سرور مجازی

بهترین روش برای افزایش امنیت سرور مجازی

بهترین روش برای افزایش امنیت سرور مجازی

افزایش امنیت سرور مجازی برای افرادی که وبسایت بزرگی برای کسب و کار خود دارند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. البته می‌توان این امنیت را با رعایت اصول خاصی مثل انتخاب میزبانی با امنیت بالا، نظارت بر ورودی‌های سرور مجازی، افزودن افزونه امنیتی، نظارت بر گزارش‌های سرور، مدیریت دسترسی کاربران و … افزایش داد. همچنین حذف ماژول‌ها، نظارت بر ورودی کاربران و … نکات مهم دیگری هستند که می‌توانند به افزایش امنیت سرور مجازی کمک کنند. در ادامه این مقاله به صورت کامل‌تر به بررسی هر یک از موارد گفته شده پرداخته می‌شود.

آموزش افزایش امنیت سرورهای مجازی

سرور مجازی (vps) مخفف عبارت virtual private server مانند کامپیوتری دائما در دسترس است که از سرعت اینترنت بالایی برخوردار می‌باشد. سرورهای مجازی از ویژگی‌های و مزایای زیادی برخوردار هستند که اگر می‌خواهید با هر یک از آن‌ها آشنا شوید، مقاله سرور مجازی چیست را بخوانید. همانطور که گفته شد، افزایش امنیت سرور مجازی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ولی این که چگونه می‌توان آن را عملی کرد نکاتی است که برای افزایش امنیت vps باید رعایت نمود.

  • انتخاب میزبانی با امنیت بسیار بالا

یکی از مهم‌ترین مواردی که در زمان انتخاب هاست یا میزبان باید به آن توجه نمود، ارائه ویژگی‌ها و ابزارهایی با امنیت بسیار بالا از جانب آن است. حال چگونه بتوانیم از امنیت هاست یا میزبان مورد نظر خود مطمئن شویم؟ دسترسی به پشتیبانی 24 ساعته و 7 روزه از جمله مهم‌ترین مواردی است که در این زمینه آسودگی خاطر را برایتان به ارمغان می‌آورد. علاوه بر این باید دسترسی به نرم‌افزارها و تنظیمات پیکربندی به آسانی فراهم گردد.

برای خرید سرور مجازی (VPS)، می‌توانید از خدمات ایرانیکارت استفاده کنید و در خواست خود را از طریق لینک زیر ثبت کنید.

خرید سرور مجازی

افزایش امنیت سرور مجازی

  • نظارت بر ورودهای سرور مجازی 

لاگ‌های سرور مجازی این امکان را در اختیار شما می‌گذارد که بتوانید اتفاقات رخ داده در سرور مجازی را کنترل کنید (منظور از لاگ سرور نوعی گزارش متنی است که در بازه زمانی خاصی، فعالیت‌های مربوط به سرور را ذخیره می کند). با نظارت و کنترل کردن سرور مجازی بهتر می‌توانید با مشکلات پیش آمده مواجه شوید. شما زمانی می‌توانید به محض وقوع یک مشکل، آن را برطرف کنید که مرتبا سطح ترافیک فعالیت کاربران و خطاهای پیش آمده را کنترل کنید. علاوه بر این تنظیمات ایمیل کمک می‌کند به سریعتر اعلانات، هشدارها و خطاها را دریافت کنید.

  • اضافه کردن افزونه امنیتی

اگر می‌خواهید به امنیت و محافظت بیشتری برای سرور مجازی خود دست یابید، افزونه ModSecurity را به فایروال اصلی اضافه کنید. استفاده از افزونه امنیتی برای شما مزایایی را به همراه دارد که در جدول زیر به صورت خلاصه بیان شده است.

اضافه کردن افزونه امنیتی

فیلتر ترافیک سایت بر حسب الگوی مشخص شده
اجازه دسترسی و یا عدم دسترسی به برخی آدرس آی پی‌ها
بستن پورت‌‌های استفاده نشده در اسکن
برقراری نظم و قوانین و قاعده خاص
  • نظارت بر گزارش‌های سرور

با نظارت بر گزارش‌های سرور می‌توانید موقعیتی را برای شناسایی رفتارهای مشکوک و جلوگیری از حمله احتمالی ایجاد کنید. همچنین می‌توانید به تجزیه و تحلیل AWStats  بپردازید تا گزارشی از کشورهای بازدیدکننده دریافت نمایید. به این صورت می‌توانید میزان ورود به وبسایت خود را بررسی کرده و اگر متوجه ترافیک بالا از مکانی غیرمعمول شدید، به حمله بر سرور خود پی ببرید. علاوه بر این با این روش می‌توانید اطلاعات مربوط به صفحات پربازدید را کسب کنید. 

 

AWStats یکی از مهم‌ترین ابزارهای آماری سرور مجازی است که با آن می‌توانید آمار کامل و دقیقی از بازدیدهای سایت در روزها و ماه‌ای مختلف به همراه جزئیات دیگر به دست آورید و میزبان‌ سایت‌ها را دقیق‌تر بررسی کنید.

  • مدیریت دسترسی کاربران

برای افزایش امنیت سرور مجازی ابتدا تصمیم بگیرید که کنترل کاربران چگونه باشد و آن‌ها به چه محیط‌هایی دسترسی داشته باشند. 

علاوه بر مدیریت دسترسی به فایل‌های مختلف پیشنهاد می‌شود از ابزارهایی مانند SELinux استفاده کنید که با آن‌ها می‌توانید روابط شبکه، فایل‌ها و شبکه‌ها را مدیریت کنید. فرض کنید سرور شما توسط کاربران زیادی استفاده شده و در این شرایط باید تصمیم بگیرید دسترسی کاربران را محدود کرده و از دستکاری شدن منابع و فایل‌های حساس جلوگیری کنید.

 

SELinux ابزار امنیتی مبتنی بر لینوکس است که به مدیران این امکان را می‌دهد تا بتوانند روی دسترسی به سیستم کنترل بیشتری داشته باشند.

  • بک آپ گرفتن از سرور 

بک آپ بخش بسیار مهمی از هاست است و تنها مختص به سرور مجازی نمی‌باشد. بهتر است بک آپ‌ها در جایی غیر از سرور ذخیره شود تا در صورتی که برای سرور مشکلی پیش آمد، بتوانید از بکاپ‌های آن استفاده کنید. علاوه بر این با بهره‌گیری از خدمات برخی شرکت‌ها می‌توانید بکاپ‌گیری از تمامی سرورها را انجام دهید. 

افزایش امنیت سرور مجازی

  • استفاده از cron jobs

یکی دیگر از روش‌ها برای افزایش امنیت سرور‌های مجازی مختلف مثل فارکس، بورس، ترید و … استفاده از cron jobs است که بر مبنای سیستم عامل لینوکس می‌باشد و زمانی را برای بروزرسانی و آپدیت نرم افزارهای سرور اختصاص می‌دهد. 

cron اپلیکیشنی است که به کاربران اجازه وارد کردن دستوراتی را برای اجرای مکرر در زمان مشخصی می‌دهد. بنابراین کارها و وظایف تعریف شده در این اپلیکیشن را Cron Job می‌نامند. کاربر می‌تواند هر عملیاتی را به کرون بسپارد و با مشخص کردن زمان آن عملیات مورد نظر را در زمان مشخص بدون نیاز به دخالت کاربر انجام دهد.

  • حذف ماژول‌ها

همانطور که گفته شد بروزرسانی و مرتب کردن نرم‌افزارهای سرور می‌تواند به افزایش امنیت آن منجر شود. حذف هر چیزی که مورد استفاده نمی‌باشد در بهبودی سرور شما تاثیرگذار است. 

  • گزینش رمزهای سخت و پیچیده

استفاده از رمزهای ساده و پیش پا افتاده می‌تواند امنیت سرور مجازی شما را زیر سوال ببرد. سعی کنید برای سرور مجازی خود از رمزهای پیچیده، دشوار و طولانی استفاده کنید. همچنین پیشنهاد می‌شود از رمزهای پیش فرض موجود در سایت‌ها استفاده نکرده و رمزها را خودتان بسازید. ترکیب حرف کوچک و بزرگ و استفاده از اعداد و علائم نوشتاری نیز می‌تواند پیچیدگی رمز شما را بیشتر کرده و امنیت آن را بالا ببرد. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که بهتر است در بازه زمانی مشخصی مثلا هر 2 ماه یک بار رمز خود را تغییر دهید.

  • بروزرسانی منظم نرم افزارها

تا حد امکان، نرم‌افزارهای خود را آپدیت کنید. هرچه از نسخه‌ای قدیمی‌تر نرم‌افزارها استفاده کنید، امنیت سرور مجازی را کاهش خواهید داد. استفاده از آخرین نسخه نرم افزارها نه تنها بر امکانات جدید، بلکه حفره‌‌های امنیتی را کاهش می‌دهد.

افزایش امنیت سرور مجازی

چرا امنیت سرور مجازی مهم است؟

اینترنت و دنیای مجازی از فضای 100 درصد امنیتی برخوردار نیست ولی می‌توان امنیت آن را با رعایت برخی نکات افزایش داد. سرورها نیز فضای میزبانی سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها می‌باشد و توصیه می‌شود که حتما از امنیت بسیار زیادی برخوردار باشد. افزایش امنیت سرورهای مجازی به حفظ اطلاعات شما کمک کرده و راه‌های نفوذ به آن‌ها می‌بندد. بسیاری از کارشناسان سرورها معتقدند که افزایش امنیت سرورهای مجازی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و هر چه در آن هزینه کنید کم می‌باشد.

چه روش‌هایی برای تامین امنیت سرور وجود دارد؟

برای تامین امنیت سرور روش‌های مختلفی وجود دارد. در این قسمت به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌گردد. با دسترسی و تهیه موارد زیر می‌توانید افزایش امنیت سرور مجازی خود را تضمین کنید.

  • پروتکل SSH Keys

استفاده از پروتکل‌های SSH یکی از بهترین راه‌هایی است که برای امنیت اتصال به سرور توصیه می‌شود. در این پروتکل تمامی اطلاعات منتقل شده رمزگذاری می‌شود. برای استفاده از این پروتکل، SSH Daemon را نصب کرده و دستورات آن را استفاده و سرورها را مدیریت کنید. 

 

SSH مخفف عبارت «Secure Shell» است و پروتکل طراحی شده برای برقراری اتصال امن میان کاربر و سرور می‌باشد.

  • پروتکل FTPS

 پروتکل FTPS یا File Transfer کمک می‌کند تا از خطر هکرها و خرابکاری آن‌ها در امان باشید. با استفاده از این پروتکل فایل‌ها و اطلاعات مربوط به احراز هویت رمز گذاری می‌شود. 

  • نظارت بر ورود کاربر

با برخی نرم‌افزارها می‌توانید از دسترسی غیرمجاز کاربران جلوگیری کنید. این کار می‌تواند راهکاری برای افزایش امنیت سرور مجازی باشد و آن را در برابر حملات هکری حفظ کند. از جمله نرم افزارهایی که این امنیت را برای سرور فراهم می‌کند Intrusion prevention می‌باشد. با استفاده از این نرم افزار، تمام فایل‌های ورودی بازبینی شده و تلاش مشکوک برای ورود خاصی تشخیص داده می‌شود. در صورت تداوم تلاش برای ورود آی پی کاربر برای همیشه یه به صورت موقت بلاک خواهد شد. 

سخن نهایی

با خواندن این مقاله آموختید چه روش‌هایی برای افزایش امنیت سرورهای مجازی وجود دارد. امنیت سرورهای مجازی از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند از دیتا و اطلاعات شما در برابر حمله هکرها و از بین رفتن آن‌ها محاظت کند. بنابراین پیشنهاد می‌شود برای آسودگی خاطر خود و حفظ اطلاعاتتان هر هزینه‌ای که لازم است پرداخت کنید و نکات لازم برای آن را رعایت نمایید.

سوالات متداول
Request for Quote

سرورهای مجازی فضای میزبانی برای سایت و اپلیکیشن‌ها هستند و باید از امنیت بالایی برخوردار باشند. حفظ امنیت سرور به حفظ اطلاعات شما کمک کرده و راه‌های نفوذ به آن را مسدود می‌کند.

با رعایت برخی از نکات مثل مدیریت ورود کابران، استفاده از پروتکل‌های امنیتی، بروزرسانی نرم‌افزارها، بکاپ گرفتن از دیتا و استفاده از افزونه‌های امنیتی می‌توان امنیت سرور را افزایش داد.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
مهم‌ترین تفاوت سرور مجازی و اختصاصی چیست؟
سرور مجازی
مهم‌ترین تفاوت سرور مجازی و اختصاصی چیست؟
سرور اختصاصی منابع را به صورت کاملا اختصاصی در اختیار وبسایت قرار داده و می‌توانید تمامی دیتاها و اطلاعات خود را روی آن قرار دهید، بدون این که امکانات این...
آموزش ساخت سرور مجازی در vmware
سرور مجازی
آموزش ساخت سرور مجازی در vmware
آموزش ساخت سرور مجازی در vmware یک مقدمه برای ایجاد و مدیریت محیط‌های مجازی در VMware است. VMware یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های مجازی ساز است که برای شما امکان ساخت...
بهترین سرور مجازی برای پی پال چیست؟
سرور مجازی
بهترین سرور مجازی برای پی پال چیست؟
استفاده از پی پال برای کاربران ایرانی، به دلیل اعمال تحریم‌ها با سختی‌هایی رو به رو است. از آنجایی که برخی از افراد برای انجام تراکنش‌های بین المللی به حساب...