معرفی ارز دیجیتال

ارز دیجیتال فایل کوین چیست؟ نقد و بررسی کامل ارز FIL

ارز دیجیتال فایل کوین چیست؟ نقد و بررسی کامل ارز FIL

فایل کوین Filecoin یک پروتکل غیر متمرکز است که به هر کسی امکان می‌دهد فضای ذخیره اضافی را در رایانه خود اجاره دهد. رمز ارز فایل کوین، توکن بومی آن، بر اساس ارزش بازار رتبه ۲۶ را در اختیار دارد. چنانچه قصد سرمایه‌گذاری یا خرید و فروش ارز دیجیتال فایل کوین را دارید، این مقاله را مطالعه کنید تا با نحوه عملکرد فایل کوین آشنا شوید..

نماد FIL
توسعه دهنده Protocol Labs
تاریخ انتشار 2020
مارکت کپ 2.6 بیلیون دلار
وبسایت Filecoin.io
وایت پیپر Filcoin

فایل کوین چیست؟

Filecoin یک پلتفرم ارز دیجیتال است که هدف آن تشویق شبکه جهانی از اپراتورهای رایانه، برای ارائه خدمات اشتراک‌گذاری و ذخیره‌سازی فایل است. بنیان‌گذاران پروژه ادعا می‌کنند که اگر افراد بیشتری آن را بپذیرند، می‌تواند سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه برای ذخیره داده‌ها در اینترنت باشد. فایل کوین یک پلتفرم غیرمتمرکز است، به این معنی که مبادله فایل‌های درون آن، نمی‌تواند توسط دولت‌ها یا سایر افراد کنترل شود.

خرید و فروش ارز دیجیتال فایل کوین از طریق ایرانیکارت

خرید و فروش ارز دیجیتال فایل کوین

FIL، ارز دیجیتال بومی شبکه فایل کوین است که برای پرداخت هزینه ذخیره‌سازی و بازیابی فایل‌ها استفاده می‌شود. ارائه دهندگان فضای ذخیره سازی، توکن‌های FIL را برای ذخیره فایل‌ها و اضافه کردن بلوک‌های جدید به بلاکچین، هر ۳۰ ثانیه به دست می‌آورند. مقدار FIL به دست آمده بر اساس محاسبات اثبات کار  نیست بلکه به مقدار فضای ذخیره ارائه شده به شبکه، بستگی دارد.

تاریخچه و تیم توسعه‌دهنده پروژه فایل کوین

پروژه فایل کوین یک نرم‌افزار منبع باز است که توسط Protocol Labs ایجاد شده است، همان شرکتی که فناوری‌هایی مانند IPFS و Libp2p را با هدف جایگزینی پروتکل‌های اینترنتی موجود ایجاد کرده است.

Protocol Labs توسط Juan Benet تاسیس شد. Protocol Labs از سرمایه گذاران برجسته‌ای مانند Digital Currency Group، شتاب دهنده استارت آپ دانشگاه استنفورد، StartX، بنیان گذار Coinbase ،Fred Erhsam و بنی انگذار AngelList ،Naval Ravikant، بودجه دریافت کرده است.

عرضه اولیه ارز دیجیتال فایل کوین که از آگوست تا سپتامبر ۲۰۱۷ اجرا شد، ۲۵۷ میلیون دلار از گروهی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری مانند Sequoia Capital، Andreessen Horowitz و Union Square Ventures به دست آورد. ارائه عرضه اولیه فایل کوین یکی از بزرگترین عرضه‌ها در نوع خود در آن زمان بود.

شبکه فایل کوین چطور کار می‌کند؟

شبکه فایل کوین چطور کار می‌کند؟

فایل کوین شبیه دراپ باکس است، اما با این تفاوت که از بلاک چین‌ها پشتیبانی می‌کند. کاربرانی که می‌خواهند برخی از داده‌ها را در شبکه فایل کوین ذخیره کنند، باید برای انجام این کار به ماینر پول بپردازند.

میزان پرداخت آن‌ها توسط یک بازار آزاد تعیین می‌شود که در آن ماینرها برای ارائه کمترین قیمت برای ذخیره‌سازی با یکدیگر رقابت می‌کنند. فایل کوین ادعا می‌کند که این بازار «فوق رقابتی» خواهد بود و بنابراین ارزان‌تر از ذخیره‌سازی متمرکز داده مانند خدمات وب آمازون خواهد بود.

ماینرها نیز به نوبه خود انگیزه‌ای برای ارائه فضای ذخیره‌سازی دارند زیرا شانس دریافت پاداش از شبکه در قالب توکن‌های فایل کوین را به دست می‌آورند. هرچه فضای ذخیره بیشتری به شبکه ارائه دهند، شانس بیشتری برای دریافت پاداش دارند.

اما این پاداش‌ها رایگان نیستند. ماینرها باید چندین فرآیند محاسباتی فشرده (به نام اثبات) انجام دهند تا به شبکه ثابت کنند که داده‌هایی را که ادعا می‌کنند، ذخیره می‌کنند و این کار را به‌طور قابل اعتماد در یک دوره زمانی انجام می‌دهند.

اگر آن‌ها این کار را با اطمینان انجام دهند و فضای ذخیره‌سازی کافی فراهم کنند، می‌توانند بلوک‌های جدیدی در بلاک چین فایل کوین ایجاد کنند و پاداش شبکه و کارمزد تراکنش‌ها را دریافت کنند.

Proof-of-Replication و Proof-of-Spacetime

بلاک چین‌ها بر مکانیزم‌هایی به نام اثبات تکیه می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که همه کاربران شبکه می‌توانند در مورد تراکنش‌های جدید به توافق برسند. به عنوان مثال، بلاک چین بیت کوین بر اثبات کار متکی است، جایی که یک ماینر باید نشان دهد که تعداد زیادی محاسبات را انجام داده است تا حق اضافه کردن تراکنش‌های جدید به بلاک چین و ادعای بیت کوین تازه ضرب شده را داشته باشد.

Filecoin از دو الگوریتم اجماع جدید برای تأیید اینکه ماینرها واقعاً داده‌هایی را که ادعا دارند ذخیره می‌کنند، استفاده می‌کند. Proof-of-Replication نشان می‌دهد که یک ماینر واقعاً تعداد کپی‌هایی از داده‌هایی را که ادعا می‌کند نگهداری می‌کند، ذخیره کرده است. Proof-of-Spacetime نشان می‌دهد که یک ماینر داده‌ها را در یک دوره زمانی توافق شده ذخیره کرده است.

بازارهای ذخیره‌سازی فایل کوین

با استفاده از این فناوری‌ها، Filecoin بازاری را برای ذخیره‌سازی دیسک ارائه می‌کند که در آن کاربرانی که مایل به ذخیره داده‌ها هستند می‌توانند برای ذخیره‌سازی موجود پیشنهاد شده توسط ماینرهایی که فضای دیسک را ارائه می‌کنند، پیشنهاد دهند.

ماینرهایی که فضای دیسک را تامین می‌کنند نیز بر اساس قابلیت اطمینان آن ها، مورد قضاوت قرار خواهند گرفت به عنوان قیمت ذخیره‌سازی که ارائه می‌دهند. بازار ذخیره‌سازی فایل کوین شبیه به یک بازار مالی خواهد بود، جایی که کاربران می‌توانند پیشنهاد دهند و درخواست کنند.

مزایا و معایب فایل کوین Filecoin

فایل کوین چندین مزیت را نسبت به راه حل‌های ذخیره‌سازی متمرکز داده نوید می‌دهد که عبارتند از:

هزینه: با ایجاد یک بازار آزاد بزرگ‌تر برای ذخیره‌سازی داده، هزینه تمام شده را کاهش می‌دهد. بنابراین ارزان‌تر از خدمات وب آمازون یا Google Cloud است.

مقیاس پذیر: با گرد هم آوردن میلیون‌ها رایانه در سراسر جهان، یک شبکه ذخیره‌سازی عظیم ایجاد می‌کند.

اقتصادی: به جای ساخت رایانه‌های ذخیره‌سازی جدید، فایل کوین از منابع موجود استفاده می‌کند.

ایمن: در حالی که پلتفرم‌هایی مانند Dropbox و iCloud هک شده اند، نفوذ به شبکه غیرمتمرکز فایل کوین بسیار دشوار است.

برخی از معایب فایل کوین Filecoin عبارتند از:

سرعت متغیر: از آنجایی که به جای دسترسی به یک سرور، باید به چندین سرور دسترسی داشته باشد تا در صورت لزوم اسناد را کنار هم قرار دهد، ممکن است بسته به آنلاین بودن سرورها و وضعیت اینترنت، سرعت متغیر باشد.

مراحل استخراج رمز ارز FIL

مراحل استخراج رمز ارز FIL

استخراج رمز ارز FIL متفاوت از استخراج کلاسیک که در بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال انجام می‌شود، است.

شبکه فایل کوین دارای دو الگوریتم اجماع ارز دیجتال اثبات تکرار (PoRep) و اثبات فضا (PoSt) است.

در پلتفرم فایل کوین، ماینرها به جای مشارکت در قدرت محاسباتی، ظرفیت ذخیره‌سازی را برای رفع نیازهای کاربران یا مشتریانی که می‌خواهند داده‌ها را ذخیره کنند، به اشتراک می‌گذارند. به عبارت دیگر، در اکوسیستم فایل کوین، ماینرها به عنوان «پایگاه داده» کار می‌کنند.

در این پلتفرم ۳ نوع ماینر می‌تواند فعالیت کند که عبارت است از:
Storage miners: با ذخیره داده‌ها برای مشتریان و محاسبات، مدارک رمزنگاری برای تأیید ذخیره‌سازی در طول زمان، پاداش توکن FIL کسب می‌کنند. احتمال کسب پاداش به ازای هر بلوک و کارمزد تراکنش نیز به میزان فضای ذخیره‌سازی این ماینرها در شبکه فایل کوین، بستگی دارد.

Retrieval miners: بسته به ارزش بازار و اندازه آن فایل، کاربران توکن‌های FIL و هزینه‌های استخراج را برای یک فایل خاص دریافت می‌کنند. پهنای باند و زمان اولیه پیشنهاد آن‌ها برای معاملات، تعیین کننده تعداد کل معاملاتی است که می‌توانند انجام دهند.

Repair miners: هر ماینر فایل کوین، دارای یک مقدار توان مرتبط در شبکه است که متناسب با مقدار فضای اختصاص داده شده و شانس کسب حق استخراج یک بلوک در هر دوره را تعیین می‌کند.

مکانیسم پاداش استخراج فایل کوین

در شبکه Filecoin، ماینرها انواع مختلفی از جوایز را برای مشارکت در شبکه دریافت می‌کنند. دو نوع اصلی پاداش عبارتند از:

هزینه‌های ذخیره‌سازی

هزینه‌های ذخیره‌سازی، هزینه‌هایی هستند که به‌طور منظم توسط مشتریان پس از حصول توافق، در ازای ذخیره‌سازی داده‌ها و برای استخراج‌کنندگانی که اسناد ذخیره‌سازی منظم را به زنجیره ارسال می‌کنند، پرداخت می‌شود. این کارمزدها در حین انجام وظایف خود به طور خودکار به کیف پول مرتبط ماینر واریز خواهد شد.

بررسی‌های PoSt (Proof-of-Spacetime) در فواصل ۲۴ساعته در سراسر شبکه انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که ماینرها به طور معمول به میزبانی بخش‌های مورد نیاز خود ادامه می‌دهند.

بلوک پاداش

استخراج‌کنندگان با استفاده از بلوک‌های ماینینگ، پاداش دریافت می‌کنند و متناسب با فضای ذخیره‌سازی شبکه، هزینه‌هایی دریافت می‌کنند. مکانیزم به دست آوردن حق استخراج یک بلوک جدید WinningPoSt نام دارد.

برخلاف هزینه‌های ذخیره‌سازی، این پاداش‌ها از سوی یک مشتری مرتبط به دست نمی‌آیند و این شبکه است که توکن‌های جدید FIL را به‌عنوان یک معیار تورم‌زا و به‌عنوان انگیزه‌ای برای ماینرهایی که در بلاکچین بالا می‌روند، «چاپ» می‌کند.

بهترین کیف پول‌های FIL

بهترین کیف پول‌های FIL

کیف پول‌های Filecoin در انواع شکل‌ها و اندازه‌های متفاوت کیف پول نرم افزاری (دسکتاپی، موبایلی)، وب و سخت افزاری عرضه می‌شوند. بنابراین یافتن بهترین کیف پول فایل کوین، بستگی به شرایط و انتظارات شما دارد. انواع کیف پول‌ها برای ذخیره فایل کوین عبارتند از:

کیف پول دسکتاپی

همانطور که از نام آن پیداست، کیف پول دسکتاپ FIL کیفی است که روی کامپیوتر یا لپ تاپ نصب می‌شود. کاربران کنترل کاملی بر کیف پول دارند. برخی از کیف پول‌های دسکتاپ دارای عملکردهای پیشرفته‌تری مانند توانایی اجرای یک گره کامل یا ادغام کامل تبادل ارزهای دیجیتال نیز هستند. از جمله بهترین کیف پول‌های دسکتاپی برای فایل کوین می‌توان به تراست ولت اشاره کرد.

کیف پول موبایلی

تقریبا، یک کیف پول موبایلی، همان عملکردهای کیف پول دسکتاپ را انجام می‌دهد اما در یک دستگاه موبایل. کیف پول‌های موبایلی به دلیل ماهیت قابل حمل و قابلیت اسکن کدهای QR برای تراکنش‌های ارزهای دیجیتال سریع، راحت‌تر هستند. کیف پول‌های موبایلی برای انواع سیستم عامل‌ها مانند اندروید یا iOS وجود دارد. از جمله بهترین کیف پول‌های موبایلی برای ذخیره فایل کوین، می‌توان کوین بیس ولت و تراست ولت نسخه موبایلی را نام برد.

کیف پول وب

کیف پول‌های تحت وب کیف پول‌هایی هستند که در یک وب سایت یا سرویس آنلاین وجود دارند و به کاربران اجازه می‌دهند علاوه بر ذخیره ارز دیجیتال، ارز دیجیتال را ارسال و دریافت کنند. دسترسی به این کیف پول‌ها در هر زمان و هر مکان تا زمانی که اینترنت وجود داشته باشد امکان‌پذیر است.

با این حال امنیت یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های کیف پول‌های تحت وب است، اما می‌توان آن را  مدیریت کرد تا اطمینان حاصل شود که کیف پول وب انتخابی شما امنیت سطح بالایی دارد. عاقلانه‌ترین کار این است که از کیف پول‌های وب در کنار کیف پول‌های سخت افزاری ایمن‌تر استفاده کنید. از جمله بهترین‌های این مدل، متامسک، بایننس اسمارت چین و… هستند.

کیف پول سخت افزاری

کیف پول‌های سخت افزاری، کیف پول‌هایی شبیه به یک فلش مموری یا کارت بانکی هستند که کلید خصوصی ارزهای دیجیتال را به صورت آفلاین ذخیره می‌کنند. بنابراین از لحاظ امنیت نسبت به سایر کیف پول‌های گفته شده بسیار قوی‌تر هستند.

کیف پول‌های سخت افزاری فایل کوین برای ذخیره‌سازی طولانی مدت ایده آل هستند. بهترین کیف پول‌های سخت افزاری برای نگهداری فایل کوین لجر، ترزور و کول ولت هستند.

آینده فایل کوین چگونه خواهد بود؟

آینده فایل کوین چگونه خواهد بود؟

ارائه دهندگان فضای ذخیره‌سازی ابری مانند آمازون و گوگل پول زیادی به دست می‌آورند. این نشان می‌دهد که تقاضای زیادی در بازار وجود دارد. بنابراین اگر مشتریان تصمیم بگیرند به خدمات غیرمتمرکز اعتماد کنند، می‌توانند در هزینه‌های زیادی صرفه جویی کنند. نکته جالب توجه این است که این پول مستقیماً به اقتصاد باز می‌گردد زیرا به افراد و مشاغل کوچک می‌رسد، که می‌تواند تأثیر مثبت قابل توجهی بر زندگی مردم داشته باشد.

Filecoin با ارائه سرویس ذخیره‌سازی غیرمتمرکز، که به راحتی توسط شرکت‌ها یا دولت‌ها دستکاری نمی‌شود، در آینده می‌تواند کاربران بیشتری را جذب کند، به خصوص در حال حاضر که خدمات متمرکز به دلیل نقض قوانین حریم خصوصی، مشتریان خود را از دست داده‌اند.

در مقایسه با سایر سیستم‌های ذخیره‌سازی و توزیع فایل، فایل کوین مزایای منحصربه‌فردی مانند بازار رقابتی برای ذخیره و بازیابی فایل‌ها، آمار قابل اطمینان بررسی شده به طور مستقل، مانع کم برای ورود ارائه‌دهندگان ذخیره‌سازی، و توانایی استفاده از توکن‌های FIL در سایر شبکه‌های بلاک چین ارائه می‌کند.

از آنجایی که شبکه فایل کوین به رشد خود ادامه می‌دهد و برنامه‌های کاربردی بیشتری بر روی آن ساخته می‌شود، این پتانسیل را دارد که روش ذخیره و اشتراک‌گذاری داده‌ها را به شیوه‌ای امن و غیرمتمرکز متحول کند.

همچنین لازم است بدانید مانند بیت کوین، مقدار کل فایل کوین FIL که ایجاد می‌شود به حدود ۲ میلیارد توکن محدود است. این محدودیت باعث کمیابی آن در آینده و افزایش قیمت خواهد شد.

اگر شبکه فایل کوین رشد کند و کاربران بیشتری با داده‌های خود به آن اعتماد کنند؛ استخراج‌کنندگان بیشتری فضای دیسک را تامین می‌کنند و به این ترتیب میزان تراکنش‌های مورد نیاز FIL افزایش می‌یابد.

مهم‌ترین رقبای Filecoin

Filecoin تنها شرکتی نیست که در حوزه ذخیره‌سازی غیرمتمرکز فایل فعالیت می‌کند.

سیا کوین (Siacoin) در حال حاضر بیش از ۳۶۰ ارائه دهنده ذخیره‌سازی با ظرفیت ۲.۳ پتابایت یا ۲۳۴۰ ترابایت دارد. ارز دیجیتال آن در حال حاضر در صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر، قابل معامله است.

خرید سیاکوین

استورج (Storj) سرویس ذخیره‌سازی ابری غیرمتمرکز Tardigrade خود را در مارس ۲۰۲۰ راه‌اندازی کرد و از اکتبر ۲۰۲۰.۸۰ پتابایت ظرفیت ذخیره‌سازی را در سراسر شبکه خود ادعا کرد. رمزارز STORJ آن نیز فعال است.

خرید استورج

دو ارز نام برده شده، مهم‌ترین رقبای فایل کوین محسوب می‌شوند.

سخن آخر

فایل کوین Filecoin، یک شبکه ذخیره‌سازی غیرمتمرکز پیشگامانه است که از انگیزه‌های اقتصادی و شواهد رمزنگاری برای تشویق کاربران به ذخیره و به اشتراک‌گذاری فایل‌ها در یک شبکه جهانی از ارائه دهندگان فضای ذخیره سازی، استفاده می‌کند. با استفاده از معماری همتا به همتا، فایل کوین امکان ذخیره‌سازی غیرمتمرکز را  که امن، قابل اعتماد و مقرون به صرفه است، فراهم می‌کند.

بدون شک اگر فایل کوین بتواند به تمام موارد تعیین شده پلتفرم خود عمل کند شاهد یک تغییر محسوس در حوزه داده‌ها خواهیم بود. چراکه هدف فایل کوین رفع ایرادات سیستم‌های ذخیره‌سازی ابری است. از نظر بسیاری از کارشناسان، فایل کوین یک ارز بسیار ارزشمند است که می‌تواند آینده روشنی داشته باشد.

سوالات متداول
Request for Quote

فایل کوین ویژگی‌های رقابتی را نسبت به سایر پلتفرم‌های رقیب خود ارائه می‌دهد. با این حال برای سرمایه‌گذاری در فایل کوین باید طبق استراتژی خود عمل کنید.

به وبسایت فایل کوین مراجعه کرده و با استفاده از اطلاعات موجود، تامین کننده مورد نیاز خود را پیدا کنید. پس از یافتن چند ارائه‌دهنده فضای ذخیره‌سازی مناسب، می‌توانید در شبکه فایل کوین داده ذخیره کنید.

شبکه Filecoin از مکانیزم استخراج، ذخیره‌سازی و بازیابی استفاده می‌کند که استخراج کنندگان ذخیره‌سازی (ارائه دهندگان) و استخراج کنندگان بازیابی (سرور) را با مشتریانی که برای ذخیره و بازیابی داده‌ها پول پرداخت می‌کنند، متصل می‌کند.

صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت، با بیش از یک دهه فعالیت و اعتبار در حوزه ارزهای دیجیتال؛ خرید و فروش ارز دیجیتال فایل کوین را بدون کارمزد، ارائه می‌دهد.

درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. ب جرات میتونم بگم یکی از بهترین و کامل ترین توضیحاتی بود که در مورد این ارز خوندم بابت زحماتتون سپاسگذاریم

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • با سلام و عرض ادب
      کاربر گرامی، از این که دیدگاه خود را با ما در میان گذاشتید، متشکریم.
      پایدار باشید
      ایرانیکارت

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
ارز های دیجیتال
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
اگرچه معامله گران بازارهای کریپتو به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته با هزاران توکن در حال فعالیت هستند، اما کسب سود ثابت کار ساده‌ای نیست. به همین...
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
آموزش ارز دیجیتال
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
قیمت لحظه ای بیت کوین را از کجا رصد کنیم؟ چگونه از نوسانات قیمتی بیت کوین مطلع شویم؟ این دو سوال، از سوالات مهم علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال است؛ آن...
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل تکنیکال
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
به طور کلی اندیکاتورها شاخص‌هایی هستند که با استفاده از داده‌هایی مانند قیمت،حجم معاملات و … روندهای آینده و حرکات قیمتی را پیش‌بینی می‌کنند. در ادامه بیشتر به این موضوع...
بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری ۲۰۲۴
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری ۲۰۲۴
در عصر دیجیتالی هستیم که ماهیت پول، سریع‌تر از آن چیزی که ما تصور می‌کردیم، در حال تکامل است. ارزهای دیجیتال شکل جدیدی از پول را برای دنیا تعریف کردند....
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
معرفی ارز دیجیتال
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا...
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر روی بیت کوین در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری می‌کردید، الان چقدر سود کسب کرده بودید؟ با اینکه این ارز در مدت اخیر...