ویزا کارت

ساخت نام کاربری و رمز عبور قوی + ساخت پسورد قوی برای امنیت بیشتر

ساخت نام کاربری و رمز عبور قوی + ساخت پسورد قوی برای امنیت بیشتر

ساخت نام کاربری و رمز عبور قوی از آن دسته مسائل مهم و حیاتی است که معمولاً بیشتر افراد به آن توجه می‌کنند. طبق آماری که به‌ دست‌ آمده است، حدود 24٪ از کاربران اینترنتی به انتخاب یک پسورد ساده و نامطمئن اکتفا می‌کنند. معمولا این دسته از افراد اطلاعات خاصی برای محافظت ندارند و یا نمی‌دانند که پسورد ضعیف چه عواقبی برای آن‌ها به همراه دارد.

با افزایش اهمیت پسورد، بیشتر شرکت‌ها اقدامات گسترده‌ای در این زمینه انجام داده‌اند؛ برای مثال، شرکت اپل برای افزایش امنیت کاربران خود قابلیت Face ID را ارائه کرده است. البته کاربرانی که محصولات اپل را ندارند، با استفاده از نرم‌افزارهای خاصی مانند LastPass و یا keepass می‌توانند خیال خود را بابت امنیت اطلاعات خود راحت کنند.

در این مطلب قصد داریم به طور کامل ساخت نام کاربری و رمز عبور را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهیم تا بیش از پیش با ویژگی‌های یک رمز قوی آشنا شوید. همچنین در نهایت با معرفی برنامه‌های مشهور و معتبر، نحوه ساخت نام کاربری و رمز عبور قوی را بیان می‌کنیم.

ساخت نام کاربری و رمز عبور قوی

طریقه ساخت نام کاربری و رمز عبور قوی چگونه است؟ این سؤال یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین سؤالات حوزه ساخت نام کاربری و رمز قوی به شمار می‌آید که معمولاً افراد با آن مواجه می‌شوند. برای مثال اولین کاری که پس از خرید مسترکارت و ویزا کارت باید انجام دهید، انتخاب یک رمز عبور قوی برای نگهداری از سرمایه‌تان است. در گذشته ساخت رمز عبور و نام کاربری سخت بود، اما در حال حاضر با ارائه قابلیت‌های جدید توسط شرکت‌های معتبر و ارائه برنامه‌های مختلف، انجام این کار آسان شده است. به‌طورکلی ساخت نام کاربری و رمز عبور قوی مراحل مختلفی دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

چرا باید رمز عبور قوی انتخاب کنیم

  • انتخاب نام کاربری مناسب

انتخاب نام کاربری تاثیر بسیار زیادی در میزان امنیت ندارد، اما اگر از نام‌های عامی مانند admin استفاده کنید، قطعاً تشخیص آن را برای نرم‌افزارهای مختلف آسان می‌کنید. از دیگر اسم‌های عام که نرم‌افزارهای قفل‌شکن به‌راحتی آن‌ها را تشخیص می‌دهند، می‌توان به test، root، user و… اشاره کرد. برای اینکه امنیت نام کاربری خود را هم افزایش دهید و شکستن امنیت حسابتان را سخت‌تر کنید، باید استفاده از اسم‌های پیچیده‌تر را در دستور کار خود قرار دهید.

  • انتخاب رمز و پسورد قوی و امن

نحوه ساخت نام کاربری و رمز عبور قوی بسیار آسان است، اما برای اینکه بتوانید آن را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، باید یک سری از نکات و دستورالعمل‌های خاص را رعایت کنید. مهم‌ترین و تاثیرگذارترین این موارد را می‌توان در لیست زیر خلاصه کرد:

  • عدم بازگو کردن رمز به دیگر افراد: هرگز تحت هیچ شرایطی رمز عبور خود را با کسی مطرح نکنید.
  • استفاده از ابزارها: از ابزارها و برنامه‌های مدیریتی برای ذخیره رمزهای خود استفاده کنید تا آن‌ها را فراموش نکنید.
  • استفاده از اعداد و نمادهای خاص: یعنی شما می‌توانید با اضافه کردن یک‌سری نماد، عبارتی مانند sIT2mpS8# را به‌عنوان رمز نهایی انتخاب کنید.
  • تغییر رمز در بازه‌های زمانی مختلف: رمز خود را در بازه‌های زمانی مختلف عوض کنید تا پیدا کردن آن سخت‌تر شود، البته انجام این کار نباید باعث فراموش کردن رمز شود.
  • استفاده از کلمات غیرمرتبط و ترکیب آن‌ها: برای مثال می‌توانید کلمه قرمه‌سبزی را به همراه سرد و درمان ترکیب کنید و به‌صورت G0rme$a8DaRman بنویسید.
  • استفاده از ترکیب اعداد و حروف به‌صورت اصولی: برای اینکه قدرت رمز را افزایش دهید، باید از 8 تا 132 کاراکتر استفاده کند. معمولا تعداد پایین کاراکترها باعث می‌شود که رمز در زمان کوتاهی شکسته شود.
  • حروف اول یک عبارت: همچنین می‌توانید یک عبارت را بنویسید و حروف اول کلمات را به‌عنوان یک رمز در نظر بگیرید. برای مثال عبارت سکوت قوی‌ترین فریاد است (Silence is the most powerful scream) را با sITmpS ذخیره کنید.
  • عدم استفاده از اطلاعات شخصی: اگر فرد آشنایی قصد داشته باشد رمز شما را پیدا کند، ابتدا سراغ مشخصات فردی شما می‌رود؛ برای اینکه تشخیص رمز را برای آن‌ها سخت کنید، هرگز از تاریخ تولد، اسم، تلفن همراه، نام حیوانات خانگی، اسم بچه‌ها و… استفاده نکنید.
  • عدم استفاده از اعداد و حروف پشت‌ سر هم: برای مثال، رمزهای 123456 یا qwert از آن دسته رمزهای تکراری و رندوم هستند که تشخیص آن‌ها برای نرم‌افزارهای تشخیص رمز بسیار آسان است. اگر می‌خواهید رمز خود را قوی‌تر کنید، حروف و اعداد را به‌صورت متفاوت‌تری کنار هم قرار دهید.
  • عدم استفاده از کلمات عام و همه‌گیر: یکی از الگوریتم‌هایی که هکرها برای یافتن رمز از آن استفاده می‌کنند، این است که ابتدا کلمات آشنا و موجود در فرهنگ لغت را بررسی می‌کنند. برای اینکه پیدا کردن رمز را برای هکرها سخت کنید، کلماتی مانند Password یا سایر کلمات موجود در فرهنگ لغت را به دست فراموشی بسپارید. برای مثال، به‌جای کلمه Black Panther از کلمه 8L@ckP0nTh3r استفاده کنید.
  • استفاده از رمزعبورهای متفاوت: اگر از آن دسته افرادی هستید که از یک رمز عبور برای چند حساب مختلف استفاده می‌کنید، در صورت پیدا کردن یکی از رمزها، تمام حساب‌هایتان در کمترین زمان ممکن باز می‌شوند. برای بالا بردن امنیت حساب‌های خود، هرگز از یک رمز برای چند حساب استفاده نکنید.
  • استفاده از احراز هویت 2 مرحله‌ای: بسیاری از اپلیکیشن‌ها و سایت‌های مختلف برای افزایش امنیت حساب کاربران، از قابلیت احراز هویت دومرحله‌ای استفاده می‌کنند؛ یعنی شما برای حساب خود دو رمز تعیین می‌کنید که رمز اول همان رمز ثابتی است که به آن داده‌اید و رمز دوم بلافاصله بعد از وارد کردن رمز اول به شماره یا ایمیل شما ارسال می‌شود.

روش های انتخاب رمز قوی

  • مهم‌ترین ویژگی‌های یک رمز عبور قوی

حال که با طریقه ساخت نام کاربری و رمز عبور قوی آشنا شدید، باید با ویژگی‌های بسیار عالی آن آشنا شوید تا بیشتر از پیش برای ساختن رمز مورد نظر خود ترغیب شوید. مواردی که در ادامه معرفی می‌کنیم، مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌های یک رمز عبور قوی هستند:

  • غیرقابل پیش بینی بودن و کم بودن احتمال حدس زدن آن
  • ایجاد حس اطمینان در مورد اطلاعات و از بین بردن نگرانی‌ها
  • ذخیره اطلاعات در دستگاه‌های متفاوت بدون داشتن دغدغه بابت امنیت اطلاعات
  • پروسه نگهداری کلمات عبور

همانطور که گفتیم، یکی از بهترین روش‌های ساخت نام کاربری و رمز عبور قوی، عدم استفاده از یک رمز خاص برای تمام برنامه‌ها و حساب‌های کاربری است.  طبیعتاً هنگامی که تعداد رمزهای شما بالا برود، نگهداری از آن‌ها سخت می‌شود؛ حتی در بسیاری از مواقع افراد یک رمز قوی برای خود ساخته‌اند و بعد از مدتی آن را فراموش کرده‌اند. برای اینکه بتوانید از این مشکل بزرگ جلوگیری کنید، باید پروسه نگهداری از کلمات عبور را به‌صورت اصولی انجام دهید.

شرکت‌های بزرگ اهمیت محافظت از داده‌ها و رمزهای عبور را درک کرده‌اند، به همین دلیل ابزارهای مختلفی برای ذخیره آن‌ها به وجود آورده‌اند. شرکت سامسونگ با ایجاد Samsung Pass به کاربران خود کمک کرده است تا از داده‌های خود در یک محیط امن محافظت کنند. همچنین ابزارهای دیگری مانند icloud keychain، Dashlane، keepass و LastPass هم این کار را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند.

پروسه نگهداری کلمات عبور

بهترین برنامه‌‌های مدیریت رمز عبور

برنامه‌های رمز عبور بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای محافظت از رمزهای حساب کاربری و ذخیره اطلاعات مهم هستند که شما می‌توانید با خیال راحت از آن‌ها استفاده کنید. موارد زیر بهترین برنامه‌های مدیریت رمز عبور هستند:

  • برنامه keepass: این برنامه رایگان است و شما بدون پرداخت هزینه خاصی، می‌توانید رمزهای خود را در یک محیط امن ذخیره کنید.
  • برنامه LastPass: این نرم‌افزار هم یک محیط امن برایتان فراهم می‌کند تا علاوه بر مدیریت رمزهای خود، بتوانید به کمک آن رمزهای قوی و بسیار مطمئنی بسازید.
  • برنامه Dashlane: این برنامه یک اپلیکیشن چند پلتفرمی است که یکی از دارایی‌های گوگل هم به شمار می‌آید. شما با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید رمزهای خود را مدیریت کنید.

سخن پایانی

نحوه ساخت نام کاربری و رمز عبور قوی زیاد پیچیده و سخت نیست، برای انجام این کار باید ابتدا اطلاعات کاملی درباره نام کاربری و رمز عبور کسب کنید و سپس مراحل و روش‌های آن را به ترتیب انجام دهید. در این مطلب به طور کامل ساخت نام کاربری و رمز عبور را به همراه مراحل، روش‌ها و ویژگی‌های آن مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت بهترین برنامه‌های مدیریت رمز را معرفی کردیم. اگر همچنان درباره طریقه ساخت نام کاربری و رمز عبور سؤال خاصی دارید، از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

انتخاب رمز عبور قوی برای محافظت بهتر و کامل‌تر از اطلاعات مهم و جلوگیری از هک شدن حساب‌های مختلف، از نان شب واجب‌تر است.

استفاده از اطلاعات شخصی مانند تاریخ تولد، اسم، تاریخ تولد فرزند، تلفن همراه و سایر مشخصات شخصی ممنوع اس

ساخت نام کاربری و رمز عبور قوی + ساخت پسورد قوی برای امنیت بیشتر
ساخت نام کاربری و رمز عبور قوی از آن دسته مسائل مهم و حیاتی است که معمولاً بیشتر افراد به آن توجه می‌کنند. طبق آماری که به‌ دست‌ آمده است،...
4.58 از 12 رای ثبت شده
درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

  1. دوست دارم و تلاش میکنم این مسابقه رو ببرم من سخت تلاشم میکنم و فکرم رو به کار اسم و رمز انتخاب میکنم تا ببرم

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
مستر کارت مجازی چیست و چه کاربردی دارد؟
مستر کارت
مستر کارت مجازی چیست و چه کاربردی دارد؟
اگر تا کنون برای خرید به سایت های خارجی سری زده باشید. به این مورد برخورد کرده اید که در بخش پرداخت این سایت ها معمولا از شما اطلاعات حساب...
مسترکارت چگونه کار میکند
مستر کارت
مسترکارت چگونه کار میکند
آیا می خواهید با مزایای استفاده از مسترکارت آشنا شوید؟ آیا می خواهید بدانید MasterCard چگونه کار می کند؟ آیا می خواهید از اهمیت استفاده از مستر کارت در امور...
روش‌ های دریافت مستر کارت یا ویزا کارت رایگان
ویزا کارت
روش‌ های دریافت مستر کارت یا ویزا کارت رایگان
برای خرید از سایت‌های خارجی مثل خرید از آمازون و به طور کلی پرداخت ارزی در سایت‌های مختلف، مانند ثبت نام آیلتس، ثبت نام تافل و … معمولاً از انواع...
تفاوت مسترکارت با ویزا کارت چیست؟
مستر کارت
تفاوت مسترکارت با ویزا کارت چیست؟
صنعت پرداخت الکترونیکی جهان بر چهار شرکت ویزا کارت، مستر کارت، دیسکاور و امریکن اکسپرس حاکم است و مسئولیت رسیدگی به بیشتر پرداخت ها در جهان بر عهده آن ها...
استفاده از ویزا کارت مجازی برای پی پال
ویزا کارت
استفاده از ویزا کارت مجازی برای پی پال
پی پال، یکی از بزرگترین شبکه‌های مالی برای انجام معاملات تجاری و بانکی است که در سراسر دنیا به عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای انجام تراکنش‌ها، پرداخت‌های بانکی و...
چگونه از ویزا کارت استفاده کنیم؟
ویزا کارت
چگونه از ویزا کارت استفاده کنیم؟
ویزا کارت (VisaCard)، یک سیستم پرداخت بانکی است که با آن می‌توان از فروشگاه‌های زیادی به صورت اینترنتی و فیزیکی خریداری کرد و از خدمات سایت‌ها و فروشگاه‌های مختلفی استفاده...