امنیت ارز دیجیتال

آدرس کیف پول کجاست؟ چگونه آدرس کیف پول خود را پیدا کنیم؟

آدرس کیف پول کجاست؟ چگونه آدرس کیف پول خود را پیدا کنیم؟

اگر دنیای ارزهای دیجیتال برای شما ناشناخته است احتمالا یک سوال ساده و در عین حال مهم آغاز مسیر یادگیری شما خواهد بود: آدرس کیف پول کجاست؟ چه یک سرمایه گذار کارکشته باشید، و چه تازه وارد این بازار مالی شده باشید، کار کردن با آدرس کیف پول و کاربرد آن می‌تواند اولین گام برای یادگیری باشد. 

در این مقاله به بررسی آدرس‌های کیف پول می‌پردازیم، اهمیت آن‌ها را آشکار می‌کنیم و گام به گام در مورد نحوه یافتن آدرس کیف پول صحبت خواهیم کرد. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

آدرس کیف پول چیست؟

آدرس کیف پول در حوزه ارزهای دیجیتال به یک شناسه منحصر به فرد برای رمزلرزهای شما در کیف پول ارز دیجیتال گفته می‌شود. این آدرس شبیه به شماره حساب شما است که در آن دارایی در شبکه بلاکچین ارسال و دریافت می‌شوند.  این آدرس، یک رشته از کاراکترهای الفبا و اعداد است که معمولا دنباله‌ای طولانی است و برای هر ارز دیجیتال متفاوت است. این آدرس برای اجرای تراکنش‌ها، تأیید مالکیت، و اطمینان از انتقال امن در دنیای غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیچیدگی و منحصربه‌فرد بودن این آدرس‌ها برای امنیت بلاک چین بسیار مهم است. این آدرس‌ها با استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری ایجاد شده‌اند، شکستن آن‌ها عملا غیرممکن است. علاوه بر این، آدرس کیف پول بسته به شبکه ارز دیجیتال متفاوت است. به عنوان مثال، آدرس کیف پول بیت‌کوین با آدرس کیف پول اتریوم به دلیل پروتکل‌های متمایز حاکم بر هر بلاکچین متفاوت است. 

آدرس عمومی کیف پول چیست؟

آدرس عمومی کیف پول چیست؟

آدرس‌های کیف پول نوعی شناسه‌های مستعار هستند. در سیستم بانکی، شماره حساب با نام حقیقی پیش بانک ذخیره می‌شوند اما در بلاکچین نام شما جایی ذخیره نمی‌شود. این آدرس‌ها، اسم دارنده را فاش نمی‌کنند. به بیان بهتر، تراکنش‌های آدرس شما قابل دیدن است اما کسی نمی‌داند که مالک آدرس کیست. اشتراک‌گذاری آدرس عمومی به دیگران امکان می‌دهد وجوهی را به کیف پول شما ارسال کنند و در عین حال، شما از این آدرس برای دریافت پرداخت‌ها یا انجام تراکنش‌ها نیز می‌توانید استفاده کنید.

 کلید خصوصی و کلید عمومی کیف پول

هر کیف پول ارز دیجیتال دو نوع آدرس دارد که یکی آدرس کیف پول عمومی و دیگری آدرس کیف پول خصوصی است. کلید خصوصی یک کد حساس و محرمانه که دسترسی و کنترل انحصاری بر وجوه مربوط به کیف پول را به شما می‌دهد. این کلید، معمولاً یک زشته الفبایی و عددیِ طولانی است. این آدرس به طور تصادفی تولید می‌شود و باید از دسترس همه پنهان بماند. از دست دادن یا به خطر انداختن کلید خصوصی به معنای از دست دادن دسترسی دائمی دارایی‌های دیجیتال شما است چون کلیدی برای تایید تراکنش‌های به بیرون از کیف پول نیز هست. 

کلید عمومی آشکارا به اشتراک گذاشته می‌شود و در واقع همان آدرس کیف پول شما است که در بالا به آن پرداختیم. کلید عمومی که از طریق فرآیندهای بعدی به آدرس کیف پول تبدیل می‌شود، به عنوان مقصدی برای تراکنش های ورودی عمل می‌کند. این آدرس شبیه به شماره حساب یا آدرس است که به دیگران امکان می‌دهد وجوه را به طور ایمن به کیف پول شما ارسال کنند. در معماری رمزنگاری یک کیف پول دیجیتال، کلید خصوصی و کلید عمومی یک جفت جدا نشدنی هستند که پایه و اساس تراکنش‌های امن و تأیید مالکیت را فراهم می‌کنند.

چگونه آدرس کیف پول بسازیم؟

انواع مختلف کیف پول (نرم‌افزاری، سخت‌افزاری، کاغذی و موبایلی) از روش‌های مختلفی برای ایجاد این آدرس‌ها استفاده کرده‌اند.

برای ساخت آدرس در یک کیف پول نرم‌افزاری، یک نرم‌افزار کیف پول معتبر مانند Coinbase، Exodus یا Trust Wallet را دانلود و نصب کنید. بعد باید یک حساب کاربری ایجاد کنید و عبارت بازیابی را در جایی یادداشت کنید. پس از راه‌اندازی، کیف پول نرم‌افزاری به‌طور خودکار یک آدرس کیف پول منحصربه‌فرد برای هر ارز دیجیتال انتخابی ایجاد می‌کند. 

کیف پول سخت افزاری مانند Ledger یا Trezor را باید اول خریداری کنید. این کیف پول‌ها را اول باید طبق دستورالعمل سازنده تنظیم کنید. این شامل ایجاد یک کد پین و یادداشت عبارت بازیابی است. کیف پول سخت افزاری آدرس‌های کیف پول را به صورت آفلاین در دستگاه تولید می‌کند.

برای کیف پول‌های کاغذی نیز باید از وبسایت‌ها یا نرم‌افزارهای تخصصی برای تولید کیف پول کاغذی استفاده کنید که شامل ایجاد یک جفت کلید (خصوصی و عمومی) و چاپ آنها بر روی کاغذ است.

چگونه آدرس کیف پول را پیدا کنیم؟

چگونه آدرس کیف پول را پیدا کنیم؟

تقریبا یافتن آدرس کیف پول ارز دیجیتال در اکثر کیف پول‌ها همانند یکدیگر به صورت QR کد یا متن قابل کپی است. در ادامه نحوه یافتن آدرس کیف پول در تعدادی از محبوب‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال را توضیح داده‌ایم.

آدرس کیف پول تراست ولت کجاست؟

  • نرم‌افزار تراست ولت را دانلود کنید. 
  • حساب کاربری بسازید. عبارت بازیابی را یادداشت کنید. 
  • در همان صفحه اصلی روی کوین موردنظر خود بزنید و گزینه “Receive” را بزنید.
  • آدرسی که به شما می‌دهد، آدرس کیف پول عمومی شما است. 

 آدرس کیف پول اتمیک والت کجاست؟

  • برنامه کیف پول اتمیک را باز کنید.
  • حساب کاربری بسازید. عبارت بازیابی را یادداشت کنید.
  • دارایی خود را انتخاب کنید. یعنی ارز دیجیتالی را که می خواهید آدرس آن را پیدا کنید، انتخاب کنید.
  • روی گزینه Receive بزنید و بعد اتومیک والت آدرس کیف پول برای ارز دیجیتال انتخاب شده را برایتان نشان می‌دهد.

 آدرس کیف پول کوینومی کجاست؟

  • برنامه کیف پول کوینومی را باز کنید.
  • حساب کاربری بسازید. عبارت بازیابی را یادداشت کنید.
  • دارایی خود را انتخاب کنید. یعنی ارز دیجیتالی را که می خواهید آدرس آن را پیدا کنید، انتخاب کنید.
  • روی گزینه Receive بزنید و بعد کوینومی آدرس کیف پول برای ارز دیجیتال انتخاب شده را برایتان نشان می‌دهد.

 آدرس کیف پول متامسک کجاست؟

  • افزونه متامسک را نصب کنید.
  • حساب کاربری بسازید. عبارت بازیابی را یادداشت کنید.
  • به صفحه اصلی ولت بروید و ارز دیجیتال مورد نظر را انتخاب کنید. آدرس کیف پول Metamask شما برای اتریوم یا سایر ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده نمایش داده می‌شود.

 آدرس کیف پول سیف پل کجاست؟

  • برنامه کیف پول سیف پل را باز کنید.
  • حساب کاربری بسازید. عبارت بازیابی را یادداشت کنید.
  • دارایی خود را انتخاب کنید. یعنی ارز دیجیتالی را که می خواهید آدرس آن را پیدا کنید، انتخاب کنید.
  • روی گزینه Receive بزنید و بعد سیف پل آدرس کیف پول برای ارز دیجیتال انتخاب شده را برایتان نشان می‌دهد.

نمونه آدرس کیف پول بیت کوین

نمونه آدرس کیف پول بیت کوین

شبکه‌های ارزهای دیجیتال مختلف از قراردادهای متفاوتی برای تولید آدرس‌های کیف پول استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، هر آدرس بیت کوین با 1، 3 یا bc1 شروع می‌شود. آدرس‌های بیت کوین به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  1. آدرس Segwit یا Bech32
  2. آدرس Legacy یا P2PKH
  3. سازگاری یا آدرس P2SH
  4. آدرس Taproot یا BC1P

آدرس‌های بیت‌کوین Segwit یا Bech32 معمولا برای تراکنش‌های شبکه بیت‌کوین استفاده می‌شوند. این آدرس‌ها برای محدود کردن مقدار اطلاعات ذخیره شده در هر تراکنش طراحی شده‌اند که کارمزد تراکنش‌ها را کاهش می‌دهد. آدرس‌های Segwit همه با bc1 شروع می‌شوند و شبیه به آدرس زیر هستند:

bc1d42UNb54eBiGm0qEM0h6r2h8n532to9jtp186ns

آدرس‌های Legacy یا P2PKH (pay-to-public-key-hash) شکل اصلی آدرس ارز دیجیتال در اولین روزهای راه‌اندازی بیت‌کوین بود. از آن زمان به بعد، جایگزین‌های ارزان‌تری به وجود آمدند، بنابراین آدرس‌های Legacy امروزه به دلیل حجم تراکنش‌های بزرگ، محبوبیت کمتری دارند. آدرس های P2PKH همه با 1 شروع می شوند، به عنوان مثال:

17g24tOg1URxOylEyt9v3Nps5T8CKe2Gyd

آدرس‌های سازگاری یا P2SH (هش پرداخت به اسکریپت) بین کاربران معمولی رایج نیستند. این آدرس‌ها عملکردهای خاص خاصی را فعال می‌کنند و به فرستندگان ارز دیجیتال اجازه می‌دهتد تا قبل از مجاز شدن تراکنش، به چندین امضای دیجیتال نیاز داشته باشند. آدرس‌های P2SH شبیه آدرس‌های P2PKH هستند، فقط به جای 1 با 3 شروع می‌شوند. برای مثال:

3T74h2ClRP93NOwAviersyiWkqpHcLYBs

آدرس‌های Taproot یا BC1P حریم خصوصی بیشتری را برای تراکنش‌های بیت‌کوین ارائه کرده و همچنین قابلیت قرارداد هوشمند را برای آدرس‌های بیت‌کوین ایجاد می‌کنند. اندازه تراکنش‌هایی که از آدرس‌های BC1P استفاده می‌کنند، جایی بین آدرس‌های Legacy و آدرس‌های Bech32 قرار می‌گیرند. همه آدرس‌های Taproot با bc1p شروع می‌شوند، مانند:

bc1prwgcpptoxrpfl5go81wpd5qlsig5yt4g7urb45e

آدرس کیف پول بیت‌کوین معمولا شامل رشته‌ای از 26 تا 35 کاراکتر الفبایی هستند که به عنوان مقصدی برای تراکنش‌های بیت کوین عمل می‌کنند. مثال زیر نشان دهنده یک کیف پول بیت‌کوین است که با اولین بلاک استخراج شده بیتکوین ایجاد شده است که اغلب به ساتوشی ناکاموتو نسبت داده می‌‌شود. 

1A1zP1eP5QGefi2DMPTfTL5SLmv7DivfNa

این کیف پول سال‌ها است که دست‌نخورده باقی مانده است و حاوی بیتکوین‌های زیادی است. 

کیف پول‌های برخی از صرافی‌ها نیز در دسترس عموم است و معمولا خود صرافی‌ها این کیف پول‌ها را اعلام می‌کنند تا همه بتوانند ذخیره صرافی را مشاهده کنند. برای مثال کیف پول زیر وابسته به صرافی ارز دیجیتال Huobi است که مقدار قابل توجهی بیت کوین در آن وجود دارد.

3Cbq7aT1tY8kMxWLbitaG7yT6bPbKChq64

آدرس کیف پول تتر بر روی شبکه ترون

آدرس‌های تتر Tether (USDT) در شبکه Tron، از استاندارد TRC-20 پیروی می‌کنند. مثال زیر یک نمونه از آدرس کیف پول تتر روی شبکه ترون است:

TX3BzHnvGrrQ2Fs14guB9G8MbvGQ8Qy8aq

دقت داشته باشید که تتر با شبکه‌های بلاکچین دیگری نیز یکپارچه شده است ولی به هیچ عنوان دارایی تتر روی یک بلاکچین معادل با دارایی تتر روی شبکه دیگر نیست. به بیان بهتر، اگر شما روی شبکه ترون، تتر دارید، آدرس آن با تتر روی شبکه اتریوم متفاوت است و فقط از همان شبکه قابلیت برداشت دارد. پس اگر یک انتقال اشتباه ارز دیجیتال انجام دهید، دارایی تتر شما برای همیشه از دست خواهد رفت. 

بیشتر بخوانید: بهترین کیف پول تتر برای کاربران ایرانی

آدرس کیف پول، دریچه تبادل ارز دیجیتال

کیف پول‌های ارزهای دیجیتال و آدرس‌ها، محورهای مدیریت دارایی‌های دیجیتال و تراکنش‌های درون شبکه‌های بلاکچین هستند. این آدرس‌ها تبادلات امن و شفاف ارز دیجیتال را در سراسر دنیا فراهم می‌کنند. درک تفاوت‌های ظریف آدرس‌های کیف پول، چه برای بیت‌کوین، چه تتر روی ترون یا سایر ارزهای دیجیتال، بسیار مهم است. این آدرس‌ها به عنوان شناسه‌های منحصربه‌فرد عمل می‌کنند و امکان ارسال و دریافت وجوه را فراهم می‌کنند و در عین حال امنیت و یکپارچگی تراکنش‌ها را تامین می‌کنند.

از آنجایی که فضای ارزهای دیجیتال به تکامل و رشد خود ادامه می‌دهد، نمی‌توان اهمیت امنیت و مدیریت مسئولانه آدرس‌های کیف پول را نادیده گرفت. کاربران باید هنگام استفاده از نرم‌افزار، سخت‌افزار، کاغذ یا کیف پول موبایلی، حفاظت از کلیدهای خصوصی خود را در اولویت قرار دهند.

سوالات متداول
Request for Quote

کلید عمومی همان آدرس کیف پول است. البته یک کلید عمومی می‌تواند از آدرس کیف پول هم مشتق شده باشد.

ایجاد آدرس جدید به دلایل حفظ حریم خصوصی یا امنیتی صورت می‌گیرد. برخی کیف پول‌ها (معمولا سخت افزاری) دارای این ویژگی هستند.

آدرس کیف پول کجاست؟ چگونه آدرس کیف پول خود را پیدا کنیم؟
اگر دنیای ارزهای دیجیتال برای شما ناشناخته است احتمالا یک سوال ساده و در عین حال مهم آغاز مسیر یادگیری شما خواهد بود: آدرس کیف پول کجاست؟ چه یک سرمایه...
4.67 از 3 رای ثبت شده
درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

  1. سلام خسته نباشید من تتر واریز کردم به کیف پولم ولی نمی دونم کیف پولم کجاست یا توی کدوم صرافی است لطفا من را راهنمایی کنیدچطور باید بفهمم کدوم صرافی است قبلا به این کیف پول واریز کردم ولی خیلی وقته استفاده نکردم نمی دونم کجاهست

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      متاسفانه امکان شناسایی کیف پول از طریق آدرس وجود ندارد. با این حال شما می توانید هش تراکنش خود را در بلاکچین اکسپلور جستجو کنید و از طریق مشاهده تراکنش های انجام شده کیف پول را شناسایی کنید.
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
  2. سلام واحترام من مقداری ارز دیجی تال در تراست ولت دارم نحوه برداشت بلد نیستم

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
  3. مثلا دریک سایت برای پرداخت دست مزدادرس کیف پول رامیخواهداین آدرس کجای کیف پول نوشته شده است

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      طبق توضیحات مقاله، در کیف پول رمزارزی که قصد دریافت آن را دارید را انتخاب کنید. با کلیک روی قیمت دریافت، آدرس ارز را مشاهده می کنید.
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
امنیت ارز دیجیتال
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
با پیشرفت روزافزون بازار ارز دیجیتال، این سوال که “چگونه ارز دیجیتال خود را ایمن نگه داریم؟” یک چالش بزرگ است. تغییرات مداوم در این صنعت نیز نیاز به داشتن...
TXID یا لینک تراکنش چیست؟
آموزش ارز دیجیتال
TXID یا لینک تراکنش چیست؟
ممکن است برایتان پیش آمده باشد که بعد از پرداخت و یا واریز ارز دیجیتال، دریافت کننده از شما لینک تراکنش یا TXID را به عنوان مدرک درخواست کرده باشد....
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
امنیت ارز دیجیتال
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
تتر، ارزی که در روزهای پرنوسان خرید و فروش ارزهای دیجیتال همچنان می درخشد و طرفداران وفادار خود را دارد. در این نوشته به این موضوع می پردازیم که آیا...