امنیت ارز دیجیتال

امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها

امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها

با پیشرفت روزافزون بازار ارز دیجیتال، این سوال که “چگونه ارز دیجیتال خود را ایمن نگه داریم؟” یک چالش بزرگ است. تغییرات مداوم در این صنعت نیز نیاز به داشتن امنیت درجه یک را پررنگ‌تر کرده است. اینجاست که «ایمن‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال» وارد می‌شوند. در این مقاله، امن‌ترین کیف پول‌ها و ویژگی‌های امنیتی را که برای محافظت از ارزهای دیجیتال شما در برابر تهدیدات ارائه می‌دهند، بررسی می‌کنیم. تا پایان این بررسی همراه ما باشید.

ویدیو بررسی امن‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال

امن‌ترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟

از این نظر که کیف پول ارز دیجیتال به دو دسته عمده سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم می‌شوند بهتر است که بهترین‌های هر نوع را به صورت جداگانه بررسی کنیم. طبق یک اصل و قاعده به خاطر داشته باشید که کیف پول باید امنیت ارزهای دیجیتال را به خوبی تامین کند و کار کردن با آن آسان باشد. دقت به امنیت کیف پول انتخابی از همه چیز مهم‌تر است، چون ارزهای دیجیتال غیر متمرکز هستند و هیچ پشتوانه‌ای ندارند.

با اینکه در حال حاضر کیف پول‌های سخت افزاری با توجه به روش نگهداری سرد و همچنین قابلیت اتصال آفلاین، تراکنش از طریق برنامه واسط، مقاومت در برابر آتش سوزی و رطوبت بهترین گزینه برای نگهداری دارایی‌های رمز ارزی و امن‌ترین کیف پول ارز دیجیتال هستند، کیف پول‌های نرم افزاری هم وجود دارند که با مجهز شدن به برخی ویژگی‌های اضافی، سطح امنیت مناسبی دارند.

ضمن اینکه شما می‌توانید برای خرید هر یک از انواع کیف پول‌های سخت افزاری از خدمات ایرانیکارت استفاده کنید. کافیست وارد صفحه خرید کیف پول سخت افزاری شوید. در ادامه مقایسه امنیت کیف پول‌های سخت افزاری و نرم افزاری را خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: بهترین کیف پول بیت کوین

امن‌ترین کیف پول‌های سخت افزاری

در جدول زیر شرح مختصری از ویژگی‌های امنیتی ۵ برند کیف پول سخت افزاری برتر بازار را مشاهده می‌کنید.

 نام عنصر امن اتصال امنیت فیزیکی  خودتخریبی نمایشگر پین کد احراز هویت ایر گپ
Safepal EAL ۵+ کابل ضدضربه ✔️ ✔️ ✔️ تایید چند لایه ✔️
Ellipal EAL ۵+ اسکن  QR ضد آب و گرد و غبار ✔️ ✔️ ✔️ تایید فیزیکی ✔️
CoolWallet EAL 6+ بلوتوث رمزگذاری شده ضدآب و حرارت ✔️ ✔️ اپتیکال بیومتریک
Ledger EAL ۵+ کابل و بلوتوث ✔️ ✔️ تایید فیزیکی
Trezor کابل و بلوتوث ✔️ ✔️ تایید فیزیکی

نکته: همه کیف پول‌های سخت افزاری و نرم افزاری دارای کلمات بازیابی هستند. این کلمات از ۶ تا ۴۸ در کیف پول‌ها متفاوت است. بنابراین با توجه به پشتیبانی همه کیف پول‌های نام برده از این تکنولوژی، از ذکر این ویژگی به صورت تک به تک خودداری کرده‌ایم.

در ادامه رتبه‌بندی ۱ تا ۵ امن ترین‌های بازار را داریم.

5) کیف پول‌های ترزور وان Trezor One و ترزور تی Trezor T

رتبه 5 در لیست ما، متعلق به برند Trezor است. کیف پول ترزور اولین فعالیت خود را در سال ۲۰۱۴ آغاز کرد که توسط شرکت توسعه نرم‌افزار SatoshiLabs تاسیس شد. تاکنون ترزور دو مدل وان و تی را عرضه کرده است. Trezor T کیف پول سخت افزاری جدید و بهبود یافته نسخه one است که ویژگی‌های پیشرفته‌تری نسبت به مدل اول دارد.

جدا از امضای تراکنش‌های آفلاین، Trezor به صورت تصادفی عبارت seed ۲۴ کلمه‌ای و پین‌های ۹ رقمی تولید کرده است تا در صورت گم کردن دستگاه، ارزها و اطلاعات شخصی شما را ایمن نگه دارد. ترزور به صورتی طراحی شده است که در صورت آلوده شدن سیستم به بدافزار، مکان ارسال آن را نشان می‌دهد تا بتوانید تراکنش را لغو کنید.معرفی کیف پول‌های ترزور وان Trezor One و ترزور تی Trezor T

عناصر امنیتی:

  • منبع باز: نرم‌افزار ترزور منبع باز است و امکان بررسی توسط افراد را فراهم می‌کند.
  • حفاظت از پین: از دسترسی غیرمجاز به کیف پول و پین کدها محافظت می‌کند.
  • تأیید فیزیکی: تراکنش‌ها با استفاده از کلیدهای فیزیکی روی دستگاه تأیید می‌شوند.
  • صفحه نمایش: دستگاه‌های Trezor نیز دارای صفحه نمایش برای نمایش ایمن جزئیات و آدرس‌های تراکنش هستند.
  • ویژگی رمز عبور: در ترزور می‌توان یک کلمه اضافی را به منظور امنیت بیشتر، به کلمات بازیابی اضافه کرد که به عنوان کلمه ۲۵ عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین کیف پول تتر برای کاربران ایرانی

4) کیف پول‌های لجر نانو اس پلاس Ledger Nano S plus و لجر نانو ایکس Ledger Nano X

کیف پول شماره 4، Ledger ! وقتی صحبت از کیف پول‌های سخت افزاری به میان می‌آید، کیف پول لجر یکی از برندهای برتر برای ذخیره‌سازی امن ارزهای دیجیتال است. در سال ۲۰۱۶، این شرکت مدل معروف Ledger Nano S را ایجاد کرد. شش سال بعد، در ۲۲ ژوئن ۲۰۲۲، لجر اعلام کرد که مدل Ledger Nano S را بازنشسته می‌شود و آن را با مدل Ledger Nano S Plus جایگزین می‌کند. البته، مدل Ledger Nano X هم از سال ۲۰۱۹ تاکنون در حال عرضه است.

معرفی کیف پول‌های لجر نانو اس پلاس Ledger Nano S plus و لجر نانو ایکس Ledger Nano X

عناصر امنیتی:

با دارا بودن ویژگی‌های زیر، به جرات می‌توان گفت لجر رتبه نخست امن‌ترین کیف پول ارز دیجیتال را به خود اختصاص داده است.

  • پین کد: با داشتن یک پین کد قابل تنظیم علاوه بر کلیدهای خصوصی، لجر تضمین می‌کند که حتی در صورت گم شدن دستگاه، وجوه ذخیره شده از دست نخواهند رفت.
  • دکمه‌های فیزیکی: لجر با تعبیه دکمه‌های فیزیکی در دستگاه و فرآیند تایید دستی تراکنش‌ها با استفاده از سخت افزار، از مواردی مانند هک و نفوذ جلوگیری می‌کند.
  • صفحه نمایش: از طریق صفحه نمایش کاربران می‌توانند تراکنش‌ها و آدرس‌های خود دستگاه را به‌طور امن تأیید کنند.
  • عنصر امن CC EAL5+: همه انواع کیف پول‌های لجر از عنصر امنیتی Secure Element یکسانی استفاده می‌کنند. استفاده از این تراشه امنیتی یک لایه امنیتی اضافی را در کیف پول فراهم می‌کند. در واقع عنصر امن یک تراشه کامپیوتری است که اطلاعات را به صورت ایمن ذخیره می‌کند. این عنصر، تراشه‌ای است که در کارت‌های بانکی و گذرنامه‌ها استفاده می‌شود و همان ابزاری است که از کلید خصوصی شما در دستگاه لجر محافظت می‌کند. هدف اصلی این تراشه، ذخیره داده‌ها به گونه‌ای است که برای طرف‌های مخرب، غیرقابل دسترسی باشد. بنابراین، تراشه‌های عنصر امن در دستگاه‌های لجر در برابر هک فیزیکی هم مقاوم هستند. به این معنا که علاوه بر هک و نفوذ، مواردی مانند تزریق خطا، حملات انجام شده با لیزر، تزریق الکترومغناطیسی، ولتاژ و اختلال ساعت و … اثری روی کیف پول‌های لجر ندارد.

3) کیف پول‌های کول ولت اس CoolWallet S و کول ولت پرو CoolWallet PRO

از دیدگاه ما CoolWallet  رتبه ۳ را در لیست ایمن‌ترین کیف پول‌های سخت افزاری دارد. CoolBitX شرکتی مستقر در تایوان است که بر ایجاد راه حل‌های امنیتی بلاکچین تمرکز دارد. در سال ۲۰۱۶، آن‌ها نسخه اولیه کیف پول سخت افزاری CoolWallet S و چندسال بعد نیز مدل کول ولت پرو CoolWallet pro  را با ویژگی‌های ارتقا یافته، عرضه کردند. کیف پول‌ کول ولت با وجود اینکه رقبای خوبی همچون Trezor و لجر KeepKey دارد، با این حال به طرز حیرت‌انگیزی تبدیل به یک کیف پول ارز دیجیتال محبوب شده است.

معرفی کیف پول‌های کول ولت اس CoolWallet S و کول ولت پرو CoolWallet PRO - در لیست امن‌ترین کیف پول سخت افزاری کریپتویی

عناصر امنیتی:

  • امنیت فیزیکی: کول ولت به صورتی طراحی شده است که در برابر آسیب‌های فیزیکی و دستکاری مقاوم باشد. به همین دلیل ضد آب و مقاوم در برابر حرارت است و می‌تواند تا ۱۵ درجه خم شود.
  • تراشه امنیتی: دارای عنصر امن CCEAL5+/6+ است که یکی از بالاترین استانداردهای امنیتی در صنعت معادل سطح امنیتی FIPS محسوب می‌شود. این تراشه تمام الگوریتم‌های لازم را محاسبه می‌کند و تنها نتایج محاسبه شده (داده‌های غیر حساس) را از طریق بلوتوث به گوشی منتقل می‌کند.
  • احراز هویت: دارای احراز هویت اپتیکال بیومتریک برای ایجاد حداکثر امنیت است.
  • نمایشگر E-ink: نمایشگر E-ink در کول ولت امکان تأیید امن تراکنش‌ها را فراهم می‌کند.
  • بلوتوث رمزگذاری شده: کول ولت از بلوتوث برای اتصال استفاده می‌کند با این حال بلوتوث رمزگذاری می‌شود تا امنیت در حین انتقال داده تضمین شود.
  • دکمه فیزیکی: برای تایید تراکنش‌ها باید از یک دکمه روی کیف پول استفاده کرد. به این ترتیب یک لایه امنیتی اضافی اضافه می‌شود.

2) کیف پول‌ الیپال Ellipal

Ellipal رتبه 2 بررسی تخصصی ایمن ترین ولت، توسط یک شرکت خصوصی مستقر در هنگ کنگ، در سال 2017 راه اندازی شد. کیف پول الیپال هیچ اتصال سیمی یا بی‌سیم ندارد و فقط از طریق اسکن کدهای QR از طریق دوربینی که در آن تعبیه شده است، ارتباط برقرار می‌کند. این کیف پول سخت افزاری مجهز به درگاه میکرو USD است که فقط برای شارژ در نظر گرفته شده است.  بدنه فلزی دارای خواص ضد جداسازی است به طوری که حتی اگر دستگاه شما گم شود، هیچ هکری نمی‌تواند بدون آسیب رساندن به مدارها، به داده‌ها دسترسی پیدا کند. ELLIPAL Titan با حذف خودکار داده‌ها در صورت دستکاری، جداسازی شبکه از بلوتوث، USB، Wi-Fi و داده‌های تلفن همراه را برای جلوگیری از هک و بدافزار ارائه می‌دهد.

معرفی کیف پول‌ الیپال Ellipal

عناصر امنیتی:

  • امنیت فیزیکی: الیپال ضد آب و گرد و خاک است. این دستگاه از یک مکانیزم خود تخریبی استفاده می‌کند. اگر کسی سعی کند دستگاه را به صورت فیزیکی باز کند، این مکانیسم فعال می‌شود و تمام داده‌های ذخیره شده در آن پاک می‌شود.
  • عنصر امن: الیپال از یک عنصر امن برای ذخیره کلیدهای خصوصی استفاده می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که این عبارات در یک محیط محافظت شده مقاوم در برابر حملات فیزیکی و دیجیتالی نگهداری شوند.
  • رمز یکبار مصرف (OTP): برای امنیت بیشتر تراکنش ها، کیف پول الیپال از رمز یکبار مصرف استفاده می‌کند. این رمز تضمین می‌کند که حتی اگر شخصی به‌طور لحظه‌ای به دستگاه شما دسترسی پیدا کند، نمی‌تواند بدون OTP ارزهای دیجیتال شما را منتقل کند.
  • پین کد: سخت‌افزار ولت با استفاده از یک پین کد محافظت می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که حتی اگر شخصی به کیف پول دسترسی فیزیکی داشته باشد، بدون رمز عبور نتواند به محتویات آن دسترسی داشته باشد.
  • تکنولوژی ایر گپ: ایر گپ در الیپال به این معنی است که به هیچ شبکه ای، چه Wi-Fi، تلفن همراه، بلوتوث یا USB متصل نمی‌شود. این تکنولوژی به طور قابل توجهی میزان نفوذ یا حمله به الیپال را کاهش می‌دهد. Ellipal Titan دارای یک بدنه IP65 ضد گرد و غبار و ضد آب و همچنین شکاف هوا و فلزی است.

1) کیف پول‌های سیف پال  SafePal X1 و SafePal S1، SafePal PRO

رتبه 1 امن‌ترین کیف پول سخت افزاری، متعلق به شرکت SafePal است. کمپانی سیف پال تاکنون ۳ کیف پول s۱، s۱ pro و x۱ را تولید کرده است. کیف پول‌های سیف پال، سخت افزارهای پیشرفته‌ای هستند که با معماری امنیتی پیشرو در جهان و تجربه کاربری یکپارچه ساخته شده‌اند. کیف پول سیف پال، هم به عنوان یک کیف پول سخت افزاری عمل می‌کند و هم به عنوان یک برنامه نرم افزاری به صورت امن، غیرمتمرکز، آسان و رایگان برای مدیریت بیش از ۱۰۰۰۰ ارز دیجیتال در دسترس است.

چندین سنسور در سیف پال تعبیه شده است. اگر هر یک از این سنسورها یا ماژول‌ها حملاتی مانند حمله غیر نفوذی، حمله نیمه نفوذی و حمله نفوذی شناسایی شود، عنصر امنیتی مکانیسم خود تخریبی را اجرا می‌کند، تمام داده‌های امنیتی را پاک می‌کند، بنابراین از نفوذ مهاجمان جلوگیری می‌کند.

معرفی کیف پول‌های سیف پال  SafePal X1 و SafePal S1، SafePal PRO - امن‌ترین کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال

عناصر امنیتی:

  • کد ضد فیشینگ: سیف پال یک کد ضد فیشینگ تعریف شده توسط کاربر، ارائه می‌دهد. این کد هر بار که کیف پول فعال می‌شود نمایش داده می‌شود و به کاربر اطمینان می‌دهد که از یک دستگاه سیف پالمعتبر استفاده می‌کند.
  • ایر گپ: کیف پول‌های سیف پال دارای ایر گپ هستند. ایر گپ به این معناست که به Wi-Fi، بلوتوث یا USB متصل نمی‌شود. با وجود ایر گپ در آن، سیف پال تهدیدات آنلاین را کاهش داده است.
  • عنصر امن EAL ۵+: سیف پال از یک عنصر امن EAL5+ (Evaluation Assurance Level) برای ذخیره کلیدهای خصوصی استفاده می‌کند. این سطح از گواهینامه تضمین می‌کند که تراشه کیف پول در برابر حملات فیزیکی و دیجیتالی مقاوم است.
  • اعداد تصادفی واقعی (TRNG): برای تولید و ذخیره کلیدهای خصوصی، SafePal از یک TRNG استفاده می‌کند، که اطمینان حاصل می‌کند که کلیدها واقعا تصادفی هستند و در نتیجه ایمن‌تر هستند.
  • خود تخریبی: این دستگاه با مکانیزمی ساخته شده است که اگر کسی بخواهد به صورت فیزیکی وارد دستگاه شود، سیستم پاک می‌شود. این تضمین می‌کند که داده‌های کیف پول حتی در صورت دستکاری فیزیکی ولت، ایمن باقی بمانند.
  • لایه‌های تایید چندگانه: برای اطمینان از صحت تراکنش، تراکنش‌ها به چندین لایه تأیید، مانند  ورود رمز عبور و اسکن کد QR نیاز دارند.
  • امنیت فیزیکی: این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده است که بادوام باشد. به این ترتیب دارای طراحی واقعی ضد سقوط و ضد ضربه است. این ویژگی تضمین می‌کند که حتی با وجود فرسودگی فیزیکی، عملکرد دستگاه ایمن باقی می‌ماند.
  • سیاست‌های امنیتی قابل تنظیم: کاربران می‌توانند تنظیمات امنیتی مانند ایجاد لیست سفید آدرس‌ها، تعیین محدودیت‌های هزینه و موارد دیگر را سفارشی کنند تا امنیت دستگاه را مطابق شرایط خود تنظیم کنند.

امن‌ترین کیف پول‌های نرم افزاری

کیف پول‌های گرم، نرم افزارهایی هستند که به کاربران امکان مدیریت ارزهای دیجیتال خود را می‌دهند. با استفاده از کیف پول‌ نرم افزاری ارز دیجیتال، کاربران می‌توانند به راحتی و در امنیت دارایی‌های خود را ذخیره، ارسال، دریافت، خرید و فروش کنند. در ادامه چند نمونه از امن‌ترین کیف پول‌های نرم افزاری را به شما معرفی می‌کنیم.

 نام نوه ذخیره کلید خصوصی احراز هویت پین کد  منبع باز مرورگر web3 حفاظت از صفحه نمایش ردیابی تراکنش
Trust Wallet محلی بیومتریک ✔️ ✔️ ✔️ ✔️ پنهان سازی ip
Coinomi محلی بیومتریک ✔️ ✔️ ✔️ پنهان سازی ip
Electrom محلی 2fa، چندامضایی ✔️ ✔️ ✔️ ✔️ پنهان سازی ip
Exodus محلی چند امضایی ✔️ ✔️ افشا ip

4) کیف اکسودوس Exodus

کیف پول شماره ۴ در لیست ایمن‌ترین کیف پول‌های نرم افزاری، کیف پول Exodus است. کیف پول اکسودوس بیش از ۲۵۰ ارز دیجیتال را پشتیبانی می‌کند. نیازی به ثبت نام و ایجاد حساب کاربری در آن نیست چرا که Exodus به صورت محلی بر روی دستگاه شما اجرا می‌شود. شما دارایی‌های خود را از طریق عبارت بازیابی مخفی ۱۲ کلمه‌ای و کلیدهای خصوصی که در اولین باز کردن کیف پول خود ایجاد می‌شوند، کنترل می‌کنید.

معرفی کیف اکسودوس Exodus

عناصر امنیتی:

  • ذخیره‌سازی کلید محلی: Exodus کلیدهای خصوصی را در دستگاه کاربر ذخیره می‌کند و اطمینان می‌دهد که در معرض تهدیدات خارجی قرار نمی‌گیرند.
  • کلیدهای خصوصی و داده‌های تراکنش رمزگذاری شده: هم کلیدهای خصوصی و هم داده‌های تراکنش ذخیره شده در دستگاه، رمزگذاری شده اند.
  • مرورگر Web3: اکسودوس به شما امکان می‌دهد به برنامه‌های dApps و Web3 از طریق مرورگر وب ۳ داخلی آن، متصل شوید.

3) کیف پول الکتروم Electrum 

کیف پول شماره 3 کیف پول Electrum، یک کیف پول امن و منبع باز است که فقط از ذخیره‌سازی بیت کوین پشتیبانی می‌کند. کیف پول الکتروم همچنین به کاربران امکان می‌دهد برای ارسال و دریافت پرداخت‌های بیت کوین از شبکه لایتنینگ استفاده کنند.

معرفی کیف پول الکتروم Electrum - امن‌ترین کیف پول‌ نرم افزاری بیت کوین

عناصر امنیتی:

  • SPV (تأیید پرداخت ساده): الکتروم از SPV برای تأیید تراکنش‌ها بدون نیاز به دانلود کل بلاک چین استفاده می‌کند.
  • ذخیره‌سازی کلید محلی: کلیدهای خصوصی به صورت محلی ذخیره و رمزگذاری می‌شوند.
  • چند امضایی: کیف پول الکتروم با قابلیت چند امضایی خود، به چندین کلید خصوصی اجازه می‌دهد تا تراکنش بیت‌کوین را تایید یا مجاز کنند و به این ترتیب امنیت را افزایش می‌دهد.
  • یکپارچه‌سازی با کیف پول سخت افزاری: کیف پول الکتروم با کیف پول‌های سخت افزاری ادغام می‌شود. به این ترتیب به کاربران این امکان را می‌دهد که وجوه خود را ایمن مدیریت کنند و در عین حال کلیدهای خصوصی را آفلاین نگه دارند.
  • ویژگی Replace-by-Fee (RBF): این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد تا کارمزد تراکنش‌های خود را افزایش دهند و بتوانند پردازش تراکنش خود را سریع‌تر کنند.
  • مرورگر Web3: کیف پول الکتروم دارای مرورگر وب ۳ است. به این ترتیب می‌توان بدون به خطر افتادن امنیت به برنامه‌های غیرمتمرکز از طریق الکتروم متصل شد.
  • پنهان‌سازی ip: الکتروم با پنهان‌سازی ip به حفظ حریم خصوصی کاربر کمک می‌کند.

2) کیف پول کوینومی Coinomi

coinomi رتبه ۲ ایمن‌ترین کیف پول نرم افزاری، یک کیف پول رمزنگاری است که به دلیل ویژگی‌های امنیتی برجسته و همچنین پشتیبانی از بیش از صد بلاک چین و بیش از هزار توکن رمزنگاری، اعتماد بسیاری از معامله گران رمزارز را به خود جلب کرده است. به طور کلی به عنوان یک گزینه ایمن برای ذخیره ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. در کیف پول کوینومی کاربران کنترل کامل ارزهای دیجیتال خود را دارند.

سیستم امنیتی کوینومی از رمز عبور، قفل بیومتریک در دستگاه‌های تلفن همراه، عبارت بازیابی ۱۲.۱۵، ۱۸.۲۱ یا ۲۴ کلمه‌ای و یک کلید خصوصی برای محافظت از سرمایه شما پشتیبانی می‌کند.

معرفی کیف پول کوینومی Coinomi

عناصر امنیتی:

  • ذخیره‌سازی کلید محلی: کوینومی کلیدهای خصوصی را در دستگاه کاربر ذخیره می‌کند. به هیچ عنوان توسط شخص ثالث قابل مشاهده نیستند و در میان سرورها یا شبکه‌ها به اشتراک گذاشته نمی‌شوند.
  • رمزگذاری قوی: کیف پول کوینومی از یک سیستم رمزگذاری قوی برای محافظت از کلیدهای خصوصی ذخیره شده و جزییات تراکنش کاربر، استفاده می‌کند.
  • ساختار قطعی سلسله مراتبی (HD): کوینومی از ساختار HD استفاده می‌کند. ساختار HD به این معنی است که برای هر تراکنش یک آدرس جدید ایجاد می‌کند. به این ترتیب حریم خصوصی کاربر را افزایش می‌دهد.
  • پشتیبانی SegWit: کوینومی از آدرس سگویت Segregated Witness (SegWit) پشتیبانی می‌کند. به همین دلیل امنیت بیشتر و زمان تراکنش سریع‌تر را فراهم می‌کند.
  • حفاظت از صفحه نمایش: به این معنی است که در صورت نفوذ هیچ کس نمی‌تواند از صفحه کیف پول تصویر برداری کند و از اطلاعات کیف پول سواستفاده کند.
  • عدم ردیابی تراکنش: کوینومی با پنهان کردن آدرس ip کاربران، راه ردیابی تراکنش را بسته و به این ترتیب حریم خصوصی کاربران را افزایش می‌دهد.

1) کیف پول تراست ولت Trust Wallet

Trust Wallet رتبه ۱ در لیست امن‌ترین کیف پول‌های نرم افزاری محسوب می‌شود. کیف پول تراست یک برنامه کیف پول چند ارزی است که به کاربران امکان کنترل کامل بر دارایی‌های دیجیتال خود، از ارزهای دیجیتال گرفته تا توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) را می‌دهد. این کیف پول رمزنگاری رسمی بایننس است و در حال حاضر از ۷۰ بلاک چین مانند بیت کوین، اتریوم، ترون و ریپل به همراه بیش از ۹ میلیون دارایی رمزنگاری از جمله NFT پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، حتی شامل دسترسی به برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) نیز می‌شود.

معرفی کیف پول تراست ولت Trust Wallet - امن‌ترین کیف پول‌ نرم افزاری

عناصر امنیتی:

  • ذخیره‌سازی کلید خصوصی محلی: تراست ولت کلیدهای خصوصی کاربران را به صورت محلی، روی دستگاه کاربر ذخیره می‌کند و اطمینان می‌دهد که در معرض تهدیدات خارجی قرار نخواهند گرفت. همچنین کلیدهای خصوصی ولت، به منظور امنیت بیشتر، رمزگذاری شده‌اند.
  • منبع باز: پایگاه کد تراست ولت منبع باز است. به این ترتیب شفافیت خود را تضمین می‌کند و کاربران می‌توانند عملکرد آن را بررسی کنند.
  • احراز هویت بیومتریک: در تراست ولت از سنسور تشخیص اثر انگشت و چهره، برای افزودن لایه‌های امنیتی کیف پول، استفاده می‌شود.
  • مرورگر Web3: با دارا بودن یک مرورگر وب‌تری به کاربران اجازه می‌دهد تا به طور مستقیم از کیف پول با برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) تعامل داشته باشند و یک اتصال ایمن برقرار کنند. به این معنا که می‌توانند به راحتی از طریق تراست ولت به صرافی‌های غیرمتمرکز متصل شده و معامله انجام دهند.
  • پنهان‌سازی ip: تراست ولت آدرس ip را پنهان می‌کند تا به این ترتیب تراکنش‌های کیف پول غیرقابل ردیابی باقی بمانند.
  • حفاظت از صفحه نمایش: به منظور امنیت بیشتر، تراست ولت اجازه اسکرین شات و فیلمبرداری از صفحات نمایش کیف پول را نمی‌دهد.

امن‌ترین کیف پول ارز دیجیتال چه ویژگی‌هایی دارد؟

هنگام بررسی امنیت یک کیف پول ارز دیجیتال، باید ترکیبی از ویژگی‌هایی که در ادامه مطلب آمده است را در نظر بگیرید و آن‌ها را با شرایط خود تطبیق دهید. همیشه کیف پول‌هایی را که شهرت بالایی در جامعه دارند و به طور کامل بررسی کنید و آن‌ها را در اولویت قرار دهید. در نهایت با دقت به چند ویژگی خاص می‌توان امن‌ترین کیف پول را برای ارزهای دیجیتال خود پیدا کنید. در این بخش خلاصه‌ای از مهم‌ترین ویژگی‌های مورد نیاز یک کیف پول ارز دیجیتال امن آورده شده است.

امن‌ترین کیف پول ارز دیجیتال چه ویژگی‌هایی دارد؟

  1. احراز هویت دو مرحله‌ای (FA2): منظور از احراز هویت دو مرحله‌ای این است که یک لایه امنیتی اضافی، برای تایید تراکنش‌ها ایجاد شود. این لایه امنیتی دوم می‌تواند به صورت پیامک به شماره همراه یا ایمیل و… باشد.
  2. قابلیت چند امضایی (Multisig): این ویژگی باعث می‌شود برای تأیید یک تراکنش به چندین کلید خصوصی نیاز باشد و به این ترتیب یک لایه امنیتی، اضافه شود.
  3. ذخیره آفلاین یا سرد: ذخیره‌سازی کلیدهای خصوصی به صورت آفلاین یا سرد باعث می‌شود که کیف پول در معرض تهدیدات آنلاین مانند ویروس ها، بدافزارها و … قرار نگیرد.
  4. رمزگذاری کردن: برای اطمینان بیشتر، به منظور دسترسی به کلیدهای خصوصی، باید رمز عبور استفاده شود.
  5. تراشه امنیتی: دارای یک تراشه اختصاصی امنیتی باشد که کلید خصوصی در آن ذخیره شود. به صورتیکه در برابر دستکاری فیزیکی هم مقاوم شود.
  6. VPN داخلی: کیف پول‌های امن، ترافیک را از طریق یک شبکه خصوصی هدایت می‌کنند تا آدرس IP کاربر پنهان شود و به این ترتیب از جاسوسی در شبکه جلوگیری می‌کنند.
  7. تایید دستی: به منظور جلوگیری از تراکنش‌های غیرمجاز، همه کیف پول‌های سخت افزاری به تایید دستی تراکنش در سخت‌افزار نیاز دارند.
  8. دارای پین کد: پین کد در کیف پول‌های سخت افزاری و نرم افزاری باعث می‌شود شخص ثالث حتی با در اختیار داشتن کیف پول نتواند برداشتی انجام دهد.
  9. بازیابی و پشتیبان گیری: کلمات بازیابی در همه کیف پول‌ها ارائه می‌شوند اما تنها در برخی از امن‌ترین کیف پول‌ها امکان پشتیبان گیری از کلیدهای خصوصی وجود دارد.
  10. ایجاد آدرس جدید: کیف پول‌هایی که در هر تراکنش یک آدرس جدید ایجاد می‌کنند، باعث افزایش امنیت و حریم خصوصی می‌شوند.
  11. متن باز: یک کیف پول امن ارز دیجیتال متن باز است. چرا که به این صورت امکان بررسی شفافیت وعدم وجود آسیب‌پذیری پنهان یا کد مخرب را برای خود فراهم می‌کند.
  12. آپدیت مداوم: توسعه دهندگان کیف پول‌های امن به‌طور منظم آپدیت‌هایی را برای رفع آسیب‌پذیری‌های احتمالی و افزایش ویژگی‌های امنیتی، منتشر می‌کنند.
  13. اقدامات ضد فیشینگ: امن‌ترین کیف پول‌ها با استفاده از عبارات یا کدهای ضد فیشینگ قابل تنظیم، به کاربران کمک می‌کنند تا فیشینگ را تشخیص دهند و از آن جلوگیری کنند.
  14. ادغام با سایر پلتفرم‌های امن: این ویژگی در کیف پول‌های امن نرم افزاری، باعث می‌شود که با کیف پول‌های سخت افزاری و سیستم‌های امن آن‌ها ادغام شوند.
  15. حساب‌های چندگانه: در یک کیف پول امن باید بتوان چندین حساب را مدیریت کرد ارائه دهند. در واقع یکی از کارکردهای اساسی چندین حساب این است که می‌توان سرمایه درون کیف پول را به مواردی مانند حساب ترید، حسابNFT و سرمایه‌گذاری DeFi تقسیم کرد. به این ترتیب یک اشتباه در یکی از حساب‌ها منجر به از دست رفتن کل سرمایه نخواهد شد.

امنیت کیف پول چطور تضمین می‌شود؟

کیف پول‌های سخت‌افزاری به شما قدرت می‌دهند که مالکیت و کنترل دارایی‌های رمزنگاری خود را داشته باشید اما لازم است بدانید استفاده از کیف پول سخت افزاری شما را در برابر تهدیدات فیزیکی یا خطاهای انسانی شکست ناپذیر نمی‌کند. شما باید همیشه اصول اولیه امنیتی را به کار ببرید. پنج قانون طلایی اساسی برای حفظ امنیت کیف پول وجود دارد:

  1. هرگز عبارت بازیابی 24 کلمه‌ای خود را، به هر شکلی، با کسی به اشتراک نگذارید.
  2. هرگز عبارت بازیابی خود را در رایانه یا تلفن هوشمند ذخیره نکنید.
  3. برگه بازیابی خود را از نظر فیزیکی ایمن نگه دارید تا مطمئن شوید که نمی‌توانید آن را به طور تصادفی از دست بدهید یا از بین ببرید.
  4. فقط به آنچه می‌توانید در صفحه کیف پول سخت افزاری خود ببینید اعتماد کنید. آدرس دریافت و اطلاعات پرداخت خود را در دستگاه خود تأیید کنید.
  5. همیشه با اطلاعات نشان داده شده روی صفحه نمایش رایانه یا تلفن هوشمند خود با احتیاط رفتار کنید. فرض کنید که نرم‌افزار می‌تواند در هر زمان به خطر بیفتد.هرگز به کسی نگویید که صاحب ارزهای دیجیتال هستید. اگر این کار را می‌کنید، مطمئن شوید که ارزش واقعی دارایی‌های خود را برای خود نگه دارید.
  6. اگر در جامعه آنلاین ارزهای دیجیتال فعال هستید، از هویت واقعی خود محافظت کنید و همیشه مراقب اطلاعاتی که به اشتراک می‌گذارید باشید تا هدف یک سرقت قرار نگیرید.
  7. برگه ریکاوری خود را در گاوصندوق در خانه نگهداری نکنید. صندوق بانکی بسیار امن‌تر است. عدم دسترسی فوری به نسخه پشتیبان، انعطاف‌پذیری شما را در برابر تهدیدات فیزیکی افزایش می‌دهد.
  8. اگر مقادیر زیادی ارز دیجیتال دارید که نیازی به دسترسی مکرر به آن ندارید، کیف پول سخت افزاری خود را در بانک امن نگه دارید. برای استفاده مکرر می‌توانید از کیف پول سخت افزاری دیگری با مقادیر کمتر استفاده کنید.

امنیت کیف پول چطور تضمین می‌شود؟

روش‌های هک شدن کیف پول

در مورد اقدامات امنیتی، موارد زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، ارائه دهنده خدمات کیف پولی که برای ذخیره ارزهای دیجیتال خود انتخاب کرده اید؛ آیا از سرمایه شما محافظت می‌کند؟ آیا حساب‌ها بیمه شده اند؟ آیا گزینه 2FA وجود دارد؟ هرچند مهم است که خود نیز موارد امنیتی را رعایت کنیم. برای مثال آیا کلیدهای خصوصی خود را ایمن ذخیره می‌کنم؟ آیا من اطلاعات خصوصی را با کسی به اشتراک گذاشته ام؟ چه کسی به حساب‌های من دسترسی دارد؟ اگر می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که در درازمدت از دست هکرها دور می‌مانید، نمی‌توانید از این موارد چشم‌پوشی کنید. یکی از راه‌های بسیار مفید برای افزایش امنیت حساب شما این است که بفهمید هکرها چگونه می‌توانند به کیف پول شما دسترسی پیدا کنند. در لیست زیر، به برخی از این روش‌ها نگاه می‌کنیم:

هک کردن دستگاه‌های شما: کیف پول‌های فیزیکی ممکن است گم و دزدیده شوند. و همین امر در مورد کیف پول‌های دیجیتال، به ویژه آن‌هایی که حاوی ارزهای دیجیتال هستند، صدق می‌کند. اگر کلید خصوصی شما دزدیده شود، معادل به سرقت رفتن سرمایه شما است.

ارسال ایمیل‌های فیشینگ: امروزه ما روزانه ایمیل‌های زیادی دریافت می‌کنیم. هکرها این را می‌دانند و ابزارهایی برای اعمال نفوذ آن بر علیه شما دارند. فیشینگ ایمیل شامل ایمیلی است که ادعا می‌شود از سرویسی می‌آید که به احتمال زیاد با آن آشنا هستید و از شما درخواست داده برای تکمیل عملیات خاص می‌کند. به یاد داشته باشید که کلیدهای خصوصی مانند کدهای پین هستند. هیچ نماینده رسمی بانکی با شما تماس نمی‌گیرد یا ایمیلی برای شما ارسال نمی‌کند که چنین اطلاعاتی را درخواست کند. اگر چنین پیامی دریافت کردید، با نمایندگان رسمی کیف پول تماس بگیرید و موضوع را در اسرع وقت گزارش دهید.

نصب کی لاگر: هکرها به طور مداوم در تلاش هستند تا راه‌های مختلفی را برای دستیابی به آن امتحان کنند. کی لاگرها بدافزارهایی هستند که هر seed، رمز عبور و پین معرفی شده در رایانه یا دستگاه تلفن همراه شما را ضبط می‌کنند و سپس آن‌ها را به هکرها منتقل می‌کنند. اگر بدافزار وارد دستگاه شما شود، هکرها به کلیدهای خصوصی شما دسترسی پیدا می‌کنند. سه راه برای آلوده شدن به کی لاگر وجود دارد:

  1. ایمیل: مطمئن شوید که سیستم آنتی ویروس شما همه پیوست‌ها را اسکن می‌کند.
  2. اجرای یک نرم‌افزار آلوده از یک وب سایت یا تورنت خاص
  3. قرار دادن USB آلوده در رایانه یا دستگاه شخصی شما

دانلود کیف پول جعلی: برنامه‌های موبایل جعلی که از نام‌های مشابه استفاده می‌کنند و شامل بنرهای بازاریابی متقاعدکننده‌ای هستند که کاربران را فریب می‌دهند. یک نکته مفید برای جلوگیری از افتادن در این دام، این است که برنامه را مستقیما از وب سایت رسمی سرویس کیف پول دانلود کنید.

روش‌های هک شدن کیف پول

جعل هویت یک شرکت یا شخص: جعل هویت شرکت‌ها، صرافی‌های ارز دیجیتال یا افراد، یکی از رایج‌ترین راه‌هایی است که هکرها برای دسترسی به وجوه شما انجام می‌دهند. چرا؟ زیرا فریب دادن کسی آسانتر از نفوذ به یک سیستم کامپیوتری است. در این مورد خاص، جعل‌کنندگان علاقه‌ای به هک کردن حساب شما ندارند، بلکه به سادگی آن را سرقت می‌کنند. آن‌ها شما را متقاعد می‌کنند که یک عدد X بیت کوین را به آدرس‌های خاصی منتقل کنید. هکرهای پیشرفته‌تر وب سایت‌هایی ایجاد می‌کنند تا بتوانید وارد شوید و «سرمایه گذاری» کنید. سپس، از شما می خواهد برای دسترسی به برخی امتیازات و … داده‌ها را به اشتراک بگذارید.

حمله به شما با تروجان‌ها: مانند کی لاگرها، تروجان‌ها می‌توانند وارد رایانه شما شده و رفتار شما را زیر نظر بگیرند و هر چیزی را که شبیه به یک کلید خصوصی ارزهای دیجیتال است، سرقت کنند. تروجان‌ها چیز جدیدی نیستند و به احتمال زیاد می‌دانید که با بررسی منظم آنتی ویروس، دانلود فایل‌ها از منابع امن و … از آلوده شدن دستگاه‌های خود به آن‌ها جلوگیری کنید. اگر یک تروجان ارز دیجیتال به دستگاه شما دسترسی پیدا کند و کلیدهای شما را شناسایی کند، یک هکر به راحتی می‌تواند آدرس Btc شما را در عرض چند دقیقه بدون اینکه حتی متوجه شوید پاک کند.

نصب افزونه‌های مرورگر: گزارش‌های متعددی از افزونه‌های مرورگر وجود دارد که جدا از ارائه خدمات مورد انتظار، داده‌ها را برای هکرها نیز نظارت و کپی می‌کنند. بنابراین دفعه بعد که اجازه دسترسی به افزونه را می‌دهید، شرکت یا توسعه‌دهنده آن را تأیید کنید و بررسی‌های آنلاین را دوباره بررسی کنید.

دور زدن احراز هویت دو مرحله‌ای: احراز هویت دو عاملی یا 2FA یک لایه امنیتی اضافی است که ارائه دهندگان کیف پول مورد اعتماد از آن استفاده می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که کاربران واقعی پشت تراکنش‌ها یا عملیات خاصی هستند. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید وجوه را از حساب خود به یک کیف پول خارجی یا کارت بانکی برداشت کنید، باید یک کد امنیتی ارسال شده به آدرس ایمیل مشخص شده خود یا از طریق پیام متنی وارد کنید. در حالی که این یک روش بسیار مؤثر برای محافظت از مشتریان در برابر تراکنش‌های ناخواسته و فعالیت‌های کلاهبردار باقی می‌ماند، مواردی وجود دارد که هکرها راه‌هایی برای دور زدن 2FA پیدا کرده‌اند. به همین دلیل، بسیار مهم است که همیشه مراقب اعلان‌هایی که دریافت می‌کنید باشید.

کیف پول‌های سخت افزاری، امن‌ترین گزینه سرمایه‌گذاری

همانطور که در مقاله بالا مطالعه کردید، داشتن یک کیف پول سخت افزاری با پشتیبان تایید شده در مکانی امن ممکن است از شما در برابر حمله دیجیتال محافظت کند. در نهایت کیف پول‌های سخت افزاری مانند برندهای سیف پال، الیپال، کول ولت، لجر و ترزور امن‌ترین گزینه ذخیره‌سازی هستند. با این حال برای آن دسته از افرادی که شرایط خرید کیف پول‌های سخت افزاری را ندارند، به مقایسه امن‌ترین کیف پول‌های نرم افزاری مانند تراست، کوینومی، الکتروم و اکودوس نیز پرداختیم.

سوالات متداول
Request for Quote

کیف پول ارز دیجیتال (cryptocurrency wallet) نرم افزاری برای خرید، فروش و ذخیره رمز ارزها است که کلیدهای عمومی و خصوصی بلاکچین را در خود حفظ و ذخیره می‌کند. منظور از کلید خصوصی بلاکچین (Private Key) یک عبارت متشکل از حروف و اعداد است و باید به صورت محرمانه نگهداری شود. از این کدهای خصوصی هم برای خرید و فروش ارز دیجیتال و هم انتقال آن به کیف پول دیگر استفاده می‌شود. کلید عمومی (Public Key) هم عبارتی متشکل از حرف و عدد است که با یک سری توابع ریاضی از کلید خصوصی به دست می‌آید و برای ارسال ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود.

کیف‌ پول‌های مختلفی برای ذخیره سازی ارزهای دیجیتال وجود دارند که می‌توانید با بررسی نحوه عملکرد، امکانات و ارزهای پشتیبانی شده، کیف پول مد نظر خود را انتخاب کنید. ولی در کل این ولت‌ها به سه دسته‌ کاغذی، کیف پول سخت افزاری و کیف پول نرم افزاری دسته بندی می‌شوند. کیف پول‌های نوع کاغذی امنیت فوق‌العاده بالایی دارند و به راحتی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. همانطور که از اسم آن‌ها مشخص است کلیدهای خصوصی و عمومی بلاکچین روی کاغذ ثبت شده و انتقال ارزهای مختلف به کیف پول نرم افزاری با استفاده از کدهای عمومی درج شده روی کاغذ یا با استفاده از کد QR انجام می‌شود. زمانی که کلیدهای خصوصی ارز دیجیتال را به صورت آنلاین، روی موبایل و دسکتاپ ذخیره کنید و برای استفاده از آن‌ها نیاز به نصب نرم افزار خاصی داشته باشید، در واقع از کیف پول نرم افزاری بهره مند می‌شوید. کیف پول سخت افزاری هم برای ذخیره ارزهای دیجیتال به صورت آفلاین به کار می‌رود.

امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
با پیشرفت روزافزون بازار ارز دیجیتال، این سوال که “چگونه ارز دیجیتال خود را ایمن نگه داریم؟” یک چالش بزرگ است. تغییرات مداوم در این صنعت نیز نیاز به داشتن...
4.5 از 10 رای ثبت شده
درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. دوباره خوندمش بعد با بقیه سطح وب فارسی مقایسه کردم – واقعا در نوع خودش بی‌نظیر
    دم شما گرم

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      کاربر گرامی، از دیدگاه شما متشکریم
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
  2. درود و وقت خوش
    در قسمت امن ترین کیف پول های نرم افزاری، Coinomi رو از قلم انداختید

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      در این مقاله چندی از امن ترین کیف پول ها معرفی شده است. قطعا این لیست طولانی تر خواهد بود.
      پایدار باشید.

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
  3. سلام
    با ایرانی کارت میشه ارز دیجیتال از کیف پول متامسک را به ریال نقد کرد؟

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      بله شما درخواست فروش ارز موردنظر را ثبت کنید و سپس مراحل انتقال را انجام داده تا معادل ریالی آن به حساب شما واریز شود.
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
  4. سلام
    لطفا
    1. تعدادی کیف پول سخت افزاری که در حال حاضر از امنیت بالایی برخوردارن رو معرفی کنید،
    2 در ضمن از چه سایتی بخریم و چه برندی باشه؟
    3. مهمتر اینکه بفرمایید چرا باید کیف پول سخت افزاری، برای نگهداری رمز ارز کارمزد می گیره؟
    4. آیا کیف پولی وجود داره که هم امنیتش بالا باشه و هم بتوان بدون کارمزد برای مدت طولانی بیت کوین یا آلت کوین ذخیره کرد؟
    5. و آیا اصولا کیف پولها سخت افزاری یا کاعذی رو میشه برای مسافرتهای خارج بدون مشکل با خودمان ببریم؟

    ” ببخشید، 35 تا سوال دیگه هم دارم که بعدا می پرسم ” ..
    مرسی ممنون

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      کیف پول های لجر، تروزر، الیپال، کیپ کی، سیف پال و … امن ترین کیف پول های سخت افزاری هستند.
      کیف پول سخت افزاری را می توانید از ایرانیکارت خریداری کنید، ایرانیکارت اصالت کیف پول ها را تضمین می کند.
      کیف پول سخت افزاری برای نگهداری کارمزد دریافت نمی کند، فقط برای واریز و برداشت ملزم به پرداخت مقداری کارمزد هستید.
      اگر امنیت بالا برای شما مهم است باید از کیف پول های سخت افزاری استفاده کنید.
      بله هیچ مشکلی در رابطه با حمل و نقل کیف پول های سخت افزاری نخواهید داشت.

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
  5. به نظر شما برای دارایی بالای 2000 دلار
    امنیت کیف پول سخت افزاره بیشتره یا نرم افزاری ؟

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • با سلام و عرض ادب
      کاربر گرامی، کیف پول سخت افزاری امنیت بالاتری نسبت به والت‌های نرم افزاری دارد.
      پایدار باشید
      ایرانیکارت

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
  6. من از کیف پول های نرم افزاری استفاده می کنم و تا حالا مشکلی نداشتم
    آیا ضروریه کیف پول سخت افزاری داشته باشیم؟

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • با سلام و عرض ادب
      کاربر گرامی، با کیف پول نرم افزاری نیز می‌توان رمزارزها را ذخیره کرد. فقط کیف پول سخت افزای امنیت بیشتری نسبت به انواع نرم افزاری دارد.
      پایدار باشید
      ایرانیکارت

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
  7. بنظرم به نسبت قیمت و امنیت، نانولجر از بقیه بهتر باشه

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام وقت بخیرمیخواستم بدونم آیاامکان داره حالابه خیلی دلایل کیف پول غیرفعال بشه مثلاازطریق کمپانی من خودم این مشکل رودارم

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
      • سلام و احترام
        در کیف پول های ارز دیجیتال به دلیل عدم نیاز به احراز هویت کاربران، این اتفاق رایج نیست.
        لطفا نام کیف پول را اعلام کنید.
        پایدار باشید

        آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
امنیت ارز دیجیتال
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
با پیشرفت روزافزون بازار ارز دیجیتال، این سوال که “چگونه ارز دیجیتال خود را ایمن نگه داریم؟” یک چالش بزرگ است. تغییرات مداوم در این صنعت نیز نیاز به داشتن...
TXID یا لینک تراکنش چیست؟
آموزش ارز دیجیتال
TXID یا لینک تراکنش چیست؟
ممکن است برایتان پیش آمده باشد که بعد از پرداخت و یا واریز ارز دیجیتال، دریافت کننده از شما لینک تراکنش یا TXID را به عنوان مدرک درخواست کرده باشد....
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
امنیت ارز دیجیتال
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
تتر، ارزی که در روزهای پرنوسان خرید و فروش ارزهای دیجیتال همچنان می درخشد و طرفداران وفادار خود را دارد. در این نوشته به این موضوع می پردازیم که آیا...