امنیت ارز دیجیتال

 7 کار مهم که برای جلوگیری از هک کیف پول ارز دیجیتال خود لازم است انجام دهید!

 7 کار مهم که برای جلوگیری از هک کیف پول ارز دیجیتال خود لازم است انجام دهید!

دنیای ارزهای دیجیتال در عین جذاب بودن دارای خطراتی نیز هست. چرا که گاهی اتفاقاتی مانند هک کیف پول در آن رخ می‌دهد و سرمایه افراد به سرقت می‌رود. اگر چه کیف پول‌های ارزهای دیجیتال مانند هر دارایی دیگری در صورت عدم رعایت مسائل امنیتی با خطراتی از جمله هک روبه رو می‌شوند، اما هک اتفاقی نادر است و دلایل زیادی دارد. گاهی بی‌احتیاطی سرمایه‌گذاران باعث این مسئله می‌شود و گاهی سرمایه‌گذار در آن مقصر نیست. ما در این مقاله قصد داریم مروری بر هک‌های دنیای ارزهای دیجیتال داشته باشیم و ببینیم که چه کارهایی می‌تواند باعث جلوگیری از هک کیف پول ارزهای دیجیتال بشود. پس اگر در این بازار مالی فعال هستید تا پایان این مقاله همراه ما باشید. 

هک کیف پول ارز دیجیتال

هک کیف پول ارزهای دیجیتال یک نگرانی مبرم بین طرفداران این بازار نوپا است. هک به معنای دسترسی غیرمجاز به کیف پول‌ها است و منجر به سرقت ارزهای دیجیتال توسط هکر می‌شود. هر کیف پول ارز دیجیتال دارای کلید عمومی و کلید خصوصی است. از نظر تئوری، هکرها با داشتن آدرس کیف پول عمومی شما امکان هک کیف پول شما را ندارند. دسترسی به کلید خصوصی کیف پول شما باعث می‌شود که هکر بتواند به دارایی قربانی دسترسی داشته باشد و این کلید خصوصی از روش‌هایی مختلفی به دست هکرها می‌رسد. 

هک کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

برخی از هکرها صفحاتی را جایگزین صفحات اصلی اینترنتی می‌کنند و با ثبت کلمات تایپ شده شما در این صفحات اقدام به دزدی آدرس کیف پول خصوصی شما می‌کنند. برخی دیگر از طریق حمله به کیف پول‌های نرم‌افزاری به کلید خصوصی شما دسترسی پیدا می‌کنند. برخی دیگر نیز با مهندسی اجتماعی و فریب شما برای اعلام کلید خصوصی کیف پولتان به دارایی‌های شما دسترسی پیدا می‌کنند. با این حال، نتیجه اتفاق یکی است و آن هم از دست رفتن سرمایه سرمایه‌گذاران است. 

از آن جایی که دارایی‌ها روی بلاکچین بدون ثبت هیچگونه نامی قابل دسترسی هستند، امکان پیگرد قانونی علیه هکر در هیچ کجای جهان وجود ندارد. هکرها پس از سرقت ارزهای دیجیتال را سریعا تبدیل به ارزهای دیجیتال دیگر می‌کنند و آن‌ها را بین هزاران ولت دیگر تقسیم می‌کنند تا امکان ردیابی ولت سرقت شده نیز تقریبا غیر ممکن شود. 

البته هکرها همیشه دارایی‌ها را نمی‌دزند. نمونه‌هایی وجود داشته که هکرها پس از سرقت از نهادهای بزرگ (مثل صرافی‌ها) اقدام به پس دادن دارایی در ازایی دریافت مبلغی کمتر کرده‌اند. با این حال، در هک‌هایی که روی مقادیر کم یا کیف پول‌های شخصی انجام می‌شوند، هکرها پول دزدیده شده را پس نمی‌دهند. 

تاریخچه بزرگ‌ترین هک‌های دنیای ارز دیجیتال

هک بزرگ صرافی MT GOX شاید یکی از بزرگترین داستان‌های هک در دنیای ارزهای دیجیتال باشد. این صرافی در سال 2014 مورد حمله هکری قرار گرفت که توانست 850 هزار بیت‌کوین را سرقت کند و صرافی موردنظر را ورشکست کند. این دارایی‌ها هنوز به دست صاحبانشان نرسیده است. چند سال بعد، یک صرافی ژاپنی به نام Coincheck با یک نقص گسترده امنیتی مواجه شد و بیش از 500 میلیون دلار از دست داد و این مبالغ نیز هرگز به دست صاحبانشان برنگشت. 

شبکه Ronin متعلق به بازی بلاک‌چین Axie Infinity در مارس 2022 متحمل بزرگترین هک تاریخ کوتاه دنیای ارزهای دیجیتال شد. هکرها به شبکه نفوذ کردند و تقریباً 625 میلیون دلار به شکل ارزهای دیجیتال اتریوم و استیبل کوین USDC به سرقت بردند. مقامات آمریکایی این سرقت عظیم را به گروه لازاروس، یک گروه هکری تحت حمایت دولت کره شمالی، نسبت دادند. 

در اکتبر 2022، بایننس، بزرگترین صرافی دنیای ارزهای دیجیتال نیز توسط هکرها تنبیه شد و در یک حمله 570 میلیون دلار از سرمایه کاربرانش را از دست داد. این اتفاق البته منجر به ورشکستگی صرافی نشد و این صرافی هنوز به کار خود ادامه می‌دهد.

برای جلوگیری از هک کیف پول خود چه مواردی را باید رعایت کنیم؟

برای جلوگیری از هک کیف پول خود چه مواردی را باید رعایت کنیم؟

راه‌های بسیار ساده‌ای برای جلوگیری از هک کیف پول ارز دیجیتال شما وجود دارند. در ادامه چند مورد از این راه‌ها ذکر شده است:

  • استفاده از کیف پول ارز دیجیتال معتبر

انتخاب یک کیف پول ارز دیجیتال قابل اعتماد برای محافظت از دارایی‌های شما بسیار مهم است. در هنگام انتخاب کیف پول خود، این عوامل کلیدی مانند شهرت و سابقه شرکت سازنده کیف پول، ویژگی‌های امنیتی مانند امکان احراز هویت چند عاملی (MFA) و وجود ساختارهای کیف پول قطعی سلسله مراتبی (HD)، تیم توسعه قوی، امکان ذخیره‌سازی آفلاین، شفافیت و متن باز بودن ولت‌ها را در نظر بگیرید. 

همچنین از بازخورد و توصیه‌های افراد استفاده کننده از این کیف پول‌ها نیز استفاده کنید. کیف پولی که افراد زیادی از آن ناراضی هستند کیف پول خوبی برای نگهداری دارایی‌های شما نیست. 

مشاهده لیست امن ترین کیف پول های ارز دیجیتال

  • استفاده از صرافی معتبر

جمله معروفی در دنیای ارزهای دیجیتال وجود دارد که می‌گوید “صرافی جای نگهداری ارز دیجیتال نیست”. صرافی‌ها عموما برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال راه‌اندازی شده‌اند. با این حال، معمولا دارایی‌های کمی در صرافی وجود دارد که باید از آن‌ها محافظت کرد. یکی از موثرترین روش‌ها برای جلوگیری از هک کیف پول ارز دیجیتال، انتخاب صرافی معتبر است چرا که صرافی‌ها نیز کیف پول ارز دیجیتال در اختیار شما قرار می‌دهند. 

هنگام انتخاب صرافی باید شهرت و سابقه، امکانات امنیتی، نقدینگی بالا، پشتیبانی و پاسخگویی به مشتری و شفافیت را مدنظر قرار دهید. برخی از صرافی‌ها صندوق‌های بیمه‌ای دارند که در صورت هک، امکان بازپرداخت سرمایه از دست رفته به کاربران را فراهم می‌کنند. چنین صرافی‌هایی باید اولویت شما باشند. 

  • احراز هویت دو عاملی 2FA

راه‌اندازی احراز هویت دو مرحله ای (2FA) از جمله مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای جلوگیری از هک کیف پول ارز دیجیتال خود انجام دهید. با اجرای احراز هویت دو مرحله ای (2FA) برای کیف پول ارز دیجیتال خود، خطر دسترسی غیرمجاز را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهید. 

این فرآیند به عنوان یک مانع بزرگ در برابر هکرهایی عمل می‌کند که سعی می‌کنند حساب شما را به خطر بیندازند و یک لایه امنیتی اضافی برای محافظت از دارایی‌های ارزشمند شما فراهم می‌کند. استفاده از برنامه‌های احراز هویت مثل Google Authenticator یا Authy، نگهداری دستگاه فیزیکی و در دسترس قرار ندادن آن برای دیگران، فعال‌سازی کدهای بازیابی و یادگیری روش استفاده از آن از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توانید انجام دهید.

  • استفاده نکردن از وای فای عمومی

وایفای‌های عمومی، معمولا جایی است که هکرها علاقه زیادی به آن دارند. بسیاری از هکرها این وایفای‌های عمومی را بررسی می‌کنند و هر داده‌ای پس از اتصال به این وایفای‌ها قابلیت برداشت برای آن‌ها را دارد. بهتر است که هیچوقت از این وایفای‌های عمومی استفاده نکنید چرا که یک لحظه وصل شدن به آن‌ها و چک کردن کیف پولتان می‌تواند باعث از دست دادن دارایی‌هایتان برای همیشه شود.

  • بک آپ گرفتن از کیف پول

تهیه نسخه پشتیبان از کیف پول ارز دیجیتال خود یک عمل مهم برای اطمینان از ایمنی و دسترسی به دارایی‌های شما و جلوگیری از از هک کیف پول ارز دیجیتال است. در این فرآیند کلیدهای خصوصی شما در جای دیگری ذخیره می‌شود و سریعا می‌توانید از این کلیدهای خصوصی برای خالی کردن کیف پول مشکوک به هک خود استفاده کنید. 

معمولا شرکت سازنده کیف پول آموزش‌های لازمی در این مورد داده است و شما می‌توانید با توجه به این آموزش‌ها، مکان‌های ذخیره‌سازی کلید خصوصی را متنوع کنید. همچنین فراموش نکنید که به روز نگه داشتن این بک آپ‌ها نیز کمک زیادی در حفظ امنیت دارایی‌تان خواهد کرد چون حتی در صورت خرابی، گم شدن یا سرقت دستگاه، دارایی در دسترس باقی می‌ماند. 

  • مراقب حملات فیشینگ باشید!

فیشینگ یکی از رایج‌ترین روش‌های هک است و اگر قصد جلوگیری از هک کیف پول ارز دیجیتال خود را دارید، حتما باید در این مورد آگاهی لازم داشته باشید. فیشینگ تهدیدی قابل توجه برای دارایی‌ها و اطلاعات شخصی شما است. فیشینگ تلاش‌های متقلبانه برای به دست آوردن اطلاعات حساس از طریق نمایش یک صفحه آشنا برای شما است. هکرها اغلب از ایمیل‌ها، پیام‌ها یا وب‌سایت‌هایی استفاده می‌کنند که از منابع قانونی تقلید می‌کنند تا کاربران را فریب دهند تا اعتبار کیف پول خود را فاش کنند.

بررسی اصالت فرستنده، اجتناب از کلیک روی لینک‌های مشکوک، بررسی درخواست‌ها برای افشای اطلاعات،  استفاده از وبسایت‌های شناخته شده، بررسی امنیت وبسایت‌ها و گزارش صفحات مشکوک از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توانید برای جلوگیری از فیشینگ انجام دهید. 

  • مراقب لینک‌های مخرب در فضای مجازی باشد!

محتاط بودن در برابر باز کردن لینک‌های مخرب در فضای مجازی برای محافظت از کیف پول ارز دیجیتال و اطلاعات شخصی شما بسیار مهم است. از کلیک روی لینک‌های تایید نشده خودداری کنید، امنیت وب‌سایت را بررسی کنید، از نرم افزارهای امنیتی شناسایی لینک‌های مخرب استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که با مقصد مورد انتظار مطابقت دارد. مراقب‌URL های کوتاه یا تغییر یافته باشید و دسترسی به کیف پول خود را قبل از کلیک روی لینک‌ها قطع کنید. مجموعه این فرآیندها باعث جلوگیری از هک کیف پول ارز دیجیتال از طریق لینک‌های مخرب می‌شود.

سخن آخر

محافظت از دارایی‌های شما از طریق اقدامات امنیتی در دنیای ارزهای دیجیتال بسیار ضروری است. هک در دنیای ارزهای دیجیتال قابلیت پیگیری و اقدام قضایی ندارد پس شما مسئول مستقیم نگهداری از دارایی‌هایتان هستید. محافظت از کیف پول ارز دیجیتال شما در برابر هک، حملات فیشینگ و لینک‌های مخرب نیاز به دقت، آگاهی و اقدامات پیشگیرانه دارد. 

با اجرای اقداماتی مانند به‌روزرسانی نرم‌افزاری، روش‌های احراز هویت مانند احراز هویت دو مرحله ای (2FA) و انتخاب کیف پول‌ها و صرافی‌های معتبر، می‌توانید از هک کیف پول ارز دیجیتال خود جلوگیری کنید. به یاد داشته باشید که حفظ امنیت کیف پول ارز دیجیتال شما یک فرآیند مستمر است. با یادگیری و استفاده از ویژگی‌های امنیتی موجود، می‌توانید با اطمینان در فضای ارز دیجیتال آزادانه فعالیت کنید.

سوالات متداول
Request for Quote

به طور مرتب نسخه‌های پشتیبان را پس از تغییرات یا تراکنش‌های مهم به روز کنید. 

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
امنیت ارز دیجیتال
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
با پیشرفت روزافزون بازار ارز دیجیتال، این سوال که “چگونه ارز دیجیتال خود را ایمن نگه داریم؟” یک چالش بزرگ است. تغییرات مداوم در این صنعت نیز نیاز به داشتن...
TXID یا لینک تراکنش چیست؟
آموزش ارز دیجیتال
TXID یا لینک تراکنش چیست؟
ممکن است برایتان پیش آمده باشد که بعد از پرداخت و یا واریز ارز دیجیتال، دریافت کننده از شما لینک تراکنش یا TXID را به عنوان مدرک درخواست کرده باشد....
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
امنیت ارز دیجیتال
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
تتر، ارزی که در روزهای پرنوسان خرید و فروش ارزهای دیجیتال همچنان می درخشد و طرفداران وفادار خود را دارد. در این نوشته به این موضوع می پردازیم که آیا...