امنیت ارز دیجیتال

معرفی بهترین کیف پول‌های شبکه لایتنینگ

معرفی بهترین کیف پول‌های شبکه لایتنینگ

لایتنینگ یکی از شبکه‌هایی است که با هدف ارتقای مقیاس‌پذیری بلاک‌چین بیت کوین راه‌اندازی شده است. این شبکه به‌دنبال آن است که موانع مقیاس‌پذیری بیت کوین را که باعث بالا بودن کارمزد تراکنش‌ها می‌شود، از میان بردارد. شما می‌توانید به کمک شبکه لایتنینگ تعداد زیادی تراکنش بیت کوین را بدون پرداخت کارمزد یا با پرداخت کارمزدهای ناچیز انجام دهید. در عین حال باید توجه داشته باشید که تنها کیف پول‌های خاصی هستند که از لایتینگ پشتیبانی می‌کنند. در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین کیف پول‌های شبکه لایتنینگ بپردازیم. تا پایان با ما همراه باشید. 

شبکه لایتنینگ چیست و چگونه کار می‌کند؟ 

شبکه لایتنینگ (Lightning) یک راه‌حل لایه دوم یا خارج از شبکه است که به پرداخت‌های امن، سریع و ارزان در بیت کوین کمک می‌کند. ایجاد کانال‌های پرداختی در این شبکه باعث شده تا سرعت انجام تراکنش‌ها بهبود پیدا کند. به عبارتی کاربران می‌توانند در زمانی کوتاه و بدون پرداخت کارمزد، بیت کوین جابه‌جا کنند. در شبکه لایتنینگ بیت کوین لزومی برای ثبت شدن همه تراکنش‌ها در بلاک‌چین بیت کوین وجود ندارد. از آنجایی که تراکنش‌های شبکه Lightening با زنجیره‌های بیت کوین کمتری انجام می‌شوند، تأیید آن‌ها نیز زمان کم‌تری خواهد برد. در واقع لایتنینگ قصد دارد تا تمام ایده‌ها و آرزوهای ساتوشی ناکاموتو را جامه عمل بپوشاند.

شبکه لایتنینگ چیست و چگونه کار می‌کند؟ 

کیف پول لایتنینگ چیست؟

کیف پول شبکه لایتنینگ به کاربران این امکان را می‌دهد که از طریق شبکه لایتنینگ که معمولاً به آن لایه ۲ بیت کوین می‌گویند، پرداخت‌ها را انجام داده و دریافت کنند. با استفاده از کانال‌ها و گره‌های لایتنینگ، تراکنش‌های سریع و ارزان روی بیت کوین را امکان‌پذیر می‌کند.

انواع کیف پول لایتنینگ 

انواع کیف پول‌های شبکه لایتنینگ را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد که عبارت‌اند از: 

  • کیف پول حضانتی 

ارائه دهندگان کیف پول حضانتی، کلیدهای خصوصی ارزهای دیجیتال کاربران را در اختیار دارند. بیشتر صرافی‌های ارز دیجیتال هستند که این دسته از ولت‌ها را ارائه می‌کنند. هر چند با استفاده از این ولت‌ها نیازی به نگرانی برای بازیابی حساب کاربری خود نخواهید داشت؛ اما فراموش نکنید که ولت‌های حضانتی در برابر حملات هکری آسیب‌پذیر هستند. 

  • کیف پول غیر حضانتی 

در کیف پول‌های غیر حضانتی، کنترل کلیدهای خصوصی به طور کامل در اختیار مالکان ارزهای دیجیتال است. این دسته از ولت‌ها از ایمنی بیشتری در مقایسه با ولت‌های حضانتی برخوردار هستند. در مقابل باید توجه داشته باشید که یک عبارت بازیابی در اختیار شما قرار می‌گیرد که برای بازیابی حساب کاربری خود باید از آن‌ استفاده کنید. اگر عبارت بازیابی را فراموش کنید، دیگر نمی‌توانید به حساب خود دسترسی پیدا کنید. 

مطالعه بیشتر: کلید عمومی و کلید خصوصی چیست؟

ویژگی‌های کیف پول لایتنینگ 

کیف پول‌های شبکه لایتنینگ در مقایسه با سایر ولت‌ها یک ویژگی اختصاصی دارند. اساسی‌ترین نکته در عملکرد شبکه لایتنینگ این است که بلاک‌چین اصلی بیت کوین را دور می‌زند. کاربران از طریق این شبکه می‌توانند مقدار بیت‌کوین مورد نظر خود را در سرعتی بیشتر و با هزینه‌ای کمتر مبادله کنند.

برای مثال فرض کنید شما و یک نفر دیگر قصد دارید همه تراکنش‌های خود را با بیت کوین انجام دهید. اگر برای هر بار انتقال بیت کوین به آن فرد از شبکه اصلی بیت‌کوین استفاده کنید، باید هزینه زیادی را بابت کارمزد پرداخت کنید. اما Lightning Network  یک کانال اختصاصی بین شما و او ایجاد می‌کند. 

تنها اولین و آخرین تراکنش این کانال در بلاک‌چین بیت کوین ثبت می‌شود. سایر تراکنش‌ها در شبکه لایتنینگ صورت می‌گیرند و کارمزد ناچیزی را دارند. در عین حال با سرعت زیادی همراه هستند. کیف پول اختصاصی لایتنینگ این امکان را برای شما فراهم می‌کند. 

مزایا و معایب کیف پول‌های لایتنینگ 

مزایا و معایب کیف پول‌های شبکه لایتنینگ را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید. 

مزایای کیف پول‌های لایتنینگ معایب کیف پول‌های لایتنینگ

افزایش سرعت تراکنش های بیت کوین

کاهش کارمزد تراکنش های بیت کوین در حد 1 تا چند ساتوشی

تسهیل استفاده از بیت کوین در پرداخت های روزمره

عدم پشتیبانی از سایر شبکه های بلاکچین

نیاز به تعریف کانال پرداخت مجزا بین افراد مختلف

امکان انجام تراکنش تنها در صورت آنلاین بودن همه طرف های درگیر در تراکنش

معیارهای انتخاب بهترین کیف پول لایتنینگ 

با در نظر گرفتن نکات زیر می‌توانید بهترین کیف پول‌های شبکه لایتنینگ را از بین گزینه‌های موجود شناسایی کنید: 

  • ترجیحا به‌سراغ ولت‌های غیرحضانتی بروید که امنیت بالاتری دارند. 
  • کیف پولی را انتخاب کنید که در نسخه‌های مختلف موبایل و دسکتاپ عرضه می‌شوند. 
  • بهترین کیف پول لایتنینگ باید امکان انتخاب کارمزد تراکنش‌ها را فراهم کند. 
  • به سراغ ولتی بروید که از معامله  بیت کوین نیز پشتیبانی می‌کند. 
  • هر چه رابط کاربری کیف پول ساده‌تر باشد، کار کردن با آن آسان‌تر خواهد بود. 
  • ضرایب امنیتی کیف پول مانند احراز دو عاملی، قابلیت چند امضایی و … را در نظر بگیرید. 

7 مورد از بهترین کیف پول‌های لایتنینگ 

در این قسمت به معرفی 7 تا از بهترین کیف پول‌های لایتنینگ می‌پردازیم. 

کیف پول فنیکس (Phoenix Wallet) یکی از برترین کیف پول های شبکه لایتنینگ

1. کیف پول فنیکس (Phoenix Wallet)

Phoenix Wallet  یکی از قدیمی‌ترین کیف پول‌های لایتنینگ است. این کیف پول موبایلی در دو نسخه اندروید و آیفون عرضه می‌شود. فنیکس یک ولت منبع باز است که در شبکه لایتنینگ راه‌اندازی شده و برای تراکنش‌های بیت کوین مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

با استفاده از این ولت می‌توانید بی‌نهایت کانال پرداخت اختصاصی دو یا چند نفره با بیت کوین ایجاد کنید. این ولت رابط کاربری ساده‌ای دارد و در عین حال امنیت بالایی را به ارمغان می‌آورد. امکان خرید مستقیم بیت کوین در قالب فنیکس نیز وجود دارد. فنیکس هم از قابلیت‌های پیشرفته‌ای مانند احراز دو مرحله‌ای و تراکنش‌های چند امضایی پشتیبانی می‌کند. 

کیف پول ساتوشی (Satoshi Wallet)

2. کیف پول ساتوشی (Satoshi Wallet)

کیف پول walletofsatoshi.com یک ولت موبایل اختصاصی در شبکه لایتنینگ است. مزیت اصلی این ولت موبایلی، کارمزدهای نزدیک به صفر آن برای تراکنش‌های بیت کوین است. این ولت در سیستم‌ عامل‌های اندروید و آیفون در دسترس است. 

حریم خصوصی برای تراکنش‌ها در این کیف پول در بالاترین سطح ممکن رعایت می‌شود. ضمن اینکه برای استفاده از این کیف پول هم نیازی به پشت سر گذاشتن فرآیند احراز هویت نیست. 

امکان خرید مستقیم بیت کوین در این ولت وجود دارد. علاوه بر آن می‌توانید تراکنش‌های بیت کوین را با استفاده از کیف پول ساتوشی به‌صورت مستقیم در بلاک‌چین اصلی نیز انجام دهید. 

کیف پول بریز (Breez Wallet) 

3. کیف پول بریز (Breez Wallet) 

کیف پول breez.technology یک ولت غیر حضانتی است که در دو نسخه موبایل اندروید و آیفون عرضه می‌شود. برای استفاده از این کیف پول نیازی به احراز هویت ندارید. این ولت به‌طور اختصاصی برای پشتیبانی از شبکه لایتنینگ و پرداخت‌های بیت‌کوین راه‌اندازی شده است. 

سرعت تراکنش‌های بیت کوین در کیف پول بریز بسیار زیاد است. از این ولت در برخی از کشورها برای پرداخت هزینه کالاها و خدمات با بیت کوین استفاده می‌شود. برای ایجاد سطح بالایی از امنیت، بریز از فناوری چند امضایی برای تراکنش‌ها استفاده می‌کند. ضمن اینکه از احراز دو عاملی و ورود با اثر انگشت نیز پشتیبانی می‌کند. 

کیف پول موون (Muun Wallet)

4. کیف پول موون (Muun Wallet)

توسعه دهندگان کیف پول موون muun.com روی شعار پرداخت‌های بیت کوین با کارمزد ناچیز در حد یک ساتوشی مانور زیادی می‌دهند. این ولت هم از پرداخت‌های درون زنجیره‌ای و برون زنجیره‌ای بیت کوین پشتیبانی می‌کند. ضرایب امینیتی مختلف مانند احراز دو عاملی، رمز عبور، ایمیل و کد بازیابی برای ارتقای امنیت این ولت در نظر گرفته شده است. علاوه بر آن از فناوری چند امضایی برای ارتقای امنیت تراکنش‌ها در این اپلیکیشن‌ها استفاده می‌شود. موون یک کیف پول غیر حضانتی است و رابط کاربری ساده‌ای دارد. 

Blue Wallet کیف پول لایتنینگ

5. کیف پول بلو (Blue Wallet)

 bluewallet.io یکی دیگر از کیف پول‌های شبکه لایتنینگ است که در دو نسخه موبایل اندروید و آیفون و همچنین دسکتاپ عرضه شده است. این کیف پول از ارسال و دریافت بیت کوین در شبکه لایتنینگ پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید کیف پول بلو را به ولت‌های سخت افزاری هم متصل کنید. در این ولت شما می‌توانید کارمزد تراکنش‌های خود را با استفاده کیف پول بلو تعیین کنید. علاوه بر آن بلو ولت یک کیف پول غیر حضانتی است که کنترل کلیدهای خصوصی در آن کاملا در اختیار شما است. 

کیف پول زپ (Zap Wallet)

6. کیف پول زپ (Zap Wallet) 

zaphq.io یکی دیگر از ولت‌های غیر حضانتی است که اختیار کلیدهای خصوصی بیت کوین در آن تحت اختیار مالکان قرار دارد. این ولت با رابط کاربری ساده در دو نسخه موبایل و دسکتاپ عرضه می‌شود. کافیست جزئیات تراکنش بیت کوین مد نظر خود را در این ولت وارد کنید تا یک آدرس منحصربه‌فرد تولید و در اختیار شما قرار بگیرد. این آدرس در شبکه لایتنینگ تعریف شده و ضمن سرعت بالای تراکنش، کارمزد ناچیزی هم خواهد داشت. 

کیف پول زئوس (Zeus Wallet)

7. کیف پول زئوس (Zeus Wallet)

یکی دیگر از کیف پول‌های شبکه لایتنینگ که منبع باز و غیر حضانتی است، زئوس zeusln.app نام دارد. تمام قابلیت‌های ارسال و دریافت بیت کوین مانند کارمزد تراکنش‌ها در قالب این ولت توسط کاربران قابل کنترل است. این ولت نرم افزاری در نسخه موبایل و با سیستم عامل‌های اندروید و آیفون در دسترس است. 

شبکه لایتنینگ، تراکنش سریع‌تر و ارزان‌تر

در این مطلب به معرفی بهترین کیف پول‌های شبکه لایتنینگ پرداختیم. لایتنینگ مشکل مقیاس‌پذیری بیت کوین را تا حدی برطرف کرده است. البته محدودیت‌هایی نیز دارد و مهم‌ترین نقطه ضعف آن نیاز به تعریف کانال‌های پرداختی مجزا بین افراد است. این موضوع باعث می‌شود که آن طور که باید و شاید این شبکه برای پرداخت‌های بیت کوین مورد استقبال قرار نگیرند. تجربه استفاده از ولت‌های لایتنینگ را دارید؟ نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید. 

سوالات متداول
Request for Quote

معمولا کیف پول‌های شبکه لایتنینگ از سایر بلاک‌چین‌ها غیر از بیت کوین پشتیبانی نمی‌کنند. 

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
امنیت ارز دیجیتال
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
با پیشرفت روزافزون بازار ارز دیجیتال، این سوال که “چگونه ارز دیجیتال خود را ایمن نگه داریم؟” یک چالش بزرگ است. تغییرات مداوم در این صنعت نیز نیاز به داشتن...
TXID یا لینک تراکنش چیست؟
آموزش ارز دیجیتال
TXID یا لینک تراکنش چیست؟
ممکن است برایتان پیش آمده باشد که بعد از پرداخت و یا واریز ارز دیجیتال، دریافت کننده از شما لینک تراکنش یا TXID را به عنوان مدرک درخواست کرده باشد....
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
امنیت ارز دیجیتال
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
تتر، ارزی که در روزهای پرنوسان خرید و فروش ارزهای دیجیتال همچنان می درخشد و طرفداران وفادار خود را دارد. در این نوشته به این موضوع می پردازیم که آیا...