معرفی ارز دیجیتال

ارز دیجیتال DAI چیست؟ نقد و بررسی استیبل کوین پرطرفدار

ارز دیجیتال DAI چیست؟ نقد و بررسی استیبل کوین پرطرفدار

رمز ارز دای DAI یک استیبل کوین غیرمتمرکز است. در شرایطی که استفاده از استیبل کوین‌های متمرکز خطر مسدود شدن سرمایه را به دنبال دارد، توکن دای DAI بهترین گزینه جایگزین تتر محسوب می‌شود. اگر شما هم به خرید و فروش ارز دیجیتال می‌پردازید باید حتما بدانید ارز دیجیتال دای DAI چیست و چه کاربردهایی دارد.

ارز دیجیتال دای چیست؟

DAI یک استیبل کوین الگوریتمی و غیرمتمرکز است که توسط MakerDAO، یک پروتکل مبتنی بر اتریوم، صادر شده و به دنبال حفظ نسبت دقیق یک به یک با دلار آمریکا است. این ارز دیجیتال در درجه اول به عنوان وسیله‌ای برای وام دادن و قرض گرفتن دارایی‌های دیجیتالی، بدون نیاز به واسطه استفاده می‌شود.

برای خرید و فروش دای می توانید از خدمات ایرانیکارت استفاده کنید.

برخلاف استیبل کوین‌های متمرکز، دای با دلار آمریکا پشتیبانی نمی‌شود. بلکه، توسط وثیقه‌های دیجیتالی در پلتفرم Maker پشتیبانی می‌شود.

استیبل کوین چیست و چگونه کار می‌کند؟

استیبل کوین یک ارز دیجیتال است که به یک دارایی ذخیره پایدار مانند دلار آمریکا یا طلا متصل است. بنابراین قیمت آن‌ها نیز ثابت است. برای مثال استیبل کوین دای Dai نسبت ۱:۱ را با دلار آمریکا حفظ می‌کند و قیمت آن ۱ دلار به صورت ثابت است (البته در برخی مواقع مانند افزایش عرضه یا تقاضا، استیبل کوین‌ها ممکن است تغییرات بسیار بسیار جزیی داشته باشند).

یکی از موانع اصلی در پذیرش ارزهای دیجیتال برای تراکنش ها، نوسانات بالای آن‌ها است. هیچ‌کس نمی‌خواهد ارزی خریداری کند که ممکن است روز بعد ارزش آن به نصف کاهش یابد! همین مشکل، منجر به شکل گیری بسیاری از استیبل کوین‌ها از جمله دای شد. بنابراین استیبل کوین‌ها برای کاهش نوسانات ارزهای دیجیتال طراحی شده‌اند.

رمز ارز دای DAI یکی از نسل‌های جدید ارزهای دیجیتال به نام استیبل کوین است. قدرت استیبل کوین‌ها، همانطور که ممکن است از نام آن‌ها حدس زده باشید، در توانایی آن‌ها برای ارائه یک ذخیره پایدار ارزش در بازار است. حفظ ثبات قیمت معمولاً از طریق استفاده از نهادهای بزرگ و متمرکز انجام می‌شود. با این حال، پروتکل Maker DAI را به صورت کاملاً غیرمتمرکز اداره می‌شود. حتی حاکمیت پروتکل را به شبکه توزیع شده‌ای از کاربران که MakerDAO را تشکیل می‌دهند واگذار کرده است.

پیشنهاد مطالعه: بهترین استیبل کوین برای ایرانیان

تاریخچه استیبل کوین دای

MakerDAO استیبل کوین Dai را در دسامبر ۲۰۱۷ راه اندازی کرد. خود پلتفرم MakerDAO در سال ۲۰۱۵ توسط Rune Christensen ایجاد شد. Rune Christensen یک کارآفرین دانمارکی است. کریستنسن دارای تحصیلات تجارت بین‌المللی است.

پروتکل Maker در ابتدا تنها ETH را به عنوان وثیقه برای دای در نظر گرفت. با این حال، این فناوری در نوامبر ۲۰۱۹ BAT و USDC را نیز به پشتوانه خود اضافه کرد. به همین دلیل، سیستم دای با استفاده از ارزهای دیجیتال مختلف به عنوان وثیقه، یک سیستم چند وثیقه‌ای شد.

ساختار و معماری رمز ارز دای

وایت پیپر دای نشان می‌دهد که MakerDAO با هدف حل مشکلات نوسان و ایجاد ثبات در اقتصاد ارزهای دیجیتال ایجاد شده است. سازندگان آن معتقد‌اند که یک استیبل کوین برای هر کسب و کاری ضروری است تا به مزایای ارز دیجیتال پی ببرد.

در پروتکل دای، هیچ نیازی به یک مرجع متمرکز که مانند استیبل کوین‌های دارای وثیقه فیات مانند تتر (USDT) نظارت داشته باشد، وجود ندارد. این پروژه به طور کامل بر روی بلاک چین اتریوم و قراردادهای هوشمند آن عمل می‌کند و همین امر دای را به یک استیبل کوین غیرمتمرکز و قابل اعتماد تبدیل می‌کند که نه می‌توان آن را تعطیل و نه سانسور کرد.

قیمت ارز دیجیتال دای چطور تنظیم می‌شود؟

دای ارزش پایدار را بدون نیاز به یک مرجع متمرکز، به روشی هوشمندانه و جالب حفظ می‌کند. این فرآیند توسط پلتفرم میکر همراه با توکن MKR، قراردادهای هوشمند CDP و چندین مکانیسم تثبیت کننده دیگر تسهیل می‌شود.

برای اینکه دای ارزش ۱ دلار را ثابت نگه دارد، پروتکل به طور هوشمندانه انگیزه‌های اقتصادی را حفظ و متعادل می‌کند تا دائماً ارزش دای را نزدیک به ۱ دلار نگه دارد. هر زمان که ارزش دای به کمتر از ۱ دلار برسد، این پروتکل کاربران را تشویق می‌کند تا قیمت را افزایش دهند و زمانی که ارزش دای به بالای ۱ دلار برسد، مشوق‌ها برعکس عمل می‌کنند.

به بیان ساده‌تر عرضه DAI کاملاً بر اساس تقاضا است. هنگامی که یک کاربر ETH یا هر توکن ERC20 پشتیبانی شده دیگری را برای استفاده به عنوان وثیقه در پلتفرم بازار سپرده می‌کند، DAI ایجاد می‌شود و در نهایت با نسبت وثیقه به وام ۶۶٪ به کاربر قرض داده می‌شود که عرضه کلی DAI را افزایش می‌دهد. هیچ سقفی برای عرضه کل دای وجود ندارد. عرضه در جریان ثابت است و بر اساس مقدار وثیقه ذخیره شده در هر CDP در شبکه در هر لحظه تغییر می‌کند.

اهداف پروژه ارز دیجیتال DAI

در مورد توکن، دای یک توکن ERC-20 است که هدف آن تولید، دسترسی و استفاده آسان است. هدف استیبل کوین دای ارائه مزایایی مانند تراکنش‌های ایمن، کارمزدهای کمتر، تسویه حساب سریع و انتقال فوری است. دای می‌تواند ارزش ثابتی را در زمان نوسانات در بازارها ارائه دهد. علاوه بر این، می‌توان از آن به‌عنوان یک ارز دیجیتال پایدار و قابل اعتماد برای پرداخت‌های جهانی استفاده کرد و به مقدار زیادی برای هر کسی که کیف پول دارد ارسال کرد.

کاربردهای استیبل کوین دای

توکن توسط دارایی‌های وثیقه‌ای پشتیبانی می‌شود که در صندوق Maker از پروتکل سپرده می‌شود. از آنجایی که هدف این توکن داشتن یک ارزش ثابت است، به عنوان مثال، ۱ دای = ۱ دلار، می‌توان از آن برای مبادله و یا برای تسویه بدهی‌ها استفاده کرد. بنابراین می‌توان گفت دای عملکردی مشابه ارز سنتی دارد.

DAI علاوه بر اینکه یک روش پرداخت امن و پایدار است، ابزاری قدرتمند برای به حداقل رساندن ریسک به معامله‌گران رمزارز ارائه می‌دهد. در طول دوره‌های نوسان شدید، کاربران می‌توانند همه یا بخشی از سرمایه‌های خود را به صورت DAI نگهداری کنند تا ضررهای خود را کاهش دهند.

دای همچنین به کاربران امکان دسترسی به وام‌های وثیقه شده را به روشی ارائه می‌دهد که مزایای زیادی نسبت به گزینه‌های موجود دارند. کاربران DAI بدون نیاز به هیچ نوع تأیید اعتباردهندگان، می‌توانند به سادگی دارایی‌های دیجیتال خود را به عنوان وثیقه قفل کنند و دای را دریافت کنند.

مزایا و معایب ارز دیجیتال دای

  1. یک دای همیشه ۱ دلار ارزش خواهد داشت.
  2. هیچ دولت یا سایر مقامات متمرکز نمی‌توانند آن را تعطیل کنند.
  3. مانند سایر ارزهای دیجیتال، می‌توان آن را مستقیماً با دور زدن همه واسطه‌ها مبادله کرد.
  4. هر کسی از هر نقطه‌ای در جهان می‌تواند آن را فقط با داشتن یک Walle Ethereum دریافت و ارسال کند.
  5. به عنوان یک ارز با ثبات جایگزین برای کشورهایی با اقتصاد ضعیف عمل می‌کند.
  6. از طریق سیستم نرخ پس‌انداز DAI، کاربران می‌توانند از توکن‌های DAI استفاده می‌کنند تا از طریق قفل کردن و ایجاد سود درآمد کسب کنند.
  7. انتقال DAI و زمان پردازش آن بسیار سریع‌تر و کم هزینه‌تر از تراکنش‌های بانکی است و بسیار شفاف‌تر و کارآمدتر نیز صورت می‌گیرد.
  8. از طریق دای و بلاک چین اتریوم، تراکنش‌ها را می‌توان در هر زمان و در هر روز از سال در عرض چند دقیقه انجام داد (برخلاف بانک‌های سنتی).
  9. سیستم MakerDAO به انجام ممیزی‌ها و تحقیقات گسترده برای کمک به اطمینان از امنیت پلتفرم، معروف است.
  10. تنها عیب ارز دیجیتال دای این است که از آنجایی که مبتنی بر اتریوم قرار دارد، کارمزد تراکنش‌های آن اندکی بالا است.

کیف پول‌های مناسب نگهداری استیبل کوین دای

نوع کیف پول Dai (DAI) که انتخاب می‌کنید احتمالاً به این بستگی دارد که می‌خواهید از آن برای چه چیزی استفاده کنید و چقدر باید ذخیره کنید. کیف پول سخت افزاری یا کیف پول‌های سرد امن‌ترین گزینه را برای ذخیره‌سازی و پشتیبان گیری به صورت آفلاین فراهم می‌کنند. کیف پول‌های سخت افزاری Ledger و Trezor و همچنین Safepal از DAI پشتیبانی می‌کنند. کار با کیف پول‌های سخت‌افزاری کمی سخت‌تر است و گران‌تر نیز می‌باشند اما در عوض امنیت بسیار بالایی دارند. بنابراین برای ذخیره حجم سنگین سرمایه‌گذاری و افراد باتجربه مناسب هستند.

برای خرید انواع کیف پول سخت افزاری می توانید از خدمات ایرانیکارت استفاده کنید.

خرید انواع کیف پول سخت افزاری

کیف پول‌های نرم افزاری نوع دیگری از کیف پول‌های دیجیتالی هستند که استفاده از آن‌ها رایگان و آسان است. در انواع سیستم و ورژن‌های متفاوت نیز در دسترس اند. در کیف‌پول‌های نرم افزاری، کلیدهای خصوصی توسط ارائه‌دهنده خدمات از طرف شما مدیریت و پشتیبان‌گیری می‌شوند. در این نوع از کیف پول‌ها ذخیره کلیدهای خصوصی در دستگاه شما انجام می‌شود. اگرچه راحت هستند اما امنیت کمتری نسبت به کیف پول‌های سخت‌افزاری دارند و ممکن است برای مقادیر سرمایه‌گذاری کمتر یا کاربران تازه‌کار مناسب‌تر باشند. از جمله کیف پول‌های نرم افزاری که از استیبل کوین دای DAI پشتیبانی می‌کنند می‌توان از کیف پول تراست، اتمیک، متامسک، سیف پال و کوین بیس نام برد.

استفاده از کیف پول‌های آنلاین یا کیف پول‌های وب نیز رایگان و آسان است و آن‌ها از چندین دستگاه با استفاده از یک مرورگر وب قابل دسترسی هستند. با این حال، آن‌ها از امنیت کمتری نسبت به جایگزین‌های سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری برخوردار هستند.

آینده ارز دیجیتال DAI چگونه خواهد بود؟

اکوسیستم DAI با اقداماتی مانند احراز هویت دو مرحله‌ای، کیف پول یکپارچه ایمن و ممیزی‌های معمولی که به کاربران اجازه می‌دهد بدون نگرانی از مزایای پلتفرم استفاده کنند، بسیار امن است. همچنین طراحی غیرمتمرکز DAI به سرمایه گذاران اجازه می‌دهد تا دسترسی نامحدود به وجوه خود داشته باشند.

جالب است بدانید، DAI یک برنامه منحصر به فرد به نام DAI Savings Rate یا DSR دارد که به کاربران امکان می‌دهد با استفاده از توکن‌های دای خود، درآمد داشته باشند. دارندگان DAI حتی می‌توانند توکن‌های خود را مستقیماً به یک قرارداد هوشمند برای کسب درآمد غیرفعال واریز کنند. در این مدل، سود به طور خودکار به حساب مالک اضافه می‌شود. این سرمایه‌گذاری نه تنها امن است، بلکه هر درآمدی را می‌توان به راحتی در هر زمان برداشت کرد و هیچ حداقل شرط سپرده‌گذاری وجود ندارد.

به طور کلی، DAI یک پروژه نوآورانه با اصول اساسی است. برترین مزایای آن که شامل امنیت، عدم تمرکز و فرصت درآمد غیرفعال است؛ موجب گستردگی پلتفرم آن در طول زمان خواهد شد. همواره به یاد داشته باشید که هدف اصلی DAI ذخیره ارزش است. در حالت ایده آل، قیمت آن نباید بالا رود. بنابراین آینده آن تنها در گرو پیشرفت‌های پروژه و در اختیار قرار دادن امکانات بیشتر و مفیدتر به کاربران است.

سخن آخر

با توجه به مقاله ارز دای چیست متوجه شدید که امنیت ارزهای غیرمتمرکز بیشتر است. همواره باید به این نکته توجه کنید که استفاده از پلتفرم‌ها و ارزهای متمرکز باعث به خطر افتادن سرمایه دیجیتالی شما خواهند شد.

سوالات متداول
Request for Quote

از آنجایی که دای غیرمتمرکز و تتر متمرکز است، ارز دای استیبل کوین بهتری محسوب می‌شود.

ارز دیجیتال دای مبتنی بر شبکه اتریوم ساخته شده است.

از آنجایی که دای در بلاکچین اتریوم ساخته شده است، یک توکن محسوب می‌شود.

دای، یک استیبل کوین غیرمتمرکز است. به این معنا که تحت نظارت هیچ مرجع متمرکزی نیست و پشتوانه آن هم ارزهای دیجیتال است. بنابراین بله دای یک استیبل کوین قابل اعتماد است.

صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت، از خرید و فروش ارز دیجیتال دای Dai پشتیبانی می‌کند.

ارز دیجیتال DAI چیست؟ نقد و بررسی استیبل کوین پرطرفدار
رمز ارز دای DAI یک استیبل کوین غیرمتمرکز است. در شرایطی که استفاده از استیبل کوین‌های متمرکز خطر مسدود شدن سرمایه را به دنبال دارد، توکن دای DAI بهترین گزینه...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
ارز های دیجیتال
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
اگرچه معامله گران بازارهای کریپتو به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته با هزاران توکن در حال فعالیت هستند، اما کسب سود ثابت کار ساده‌ای نیست. به همین...
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
آموزش ارز دیجیتال
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
قیمت لحظه ای بیت کوین را از کجا رصد کنیم؟ چگونه از نوسانات قیمتی بیت کوین مطلع شویم؟ این دو سوال، از سوالات مهم علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال است؛ آن...
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل تکنیکال
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
به طور کلی اندیکاتورها شاخص‌هایی هستند که با استفاده از داده‌هایی مانند قیمت،حجم معاملات و … روندهای آینده و حرکات قیمتی را پیش‌بینی می‌کنند. در ادامه بیشتر به این موضوع...
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
در عصر دیجیتالی که روش‌های سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از بازارهای مالی سریع‌تر از آنچه که تصور کنیم در حال تکامل است، بازار رمزارزها و سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین توجه بسیاری...
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
معرفی ارز دیجیتال
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا...
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر روی بیت کوین در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری می‌کردید، الان چقدر سود کسب کرده بودید؟ با اینکه این ارز در مدت اخیر...