امنیت ارز دیجیتال

صفر تا صد آموزش ساخت کیف پول ارز دیجیتال

صفر تا صد آموزش ساخت کیف پول ارز دیجیتال

اولین قدمی که برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال لازم است بردارید، ساخت کیف پول ارز دیجیتال است. بدون داشتن یک کیف پول ارز دیجیتال مطمئن و کاربردی، امکان فعالیت در بازار رمزارزها غیرممکن است. به همین دلیل صفر تا صد آموزش ساخت کیف پول ارز دیجیتال (هم از نوع نرم‌افزاری و هم از نوع سخت‌افزاری) را در این مقاله توضیح می‌دهیم.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال، یک نرم‌افزار یا سخت‌افزار است که کلیدهای عمومی و خصوصی شما را که برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال مورد نیاز است، ذخیره می‌کند. کیف پول ارز دیجیتال، یک رابط کاربری آسان برای مدیریت رمزارزها، ارسال، دریافت و بسیاری از موارد دیگر را ارائه می‌دهد. به‌طور کلی دو نوع کیف پول نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای ذخیره رمزارزها وجود دارد. اما این دو ولت چه هستند؟

انواع کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول نرم‌ افزاری

 امروزه نرم‌افزارهای مختلفی در سرتاسر فضای مجازی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان کیف پول دیجیتالی استفاده کرد. درواقع ماهیت، کاربرد و روش استفاده از آن‌ها مشابه هم است. کیف پول‌های نرم افزاری به عنوان یک اپلیکیشن در سیستم‌عامل‌های گوناگون و برای کاربران موبایل و کامپیوتر در نظر گرفته شده‌اند و هر کدام نیز مزایا و معایب خاص خودشان را دارند.

تمامی این نرم‌افزارها تحت وب کار می‌کنند که این موضوع را هم می‌توان مزیت و هم عیب آن دانست. مزیت تحت وب بودن یک والت این است که می‌توان در هر نقطه‌ای و با هر دستگاهی به کیف پول خود متصل شده و فعالیت مربوطه را انجام دهید. اما همین موضوع از لحاظ امنیتی می‌تواند دردسرهایی را برای دارایی کاربران ایجاد کند. چرا که تحت وب بودن یک نرم‌افزار، فضایی مناسب برای هکرها ایجاد می‌کند مگر اینکه نرم‌افزار به‌اندازه کافی امن باشد و از جدیدترین پروتکل‌های امنیتی استفاده کند. در این صورت می‌توان گفت امنیت آن قابل قبول است و تحت وب بودن، دیگر یک عیب به شمار نمی‌رود. 

کیف پول سخت ‌افزاری

در مقابل کیف پول‌های نرم افزاری، کیف پول‌های سخت‌افزاری ارزهای دیجیتال قرار دارند. این کیف پول‌ها (که به کیف پول‌های سرد نیز مشهورند) درواقع دستگاه‌های فیزیکی (مانند فلش و…) هستند. این کیف پول‌ها به دلیل این که قابلیت اتصال به اینترنت را ندارند امنیت بسیار بالاتری از ولت‌های نرم‌افزاری دارند.

توجه کنید که استفاده از آن‌ها رایگان نیست و برای خرید کیف پول‌های سخت افزاری باید هزینه پرداخت کنید.

نحوه ساخت کیف پول نرم‌افزاری ارز دیجیتال

حال که به اهمیت داشتن یک کیف پول امن برای نگهداری ارزهای دیجیتال پی بردید، لازم است که طریقه ساخت آن‌ها را نیز یاد بگیرید. البته ساخت این ولت‌ها و استفاده از آن‌ها بسیار ساده است و هر فردی می‌تواند به راحتی یک ولت برای خود بسازد و به معاملات ارزهای دیجیتال بپردازد. در همین راستا، برای آشنایی بیشتر شما، در ادامه ما نحوه ساخت دو کیف پول نرم افزاری امن و مشهور (تراست ولت و متامسک) را توضیح دهیم تا بتوانید در عرض چند دقیقه ولت خود را بسازید.

باید اشاره کنیم که انتخاب یک کیف پول مناسب، اهمیت بسیار زیادی در فضای کریپتوکارنسی دارد. در واقع، اگر به هر دلیلی کیف پول شما امن نباشد، ممکن است سرمایه و دارایی‌تان به کلی از بین برود. همچنین در صورتی که کیف پول شما امن باشد، اما از ارزهای مختلف پشتیبانی نکند، تقریباً کارایی ندارد و نمی‌تواند شما را راضی نگهدارد. پس در ابتدا در مورد انتخاب کیف پول دیجیتالی مدنظرتان تحقیق کنید و بررسی‌های لازم را انجام دهید.

آموزش ساخت کیف پول تراست ولت

تراست ولت کیف پول رسمی صرافی بایننس است و همین فکت کافی است تا به اعتبار آن پی ببریم. برای ساخت کیف پول تراست ولت کافی است مراحل زیر را طی کنید.

آموزش ساخت کیف پول تراست ولت

  • در ابتدا وارد گوگل پلی یا اپ استور شوید و عبارت Trust wallet را جستجو کنید. (چون درصد عظیمی از کاربران ایرانی از سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کنند، ما نیز آموزش ساخت کیف پول تراست ولت از روی سیستم‌عامل اندورید آموزش می‌دهیم).
  • با توجه به لوگوی این کیف پول، به دانلود و نصب آن بپردازید.
  • صفحه ابتدایی نرم‌افزار مشاهده می‌شود. عبارت Get Started را لمس کنید.
  • در این مرحله باید عبارات بازیابی‌ که کیف پول به شما می‌دهد را بنویسید و در جایی مطمئن نگهداری کنید. توجه داشته باشید امکان گرفتن اسکرین ‌شات از عبارت بازیابی وجود ندارد. پس حتما آن‌ها را یادداشت کنید. عبارات بازیابی درواقع نوعی روش امنیتی هستند که به‌عنوان احراز هویت توسط کیف پول‌های نرم‌افزاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته امکان نگهداری آن‌ها در گوگل درایو متصل به گوشی هم وجود دارد. برای این کار کافی است روی Back up manually کلیک کنید.
  • پس از آن قوانین و مقررات را تیک زده و Continue را لمس کنید.

 دوباره تأکید می‌کنیم این عبارات بسیار مهم هستند و در صورت گم ‌شدن آن‌ها، دیگر قادر به ورود به نرم‌افزار نخواهید بود پس به هیچ وجه برگه‌ای که در آن این عبارات را نوشته‌اید، گم نکنید.

عبارات بازیابی در دو ستون 6 تایی نمایش داده می‌شوند. دقیقا به همان شکل و به همان ترتیب، آن‌ها را روی کاغذ یادداشت کنید. سپس نرم‌افزار از شما می‌خواهد این دوازده کلمه را به ترتیب وارد کنید. پس از این مرحله دو بار پسورد خود را وارد کنید تا فرایند ایجاد کیف پول به پایان برسد.

 به همین سادگی کیف پول تراست ولت شما ایجاد شد و می‌توانید لیست ارزهای دیجیتال و NFT ها را مشاهده و به خریدوفروش یا صرفا نگهداری آن‌ها بپردازید.

برای آشنایی با بخش‌های دیگر کیف پول تراست آموزش جامع کار با تراست ولت را مطالعه کنید.

ساخت کیف پول متامسک

متامسک نیز دیگر ولت نرم‌افزاری محبوب میان تریدرهای ایرانی است که رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد. برای ساخت کیف پول متامسک راهنمای زیر را دنبال کنید:

ساخت کیف پول متامسک

  • ابتدا در گوگل پلی یا اپ استور عبارت metamask wallet را جستجو کنید. تأکید می‌کنیم که به‌ جز منابع معتبر، از منابع دیگر کیف پول دیجیتالی دانلود نکنید.
  • در صفحه ابتدایی نرم‌افزار Get Started را لمس کنید.
  • در صفحه بعدی باید روی گزینه Create a new wallet کلیک کنید. متامسک نیز همانند تراست ولت اجازه گرفتن اسکرین ‌شات از مراحل امنیتی را نمی‌دهد پس گذرواژه و عبارات بازیابی را حتماً در جایی یادداشت کنید.
  • در ادامه مراحل ساخت کیف پول متامسک، قوانین و مقررات نرم‌افزار را بپذیرید. کافی است روی کادر مربوطه بزنید تا تیک تائید فعال و گزینه I Agree مشاهده شود.
  • پس از لمس این گزینه وارد صفحه انتخاب گذرواژه می‌شویم. گذرواژه‌ای مطمئن و غیرقابل حدس را انتخاب و دوباره وارد کنید.
  • سپس نوبت به عبارات بازیابی می‌رسد. همان‌طور که اشاره شد در همه نرم‌افزارهای کیف پول الکترونیکی عبارات بازیابی به‌عنوان یک روش احراز هویت مطمئن مورد استفاده قرار می‌گیرد. دقیقا به همان ترتیبی که نمایش داده‌شده‌اند آن‌ها را یادداشت کرده و در جایی مطمئن نگهداری کنید تا در صورت لزوم به آن‌ها مراجعه داشته باشید.
  • در مرحله بعد باید به ترتیب آن‌ها را نوشته تا کیف پول شما ساخته شود.
  • صفحه اصلی کیف پول متامسک مشابه تصویر زیر است.

برای آشنایی با بخش‌های دیگر کیف پول متامسک آموزش جامع متامسک را مطالعه کنید.

آنچه گفته شد نحوه ساخت کیف پول نرم‌افزاری بود. اما کیف پول‌های سخت‌افزاری چگونه ساخته می‌شوند؟

نحوه ساخت کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال

برای آموزش ساخت ولت‌های سخت‌افزاری ما ولت لجر نانو اس پلاس که جزو کیف پول‌های محبوب است، را انتخاب کرده‌ایم. در جعبه به‌جز خود دستگاه کیف پول، دو عدد کارت و کابل اتصال به کامپیوتر وجود دارند. یک کارت حاوی آدرس کیف پول و دیگری مربوط به نوشتن عبارات بازیابی است. حال برای راه‌اندازی این کیف پول، مراحل زیر را دنبال کنید:

نحوه ساخت کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال

  • دستگاه کیف پول را به کمک کابل درون جعبه به کامپیوتر وصل کنید. کابل متصل به کامپیوتر مشابه سیم منبع تغذیه عمل می‌کند. سپس عبارت خوش‌آمدگویی نمایش داده می‌شود.
  • برای تائید یا رفتن به مرحله بعد، هم‌زمان هر دو دکمه بالا را فشار دهید.
  • در اینجا سؤالی که روی نمایشگر ظاهر می‌شود این است که آیا قبلاً کیف پول داشته‌اید یا می‌خواهید یک کیف پول جدید بسازید؟ دکمه‌ای که سمت علامت تیک است را فشار دهید.
  • پس از آن باید یک پین کد انتخاب کنید. ۲ دکمه بالا را هم‌زمان فشار دهید و یک عدد ۴ رقمی را به عنوان رمزعبور خود وارد کنید.
  • برای تائید روی هر دو کلید به صورت هم‌زمان فشار دهید. دوباره باید عدد ۴ رقمی خود را وارد کنید.
  • سپس به مرحله اصلی و مهم، عبارات بازیابی می‌رسیم. هر عبارت را روی کارت و در کادر مربوطه بنویسید. توجه داشته باشید که اگر کسی عبارات را داشته باشد می‌تواند از کیف پول شما استفاده کند. پس در حفظ آن کوشا باشید.
  • در مرحله بعدی از شما خواسته می‌شود که این عبارات را Confirm کنید. مثلاً سؤال می‌پرسد که دهمین عبارت چه بود؟ پس از جواب درست شما، یک پیام تبریک نمایش داده می‌شود.
  • در اینجا نوع کیف پول (بیت کوین، اتریوم و …) را می‌پرسد. با حرکت بین نمادها می‌توانید کیف پول مدنظر خود را تائید کنید.
  • حال باید به سایت اصلی لجر در لپ‌تاپ یا سیستم خود رفته و نوع دستگاه را روی صفحه اصلی انتخاب کنید.

نحوه ساخت کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال لجر نانو اس پلاس

  • نرم‌افزار کاربردی متصل به دستگاه (لجرلایو) را دانلود کنید تا مدیریت بهتری روی کیف پول خود داشته باشید. با این کار فرایند ساخت کیف پول سخت‌افزاری پایان می‌یابد.

نکات مهم در هنگام ساخت کیف پول ارز دیجیتال

در پایان چند نکته برای انتخاب یا بهتر انجام دادن فرآیند ساخت کیف پول لایت کوین یا بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال را متذکر می‌شویم.

  • دوباره تأکید می‌کنیم که عبارات بازیابی را به دقت و به همان ترتیبی که نوشته‌شده، روی یک کاغذ بنویسد و نگه‌دارید. اهمیت این عبارات حتی از گذرواژه نیز بیشتر است.
  • امنیت اصلی‌ترین و مهم‌ترین مؤلفه برای انتخاب یک کیف پول است. از معتبرترین مارکت‌های نرم‌افزاری کیف پول خود را دانلود کنید. به تعداد دانلود کیف پول دقت کنید. اگر کیف پول مدنظر شما تعداد کمی دانلود شده، نمی‌تواند امن و مطمئن به نظر بیاید. برای نمونه متامسک بیش از ۱۰ میلیون بار دانلود شده است که نشان‌دهنده اعتبار بالای آن است.
  • برای کیف پول‌های نرم‌افزاری رابط کاربری بسیار مهم است. شما باید بتوانید بدون مشکل و به‌ سادگی با یک کیف پول کار کنید. بنابراین ولتی را انتخاب کنید که استفاده از آن ساده باشد.
  • کیف پول‌ها برای هر تراکنش و خرید و فروش رمزارز، کارمزد دارند. زیرا اصلی‌ترین منبع کسب درآمد آن‌ها از همین کارمزدها است. از این رو حتماً به دنبال کیف پول‌هایی باشید که کارمزد بهتری دارند.
  • ممکن است شما قصد داشته باشید که انواع مختلفی از ارزهای دیجیتال را نگه‌داری کنید. از این رو باید کیف پول شما طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال را پشتیبانی کند. به همین دلیل کیف پول‌هایی را انتخاب کنید که جدیدتر و به‌روزتر هستند.
  • اتصال به صرافی‌ها همواره جزو چالش‌های سرمایه‌گذاران ایرانی بوده است. بنابراین بهتر است کیف پولی انتخاب کنید که یا متعلق به یک صرافی باشد (مثل بایننس) یا مشکلی برای اتصال به صرافی‌های گوناگون نداشته باشد.
  • کیف پول‌های معتبر همواره سرعت خوبی برای تائید تراکنش‌ها دارند. از آنجایی که سرعت مقوله مهمی است کیف پول‌های نامعتبر و کند را انتخاب نکنید.
  • کیف پول‌های معتبر قابلیت بکاپ‌گیری اطلاعات را به صورت مستمر ایجاد می‌کنند. با استفاده از این قابلیت می‌توان از شرایط کیف پول خود مطمئن شد.
  • ممکن است نیاز داشته باشید با پشتیبانی یک کیف پول ارتباط داشته باشید. کیف پول‌های معتبر برای ارتباط با کاربران روش‌های مختلفی دارند. اما متأسفانه کیف پول‌های ناایمن و کم اعتبار، هیچ نوع پشتیبانی برای کاربران ندارند. پس به پشتیبانی یک کیف پول هم توجه داشته باشید.
  • به‌عنوان توصیه آخر حتماً در پلتفرم‌ها و سیستم‌عامل‌های مختلف کیف پول نرم‌افزاری خود را نصب کنید. چرا که ممکن است برای لپ‌تاپ شما مشکلی ایجاد شود. در این صورت به‌راحتی می‌توانید از طریق نسخه اندرویدی آن به مدیریت کیف پول بپردازید.

 ساخت کیف پول، امر ضروری برای فعالیت در بازار ارز دیجیتال

اولین و مهم‌ترین موضوع برای ورود حرفه‌ای به دنیای ارزهای دیجیتال داشتن یک کیف پول امن است. خوشبختانه با وجود محدودیت‌های بسیار، همچنان برای کاربران ایرانی گزینه‌های زیادی که وجود دارد و می‌توانند به‌سادگی یک یا چند کیف پول مناسب انتخاب کنند. اما از میان ده‌ها ولت موجود، کیف پول‌های سخت‌افزاری شرکت لجر و کیف پول‌های نرم‌افزاری تراست ولت و متامسک جزو بهترین کیف پول های ارز دیجیتال هستند. به همین دلیل در این مقاله به نحوه ساخت کیف پول در این نرم‌افزارها پرداختیم. با مطالعه این مقاله هر آنچه که باید در مورد ساخت درست و اصولی یک کیف پول ارز دیجیتال بدانید را فرا خواهید گرفت.

سوالات متداول
Request for Quote

خیر. اگر کیف پول شما معتبر باشد طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال را پشتیبانی می‌کند. از این رو برای ساخت کیف پول بیت کوین یا ساخت کیف پول اتریوم می‌توانید از تراست ولت یا متامسک استفاده کنید.

کیف پول‌های تراست والت و متامسک بهترین و مناسب‌ترین کیف پول‌ها به شمار می‌روند

اگر کیف پول معتبری داشته باشید می‌توانید از همان نرم‌افزار برای خرید ارزهای دیجیتال مختلف استفاده کنید. صرافی ایرانیکارت طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال را پوشش می‌دهد.

ساخت همه انواع کیف پول نرم افزاری مشابه است و مانند مراحلی که در این مقاله ذکر شد باید کیف پول خود را بسازید.

صفر تا صد آموزش ساخت کیف پول ارز دیجیتال
اولین قدمی که برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال لازم است بردارید، ساخت کیف پول ارز دیجیتال است. بدون داشتن یک کیف پول ارز دیجیتال مطمئن و کاربردی، امکان فعالیت...
4.75 از 8 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
امنیت ارز دیجیتال
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
با پیشرفت روزافزون بازار ارز دیجیتال، این سوال که “چگونه ارز دیجیتال خود را ایمن نگه داریم؟” یک چالش بزرگ است. تغییرات مداوم در این صنعت نیز نیاز به داشتن...
TXID یا لینک تراکنش چیست؟
آموزش ارز دیجیتال
TXID یا لینک تراکنش چیست؟
ممکن است برایتان پیش آمده باشد که بعد از پرداخت و یا واریز ارز دیجیتال، دریافت کننده از شما لینک تراکنش یا TXID را به عنوان مدرک درخواست کرده باشد....
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
امنیت ارز دیجیتال
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
تتر، ارزی که در روزهای پرنوسان خرید و فروش ارزهای دیجیتال همچنان می درخشد و طرفداران وفادار خود را دارد. در این نوشته به این موضوع می پردازیم که آیا...