سرور مجازی

سرور مجازی میکروتیک چیست؟

سرور مجازی میکروتیک چیست؟

یکی از ارزان‌ترین و بروز ترین نوع سرور‌ها، سرور‌های میکروتیک هستند. این نوع سرور از سیستم عاملی به نام MicroTik Router OS استفاده می‌کنند که بر پایه لینوکس نوشته شده است. در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم سرور مجازی میکروتیک چیست و چه مزایایی دارد. ولی برای درک بهتر موضوع ابتدا باید بدانیم سرور چیست و انواع آن کدام است. پس اگر شما هم به دنبال خرید یک سرور بروز و مطمئن هستید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

سرور مجازی چیست؟

سرور به سیستم‌های کامپیوتری گفته می‌شود که با یک سیستم عامل فعالیت می‌کنند. این سیستم‌ها به دلیل اینکه قوی و پیشرفته هستند توسط کاربران برای پردازش عملیات‌های سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سرور‌ها در انواع مختلفی عرضه می‌شوند که بر اساس نیاز هر فرد متفاوت است. در نتیجه شما بر اساس نیاز و شرایط خود یکی از این سرور‌ها را انتخاب کنید. در ادامه به صورت مختصر انواع سرور‌ها را بازگو می‌کنیم.

برای مطالعه بیشتر در این حوزه توصیه می شود مقاله سرور مجازی چیست را بخوانید.

انواع سرورهای مطرح

سرور‌ها در انواع مختلفی وجود دارند که قصد داریم مطرح ترین آن‌ها را در اینجا معرفی می‌کنیم.

ایرانیکارتبرای خرید سرور مجازی از معتبرترین دیتاسنترهای خارجی می‌توانید از خدمات ایرانیکارت استفاده کنید.

سرور‌های وب (Web Server)

یکی از پر استفاده ترین نوع سرور، وب سرور است. وب سرور‌ها به نوعی سرور‌های تخصصی نرم افزاری هستند که وظیفه ی اجرای برنامه‌ها و درخواست‌های کاربران و مرورگر‌ها را برعهده دارند. از معمول ترین وب سرور‌ها می‌توان به وب سرور آپاچه (Apache)، سرور خدمات اطلاعات اینترنتی مایکروسافت (Microsoft Internet Information Services) و سرور‌های (Nginx) و… که در سرتاسر وب فعال هستند، اشاره کرد.

سرور‌های پروکسی (Proxy Servers)

یک پراکسی سرور مثل یک میانجی بین سرور و کاربر فعالیت می‌کند. از این سرور‌ها بیشتر برای امنیت بیشتر و ایجاد یک خلا برای سرور و یا کاربر استفاده می‌شود. نحوه کار این نوع سرور به این شکل است که زمانی که در خواستی از طرف کاربر برای یک سرور صادر می‌شود، این درخواست ابتدا به سرور پراکسی رفته و سپس برای سرور اصلی ارسال می‌شود.

فایل سرور (File Server)

فایل سرور‌ها برای ذخیره سازی و پخش فایل‌های کاربران ایجاد شده‌اند. به این شکل که چندین کاربر یک سرور را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و اطلاعات خود را بر آن ذخیره می‌کنند. شاید شما هم از فایل سرور‌ها استفاده کرده باشید مثلا برای ذخیره سازی فایل‌های اضافه خود در کلود‌ها و سرور‌های مختلف استفاده می‌کنید.

دیتابیس سرور (Database server)

حجم اطلاعاتی سازمان‌ها، شرکت‌ها و کاربران بسیار زیاد بوده و روز به روز در حال افزایش است. بیشتر این اطلاعات در سرور‌هایی به نام دیتابیس ذخیره می‌شوند. دیتابیس‌ها دو ویژگی مهم دارند یکی دسترسی به کاربران به صورت مستقیم و یکی تعداد بسیار بالای دیسک است.

سرور‌های مجازی (Virtual Server)

سرور‌های مجازی در این چند سال شهرت بالایی پیدا کرده و مورد استفاده بسیاری از کاربران قرار گرفته‌اند. نحوه کار این سرور‌ها به این شکل است که با استفاده از یک نرم افزار تخصصی به نام hypervisor بر روی سرور‌ها نصب می‌شوند. این نرم افزار وظیفه دارد که یک سرور را به چندین سرور مختلف تقسیم کند. با تقسیم بندی سرور‌های مختلف، این نرم افزار یک ارتباط بین چندین سرور ایجاد کرده و درخواست‌های کاربران را بر اساس نیاز‌هایشان، با ایجاد یک سرور با مشخصات مشخص و اشتراکی، پاسخ می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه مقاله: تفاوت vpn و vps چیست؟

سرور مجازی میکروتیک چیست؟

MicroTik یک شرکت خدمات سرور است که در شهر لتویا فعالیت می‌کند. این شرکت ابتدا کار خود را با ساخت و عرضه روتر‌ها شروع کرد. این شرکت یک سیستم عامل به نام MicroTik Router OS و سرور‌هایی با این سیستم عامل عرضه کرد که توسط بسیاری از کاربران مورد استقبال قرار گرفت. این سرور‌ها به عنوان روتر در نظر گرفته می‌شوند به همین دلیل بیشتر برای کاربران حرفه ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاربرد اصلی این نوع سرور فایروال و نت است که می‌تواند ارتباط امنی با روتر یا سرور شما برقرار کند. سرور مجازی میکروتیک از یک سری تونل استفاده می‌کند که ارتباط بین چندین سرور در مکان‌های مختلف را برقرار ساخته و پردازش‌ها را انجام می‌دهد.

ویژگی‌های سرور مجازی میکروتیک

تا اینجا با سرور مجازی میکروتیک چیست آشنا شدید و در ادامه ویژگی‌های مهم این سرور‌ها را برای شما عنوان می‌کنیم.

  • سخت افزاری

سیستم سرور‌های میکروتیک از کامپیوتر‌های چند هسته ای پشتیبانی می‌کند و در نسخه‌هایی با قوی ترین مدل‌های مادربورد و CPU‌های چند هسته ای عرضه می‌شوند.

  • ساختار سرور

سرور‌های مجازی میکروتیک از چندین سبک ساختار پشتیبانی می‌کند و می‌توانید با سخت افزار‌های مختلف و نرم افزار‌های گوناگون از آن‌ها استفاده کنید.

  • فایر وال

سرور‌های مجازی میکروتیک با فیلتر کردن و مدیریت کردن اطلاعات باعث می‌شود اطلاعات ورودی و خروجی کاربران با امنیت بیشتری پردازش شود تا مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

  • روتینگ

سیستم سرور‌های مجازی میکروتیک از روتینگ استاتیک و چندین پروتکل روتینگ داینامیک پشتیبانی می‌کند. مثلا برای IPv4 از RIP v1 و v2 و یا برای IPv6 از RIPng و BGP پشتیبانی می‌کند.

  • قیمت

یکی از دلایلی که میکروتیک به یکی از سرور‌های پرکاربرد تبدیل شده هزینه آن است. سرور مجازی میکروتیک نسبت به دیگر سرور‌ها مثل سرور‌های سیسکو از قیمت‌های پایین تری برخوردار است.

  • سرعت و قدرت بالا

در بین سرور‌های مختلف که در بازار وجود دارد، سرور‌های مجازی میکروتیک از قدرت و سرعت بالا برخوردار هستند. چون این سرور‌ها از آخرین و قدرتمند ترین پردازنده‌ها و سخت افزار‌ها استفاده می‌کنند و به صورت مداوم آپدیت و بروز رسانی می‌شوند.

نتیجه گیری

در این مقاله توضیح دادیم که سرور مجازی میکروتیک چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. اگر شما هم به دنبال خرید این نوع سرور‌ها هستید باید بدانید که برای چه فرایندی می‌خواهید از آن استفاده کنید و بر اساس نیاز خود این نوع سرور را خریداری کنید. همانطور که گفته شد سرور‌های مجازی میکروتیک بیشتر برای روتینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد و همین دلیل باعث می‌شود بیشتر برای کاربران حرفه ای مورد استفاده قرار گیرد. در بین سرور‌ها، میکروتیک از پر کاربرد ترین نوع آن‌ها است. اگر شما هم از سرور‌های مجازی میکروتیک استفاده کرده اید، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
مهم‌ترین تفاوت سرور مجازی و اختصاصی چیست؟
سرور مجازی
مهم‌ترین تفاوت سرور مجازی و اختصاصی چیست؟
سرور اختصاصی منابع را به صورت کاملا اختصاصی در اختیار وبسایت قرار داده و می‌توانید تمامی دیتاها و اطلاعات خود را روی آن قرار دهید، بدون این که امکانات این...
آموزش ساخت سرور مجازی در vmware
سرور مجازی
آموزش ساخت سرور مجازی در vmware
آموزش ساخت سرور مجازی در vmware یک مقدمه برای ایجاد و مدیریت محیط‌های مجازی در VMware است. VMware یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های مجازی ساز است که برای شما امکان ساخت...
بهترین سرور مجازی برای پی پال چیست؟
سرور مجازی
بهترین سرور مجازی برای پی پال چیست؟
استفاده از پی پال برای کاربران ایرانی، به دلیل اعمال تحریم‌ها با سختی‌هایی رو به رو است. از آنجایی که برخی از افراد برای انجام تراکنش‌های بین المللی به حساب...