امنیت ارز دیجیتال

کیف پول حضانتی و کیف پول غیرحضانتی و تفاوت‌های آن‌ها

کیف پول حضانتی و کیف پول غیرحضانتی و تفاوت‌های آن‌ها

کیف پول‌های ارز دیجیتال را بر مبنای فاکتورهای متعددی دسته‌بندی می‌کنند. در یک طبقه‌بندی کلی، کیف پول ارز دیجیتال را به‌ دو گروه حضانتی و غیر حضانتی تقسیم می‌کنند. این دسته‌بندی به‌طور مستقیم با امنیت کلید خصوصی ارزهای دیجیتال شما در ارتباط است. در واقع حضانتی یا غیر حضانتی بودن کیف پول شما مشخص می‌کند که چه کسی مسئولیت نگهداری از کلیدهای خصوصی را بر عهده دارد. در این مطلب قصد داریم ضمن معرفی کیف پول حضانتی و غیر حضانتی، تفاوت‌های آن‌ها را بررسی کنیم. دعوت می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

کیف پول حضانتی (Custodial Wallet) چیست؟ 

کیف پول حضانتی (Custodial Wallet) با نام امانی هم شناخته می‌شود. این گروه از کیف پول‌های ارز دیجیتال معمولا تحت وب هستند و بیشتر توسط صرافی‌های متمرکز مانند بایننس، کوکوین و… ارائه می‌شوند. اگر یک کیف پول حضانتی را انتخاب کنید به این معنا که ارزهای دیجیتال خود را در یک صرافی نگهداری کنید، مسئولیت نگهداری کلیدهای خصوصی ارزهای دیجیتال خود را ندارید. در واقع کلیدهای خصوصی دارایی شما به‌صورت امانی نزد ارائه دهنده ولت (صرافی) خواهد بود. 

این موضوع باعث می‌شود که گروهی از تازه واردهای بازار کریپتو، کیف پول حضانتی را به‌ دلیل سهولت در استفاده انتخاب کنند. چرا که در بسیاری از مواقع، افراد به تعامل مستقیم با ولت خود نیاز ندارند. وقتی در یک صرافی متمرکز، اقدام به انتقال یا خرید و فروش ارز دیجیتال می‌کنید، در واقع این اجازه را به ارائه دهنده ولت حضانتی می‌دهید که از با استفاده از کلید خصوصی، تراکنش را در بستر بلاک‌چین امضا کند. 

در استفاده از کیف پول حضانتی خبری از عبارت بازیابی نیست. به‌ همین دلیل جای نگرانی بابت از دست دادن دسترسی به ولت در صورت گم کردن عبارت بازیابی نیز وجود ندارد. بلکه یک رمز عبور با قابلیت بازیابی، در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. 

البته این تنها یک روی ماجراست. روی دیگر سکه، خطر نسبتا زیاد سرقت دارایی کاربران کیف پول‌های حضانتی است. صرافی‌های ارز دیجیتال برای ارائه خدمات 24 ساعته به کاربران باید دائما ولت خود را در حالت آنلاین قرار دهند. به‌همین دلیل به یک هدف جدی و وسوسه‌کننده برای هکرها تبدیل می‌شوند؛ چرا که هکرها در صورت موفقیت می‌توانید یکجا به کلیدهای خصوصی هزاران نفر دسترسی پیدا کنند. بد نیست نگاهی به اخبار سرقت ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها بیندازید، تا در جریان پیچیدگی اوضاع موجود قرار بگیرید. 

ویژگی‌ها، مزایا و معایب کیف پول حضانتی 

وقتی از یک کیف پول حضانتی برای نگهداری دارایی خود استفاده می‌کنید، در واقع اعتماد کامل خود را به ارائه‌دهنده آن اعلام می‌کنید؛ چرا که ارائه دهنده کیف پول به کلیدهای خصوصی شما دسترسی دارد و عملا می‌تواند هر کاری با ارزهای دیجیتال تحت مالکیت شما انجام دهد. به‌همین دلیل لازم است در استفاده از این ولت‌ها نهایت دقت را به‌خرج دهید. در جدول زیر مهم‌ترین مزایا و معایب کیف پول حضانتی را مشاهده می‌کنید. 

ویژگی‌ها مزایا معایب

کلیدهای خصوصی توسط یک طرف ثالث مدیریت می‌شوند.

اغلب به صورت آنلاین و قابل دسترس از طریق اپلیکیشن‌ها یا وب‌سایت‌ها هستند.

ارائه خدمات مختلفی مانند مبادله، خرید، و فروش ارزهای دیجیتال

اغلب امکان پشتیبانی و خدمات مشتریان را فراهم می‌کنند.

 مناسب برای افراد تازه‌کار

 قابل دسترس از هر دستگاهی با اینترنت

خدمات مبادله داخلی و خرید و فروش ارز

کمک در حل مشکلات فنی یا مسائل مربوط به حساب

کلیدهای خصوصی در دست شخص ثالث هستند.

آسیب‌پذیری نسبت به حملات هکری و سرقت

وابستگی به سیستم‌ها و امنیت طرف ثالث

ممکن است تحت تأثیر قوانین و مقررات محلی باشند.

 

کیف پول غیر حضانتی (Non-Custodial Wallet) چیست؟ 

قبل از پرداختن به تفاوت کیف پول حضانتی و غیر حضانتی، لازم است که گروه دوم ولت‌های ارز دیجیتال را نیز معرفی کنیم. کیف پول غیر حضانتی (Non-Custodial Wallet) با نام غیر امانی هم شناخته می‌شود. با انتخاب یک کیف پول غیر حضانتی، کلیدهای خصوصی ارزهای دیجیتال تنها در اختیار شخص شما خواهد بود. بنابراین مسئولیت صفر تا صد حفظ امنیت کلیدهای خصوصی متوجه شما است. 

بیشتر بخوانید: کلید عمومی و کلید خصوصی در بلاکچین

این دسته از کیف پول‌ها از نظر فنی در مقایسه با ولت‌های حضانتی، پیچیده‌تر هستند. ضمن اینکه قابلیت‌های بیشتری را در خود جای می‌دهند. به‌همین دلیل توصیه می‌شود که افراد با تجربه‌تر به‌ سراغ استفاده از ولت‌های غیر حضانتی بروند. کیف پول‌های غیر حضانتی معمولا در نسخه‌های مختلف اپلیکیشن موبایل، دسکتاپ و مرورگر وب عرضه می‌شوند. البته ناگفته نماند که ولت‌های سخت افزاری نیز هستند که دارایی شما را به‌صورت آفلاین نگهداری کرده و بالاترین سطح امنیت را در بین کیف پول‌های غیر حضانتی به‌ارمغان می‌آورند. 

در یک کلام با استفاده از کیف پول غیر امانی، هنگام انجام تراکنش، شخصا از کلید خصوصی برای امضا در بستر بلاک‌چین استفاده می‌کنید. هر چند این ولت‌ها معمولا از نظر امنیت سطح بالاتری را فراهم می‌کنند؛ اما باید توجه داشته باشید که استفاده از آن‌ها هم خالی از ریسک نیست. 

کلیدهای خصوصی شما در یک ولت غیر امانی نزد ارائه دهنده کیف پول نیست. بلکه یک عبارت بازیابی 12 تا 24 کلمه‌ای در اختیار شما قرار می‌گیرد. با استفاده از این عبارت بازیابی در صورت فراموشی رمز عبور یا برای انتقال کیف پول به یک دستگاه دیگر، مشکلی نخواهید داشت. اما در صورت گم کردن عبارت بازیابی دیگر هیچ راهی برای دسترسی به دارایی خود نخواهید داشت. ضمن اینکه هر فرد دیگری که به عبارت بازیابی کیف پول شما دسترسی پیدا کند، عملا به تمام کلیدهای خصوصی ارزهای دیجیتال شما دسترسی خواهد داشت. 

ویژگی‌ها، مزایا و معایب کیف پول غیر حضانتی

کیف پول غیر حضانتی فصل جدیدی از تمرکززدایی را در بازار کریپتوکانسی به ارمغان آورده است. از قضا این مدل از ولت‌ها محبوبیت زیادی هم در بین فعالان بازار ارزهای دیجیتال دارند. به‌همین دلیل در سال‌های اخیر شاهد رقابت سنگین بین ارائه‌دهندگان این دسته از ولت‌ها در ارائه قابلیت‌های بهتر و بیشتر برای جلب توجه کاربران هستیم. مهم‌ترین مزایا و معایب کیف پول غیر حضانتی را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید. 

ویژگی‌ها مزایا معایب

کاربران کلیدهای خصوصی خود را کنترل می‌کنند.

اغلب به صورت نرم‌افزاری (موبایل یا دسکتاپ) یا سخت‌افزاری (فیزیکی) هستند.

معمولا اتصال مستقیم به بلاک چین دارند.

کمتر از خدمات جانبی مانند مبادله یا خرید و فروش ارز پشتیبانی می‌کنند.

کاهش خطر حملات هکری و سرقت، به خصوص در کیف پول‌های سخت‌افزاری

قابلیت ردیابی کمتر نسبت به کیف پول‌های حضانتی

تحت تأثیر قوانین و مقررات محلی نیستند.

ممکن است برای تازه‌کاران گیج‌کننده باشد.

کاربران مسئول حفظ و بازیابی کلیدهای خصوصی هستند.

 خدمات کمتری دارند.

پشتیبانی ضعیف تری دارند.

 

تفاوت‌های کیف پول حضانتی و غیر حضانتی 

برخی از مهم ترین تفاوت های کیف پول حضانتی و غیرحضانتی برابر است.

  • کنترل کلیدهای خصوصی:

در کیف پول‌های حضانتی، کلیدهای خصوصی توسط یک طرف ثالث (مانند یک صرافی) مدیریت می‌شوند. کاربران به صورت مستقیم به کلیدهای خصوصی دسترسی ندارند. در حالیکه در کیف پول‌های غیرحضانتی، کاربران کلیدهای خصوصی خود را مدیریت می‌کنند.به این معنا که آن‌ها کنترل کامل بر دارایی‌های خود دارند.

  • سهولت استفاده:

کیف پول‌های حضانتی نسبت به نوع غیرحضانتی رابط کاربری بهتری دارند و برای افراد تازه‌کار مناسب‌ترند.

  • امنیت:

با توجه به اینکه در مدل غیرحضانتی کاربران کلیدهای خصوصی خود را کنترل می‌کنند، امنیت دارایی‌ها نسبت به مدل حضانتی بالاتر است، زیرا کمتر در معرض حملات هکری قرار دارند.

به طور خلاصه، انتخاب بین کیف پول حضانتی و غیرحضانتی به نیازها، ترجیحات و سطح دانش فنی کاربر بستگی دارد. کیف پول‌های حضانتی برای کاربرانی که به دنبال سهولت استفاده و دسترسی به خدمات اضافی هستند مناسب‌تراند؛ در حالی که کیف پول‌های غیرحضانتی برای کسانی که ارزش بیشتری بر امنیت و کنترل دارایی‌های خود قائل هستند، انتخاب بهتری محسوب می‌شوند.

امنیت بیشتر یا خدمات بیشتر؟

در این مطلب به معرفی و مقایسه کیف پول حضانتی و غیر حضانتی پرداختیم. همان‌طور که مشاهده کردید، در مجموع می‌توان گفت که ولت‌های حضانتی از سطح امنیت بالاتری برخوردار هستند. به‌خصوص اگر به‌سراغ ولت‌های سخت افزاری بروید که کلیدهای خصوصی را به‌صورت آفلاین نگهداری می‌کنند. با توجه به توضیحاتی که تا اینجا بیان کردیم، انتخاب شما کیف پول حضانتی است یا غیر حضانتی؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید. 

سوالات متداول
Request for Quote

صرافی‌های متمرکز مانند بایننس، کوکوین، مکسی، بینگ ایکس و … کیف پول‌های حضانتی را ارائه می‌کنند. 

تراست ولت، متامسک، لجر، ترزور، الیپال و کول ولت بهترین کیف پول‌های غیر حضانتی ارزهای دیجیتال هستند. 

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
امنیت ارز دیجیتال
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
با پیشرفت روزافزون بازار ارز دیجیتال، این سوال که “چگونه ارز دیجیتال خود را ایمن نگه داریم؟” یک چالش بزرگ است. تغییرات مداوم در این صنعت نیز نیاز به داشتن...
TXID یا لینک تراکنش چیست؟
آموزش ارز دیجیتال
TXID یا لینک تراکنش چیست؟
ممکن است برایتان پیش آمده باشد که بعد از پرداخت و یا واریز ارز دیجیتال، دریافت کننده از شما لینک تراکنش یا TXID را به عنوان مدرک درخواست کرده باشد....
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
امنیت ارز دیجیتال
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
تتر، ارزی که در روزهای پرنوسان خرید و فروش ارزهای دیجیتال همچنان می درخشد و طرفداران وفادار خود را دارد. در این نوشته به این موضوع می پردازیم که آیا...