سرور مجازی

سرور مجازی لینوکس یا ویندوز؛ کدام را انتخاب کنیم؟

سرور مجازی لینوکس یا ویندوز؛ کدام را انتخاب کنیم؟

حتما شما هم می‌دانید که سرور مجازی بخشی از سرور اختصاصی است که به دلیل ویژگی‌های موثر خود مثل امنیت، افزایش عملکرد و ثبات محبوبیت و برتری آن افزایش یافته است. انتخاب سرور مجازی یا هاستینگ باید متناسب با نیاز شما و بهره‌مندی از آن صورت بگیرد. در زمان انتخاب VPS یا سرور مجازی حتما با 2 انتخاب سرور مجازی لینوکس و ویندوز رو به رو می‌شوید. اگر سوال شما هم این است که سرور مجازی لینکوس بهتر است یا ویندوز این مقاله را بخوانید. در این مقاله به بررسی مقایسه سرور مجازی ویندوز و لینوکس، کاربرد آن‌ها و نحوه خرید یک سرور مجازی پرداخته می‌شود.

مقایسه سرور مجازی ویندوز و لینوکس

حتما سوال شما هم این است که سرور مجازی ویندوز بهتر است یا لینوکس؟ چه تفاوت‌هایی بین سرور مجازی ویندوز و لینوکس وجود دارد؟ در این قسمت از مقاله و در جدول زیر، به بررسی تفاوت‌های بین ویندوز و لینوکس پرداخته می‌شود.

مقایسه سرور مجازی ویندوز و لینوکس
عملکرد
  • سرور مجازی لینوکس به منابع کمتری احتیاج دارد و در زمان‌های افزایش بار، نیازی به راه اندازی مجدد (reboot) ندارد.
  • راه اندازی ویندوز نیاز به بروزرسانی، ارتقاء درایو‌ها و نرم افزارها دارد. در غیر اینصورت از تمامی منابع استفاده می‌کند.

امنیت

  • سرورهای لینوکس امن‌تر هستند، چون فقط مدیران سیستم می‌توانند به ویرایش بپردازند و اختیارات امنیتی آن را در دست داشته باشند.
  • سرورهای ویندوز هم به شرط اعمال تنظیمات مناسب امن هستند.
سازگاری
  • سرور مجازی لینوکس مناسب نرم افزارهای منبع باز مثل PHP/Perl، ROR، Java، Python، SSH، CGI و Extensions FrontPage است.
  • سرور مجازی ویندوز برای برنامه‌ای اختصاصی ویندوز مثل ASP ASP.Net, MySql ,MS Access ,C# ,VB مناسب است.

دسترسی به سرور

  • در سرور مجازی لینوکس دسترسی به فایل‌ها از طریق FTP امکان پذیر است ولی دسترسی با استفاده از telnet یا SSH  مختص لینوکس است.
  • دسترسی از طریق SSH در میزبانی ویندوز وجود ندارد.
پشتیبانی
  • هاستینگ وی پی اس لینوکس از پشتیبانی open source برخوردار است.
  • وی پی اس ویندوز از طریق تیم پشتیبانی IT مایکروسافت پشتیبانی می‌شود.

سهولت استفاده

  • استفاده از vps لینوکس آسان است زیر از کنترل پنل cPanel بهره می‌برد.
  • vps ویندوز دارای رابط کاربری گرافیکی GUI می‌باشد.

هزینه

  • لینوکس یک سیستم عامل open source است و هزینه آن کمتر از سرور مجازی ویندوز می‌باشد.
  • ویندوز تحت مالکیت مایکروسافت است و لازم است که هزینه لایسنس آن پرداخت شود.

کاربرد سرور مجازی ویندوز و لینوکس

عملکرد و هزینه‌های VPS، بسیار بر نحوه مدیریت آن اثرگذار است و هر کدام از این سیستم‌ها دارای جوانب مثبت و منفی خود هستند که انتخاب آن بستگی به استفاده شما از VPS دارد. زمانی که می‌خواهید VPS مناسب خود را انتخاب کنید بین ویندوز و لینوکس دقت نمایید. اگر برنامه مورد نظر شما با پایتون، پرل یا روبی اجرا می‌شود، لینوکس به شما پیشنهاد می‌شود و در صورتی که با ASP.net یا PHP کار می‌کنید، پیشنهاد ما به شما ویندوز است.  وی پی اس مناسب کاربرانی است که نیاز به استقلال و کنترل کامل روی سرور دارند و برای انتخاب یکی از این دو، کافی است به ترجیحات و الویت‌ها توجه کنید. هر دو سیستم ویندوز و لینوکس قوی و قدرتمند هستند و انتخاب آن‌ها به نیازهای فرد، محیط و هزینه بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: سرور مجازی لینوکس چیست؟

نحوه خرید سرور مجازی

خرید سرور مجازی برای اکثر شرکت‌ها که به منابع بیشتر و سرعت بالاتر برای ارائه خدمات خود نیاز دارند، الزامی است. مجموعه ایرانیکارت این امکان را فراهم کرده است که شرکت‌ها و افراد متخصص بتوانند به سرور مجازی دسترسی داشته باشند و تحویل آن از طریق ایمیل نیز امکان پذیر است. البته نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که VPS خریداری شده برای راه اندازی سایت کاربردی ندارد.

برای خرید سرور مجازی می‌توانید از خدمات ایرانیکارت استفاده نموده و درخواست خود را از طریق لینک زیر ثبت کنید.

خرید سرور مجازی

اگر می‌خواهید با خدمات و کاربردهای سرور مجازی ویندوز بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌شود مقاله سرور مجازی ویندوز چیست را مطالعه کنید.

سخن نهایی

امیدواریم با خواندن این مقاله به تفاوت سرور مجازی لینوکس و ویندوز پی برده باشید و با توجه به تفاوت‌های این 2 سیستم بهترین انتخاب را داشته باشید. در صورتی که در زمینه خرید سرور مجازی و استفاده از آن‌ها سوالی دارید، با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان و پشتیبانان ایرانیکارت راهنمایی‌های کامل و جامعی در اختیار شما خواهند گذاشت.

درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

  1. با درود از تیم پشتیبانی ایرانیکارت
    سرور مجازی المان میخواهم جهت ترید و صرافی های خارجی و تحقیق در یوتیوب
    در انتخاب سرور از گزینه لینوکس را انتخاب کنم یا ویندوز
    ممنون از راهنمایی شما

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      سیستم عامل ویندوز یا لینوکس هیچ تفاوتی در استفاده از سرور مجازی ندارد. بستگی دارد که خودتان تمایل به سیستم عامل ویندوز داشته باشید یا لینوکس.
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
مهم‌ترین تفاوت سرور مجازی و اختصاصی چیست؟
سرور مجازی
مهم‌ترین تفاوت سرور مجازی و اختصاصی چیست؟
سرور اختصاصی منابع را به صورت کاملا اختصاصی در اختیار وبسایت قرار داده و می‌توانید تمامی دیتاها و اطلاعات خود را روی آن قرار دهید، بدون این که امکانات این...
آموزش ساخت سرور مجازی در vmware
سرور مجازی
آموزش ساخت سرور مجازی در vmware
آموزش ساخت سرور مجازی در vmware یک مقدمه برای ایجاد و مدیریت محیط‌های مجازی در VMware است. VMware یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های مجازی ساز است که برای شما امکان ساخت...
بهترین سرور مجازی برای پی پال چیست؟
سرور مجازی
بهترین سرور مجازی برای پی پال چیست؟
استفاده از پی پال برای کاربران ایرانی، به دلیل اعمال تحریم‌ها با سختی‌هایی رو به رو است. از آنجایی که برخی از افراد برای انجام تراکنش‌های بین المللی به حساب...