امنیت ارز دیجیتال

امن ترین و بهترین روش نگهداری ارز دیجیتال

امن ترین و بهترین روش نگهداری ارز دیجیتال

همه کسانی که ارزهای دیجیتال و بازار کریپتو را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند، می‌دانند که فعالیت و سرمایه‌گذاری بر روی رمزارزها با ریسک همراه است. کلاهبرداری، هک، گم شدن ارزهای دیجیتال و …، گوشه‌ای از خطراتی هستند که دارایی سرمایه‌گذاران  و تریدرها را تهدید می‌کند. اما همانند هر سربازی که قبل از مبارزه خود تدابیر لازم را برای محافظت از خود آماده می‌کند، شما نیز باید تا جایی که می‌توانید از دارایی خود با انواع روش‌ها، محافظت کنید. می‌خواهید بدانید چطور؟ در این مقاله به امن‌ترین و بهترین روش نگهداری ارز دیجیتال می‌پردازیم.

بهترین روش نگهداری ارز دیجیتال چیست؟

سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال، با اهداف متفاوتی به معامله ارز دیجیتال می‌پردازند. تفاوتی نمی‌کند هدف شما از سرمایه‌گذاری چیست؛ چه مشغول نگهداری طولانی مدت یا همان هولد کردن باشید و چه نگهداری کوتاه مدت و ترید روزانه، در هر صورت باید یک کیف پول امن برای نگهداری دارایی خود پیدا کنید.

برای مثال، یکی از توصیه‌های همیشگی برای محافظت از دارایی این است که پس از انجام معاملات، دارایی خود را از صرافی به یک کیف پول ارز دیجیتال امن انتقال دهید و تنها سرمایه‌ای که قصد ترید با آن را دارید، در صرافی‌ها نگهداری کنید.

برای نگهداری ارزهای دیجیتال دو نوع کیف پول سرد (سخت‌افزاری) و گرم (نرم‌افزاری) وجود دارد. هر کدام از این انواع، سطوح مختلفی از خدمات و امنیت را به کاربر ارائه می‌دهند که می‌توانید با توجه به نیاز و انتظاری که از والت خود دارید، آن‌ها را انتخاب کنید.

البته بسیاری از صاحب‌نظران ارزهای دیجیتال معتقدند توزیع دارایی‌ها در چندین نوع کیف پول نیز می‌تواند ایده خوبی باشد. در واقع با تنوع بخشیدن به روش‌های ذخیره‌سازی خود، می‌توانید خطر از دست دادن کل سرمایه را در صورت به خطر افتادن یکی از کیف پول‌های خود کاهش دهید.

بهترین روش نگهداری ارز دیجیتال چیست؟

نگهداری سرد یا گرم؟

منظور از نگهداری سرد ارزهای دیجیتال، ذخیره آن‌ها در والت‌های آفلاینی است که به‌ اینترنت متصل نمی‌شوند و نگهداری گرم به کیف پول‌هایی گفته می‌شود که قابلیت اتصال به اینترنت را دارند. در روش نگهداری گرم شما به هر ارز دیجیتال جدیدی که وارد بازار شود دسترسی دارید اما به‌همان ترتیب امنیت کمتری را نیز خواهید داشت.

مسلم است که ایمن‌ترین راه برای ذخیره ارزهای دیجیتال، کیف پول سرد بوده که دارایی کاربر را در برابر حملات اینترنتی نیز محافظت می‌کند. 

نگهداری ارز دیجیتال در کیف پول

گفتیم که برای نگهداری ارزای دیجیتال، کیف پول‌های دیجیتال روش امن‌تری نسبت به صرافی‌ها هستند. اما باید بدانید ولت ها نیز انواعی دارند و سطح امنیت هر کدام با دیگری متفاوت است.

کیف پول‌ها اغلب به کاربران قابلیت‌هایی مانند کلید خصوصی، عبارت بازیابی اختصاصی، احراز هویت و … را ارائه می‌دهند تا از این طریق بتوانند امن‌ترین فضا را برای نگهداری ارز دیجیتال فراهم آورند. انواع کیف پول‌های دیجیتال عبارتند از:

1) کیف پول سخت افزاری یا سرد

همانطور که اشاره کردیم به کیف پول‌های ارز دیجیتال که به اینترنت متصل نمی‌شوند، کیف پول سرد گفته می‌شود. این کیف‌ها معمولا از طریق دستگاه‌های سخت‌افزاری قابل دسترس هستند. در واقع Hardware wallet، دستگاهی فیزیکی است که دارایی دیجیتال را در خود ذخیره می‌کند. کیف پول سخت‌افزاری می‌تواند شبیه به یک کارت اعتباری یا فلش باشد.

این کیف‌ها ارزهای دیجیتال را ذخیره کرده و از طریق USB، بلوتوث یا یک برنامه، به دستگاه‌های دیگر شما متصل می‌شوند. از معروف‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری می‌توان به لجر (Ledger) و ترزور (Trezor) اشاره کرد. شایان ذکر است که خرید انواع کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال در ایرانیکارت امکان‌پذیر است.

کیف پول سخت افزاری یا سرد

مزایای کیف پول‌ سخت‌افزاری:
  • کلیدهای خصوصی امن
  • مصون در برابر ویروس‌های کامپیوتری 
  • تایید تراکنش روی دستگاه
  • امنیت بسیار بالا
  • بدون نیاز به اتصال به اینترنت
معایب کیف پول سخت‌افزاری:
  • گران بودن دستگاه
  • سازگاری ضعیف برای پرداخت‌های معمولی و خرد
  • امکان گم شدن دستگاه
  • نیاز به پشتیبان‌گیری دستی

2) کیف پول نرم افزاری یا گرم

اگر کیف پول ارز دیجیتال قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشد، به آن کیف پول گرم گفته می‌شود. کیف پول‌های داغ به دلیل سهولت انتقال و دریافت آنی وجه، بسیار محبوب هستند. کیف پول‌های نرم‌افزاری یا Software wallet، به صورت افزونه‌های مرورگر یا برنامه‌های دسکتاپ، موبایل یا برنامه های تحت وب هستند.

این کیف‌ها می‌توانند طرح‌ها و عملکردهای متفاوتی داشته باشند. همچنین ممکن است مجبور باشید بسته به ارز دیجیتالی که قصد انجام معاملات را آن را دارید از کیف پول‌های نرم‌افزاری اختصاصی آن ارز استفاده کنید. متامسک (MetaMask) و تراست ولت (Trust) نمونه‌ای از کیف پول نرم افزاری ارز دیجیتال معروف هستند.

کیف پول نرم افزاری یا گرم

مزایای کیف پول نرم افزاری:
  • مناسب پرداخت‌های منظم و پرداخت‌های خرد
  • راحت و آسان برای استفاده
معایب کیف پول نرم افزاری:
  • امکان هک شدن
  • نیاز به اتصال به اینترنت

3) کیف پول حضانتی

کیف پول‌های حضانتی توسط صرافی‌های کریپتو کنترل می‌شود و به کاربران اجازه می‌دهد تا به راحتی ارزهای دیجیتال را ذخیره کنند. برای استفاده از ارزهای دیجیتال خود در این کیف پول‌ها نیاز به ثبت‌نام در صرافی دارید اما باید بدانید در این کیف‌ها کنترل کامل کیف پول خود را ندارید. برای مثال صرافی Binance.com از کیف پول‌های حضانتی ارز دیجیتال به‌شمار می‌رود.

کیف پول حضانتی

مزایای کیف پول حضانتی:
  • دسترسی به تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال
  • سهولت استفاده برای مبادله
معایب کیف پول حضانتی:
  • امنیت پایین
  • نداشتن کلید خصوصی

نگهداری ارز دیجیتال در صرافی

با اینکه صرافی‌ها امنیت چندانی برای نگهداری ارز دیجیتال ارائه نمی‌دهند؛ در صورتیکه شما از دسته معامله‌گرانی هستید که به‌طور دائم ارزها را خرید و فروش می‌کنید، ناگزیر هستید که بخشی از سرمایه‌تان را در صرافی نگهدارید. با این حال باید بدانید صرافی‌های ارز دیجیتال، معمولا دارایی همه کاربران خود را یکجا نگه می‌دارند و این فرصتی فوق‌العاد را برای هکرها به‌وجود می‌آورد.

به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۹، صرافی بایننس، که در آن زمان بزرگترین صرافی جهان از نظر حجم معاملات بود، برای ۷۰۰۰ بیت کوین (حدود ۴۰ میلیون دلار در آن زمان) هک شد. خوشبختانه، بایننس سرمایه کافی برای پوشش زیان‌های خود داشت، اما همه صرافی‌ها به این اندازه خوش‌شانس نیستند و ممکن است دارایی سرمایه‌گذاران به‌طور کلی از بین برود.

بنابراین، در صورتی که می‌خواهید سرمایه‌ خود را در صرافی نگهدارید، بهتر است که فقط برای آن میزانی که قصد معامله با آن دارید و نه بیشتر، این کار را انجام دهید.

  کیف پول سخت افزاری کیف پول نرم افزاری کیف پول حضانتی
امنیت بالا متوسط  پایین
سهولت استفاده دشوار ساده ساده
کلید خصوصی آفلاین آنلاین و آفلاین آنلاین
میزان هزینه گران رایگان رایگان
تنوع ارزهای دیجیتال متوسط بالا بالا

مزایا:

  • نگهداری ارز دیجیتال در صرافی، اگرچه معایب زیادی دارد اما مزایایی را نیز به همراه می‌آورد که می‌تواند بسیاری از سرمایه‌گذاران را برای این کار قانع کند. برای مثال، نگهداری دارایی و ارزها در صرافی بدون شک ارزان‌تر است. شما برای هربار انتقال دارایی از کیف پول به صرافی باید کارمزد بپردازید و این یعنی هزینه بیشتر.
  •  همچنین اگر دارایی شما در صرافی باشد شما می‌توانید هر زمان که خواستید آن را بفروشید یا به ارزهای دیگر تبدیل کنید. بدین ترتیب کنترل بیشتری بر سرمایه خود خواهید داشت و از بازار نیز عقب نمی‌مانید.

معایب:

  • صرافی‌ها امنیت چندان خوبی را ارائه نمی‌دهند و دارایی شما همیشه در خطر هک قرار دارد. شما همچنین در این روش کلید خصوصی و عبارت بازیابی کیف پول نیز ندارید و در صورتی که اتفاقی برای آن‌ها بیفتد نمی‌توانید از دارایی خود محافظت کنید.

نکاتی برای امنیت بیشتر دارایی های ارز دیجیتال

نکاتی برای امنیت بیشتر دارایی های ارز دیجیتال

تا به اینجا، گفتیم که بهترین روش‌های نگهداری ارز دیجیتال چیست اما بیاید کمی نیز درباره این که چطور دارایی خود را امن نگه‌داریم نیز  کمی بحث کنیم.

در اولین قدم، برای انتخاب این که چه روشی را برای نگهداری سرمایه ارز دیجیتال خود انتخاب کنید به یاد داشته باشید که سرمایه شما با زحمت فراوان به دست آمده؛ پس باید با وسواس فراوان جایی که می‌خواهید آن را نگهدارید انتخاب کنید و به هر کسی نیز اعتماد نکنید.

روش نگهداری ارز دیجیتال در ایران، به خاطر محدودیت‌های بین‌المللی که باعث شده نتوانیم در بسیاری از صرافی‌های معتبر حساب داشته باشیم؛ اهمیت بیشتری دارد. چرا که هکرها و کلاهبرداران بسیاری با صرافی‌ها و کیف پول‌های غیرواقعی می‌توانند تنها با یک اشتباه سرمایه ما را از بین ببرند. به همین دلیل برای امن نگه‌داشتن دارایی ارز دیجیتال خود حتما به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • انتخاب پسوورد قوی
  • به روز نگهداشتن سیستم عامل دستگاه
  • اشتراک نگذاشتن کلیدهای خصوصی با دیگران
  • ذخیره نکردن کلید خصوصی به صورت آنلاین یا روی کامپیوتر یا موبایل
  • انتخاب کیف پول معتبر
  • مطالعه درباره حملات سایبری و روش‌های در امان ماندن از آن‌ها 
  • به روز نگهداشتن نرم‌افزار 
  • فعال کردن احراز هویت دو مرحله ای (2FA) 
  • انتخاب یک پلتفرم قابل اعتماد برای خرید یا فروش ارزهای دیجیتال
  • حفظ کلیدهای خصوصی

سخن آخر

در هر صورت جدای از این که کدام روش را برای نگهداری ارز دیجیتال خود انتخاب می‌کنید، مهم است که کیف خود را نیز به درستی ایمن نگهدارید. با دقت به مواردی که در مطلب به آن‌ها اشاره شد؛ امنیت سرمایه شما تا حدود زیادی تامین خواهد شد.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
امنیت ارز دیجیتال
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
با پیشرفت روزافزون بازار ارز دیجیتال، این سوال که “چگونه ارز دیجیتال خود را ایمن نگه داریم؟” یک چالش بزرگ است. تغییرات مداوم در این صنعت نیز نیاز به داشتن...
TXID یا لینک تراکنش چیست؟
آموزش ارز دیجیتال
TXID یا لینک تراکنش چیست؟
ممکن است برایتان پیش آمده باشد که بعد از پرداخت و یا واریز ارز دیجیتال، دریافت کننده از شما لینک تراکنش یا TXID را به عنوان مدرک درخواست کرده باشد....
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
امنیت ارز دیجیتال
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
تتر، ارزی که در روزهای پرنوسان خرید و فروش ارزهای دیجیتال همچنان می درخشد و طرفداران وفادار خود را دارد. در این نوشته به این موضوع می پردازیم که آیا...