آموزان» استخراج کنندگان هستند، «پازل» مسئله پیچیده ریاضی است که باید حل شود تا یک بلوک جدید به بلاک چین اضافه شود، و «راه حل» اثبات کار است.

درست همانطور که معلم می‌تواند به راحتی راه حل پازل را تأیید کند، شبکه نیز می‌تواند به سرعت یک اثبات کار را تأیید کند. اما ارائه این راه حل (اثبات کار) به مقدار قابل توجهی منابع محاسباتی و برق نیاز دارد که از دستکاری در بلاک چین جلوگیری می‌کند.

هنگامی که یک ماینر با موفقیت یک اثبات کار ایجاد کرد، بلاک جدید را به بلاک چین اضافه می‌کند و با مقداری ارز دیجیتال (مانند بیت کوین) پاداش دریافت می‌کند. این فرآیند چیزی است که به عنوان «ماینینگ یا استخراج بیت کوین» شناخته می‌شود.

فرآیند استخراج بیت کوین

مزایا و معایب بیت کوین

بیت کوین نیز مانند هر روش پرداختی و سرمایه‌گذاری دیگری، در کنار مزایای خود معایبی دارد که می‌تواند نظر شما را به کلی تغییر دهد. بنابراین خوب است تا پیش از آغاز به کار با این ارز دیجیتال، خوب و بد آن را بدانید تا نه بر اساس رویا بلکه مطابق واقعیت تصمیم بگیرید.

مزایا بیت کوین

  1. غیرقابل تقلب: تمامی ارزهای دیجیتال از الگوریتم و پروتکل‌های رمزنگاری استفاده می‌کنند و این امر جعل آن‌ها را غیرممکن می‌سازد.
  2. احتمال سرقت کم: تراکنش‌های بیت کوین کاملاً ناشناس هستند و به اطلاعات شخصی یا اطلاعات حساسی از فرستنده یا گیرنده نیاز ندارند.
  3. تسویه حساب فوری: بیت کوین برای تراکنش‌های خود نیاز به واسطه ندارد. پس یک تراکنش با استفاده از بیت کوین، سریع‌تر از مدل سنتی (بانک) انجام می‌شود.
  4. انتقال مستقیم: معاملات بین فرستنده و گیرنده به شکل مستقیم اجرا می‌شود و هیچ شخص ثالثی دخیل نیست. بنابراین، هزینه‌های مربوط به دخالت واسطه به کلی حذف می‌شود.
  5. معاملات بین‌المللی: بیت کوین ساده‌ترین روش برای یک تراکنش بین‌المللی است. شما می‌توانید بیت کوین را برای هر فردی در هرجای دنیا ارسال کنید. لازم نیست هیچ هزینه اضافی پرداخت کنید.  
  6. امنیت: بیت کوین امنیت بسیار قوی دارد و تقلب در شبکه پرداخت بیت کوین غیرممکن است.
  7. عرضه محدود: حداکثر مقدر بیت کوین ۲۱ میلیون واحد است. این کمبود، یکی از مواردی است که به بیت کوین ارزش می‌دهد. چرا که با گذشت زمان نایاب‌تر شده و قیمت آن بالاتر می‌رود.

معایب بیت کوین

    1. بازار سیاه: به دلیل ناشناس بودن تراکنش‌ها بیت کوین ممکن است برای فعالیت‌های غیرقانونی استفاده شود.
    2. نوسانات قیمتی: قیمت این ارز دیجیتال دائما در نوسان است و ثابت نیست.
    3. هک سایبری: افراد ممکن است در استفاده غیرقانونی از بیت کوین به عنوان یک سیستم پرداخت برای اخاذی از قربانیان آسیب دیده استفاده کنند و به دلیل ماهیت ناشناس بیت کوین، غیرقابل ردیابی بمانند.
    4. اثرات زیست محیطی: فرآیند تولید بیت کوین که از طریق استخراج به وسیله دستگاه‌های ماینر صورت می‌گیرد به صرف هزینه زیادی نیاز دارد که باعث می‌شود بیت کوین دوستدار محیط زیست نباشد.
    5. پیدایش تکنولوژی جدید: در بازار ارز دیجیتال، همواره شاهد راه اندازی پروژه‌های جدید که از تکنولوژی‌های روز دنیا مانند هوش مصنوعی و … استفاده می‌کنند، هستیم. با پیشرفت تکنولوژی، پروژه‌های قدیمی جای خود را به پروژه‌های که جدیدتر و کاربردی‌تر هستند، خواهند داد. به همین دلیل بیت کوین در صورت ثابت ماندن، مغلوب رقبا خواهد شد.

بررسی اثرات زیست محیطی بیت کوین

بیت کوین تأثیر منفی قابل توجهی بر آب و هوای زمین دارد. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، بیت‌کوین‌ها از طریق یک فرآیند زمان‌بر انرژی، به نام ماینینگ تولید می‌شوند که از برق استفاده می‌کند. با توجه به اینکه روش‌های تولید برق در اکثر نقاط جهان اغلب با استفاده از سوخت‌های فسیلی و انرژی‌های تجدید ناپذیر انجام می‌شود، اثرات زیان بار زیست محیطی استخراج بیت کوین، یک خطر قابل توجه است.

بررسی اثرات زیست محیطی بیت کوین

از سال ۲۰۲۲، تخمین زده می‌شود که استخراج بیت کوین مسبب ۰.۱٪ از انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان باشد! بیت‌کوین‌ها با استفاده از ماینر‌ها که تجهیزات کامپیوتری تخصصی هستند؛ استخراج می‌شوند. ماینرها طول عمر کوتاهی دارند و از این جهت زباله‌های الکترونیکی قابل توجهی تولید می‌کنند.

از سال ۲۰۲۲، مرکز تامین مالی جایگزین کمبریج (CCAF) تخمین می‌زند که بیت کوین سالانه حدود (۳۶۰ PJ) برق مصرف می‌کند که این مقدار تقریبا به اندازه برق مصرفی کشور مصر است!

یک مطالعه دیگر نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱، هر بیت کوینی که استخراج شده، ۳۵ سنت خسارت آب و هوایی ایجاد کرده است، که قابل مقایسه با صنعت گوشت گاو و صنعت بنزین است.

کاهش اثرات زیست محیطی بیت کوین یک مشکل دشوار است. با این حال راه‌حل‌های ممکن برای استخراج با کاهش اثرات زیست محیطی، استفاده از منابع انرژی پاک برای تولید برق و استفاده از ماینرهای کم مصرف است. حتی بدون در نظر گرفتن اثرات زیست محیطی؛ بهترین ماینر بیت کوین، دستگاه استخراجی است که در عین مصرف کم برق، هش زیادی تولید می‌کند.

بیت کوین را کجا نگهداری کنیم؟

برای ذخیره بیت کوین به یک کیف پول دیجیتالی نیاز دارید. کیف پول دیجیتالی دستگاه یا برنامه‌ای است که ارزهای دیجیتال را در آن نگهداری می‌کنند. ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال در کیف پول‌ها امنیت بیشتری را نسبت به ذخیره در صرافی‌های به شما ارائه می‌دهد.

انواع کیف پول‌های بیت کوین عبارتند از:

  • کیف پول‌های سخت افزاری: کیف پول سخت افزاری یک دستگاه فیزیکی است که کلیدهای خصوصی مورد استفاده را برای دسترسی آفلاین به ارز دیجیتال شما ذخیره می‌کند. این دستگاه‌ها معمولا شبیه USB هستند و می‌توان آن‌ها را به عنوان گاوصندوق قابل حمل در نظر گرفت که به صورت دیجیتالی اطلاعات مهم مورد نیاز برای دسترسی به ارز دیجیتال شما را ذخیره می‌کنند.
  • کیف پول‌های نرم افزاری: کیف پول نرم افزاری برنامه‌ای است که بر روی کامپیوتر یا موبایل خود نصب می‌کنید. 
  • کیف پول‌های آنلاین: کیف پول‌های آنلاین ولت‌هایی هستند که تحت وب عمل می‌کنند.
  • کیف پول‌های کاغذی: کیف پول‌های کاغذی آن دسته از کیف پول‌هایی هستند که کلید خصوصی و عمومی ولت روی آن‌ها چاپ شده است.

بهترین کیف پول برای بیت کوین کیف پول‌های سخت افزاری مانند لجر، ترزور، الیپال، کیپ کی و … هستند. چرا که این کیف پول‌ها به صورت آفلاین عمل کرده و امنیت سرمایه شما را تا حد زیادی نسبت به سایر انواع، حفظ می‌کنند. 

بیشتر بخوانید: بهترین کیف پول بیت کوین

چه چیزی قیمت بیت کوین را تعیین می‌کند؟

بیت کوین توسط بانک مرکزی یا توسط دولت پشتیبانی نمی‌شود. بنابراین ابزارهای سیاست پولی، نرخ‌های تورم و اندازه‌گیری‌های رشد اقتصادی که بر ارزش یک ارز فیات (ارز رایج دولت ها) تأثیر می‌گذارند، روی بیت‌کوین تاثیری ندارند. بلکه ترکیبی از عوامل عرضه، تقاضا، هزینه‌های تولید، رقابت، تحولات نظارتی، و پوشش رسانه‌ای است که بر دیدگاه سرمایه‌گذاران و قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارد.

  • عرضه بیت کوین و تقاضای بازار برای آن

عرضه یک دارایی، نقش حیاتی در تعیین قیمت آن دارد. هرچه یک دارایی کمیاب‌تر باشد، ارزشمندتر خواهد بود.
بیت کوین تنها ۲۱ میلیون واحد دارد. پروتکل آن به صورتی است که در طول زمان کمیاب‌تر می‌شود. بنابراین عرضه بیت کوین در آینده، رو به کاهش است که این موضوع به تقاضای بیشتر برای بیت کوین و در نتیجه قیمت آن، می‌افزاید.

چه چیزی قیمت بیت کوین را تعیین می‌کند؟

  • هزینه تولید بیت کوین از طریق فرآیند استخراج

مانند سایر کالاها، هزینه‌های تولید نقش اساسی در تعیین قیمت بیت کوین دارد.
برای بیت کوین، هزینه تولید تقریبا مجموع هزینه‌های زیرساخت (ماینر، تجهیزات) و برق مورد نیاز برای استخراج است. طبق برآوردها، مصرف برق برای شبکه استخراج بیت کوین بیشتر از برخی کشورهای کوچک است!

  • ارزهای دیجیتال رقیب

اگرچه بیت کوین شناخته شده‌ترین ارز دیجیتال است، صدها توکن دیگر وارد بازار شده‌اند. در سال ۲۰۱۷، بیت کوین بیش از ۸۰ درصد از کل سرمایه بازار را به خود اختصاص داده بود. با این حال اکنون در سال ۲۰۲۳، میزان تسلط آن حدود ۵۰ درصد است.
دلیل اصلی این کاهش، وجود ارزهای دیجیتال قدرتمند دیگر است. به عنوان مثال، اتریوم به عنوان یک رقیب سرسخت برای بیت کوین ظاهر شده است. اتریوم حدود ۲۰ درصد از کل ارزش بازارهای ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است.

  • مقررات حاکم بر فروش و استفاده از آن

فقدان وضعیت نظارتی بیت کوین هم مزایا و هم معایبی دارد. فقدان مقررات به این معنی است که می‌توان آن را آزادانه در هرجای دنیا مورد استفاده قرار داد و مانند سایر ارزها مشمول کنترل‌های دولت نیست. قطعا اگر یک چارچوب نظارتی برای بیت کوین ایجاد شود، در قیمت آن تاثیر گذار خواهد بود.
برای مثال زمانی که اولین ETF مرتبط با بیت کوین ایجاد شد؛ قیمت بیت کوین به ۶۹۰۰۰ دلار رسید. در مقابل زمانی که معاملات بیت کوین در چین ممنوع شد؛ قیمت بیت کوین تا ۴۱۰۰۰ دلار کاهش یافت.

  • تاثیر رسانه‌ها

پست‌های رسانه‌های اجتماعی افراد مشهور می‌تواند بر احساس سرمایه‌گذاران در مورد قیمت بیت‌کوین تأثیر بگذارد. به بیان ساده، خبرهای خوب برای سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال باعث افزایش قیمت بیت کوین می‌شوند، در حالی که اخبار بد، قیمت آن را کاهش می‌دهند.

روش‌های کسب درآمد از بیت کوین

در ادامه ۶ روش برتر کسب درآمد از طریق بیت کوین را توضیح داده‌ایم که به خصوص برای مبتدیان راهنمای کاربردی خواهد بود.

خرید و فروش

معامله یا خرید و فروش بیت کوین اولین موضوعی است که هر مبتدی باید آن را آموزش ببیند. چرا که وقتی به معامله بیت کوین مسلط باشید، متوجه خواهید شد که بهترین روش کسب درآمد، از طریق معامله‌گری است. البته به شرطی که دانش فنی لازم را به دست آورده باشید. بازار خرید و فروش بیت کوین ۲۴ ساعت شبانه روز باز است. از این جهت مطابق با شرایط خود می‌توانید کسب درآمد کنید.

سرمایه گذاری

سرمایه‌گذاری یکی دیگر از بهترین روش‌های کسب درآمد بیت کوین است. برای افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری بلند مدت دارند، خرید و فروش کوتاه مدت بیت کوین مناسب نیست. با سرمایه‌گذاری بلند مدت و فروش بیت کوین در زمان مناسب، چه بسا بتوان همانند یک تریدر حرفه‌ای سود به دست آورد! با این حال سرمایه‌گذاری در بیت کوین نیز نیازمند دانش تکنیکالی، فاندامنتالی و … است. در مورد سرمایه‌گذاری در بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال همیشه مقدار سرمایه‌ای را درگیر کنید که با از دست دادن آن مشکل خاصی برای زندگی شخص شما ایجاد نشود.

استخراج

استخراج بیت کوین یک روش محبوب برای کسب درآمد از بیت کوین است. در روش استخراج، شما می‌توانید تراکنش‌های جدید را در شبکه بیت کوین ثبت کنید. در ازای این کار نیز پاداش بیت کوینی دریافت کنید. البته فرآیند استخراج بیت کوین به این سادگی‌ها هم نیست. چرا که به هزینه اولیه برای تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری نیاز دارد.

دیفای

پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi)، به شما این امکان را می‌دهد که مانند یک بانک، با استفاده از مواردی مانند وام‌دهی، درآمد کسب کنید. در وام دهی بیت کوین شما سرمایه خود را از طریق استخرهای نقدینگی به کاربران دیگر، در ازای دریافت سود، وام می‌دهید. میزان سود شما به مواردی مانند مدت وام، مبلغ و نرخ سود آن بستگی دارد.

درآمد خرد

شما می‌توانید با استفاده از برخی فعالیت‌ها نیز بیت کوین به دست آورید. برای مثال از بازی‌های مدل کسب درآمد استفاده کنید. در این بازی‌ها در ازای انجام موارد خاص در بازی بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال دریافت می‌کنید. همچنین از طریق مشاهده ویدیوهای تبلیغاتی و یا نظرسنجی‌های آنلاین که از طریق برخی وبسایت‌ها ارائه می‌شوند نیز می‌توان بیت کوین به دست آورد. نکته این است که معمولا مقدار درآمد از این روش کم است و برای نتیجه بخشی بیشتر باید زمان زیادی را اختصاص داد.

تهدیدات و نگرانی‌های امنیتی بیت کوین

تهدیدات و نگرانی‌های امنیتی بیت کوین

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، بیت کوین یک ارز دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاک چین بوده و بلاکچین یک دفتر کل دیجیتال امن است که تراکنش‌های رمزنگاری را ثبت می‌کند. بیت کوین امن است اما اگر تمهیدات لازم برای نگهداری اصولی آن را انجام ندهید، ممکن است باعث از دست رفتن سرمایه خود شوید. بنابراین برای جلوگیری از هرگونه مشکل امنیتی، درک اینکه چگونه سرمایه‌گذاری بیت کوین می‌تواند منجر به مشکل شود، حیاتی است. موارد زیر برخی از رایج‌ترین نگرانی‌های امنیتی مرتبط با بیت کوین است که باید از آن‌ها آگاه باشید.

1. حملات فیشینگ

فیشینگ تکنیکی است که هکرها برای جعل هویت یک شرکت معتبر (مانند یک پلتفرم معاملات ارزهای دیجیتال)، برای ارسال ایمیل به مشترکین و ترغیب آن‌ها به انجام برخی اقدامات استفاده می‌کنند. هکرها از کلاهبرداری‌های فیشینگ استفاده می‌کنند تا بیت کوین کاربران را به سرقت ببرند.

2. پلتفرم‌های غیرقانونی

از آنجایی که ارز دیجیتال هنوز در مراحل ابتدایی خود است، به صورت مداوم، پلتفرم‌های معاملاتی رمز ارزی جدیدی وارد بازار می‌شود. با این حال، همه این سایت‌ها قابل اعتماد نیستند.
چرا که اگر صرافی مورد نفوذ قرار بگیرد، دارایی بیت کوین شما هم از دست خواهد رفت.

3. کیف پول‌های نا امن

سرمایه گذاران کریپتو از انواع کیف پول‌ها برای ذخیره بیت کوین استفاده می‌کنند. کیف پول‌های دیجیتالی آنلاین امنیت کمی دارند که ممکن است سرمایه افراد را در معرض تهدیدات امنیتی قرار دهد. بهتر است از کیف پول‌های دیجیتالی آفلاین (کیف پول‌های سخت افزاری) استفاده کنید.

4. بدافزار

بدافزار رمزنگاری، در اصل، نوعی بدافزار است که به هکرها اجازه می‌دهد تا بیت کوین‌های موجود در رایانه یا سرور شخص دیگری را استخراج کند.

5. امنیت حساب

کاربران از طریق یک «کلید خصوصی» که در واقع یک رمز عبور پیچیده است به بیت کوین خود دسترسی پیدا می‌کنند. بسیاری از افراد کلیدهای خصوصی خود را روی رایانه خود نگه می‌دارند، اما این خطرناک است. اگر هکرها به رایانه شما دسترسی پیدا کنند، می‌توانند با استفاده از آن کلید خصوصی به حساب دیجیتال شما وارد شوند. از آنجایی که ارز دیجیتال مرجع مرکزی ندارد و کنترل نمی‌شود، در صورت به سرقت رفتن کلید خصوصی، هیچ راهی برای بازیابی آن وجود ندارد.

به روزرسانی‌ها و نوآوری‌های بیت کوین

به جز نوآوری‌هایی که در نسخه اولیه بیت کوین به هنگام انتشار وجود داشت؛ همواره توسعه دهندگان بیت کوین نیز با به روزرسانی‌های مداوم شبکه، عملکرد بیت کوین را ارتقا داده‌اند. بزرگترین نوآوری بیت کوین، بلاکچین بود که به جهت کاربردهای بی‌نظیر در صنایع مختلف، اکنون از آن یک انقلاب یاد می‌کنند. سایر به روزرسانی‌ها توسط توسعه دهندگان بیت کوین صورت می‌گیرند. برخی از مهم‌ترین مواردی که برای شناخت بهتر تغییرات شبکه بیت کوین باید با آن‌ها آشنا باشید؛ در ادامه توضیح داده شده است.

هاوینگ بیت کوین

هاوینگ 

هاوینگ که ریشه آن کلمه انگلیسی Halving است، در حقیقت به معنی تقسیم شدن یا نصف شدن یک چیزی معنا می‌شود. منظور از هاوینگ بیت کوین این است که پاداش استخراج بیت کوین به نصف کاهش می‌یابد. هاوینگ هر چهار سال یکبار انجام می‌شود. 

در بخش استخراج بیت کوین اشاره کردیم که ماینرها در ازای استخراج، پاداش می‌گیرند. این پاداش در حال حاضر ۶.۲۵ BTC تعیین شده است. در هاوینگ بعدی بیت کوین که در سال ۲۰۲۴ انجام خواهد شد، این مقدار نصف می‌شود.

ممکن است بپرسید چرا باید پاداش‌ها نصف شود؟ اگر بیت کوین‌ها سریع استخراج شوند و محدودیتی برای آن‌ها وجود نداشته باشد ما تعداد بیشماری بیت کوین خواهیم داشت و این یعنی بی‌ارزشی بیت کوین! بنابراین علت اصلی هاوینگ بیت کوین را باید کنترل تورم بدانیم که با کاهش عرضه بیت کوین به چرخه بازار، منجر به افزایش قیمت آن می‌شود.

شبکه لایتینگ 

در ابتدای کار تراکنش در شبکه بیت کوین بسیار کند و زمان بر بود. به همین دلیل توسعه دهندگان شبکه لایتنینگ بیت کوین Lightning Network را طی یک به روزرسانی ایجاد کردند.

در واقع اکنون به تراکنش‌های سریع و بدون کارمزد بیت کوین، لایتنینگ گفته می‌شود. شبکه لایتنینگ بیت کوین در حقیقت به‌عنوان راهکاری برای ایجاد کانال‌های پرداخت تراکنش‌های امن بین دو یا چند طرف با هزینه کمتر اجرا شد.

این راهکار، بخاطر اینکه سرعت بالا و کارمزد بسیار کمی دارد، می‌تواند جایگزین مناسبی برای پرداخت‌های کوچک روزانه باشد و کاری کند که افراد دیگر بدون صبر کردن برای تایید تراکنش و پرداخت کارمزدهای بالا، تراکنش خود را انجام دهند.

هاردفورک 

به صورت کلی هاردفورک فرآیندی است که از طریق تقسیم بلاکچین، یک رمز ارز به دو ارز تبدیل می‌شود. پس هارد فورک بیت کوین به معنی تقسیم کردن بلاک چین آن است. 

در آگوست ۲۰۱۷، مهم‌ترین هارد فورک شبکه بیت کوین رخ داد که منجر به ایجاد یک رمز ارز جدید به نام بیت کوین کش (BCH) شد. این هارد فورک، ناشی از اختلاف نظر در جامعه بیت کوین در مورد برخی از موارد فنی بود. برخی از اعضا معتقد بودند که با هاردفورک بیت کوین، سرعت تراکنش بیشتر می‌شود.  

جالب است بدانید پس از هارد فورک، هرکسی که بیت کوین (BTC) را قبل از فورک نگه می‌داشت، مقدار مساوی بیت کوین کش (BCH) را دریافت کرد. بنابراین، اگر قبل از فورک ۱ بیت کوین داشتید، پس از فورک نیز ۱ BCH در کیف پول خود دریافت می‌کردید.

پس از این فرآیند نیز هر دو ارز BTC و BCH به عنوان ارزهای دیجیتال مجزا و مستقل، با تیم‌های توسعه، جوامع و چشم‌اندازهای مختلف برای آینده، به کار خود ادامه دادند.

تپ روت 

پس از به‌روزرسانی شبکه لایتنینگ بیت کوین، به روز رسانی تپ روت بیت کوین، مهم‌ترین آپدیت برای شبکه آن به‌شمار می‌رود. گفتیم که تمرکز شبکه لایتنینگ بر افزایش سرعت و کاهش هزینه تراکنش‌ها بود اما آپدیت تپ روت با تغییر الگوریتم، حریم خصوصی، مقیاس‌پذیری و امنیت را در بلاکچین بیت کوین افزایش داد. 

در واقع تپ روت آخرین به روزرسانی شبکه بیت کوین تا به اکنون است. ویژگی‌هایی که تپ روت به بیت کوین اضافه می‌کند عبارتند از:

  • کاهش کارمزد تراکنش‌ها
  • بهبود حریم خصوصی
  • بهبود امنیت شبکه
  • امکان ورود قراردادهای هوشمند

مقررات دولت‌ها برای بیت کوین

از آنجایی که ارز دیجیتال به عامل مهمی در چشم‌انداز سرمایه‌گذاری جهانی تبدیل شده است، کشورها رویکردهای متفاوتی را برای تنظیم بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال اتخاذ کرده‌اند.

برای مثال اتحادیه اروپا اولین کشوری بود که ارائه دهندگان خدمات رمزنگاری را ملزم به شناسایی کرده و استفاده غیرقانونی از ارزهای دیجیتال را ممنوع کرد. همچنین در ایالات متحده، دولت بایدن در سال ۲۰۲۲، مقررات استفاده از بیت کوین و ارزهای دیجیتال روشن کرد و راه را برای دلار دیجیتال هموار کرد. در کشورهای دیگر نیز، ارزهای دیجیتال تحت قوانین و مقررات متفاوتی قرار دارند. برای مثال در کشورهای کانادا و انگلستان، ساز و کار شرکت‌ها از نظر مالیاتی باید روشن باشد. 

از طرفی کشورهای مانند ژاپن و استرالیا، ارزهای دیجیتال را به رسمیت می‌شناسند. همچنین، السالوادور اولین کشور در جهان است که از بیت کوین به عنوان ارز قانونی استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: قوانین خرید و فروش بیت کوین در کشورهای مختلف

موافقان و مخالف بیت کوین چه می‌گویند؟

گفتیم که محبوبیت بیت کوین روز به روز در حال افزایش است اما این نمی‌تواند به این معنی باشد که این ارز دیجیتال هیچ مخالفی ندارد! به طور کلی حامیان بیت کوین بر این باورند که بیت کوین یک ارز غیرمتمرکز است که بدون نیاز به واسطه‌هایی مانند بانک‌ها می‌توان از آن برای تراکنش‌های مالی استفاده کرد. آن‌ها همچنین بر این باورند که بیت کوین در گذر زمان ارزشمند می‌شود و پتانسیل تبدیل شدن به یک ارز جهانی را دارد.

مخالفان معتقدند که بیت کوین توسط هیچ دولت یا موسسه مالی پشتیبانی نمی‌شود و بنابراین ثبات ندارد. آن‌ها همچنین استدلال می‌کنند که بیت کوین برای فعالیت‌های غیرقانونی مانند پولشویی و قاچاق مواد مخدر استفاده می‌شود.

افراد مشهور موافق بیت کوین
نقل قول بیت گیتس درباره بیت کوین

افراد مشهور موافق بیت کوین

این افراد با ارائه دیدگاه‌های مثبت خود در مورد بیت کوین و فناوری کریپتو توجه بسیاری را به بازار ارزهای دیجیتال جلب کردند.

“بیت کوین یک تور دموکراتیک تکنولوژیک است”.

بیل گیتس

خالق مایکروسافت و یکی از ثروتمندترین افراد جهان از رمز ارزها پشتیبانی می‌کند. البته او در گذشته مخالف ارزهای دیجیتال مخصوصا بیت کوین بود به صورتی که در مارس ۲۰۱۸، بیل گیتس نظرات خود را در مورد توانایی مجرمان برای استفاده از بیت کوین برای فعالیت‌های غیرقانونی به بی‌بی سی ارائه کرد. البته دیدگاه او به شدت تغییر کرد. او تا آنجا پیش رفت که با یک شرکت بلاک چین به نام کویل و کمپانی ریپل شریک شد.

“این رمز ارزها کنترل‌های مالی را دور می‌زنند. پول کاغذی از بین می‌رود. رمزنگاری روشی به مراتب بهتر برای انتقال مالی است”.

ایلان ماسک

ایلان ماسک، بنیانگذار تسلا و اسپیس ایکس، یکی از آن افراد مشهوری است که از ابتدا از بیت کوین پشتیبانی می‌کرد. او در حساب توییتر خود اظهار داشت که مقدار کمی بیت کوین در اختیار دارد. 

“شما نمی‌توانید چیزی مانند بیت کوین را متوقف کنید. همه جا خواهد بود و جهان باید خود را تطبیق دهد”.

جان مک آفی

جان مک آفی، بنیانگذار شرکت امنیت سایبری مک آفی، یکی از افراد مشهوری است که به طور کامل از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند.

“من فکر می‌کنم که [بیت کوین] کار می‌کند. ممکن است ارزهای دیگری مانند آن وجود داشته باشد که حتی بهتر باشد. اما در این بین، صنعت بزرگی پیرامون بیت کوین وجود دارد”.

ریچارد برانسون

ریچارد برانسون، میلیاردر و مالک گروه ویرجین، همیشه از پروژه‌های نوآورانه استقبال می‌کند. برانسون ۳۰ میلیون دلار روی یک پروژه بلاک چین BitPay سرمایه‌گذاری کرد. 

“بیت کوین بهتر از طلا است”.

برادران وینکلووس

اعتقاد بر این است که برادران Winklevoss، ورزشکاران سابق قایقرانی المپیک، میلیاردرهای بیت کوین هستند، زیرا مقادیر زیادی از بیت کوین را در اختیار دارند. علاوه بر این، آن‌ها مالک صرافی Gemini هستند.

افراد مشهور مخالف بیت کوین

به غیر از افراد مشهوری که از رمزارزها پشتیبانی می‌کنند، افراد نیز علیه بیت کوین و ارزهای دیجیتال وجود دارند. برخی از بزرگترین مخالفان بیت کوین عبارتند از:

“بیت کوین هیچ چیزی تولید نکرده و هیچ کاری انجام نمی‌دهد و این برای من سرمایه‌گذاری نیست”.

وارن بافت

وارن بافت، یکی از موفق‌ترین سرمایه گذاران تاریخ، هرگز ذوق چندانی برای ارزهای دیجیتال نداشت. در واقع، او همه آن‌ها را به عنوان دارایی‌های آنلاین کلاهبرداری می‌بیند. بیزاری او از رمزارزها بیشتر به دلیل استفاده مجرمان از ارزها برای فعالیت‌های کلاهبرداری وعدم کنترل دولتی است.

“اگر به اندازه کافی احمق هستید که بیت کوین را بخرید، یک روز بهای آن را خواهید پرداخت”.

جیمی دیمون

جیمی دیمون رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل بانک جی پی مورگان، او از فناوری بلاک چین استقبال می‌کرد اما از بیت کوین انتقاد داشت.

«کریپتو مادر همه کلاهبرداری‌ها و حباب‌ها است».

نوریل روبینی

نوریل روبینی، اقتصاددان مشهور و یکی از افرادی که بحران مالی ۲۰۰۸ را پیش بینی کرد، یکی از مخالفان بزرگ ارزهای دیجیتال است. نوریل روبینی بیت کوین را کلاهبرداری و بلاک چین را یکی از کم کاربردترین فناوری‌ها در تاریخ می‌داند.

“جامعه بیت کوین ادعاهای زیادی دارد. اینکه بیت کوین آنی، رایگان، مقیاس پذیر، کارآمد، امن، پذیرفته شده در سطح جهانی و مفید است. اما هیچ یک از این موارد درست نیست”.

بیل هریس

بیل هریس، مدیر عامل سابق پی پال و بنیانگذار سرمایه شخصی، اغلب بیت کوین را جایگزین ضعیفی برای ارزهای فیات می‌داند. او نسبت به تمام وعده‌هایی که فناوری بلاک چین به طور کلی ارائه می‌دهد بسیار بدبین است. او معتقد است که ارزش بیت کوین روزی به صفر خواهد رسید.

انجمن بیت کوین تاک

بیت کوین تاک Bitcointalk.org که توسط ساتوشی ناکاموتو (همچنین بنیانگذار بیت کوین) در سال ۲۰۰۹ تأسیس شد، یک انجمن عمومی است که در آن علاقه مندان به بلاک چین، توسعه دهندگان و سرمایه گذاران رمزارز درباره موضوعاتی مانند بیت کوین، ارزهای دیجیتال و به طور کلی بلاک چین بحث می‌کنند. علاوه بر این، در انجمن بیت کوین تاک اکثر ارزهای دیجیتال جدید، موضوعاتی مانند راه اندازی‌ها، ارتقاهای مهم و رویدادهای خود را اعلام می‌کنند.

این انجمن، میزبان بخش‌های مختلفی است که دارای فروم‌ها و موضوعات فرعی هستند که تمام حوزه‌های اصلی دنیای ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اقتصاد، سایر، ارزهای دیجیتال جایگزین و یک بخشی خاص برای عرضه اولیه ارزهای دیجیتال (ICO) را ارائه می‌دهد.

نام دامنه bitcointalk.org نیز متعلق به Sirius است که با نام Martti Malmi دومین توسعه دهنده بیت کوین پس از ساتوشی، شناخته می‌شود. با اینکه ساتوشی ناکاموتو هنوز هویت واقعی ندارد و دیگر یک توسعه‌دهنده فعال نیست؛ با این حال همچنان به مدیریت دامنه‌های bitcointalk.org و bitcoin.org ادامه می‌دهد.

در این انجمن علاقه مندان به بیت کوین، ارزهای دیجیتال بلاک چین، فناوری و سرمایه گذاری، توسعه دهندگان و … فعالیت می‌کنند. بیت کوین تاک با داشتن پایگاه کاربری بزرگ خود (بیش از ۲ میلیون عضو انجمن)، به منبع ارزشمندی برای هر چیزی که به ارز دیجیتال مرتبط می‌شود، تبدیل شده است.

آینده بیت کوین

آینده بیت کوین

سال 2022 برای همه ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین بسیار سخت بوده است. در واقع، بیت کوین، بزرگترین رمزارز جهان، تقریباً 65 درصد از ارزش بازار خود را در کل سال 2022 از دست داد.

از دیدگاه پذیرش و توسعه، به طور قطع نمی‌توان گفت که در سال ۲۰۲۳ و پس از آن چه اتفاقی برای بازار ارزهای دیجیتال و بیت کوین خواهد افتاد. اما با توجه به چند موضوع، می‌توانید تصمیمات سرمایه‌گذاری بهتری را در ادامه، اتخاذ کنید. از جمله عوامل تاثیر گذار در آینده بیت کوین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • وضعیت مقررات کشورها
  • پذیرش شرکت های بزرگ به عنوان روش پرداخت

با توسعه و حل این مسائل، آینده بلندمدت بیت کوین و ارزهای دیجیتال شکل خواهد گرفت. در یکی از خوشبینانه‌ترین سناریوها برای سال ۲۰۲۳ و پس از آن، تنظیم کننده‌های قوانین کشورها ممکن است برای ثبت قوانین یکسان برای بیت کوین و ارزهای دیجیتال همکاری کنند.

بیشتر بخوانید: آینده بیت کوین تا سال 2030

هرچند که در حال حاضر بعید به نظر می‌رسد. چرا که دیدگاه‌های بین المللی در مورد رمزارزها بسیار متغییر است. برای مثال کشوری مانند السالوادور بیت کوین را یک ارز رسمی می‌داند اما کشوری مانند چین تراکنش‌های رمز ارزی را غیرقانونی اعلام کرده است. به صورت کلی اتحاد جهانی در مورد این موضوع در کوتاه مدت بعید به نظر می‌رسد.

از دیدگاه قیمت، اکثر کارشناسان برای بیت کوین چشم اندازهای بسیار روشنی متصور هستند. همچنین با نزدیک شدن به هاوینگ در ۲۰۲۴، پس از کاهش قیمت‌های چندسال اخیر، افزایش قیمت بیت کوین را انتظار دارند. برای بررسی روند قیمت بیت کوین در کوتاه مدت، می‌توانید از صفحه تحلیل تکنیکال روزانه بیت کوین در ایرانیکارت دیدن کنید.

کلام آخر 

در این مقاله آموختیم که بیت کوین چیست، چه مزایا و معایبی دارد و چگونه بیت کوین بخریم. حال که با نحوه خرید و فروش بیت کوین آشنا شدید می‌توانید مقداری بیت کوین تهیه کنید و برای آینده‌ی خود سرمایه‌گذاری کنید. البته توصیه می‌شود قبل از خرید اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل کرده و با چشمی باز به سمت این بازار بیاید. بیتکوین در سال‌های آینده قیمت‌های بالایی را به خود خواهد دید بنابراین یک هولدر یا به اصطلاح کسی که پول را برای طولانی مدت نگهداری می‌کند. بسیار سود خواهد کرد. تجربه‌ی شما از استفاده از ارز‌های دیجیتال و خرید آن چگونه است؟ آیا می‌توان از آن‌ها به عنوان سرمایه‌گذاری استفاده کرد؟ لطفا تجربیات خود را با سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول
Request for Quote

بیت کوین به دلیل اینکه اولین ارز دیجیتال بود و همچنین پشتوانه، سابقه و البته تکنولوژی خود همواره محبوب بوده و تاکنون توانسته اعتماد سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند. سرمایه‌گذاران نیز اغلب به دلیل سابقه بیت کوین این ارز را انتخاب می‌کنند.

تعداد توسعه‌دهندگان فعال ماهانه در اکوسیستم بیت کوین از سال ۲۰۱۸ سه برابر شده است و تقریبا به ۱۰۰۰ توسعه‌دهنده فعال در هر ماه می‌رسد. به صورت کلی ابزارها، ویژگی‌ها و خدمات جدیدی در حال توسعه هستند تا بیت‌کوین را امن‌تر و در دسترس قرار دهند. برخی از این موارد هنوز برای ارائه آماده نیستند.

اولین تراکنش بیت کوین در 12 ژانویه 2009، بین ساتوشی ناکاموتو و هال فینی انجام شد.

اولین هارد فورک بیت کوین در ۱ آگوست ۲۰۱۷ اتفاق افتاد که منجر به ایجاد بیت کوین کش شد. بیت کوین برای اجازه دادن به پردازش تراکنش‌های بیشتر در شبکه بیت کوین ایجاد شد و از نظر تئوری کارمزدها و زمان تراکنش‌ها را کاهش داد.

می‌دانیم که هدف ایجاد بیت کوین، ارائه راه حل غیرمتمرکز و جایگزینی برای شبکه پرداخت سنتی بود. با این حال بیت کوین برای تبدیل شدن به یک مکانیسم پرداخت خوب، باید بتواند میلیون‌ها تراکنش را در یک بازه زمانی کوتاه مدیریت کند؛ که برای رسیدن به این موضوع راه درازی در پیش دارد. به این منظور که باید پیشرفت‌های تکنولوژیکی در اکوسیستم آن ایجاد شود. در مقابل پروژه‌های جدیدی وجود دارند که با داشتن تکنولوژی به روز‌تر و ارائه خدمات تراکنش سریع‌تر و ارزان تر، در حال رقابت با بیت کوین اند.

کارشناسان معتقدند که در صورتیکه شبکه بیت کوین مقیاس‌پذیر‌تر نشود، احتمال اینکه ارزش خود را در مقابل سایر پروژه‌ها از دست بدهد، وجود دارد.

برای به دست آوردن بیت کوین ۲ راه اصلی وجود دارد.

  1. استخراج
  2. خرید از صرافی‌ها

شما می‌توانید برای به دست آوردن بیت کوین، تجهیزات ماینینگ را خریداری کرده و به استخراج بیت کوین بپردازید. این روش به صرف هزینه و زمان بسیاری نیاز دارد. یا اینکه از طریق صرافی‌ها و پلتفرم‌های ارز دیجیتال، به خرید بیت کوین پرداخته و آن را ذخیره کنید.

وقتی تمام بیت کوین استخراج شد، درآمد ماینر با کارمزد تراکنش پرداخت خواهد شد و در نهایت کمیاب بودن بیت کوین باعث افزایش قیمت شده که آن را برای سرمایه گذاران و کاربران جذاب‌تر می‌کند.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری ۲۰۲۴
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری ۲۰۲۴
در عصر دیجیتالی هستیم که ماهیت پول، سریع‌تر از آن چیزی که ما تصور می‌کردیم، در حال تکامل است. ارزهای دیجیتال شکل جدیدی از پول را برای دنیا تعریف کردند....
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
معرفی ارز دیجیتال
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا...
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر روی بیت کوین در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری می‌کردید، الان چقدر سود کسب کرده بودید؟ با اینکه این ارز در مدت اخیر...