امنیت ارز دیجیتال

آموزش کیف پول ترزور به صورت گام به گام و تصویری

آموزش کیف پول ترزور به صورت گام به گام و تصویری

کیف پول‌های نرم‌افزاری به دلیل ذخیره‌سازی و پردازش اطلاعات در بستر اینترنت و به شکل آنلاین در معرض انواع و اقسام حملات سایبری و هکری هستند. هرچند احتمال سرقت دارایی یا از بین بردن آن‌ها در کیف پول‌های دیجیتالی کم است، اما صفر نیست. از این رو بسیاری از تریدرها (مخصوصا افرادی که قصد نگهداری بلندمدت ارز دیجیتال را دارند) از کیف پول‌های سخت‌افزاری استفاده می‌کنند. یکی از معروفترین و امن‌ترین انواع کیف پول ارزهای دیجیتال، والت های سخت‌افزاری  ترزور Tezror هستند که قصد داریم به صورت تصویری طریقه نصب و استفاده از آن‌ها برای دریافت یا ارسال ارزهای دیجیتال را تشریح کنیم.

معرفی کیف پول ترزور

دو نوع کیف پول نرم افزاری و سخت افزاری برای ذخیره ارزهای دیجیتال وجود دارد. کیف پول ترزور (Trezor) یکی از کیف پول‌های سخت‌افزاری برتر در بازار است که برای ارائه امنیت بالا برای نگهداری ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۴ توسط کمپانی ترزور طراحی شده است. این کیف پول امکان ذخیره‌سازی چندین نوع ارز دیجیتال را فراهم می‌کند و تاکید زیادی بر حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران دارد. ترزور با استفاده از تکنیک‌های رمزنگاری پیشرفته، اطمینان می‌دهد که دارایی‌های دیجیتالی در برابر حملات سایبری و دسترسی‌های غیرمجاز محافظت می‌شوند. این کیف پول به دلیل رابط کاربری ساده و قابلیت‌های امنیتی برجسته‌اش، بین کاربران ارز دیجیتال محبوب شده است.

شما می‌توانید برای خرید کیف پول ترزور (هر دو مدل) از خدمات ایرانیکارت استفاده کنید.

کمپانی ترزور تاکنون دو نوع والت trezor one و trezor T را به بازار عرضه کرده است. قبل از آموزش تصویری کار با والت سخت‌افزاری تزور اجازه دهید نگاهی کوتاه به انواع، امنیت و ارزهای پشتیبانی شده آن بیندازیم.

کیف پول trezor one

کیف پول ترزور وان مدل ارزان‌تر والت سخت‌افزاری این شرکت است. این کیف پول دارای دو دکمه است و به خاطر قیمت کمتر نسبت به مدل T بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. کیف پول ترزور وان به صورت آفلاین به نگهداری رمزارزها می‌پردازد. منبع تغذیه ندارد و با استفاده از کابل USB تغذیه می‌شود. با تمام سیستم‌عامل‌های کامپیوتری سازگار است و براساس سایت رسمی آن بیش از 1000 رمزارز، کوین  و NFT را پشتیبانی می‌کند. مدیریت دارایی و به‌طورکلی کار با آن راحت است و به سادگی می‌توان از آن استفاده کرد.

کیف پول trezor T

کیف پول ترزور تی نسخه پیشرفته‌تر مدل وان است. این مدل با صفحه نمایش لمسی رنگی، رابط کاربری بهبود یافته و امکانات امنیتی پیشرفته، از جمله پشتیبانی از استاندارد U۲F و FIDO2، متمایز می‌شود. کیف پول ترزور تی پشتیبانی گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال مختلف را فراهم می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد تا دارایی‌های خود را به شیوه‌ای امن و قابل اعتماد مدیریت کنند. این کیف پول همچنین امکان بک‌آپ و بازیابی آسان دارایی‌ها را فراهم می‌کند.

امنیت کیف پول  ترزور

امنیت اصلی‌ترین دلیل استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری است. کیف پول ترزور به هیچ سروری متصل نمی‌شود و همواره آفلاین است. همین موضوع سبب می‌شود تا امکان حملات سایبری به آن به صفر برسد. به افرادی که امنیت دارایی رمزارزی آن‌ها مهم‌ترین مؤلفه است توصیه می‌کنیم از کیف پول‌‌های سخت‌افزاری مانند مدل‌های تی و وان ترزور استفاده کند.

کیف پول ترزور چه ارزهایی را پشتیبانی می‌کند؟

بیش از 1000 ارز دیجیتال، کوین و NFT  توسط این دستگاه کوچک پشتیبانی می‌شود. البته تعداد ارزهای پشتیبانی شده توسط مدل T به‌ مراتب بیشتر است و  تمامی توکن‌های ERC20 را می‌توان از یک حساب اتریوم به این ولت ارسال کرد. بیت کوین، تتر، کاردانو، ریپل، اتریوم و … از جمله رمزارزهایی هستند که توسط این کیف پول سخت‌افزاری پشتیبانی می‌شوند. برای مشاهده لیست کامل ارزهای پشتیبانی شده توسط این کیف پول به وبسایت رسمی ترزور مراجعه کنید.

برنامه Trezor Suite چیست؟

Trezor Suite برنامه اختصاصی کیف پول ترزور است که نقش واسطه را بین دستگاه‌های سخت‌افزاری و کامپیوتر یا موبایل ایفا می‌کند. شما برای کار کردن با کیف پول خود باید این اپلیکیشن را روی موبایل یا کامپیوترتان نصب کنید.

با متصل کردن دستگاه ترزور به این برنامه، مدیریت فعالیت‌های مختلف مانند ارسال، دریافت و تبادل ارزهای دیجیتال خیلی راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود. باید به این نکته اشاره کنیم که استفاده از برنامه Trezor Suite به هیچ عنوان نقص امنیتی به حساب نمی‌آید. بنابراین می‌توانید با خاطری آسوده از آن برای مدیریت کیف پول خود بهره‌ ببرید.

آموزش نصب و راه اندازی کیف پول ترزور مدل تی

مراحل نصب و راه اندازی کیف پول ترزور مدل تی به شرح زیر است:

  • در ابتدا بررسی کنید که بسته بندی جعبه سالم است و مهر و موم هولوگرام آن دستکاری نشده است.
  • برای استفاده از کیف پول سخت‌افزاری نیاز به یک برنامه واسطه وجود دارد. کار این نرم‌افزار نمایش بهتر اطلاعات روی صفحه کامپیوتر و در یک مرورگر امن مانند کروم است.
  • دستگاه خود را به وسیله کابل USB به کامپیوتر متصل نمایید. در ابتدا از شما اجازه یک بررسی امنیتی سریع می‌خواهد که توصیه می‌کنیم اجازه دهید. با اجازه دادن به این بررسی دستگاه متصل می‌شود. وقتی دستگاه شما متصل است، از شما خواسته می‌شود که یک نرم‌افزار را نصب کنید. این نرم‌افزار می‌تواند Setup Trezor یا Trezor bridge باشد. برای دریافت به سایت https://trezor.io/start مراجعه کنید.

ساخت ترزور

  • وارد برنامه شوید و گزینه setup trezor را انتخاب کنید.

نصب فریمور

  • آخرین نسخه نرم‌افزار واسط را به سادگی با کلیک کردن روی دکمه Install firmware نصب کنید. در نظر داشته باشید این نسخه باید متناسب با سیستم‌عامل دستگاه شما باشد.

ایجاد کیف پول جدید در ترزور

  • پس از اتمام نصب این نرم‌افزار واسط، اطلاعات روی صفحه نمایشگر دستگاه ظاهر می‌شود. عبارت ” Create a new wallet” انتخاب و تائید کنید.

دریافت عبارات بازیابی در ترزور تی

  •  پس از انتخاب «ایجاد کیف پول جدید» از شما خواسته می‌شود فرآیند بازیابی را تکمیل کنید. روی گزینه Standard seed backup کلیک کنید تا مراحل آغاز شود. در مرحله بعد با کلیک روی گزینه begin backup عبارات بازیابی را مشاهده خواهید کرد. این عبارات (که معمولاً 12 یا 24 کلمه هستند) را حتما در جایی یادداشت کنید. چرا که ترتیب آن‌ها مهم است. این اطلاعات مهم‌ترین بخش ایمن‌سازی Trezor و رمز ارز شما است.

تنظیم پسوورد در ترزور تی

  • هنگامی که همه کلمات را به ترتیب صحیح ثبت کردید؛ می‌توانید برای محافظت از دستگاه خود در برابر دسترسی فیزیکی غیرمجاز، یک پین تنظیم کنید. البته هنگام تنظیم دستگاه Trezor برای اولین بار، باید پین جدید خود را دو بار وارد کنید.

مشاهده ارزهای پشتیبانی شده در ترزور تی

  • در این صفحه لیست ارزهای دیجیتال پشتیبانی‌شده و دیگر امکانات مانند یک پنل کاربری قابل مشاهده هستند. با کلیک روی complate setup، مراحل راه اندازی به پایان خواهد رسید.

محتویات جعبه ترزور تی 

محتویات جعبه ترزور تی 

محتویات جعبه ترزور تی شامل موارد زیر است.

  1. سخت افزار
  2. کابل USB
  3. کارت مربوط به بازیابی اطلاعات
  4. یک کتابچه راهنما 

نحوه ارسال ارز در ترزور تی

در صفحه مرورگر این کیف پول، عبارت Send  مشاهده می‌شود. آن را انتخاب کنید.

انتخاب گزینه ارسال در کیف پول ترزور تی

  • وارد صفحه جدید می‌شوید. مانند تمام کیف پول‌ها برای دریافت و ارسال نیاز به آدرس والت مبدأ و مقصد دارید. تعداد ارزهایی که قصد دریافت یا ارسال آن‌ها را نیز دارید در کادر مربوطه وارد کنید.

نحوه ارسال ارز در ترزور تی

  • در قسمت کارمزد یا fee قابلیت تنظیم کارمزد وجود دارد. با انتخاب حالت‌های مختلف کارمزد، میزان زمان لازم برای پردازش تراکنش نمایش داده می‌شود.
  • پس از تایید در نرم افزار، از طریق سخت افزار نیز با مشاهده اطلاعات تراکنش، ارسال را تایید کنید. 
  • به این ترتیب ارسال رمزارز انجام خواهد شد.

نحوه دریافت ارز در ترزور تی

در صفحه مرورگر این کیف پول، روی عبارت recieve کلیک کنید. 

  • ارز مورد نظر خود را از منوی رمزارز در ترزور تی انتخاب کنید. 

نحوه دریافت ارز در ترزور تی

  • از شما خواسته می شود که آدرس موجود در Trezor خود را بررسی و تأیید کنید. آدرس نشان داده شده در Suite را با آدرس نشان داده شده در دستگاه Trezor خود به دقت مقایسه کنید. اگر متفاوت باشند، کامپیوتر شما ممکن است توسط بدافزار آلوده شده باشد. آدرسی که در صفحه نمایش دستگاه Trezor شما نشان داده شده است همیشه متعلق به شما خواهد بود.
  • پس از اینکه آدرس را با استفاده از دستگاه Trezor خود تأیید کردید، می توانید از دکمه Copy address در Trezor Suite استفاده کنید تا از کپی شدن بدون خطا آدرس دریافت کننده اطمینان حاصل کنید.

آموزش نصب و راه اندازی کیف پول ترزور مدل وان

مراحل نصب و راه اندازی کیف پول ترزور مدل one مشابه مدل T است.

  • در اینجا فرض می‌کنیم که شما نرم‌افزار trezorsuit را دانلود کرده‌اید. در صفحه اصلی روی Setup Trezor کلیک کنید.
  • حال فریمورک آن را نصب کنید.
  • در این بخش باید یک والت جدید بسازید. از این رو گزینه Create a new wallet را انتخاب کنید و سپس یک رمز عبور قوی برای کیف پول خود ایجاد کنید.
  • پس از ادامه مراحل و ذخیره کلمات بازیابی، در صفحه‌ای بعد، ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده توسط کیف پول قابل مشاهده هستند. آن‌هایی که مدنظرتان هستند را انتخاب کنید. در نهایت تنظیمات اولیه به پایان می‌رسد.

شایان ذکر است که سه تفاوت جزئی در راه اندازی دو مدل وان و تی وجود دارد که در ادامه توضیح داده‌ایم.

  • تعداد کلمات عبارت بازیابی در کیف پول ترزور مدل وان 24 کلمه است.
  • سقف تعداد ارقام پین کد کیف پول ترزور مدل وان 9 رقم است.
  • برای کار کردن با مدل تی می‌توانید از صفحه لمسی آن کمک بگیرید در حالی که مدل وان این ویژگی را ندارد.

محتویات جعبه ترزور وان

محتویات جعبه ترزور وان

همانند تروزر تی، محتویات جعبه ترزور وان نیز شامل خود دستگاه، کابل USB، کارت مربوط به بازیابی اطلاعات و یک کتابچه راهنما است.

نحوه ارسال و دریافت ارز در ترزور وان

نحوه ارسال و دریافت ارز در کیف پول ترزور وان دقیقا مشابه ترزور تی است. تنها نکته مهم این است که اگر قصد ارسال رمزارز دارید، به کارمزد تراکنش‌ها توجه کنید. در این والت‌ها 4 نوع کارمزد سطح بالا، سطح عادی، سطح کم یا پایین و سطح اقتصادی تعیین شده است. هرچه سطح برنامه‌های کارمزد بالاتر باشد، کاربران مدت زمان کمتری را برای اجرای تراکنش منتظر خواهند ماند.

ترزور، اولین کیف پول سخت افزاری

اگر امنیت بسیار بالا برای نگهداری ارزهای دیجیتال مدنظرتان است حتما از کیف پول‌های سخت‌افزاری استفاده کنید. از میان کیف پول‌های سخت‌افزاری موجود، ترزور یکی از گزینه‌های شناخته شده است که طرفداران بسیاری در سراسر دنیا دارد.

سوالات متداول
Request for Quote

تاکنون دو مدل کیف پول مدل وان و کیف پول مدل تی توسط شرکت ترزور عرضه شده است.

با استفاده از عبارات بازیابی، می‌توانید آن را در لپ تاب یا کامپیوتر خود داشته باشید. البته در سایت اصلی این دستگاه یعنی Tezror.io همه چیز برای بازیابی اطلاعات به شیوه‌ای امن وجود دارد. کافی است وارد بخش Recovery شوید.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
امنیت ارز دیجیتال
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
با پیشرفت روزافزون بازار ارز دیجیتال، این سوال که “چگونه ارز دیجیتال خود را ایمن نگه داریم؟” یک چالش بزرگ است. تغییرات مداوم در این صنعت نیز نیاز به داشتن...
TXID یا لینک تراکنش چیست؟
آموزش ارز دیجیتال
TXID یا لینک تراکنش چیست؟
ممکن است برایتان پیش آمده باشد که بعد از پرداخت و یا واریز ارز دیجیتال، دریافت کننده از شما لینک تراکنش یا TXID را به عنوان مدرک درخواست کرده باشد....
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
امنیت ارز دیجیتال
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
تتر، ارزی که در روزهای پرنوسان خرید و فروش ارزهای دیجیتال همچنان می درخشد و طرفداران وفادار خود را دارد. در این نوشته به این موضوع می پردازیم که آیا...