معرفی ارز دیجیتال

ارز دیجیتال TRX یا ترون چیست؟ بررسی فرصت‌ها و چالش‌ها

ارز دیجیتال TRX یا ترون چیست؟ بررسی فرصت‌ها و چالش‌ها

ترون یک پلتفرم بلاک چین غیرمتمرکز است که به دنبال ایجاد انقلابی در صنعت سرگرمی و همچنین اشتراک‌گذاری محتوای دیجیتال است. ارز دیجیتال بومی آن، Tronix (TRX) در سال گذشته بیش از ۲۰۰ درصد افزایش قیمت داشت.

هدف Tron ایجاد یک پلتفرم سرگرمی محتوای دیجیتال رایگان و جهانی است که مزایای فناوری ذخیره‌سازی توزیع شده را ارائه می‌دهد و در عین حال اشتراک‌گذاری آسان و مقرون به صرفه محتوای دیجیتال را برای کاربران خود فراهم می‌کند. در این مقاله به بررسی ارز دیجیتال ترون می‌پردازیم.

نماد TRX
توسعه دهنده Justin Sun
تاریخ انتشار 2018
مارکت کپ 6.2 بیلیون دلار
وبسایت Teron.network
وایت پیپر  Teron

ارز دیجیتال ترون چیست؟

ترون Tron یک پلتفرم غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین است. درواقع ترون یک محیط غیر متمرکز اپن سورس است که در آن همه می‌توانند محتوای سرگرمی را ذخیره، منتشر و توزیع کنند. ارز دیجیتال Tron در سپتامبر سال ۲۰۱۷ توسط یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در سنگاپور موسوم به Tron Foundation تاسیس شد.

چنانچه قصد خرید و فروش ترون را دارید می توانید از خدمات ایرانیکارت استفاده کنید.

خرید و فروش ترون

ایده اصلی توسعه دهندگان ترون استفاده از قابلیت‌های بلاکچین برای توزیع رایگان و غیرمتمرکز محتوا است. طبق گفته‌های موسس ترون، خدماتی مانند Google Play و App Store در جهت برآوردن نیازهای محتوا برای تعداد محدودی از کاربران تنظیم شده اند. ترون به دنبال پیاده‌سازی مفهوم اینترنت رایگان برای همه است.

پلتفرم ترون، ارز دیجیتال داخلی خود را دارد که Tronix یا TRX نام دارد. TRX در حال حاضر رتبه ۱۵ را در بین ارزهای دیجیتال، از نظر ارزش بازار دارد. کاربران شبکه از TRX برای پرداخت مستقیم به سازندگان محتوا برای دسترسی به برنامه‌های خود استفاده می‌کنند. سازندگان محتوا کارمزد تراکنش به Tron نمی‌پردازند. (تراکنش‌های TRX نیز در پلتفرم رایگان هستند.)

در حال حاضر ترون به عنوان وسیله پرداخت توسط بسیاری از شرکت‌ها از جمله Travala ،SpendCard ،Bitnovo و… استفاده می‌شود. علاوه بر این، تتر استیبل کوین خود را به شبکه Tron به نام USDT-Tron منتقل کرده است.

تاریخچه و تیم توسعه دهنده ترون

این ارز دیجیتال توسط Justin Sun و یک تیم توسعه داخلی اختصاصی که شامل افراد مشهور حوزه فناوری هستند، در سال 2017 راه اندازی شد. در آن زمان کاملاً منحصر به فرد بود زیرا به دنبال تبلیغ هیچ ارز دیجیتال یا بهبودهای مرتبط با طراحی شبکه نبود.

قبل از ایجاد ترون، Sun برنامه محتوای صوتی Peiwo را تاسیس کرده بود. علاوه بر این، او در سال 2015 به عنوان نماینده ریپل عمل کرد. با این حال، پس از تأسیس بنیاد ترون، این سمت را ترک کرد.

ترون قبلا یک توکن ERC-20 مبتنی بر اتریوم بود با این حال در سال ۲۰۱۸ به شبکه خود مهاجرت کرد و اکنون یک بلاکچین اختصاصی دارد. ارز دیجیتال TRX در سال ۲۰۱۸ هنگامی که شرکت توسعه غیرانتفاعی پشت Tron، بنیاد ترون، پلتفرم اشتراک‌گذاری محتوای همتا به همتا BitTorrent را خریداری کرد، توجه بیشتری را به خود جلب کرد.

ارز دیجیتال بیت تورنت BTT چیست؟ نقد و بررسی این ارز محبوب را مطالعه کنید.

ترون چگونه کار می‌کند؟

ترون چگونه کار می‌کند؟

ترون از ویژگی‌های بلاک چین و فناوری شبکه همتا به همتا (P۲P) استفاده می‌کند تا واسطه را حذف کند و به سازندگان محتوا اجازه دهد کارهای خود را مستقیماً به مصرف کنندگان بفروشند. توسعه دهندگان نرم‌افزار از زبان برنامه‌نویسی Solidity برای ایجاد برنامه‌هایی استفاده می‌کنند که بر روی پلتفرم Tron میزبانی می‌شوند.

مانند اتریوم (ETH)، ترون از یک مدل مبتنی بر حساب استفاده می‌کند، به این معنی که کلیدهای رمزنگاری که پروتکل آن صادر می‌کند می‌تواند دسترسی به موجودی توکن TRX را کنترل کند. سپس بلاک چین ترون تبادل این داده‌ها را از طریق سه لایه هدایت می‌کند:

لایه هسته

دستورات نوشته شده در جاوا یا Solidity (زبان طراحی شده برای اتریوم) را محاسبه می‌کند و آن‌ها را به ماشین مجازی Tron می‌فرستد.

لایه برنامه

توسط توسعه دهندگان برای ایجاد کیف پول و برنامه‌های کاربردی با ارز دیجیتال TRX و سازگار با نرم‌افزار استفاده می‌شود.

لایه ذخیره‌سازی

برای تقسیم‌بندی داده‌های بلاک چین (سوابق تاریخچه بلاک چین) و داده‌های وضعیت آن (که وضعیت قراردادهای هوشمند را حفظ می‌کند) طراحی شده است.

ترون برای دستیابی به اجماع در مورد دفتر کل خود، از مکانیزم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند. سیستم اعتبارسنج، شبکه را هر شش ساعت یکبار می‌چرخاند و هر یک از این اعتبارسنج‌ها توسط رای دهندگان (کاربرانی که توکن TRX خود را به اشتراک گذاشته اند) انتخاب می‌شوند و در صورت انتخاب، توانایی جمع آوری TRX جدید تولید شده توسط پروتکل را به دست می‌آورند.

بلاک‌ها هر ۳ ثانیه به بلاک چین اضافه می‌شوند و به کسانی که یک بلاک معتبر تولید می‌کنند، ۳۲ TRX برای تلاش‌هایشان تعلق می‌گیرد. در مجموع سالانه ۳۳۶۳۸۴۰۰۰ TRX اهدا می‌شود.

ویژگی‌های منحصر به فرد ترون چیست؟

  1. شبکه Tronix بر اساس چند اصل کار می‌کند که اولین آن‌عدم تمرکز است. تمام داده‌های موجود در بلاک چین کاملا رایگان است و توسط هیچ مرجع مرکزی کنترل نمی‌شود. سازندگان محتوا می‌توانند توکن TRX را به عنوان پاداشی برای ارسال محتوای خود به دست آورند.
  2. همچنین این امکان برای سازندگان وجود دارد که توکن‌های خود را در شبکه Tron ایجاد کنند. این توکن‌ها می‌توانند در برنامه‌های غیرمتمرکز خود کاربران (dApps) در شبکه استفاده شوند. این توکن‌های تازه ایجاد شده توسط توکن اصلی TRX پشتیبانی می‌شوند.
  3. مرحله نهایی طرح توسعه شبکه شامل پشتیبانی از بازی‌های شبکه ترون است. این بازی‌ها کاملاً غیرمتمرکز خواهند بود و کاربران می‌توانند در صورت لذت بردن از بازی، مستقیماً به سازندگان پاداش دهند.
  4. بلاک چین ترون هر ۳ ثانیه یک بلاک جدید اضافه می‌کند و آن‌هایی که بلاک را اضافه کرده‌اند ۳۲ توکن TRX دریافت می‌کنند.
  5. شبکه Tron در حال حاضر قادر به پشتیبانی از برنامه‌ها و بازی‌های مختلف است. ترون علاوه بر کاربرد اصلی آن به عنوان پلتفرمی برای سازندگان محتوا، اغلب برای تراکنش استفاده می‌شود، زیرا تراکنش‌های TRX بدون هیچ هزینه‌ای انجام می‌شود.

معرفی و بررسی اکوسیستم ترون

اکوسیستم ترون شامل صرافی غیرمتمرکز، جستجوگر بلاک چین، کیف پول، اوراکل غیرمتمرکز و پلتفرم وام دهی است. این شبکه بلاک چین به سمت تامین مالی غیرمتمرکز حرکت می‌کند. قراردادهای هوشمند در شبکه ترون با استفاده از ماشین مجازی آن که دارای معماری سه لایه‌ای برای توزیع منابع بین دارندگان TRX است، اجرا می‌شود. در حال حاضر این شبکه قادر به پردازش بیش از ۲۰۰۰ تراکنش در ثانیه است.

DAppchain مجموعه‌ای از زنجیره‌های جانبی متصل به بلاک چین ترون است. DAppchain یک قرارداد هوشمند است که تقریباً با تمام ویژگی‌های بلاک چین اصلی Tron سازگار است و آن را تسهیل می‌کند. از سوی دیگر، کیف پول Tron در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ به کاربران معرفی شد و به آن‌ها اجازه می‌داد چندین کیف پول را از یک اپلیکیشن موبایل مدیریت کنند. با استفاده از DAppchain، کاربران می‌توانند بدون نیاز به دانلود نرم افزار، پول را ذخیره کرده و یا انتقال دهند.

علاوه بر غیرمتمرکز کردن صرافی‌ها، Tron برای پلتفرم‌های وام دهی، بازی و پخش فیلم نیز استفاده می‌شود. مصرف کنندگان می‌توانند مستقیماً با توکن‌های ترون خود به سازندگان محتوا پرداخت کنند. در نهایت، این بدان معنی است که سیستم باعث ایجاد یک زمین بازی برای همه سازندگان خواهد شد.

مزایا و معایب ترون TRX

مزایا و معایب ترون TRX

مزایا:

  • بزرگ‌ترین مزیت استفاده از ترون این واقعیت است که هنرمندان و سازندگان محتوا از سراسر جهان اکنون این امکان را دارند که مالکیت کامل محتوایی که ایجاد می‌کنند داشته باشند.
  • کاربران می‌توانند با برگزاری و استیک TRX در انتخاب نمایندگان شرکت کنند.
  • اکوسیستم ترون از این نظر منحصر به فرد است که شما را قادر می‌سازد برای اطلاعات و محتوایی که به عنوان سازنده محتوا تولید می‌کنید، پول دریافت کنید. علاوه بر این، هزینه تراکنش در پلتفرم دیجیتال غیرمتمرکز ترون حدود ۰.۰۰۰۰۰۵ دلار است.
  • تراکنش‌ها در این شبکه بسیار سریع اتفاق می‌افتد. زیرا ترون حداکثر ۲۰۰۰ تراکنش در ثانیه را پشتیبانی می‌کند.

معایب:

  • پلتفرم ترون از نظر کارشناسان بیش از حد متمرکز است. چرا که حدود ۵۰ درصد از توکن‌های TRX موجود در بازار، در ده آدرس ذخیره می‌شوند. در نتیجه، صاحبان این آدرس‌ها می‌توانند بر قیمت این ارز دیجیتال تأثیر بگذارند.
  • تنها ۱۵ درصد از توکن‌های صادر شده، برای سرمایه‌گذاری خصوصی در دسترس است. تعداد محدودی از توسعه دهندگان و سرمایه گذاران بزرگ مابقی را در اختیار دارند.
  • در حال حاضر، تنها بخش اول نقشه راه پروژه ترون اجرا شده است که شامل راه اندازی بلاک چین است. با وجود شبکه اختصاصی خود، این پلتفرم هنوز در مرحله اولیه توسعه است.

بهترین کیف پول‌ یا والت ترون

از آنجایی که Tron یک ارزهای دیجیتال شناخته شده است، توسط بسیاری از کیف پول ها، هم نرم‌افزار و هم انواع سخت افزار، پشتیبانی می‌شود. گزینه‌های زیادی برای انتخاب کاربران وجود دارد و هر کاربر باید بر اساس نیازهای خاص خود تصمیم بگیرد.

کیف پول‌هایی مانند لجر، ترزور، الیپال، سیف پال و… یک راه حل آفلاین و امن برای ذخیره‌سازی ارائه می‌دهد که به شما امکان می‌دهد توکن‌های TRX خود را بدون دردسر ذخیره و مبادله کنید.

ذخیره‌سازی TRX خود با استفاده از کیف پول‌های نرم افزاری مانند تراست ولت، اتمیک، متامسک و… هم ممکن است با این حال امنیت این کیف پول‌ها در سطح موارد سخت افزاری نیست. شما می‌توانید برای خرید کیف پول‌های سخت افزاری از خدمات ایرانیکارت استفاده کنید.

آینده ترون چگونه خواهد بود؟

آینده ترون چگونه خواهد بود؟

Tron یکی از پروژه‌های پیشرو است که برخی آن را جزو وب ۳.۰ می‌نامند. تمرکز اصلی وب نسل سوم این است که مردم را قادر سازد تا از اینترنت به صورت غیرمتمرکز و باز استفاده کنند.

از دیدگاه یک توسعه‌دهنده، Tron خاص است زیرا در حال حاضر ساخته شده است تا امکان استفاده از زبان سطح بالا را برای قراردادهای هوشمند خود فراهم کند. توسعه دهندگان در آینده قادر خواهند بود از هر زبان برنامه‌نویسی برای ساختن بر روی طراحی نرم‌افزار باز Tron استفاده کنند.

Tron یک ارز دیجیتال بسیار خاص است زیرا دیدگاه و اهداف کاملاً متفاوتی را به بازار می‌آورد. هیچ کارمزد تراکنش برای TRX وجود ندارد، که یک شاهکار قابل توجه است. علاوه بر این، این شبکه قادر است در هر ثانیه۲۰۰۰ تراکنش را پشتیبانی کند.

علاوه بر آن، توانایی پلتفرم برای پاداش دادن به سازندگان محتوا برای کارشان، در حالی که مالکیت کامل پروژه‌هایشان را حفظ می‌کند، یک مفهوم بسیار ارزشمند است.

Tron به عنوان یک چالش مستقیم برای صنعت رسانه از جمله غول‌های مبتنی بر وب مانند آمازون و نتفلیکس ایجاد شد. شعار آن «تمرکززدایی وب» است و هدف آن بیرون راندن واسطه‌های شرکتی از روند مصرف رسانه‌ها است. مطمئناً موفقیت آتی آن حداقل تا حدی به کیفیت برنامه‌نویسی که برای کاربرانش ارائه می‌کند بستگی دارد.

برای پیش بینی دقیق‌تر آینده ارز دیجیتال ترون، توصیه می‌کنیم تحلیل تکنیکال ترون را دنبال کنید.

سخن آخر

ترون یک پروژه ارز دیجیتال، منحصر به فرد است که از فناوری‌های مختلفی استفاده کرده است که توسط پروژه‌های دیگر پیشگام شده‌اند و همه آن‌ها را با هم کار کرده است.
شبکه Tron راه حلی برای تولیدکنندگان محتوا ارائه می‌دهد که گرفتار سانسور یا سایر مشکلات پلتفرم‌های محتوای متمرکز هستند. همچنین، سیستم کارمزد تراکنش صفر آن، آن را به یک انتخاب جالب برای شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان در زمینه پرداخت‌های رمزنگاری تبدیل می‌کند.اگر علاقمند به خرید و فروش ارزهای دیجیتال هستید ، سرمایه گذاری روی ترون انتخاب مناسبی است.

سوالات متداول
Request for Quote

بله در کیف پول‌ها و صرافی‌هایی مانند تراست و بایننس می‌توان ارز دیجیتال ترون را استیک کرد.

ترون بلاکچین اختصاصی خود را دارد. شبکه آن TRC-20 نام دارد.

با توجه به نقشه راه آن، یک پروژه با چشم‌انداز روشن محسوب می‌شود. با این حال موفقیت آن تا حدود زیادی به پیشبرد اهداف بستگی دارد.

صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت از خرید و فروش توکن ترون پشتیبانی می‌کند.

ارز دیجیتال TRX یا ترون چیست؟ بررسی فرصت‌ها و چالش‌ها
ترون یک پلتفرم بلاک چین غیرمتمرکز است که به دنبال ایجاد انقلابی در صنعت سرگرمی و همچنین اشتراک‌گذاری محتوای دیجیتال است. ارز دیجیتال بومی آن، Tronix (TRX) در سال گذشته...
3 از 6 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
ارز های دیجیتال
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
اگرچه معامله گران بازارهای کریپتو به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته با هزاران توکن در حال فعالیت هستند، اما کسب سود ثابت کار ساده‌ای نیست. به همین...
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
آموزش ارز دیجیتال
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
قیمت لحظه ای بیت کوین را از کجا رصد کنیم؟ چگونه از نوسانات قیمتی بیت کوین مطلع شویم؟ این دو سوال، از سوالات مهم علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال است؛ آن...
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل تکنیکال
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
به طور کلی اندیکاتورها شاخص‌هایی هستند که با استفاده از داده‌هایی مانند قیمت،حجم معاملات و … روندهای آینده و حرکات قیمتی را پیش‌بینی می‌کنند. در ادامه بیشتر به این موضوع...
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
در عصر دیجیتالی که روش‌های سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از بازارهای مالی سریع‌تر از آنچه که تصور کنیم در حال تکامل است، بازار رمزارزها و سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین توجه بسیاری...
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
معرفی ارز دیجیتال
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا...
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر روی بیت کوین در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری می‌کردید، الان چقدر سود کسب کرده بودید؟ با اینکه این ارز در مدت اخیر...