امنیت ارز دیجیتال

کیف پول دسکتاپ چیست؟ معرفی 10 مورد از بهترین کیف پول‌های دسکتاپ

کیف پول دسکتاپ چیست؟ معرفی 10 مورد از بهترین کیف پول‌های دسکتاپ

بر خلاف بازار بورس و اوراق بهادار که سرمایه کاربران نزد کارگزاری‌های آنلاین نگهداری می‌شود، برای حفظ امنیت دارایی‌های دیجیتال باید آن‎‌ها را در کیف پول‌ ارز دیجیتال نگهداری کنیم. علاوه بر حفظ امنیت، برخی از این پلتفرم‌ها امکان خرید و فروش و کسب درآمد را نیز برای کاربران فراهم می‌کنند. در این مقاله قصد داریم به معرفی کیف پول‌های دسکتاپ بپردازیم که به دلیل سهولت کاربرد، محبوبیت بالایی بین فعالان بازار رمزارزها دارند.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول‌های ارز دیجیتال برنامه‌های سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری هستند که به کمک یک کلید عمومی دارایی کاربران و تاریخچه تراکنشات را درون خود ذخیره‌سازی می‌کنند. همچنین دارای یک کلید خصوصی هستند که از طریق آن اطلاعات خصوصی کاربران ذخیره می‌شود. بر اساس نحوه عملکرد این اپ‌ها کیف پول‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

کیف پول سرد

کیف پول سرد یا Cold wallet دارایی‌ها و اطلاعات کاربران را به صورت آفلاین ذخیره می‌کنند و تنها زمانی که کاربر قصد انتقال وجه داشته باشد نیاز به اتصال اینترنت دارند. این نوع ولت‌ها که ماهیتی فیزیکی دارند معمولا جزو امن‌ترین کیف‌پول‌ها به حساب می‌آیند. استفاده از این نوع Walletها نیاز به پرداخت هزینه دارد. کیف‌پول‌های سخت‌افزاری و کاغذی جزو این دسته به حساب می‌آیند. البته نوع کاغذی به دلیل خطرات فیزیکی  که دارد، تقریبا منسوخ شده است.

کیف پول گرم

Hot wallet یا کیف پول نرم افزاری تمامی اطلاعات کاربران را به صورت آنلاین ذخیره می‌کند و بر روی رایانه و تلفن‌های همراه نصب می‌شود. از آن جایی که خطر هک در این دسته بسیار زیاد است لازم است قبل از انتخاب هر یک از آن‌ها، تحقیقات لازم صورت بگیرد. کیف پول‌های دسکتاپ، تحت وب و موبایلی جز این دسته به حساب می‌آید.

 

کیف پول دسکتاپ چیست؟

کیف پول دسکتاپ یکی از انواع ولت‌های مورد استفاده فعالین ارزهای دیجیتال است و همان طور که از نام آن مشخص است روی کامپوتر اجرا می‌شود. همانطور که اشاره شد این ولت‌ها جزو hot Wallet‌ ها به حساب می‌آیند و اطلاعات کاربران را به صورت آنلاین ذخیره می‌کنند. علی رغم استفاده از الگوریتم‌های امنیتی متعددی که توسعه‌دهندگان برای این نرم‌افزارها به کار می‌برند؛ همچنان خطر هک برای این دسته از ولت‌ها وجود دارد. اکثر این کیف پول‌ها، نسخه موبایل نیز ارائه می‌دهند که خطر هک را دو چندان می‌کند. کیف پول‌های دسکتاپ به دو دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند:

  • کیف پول‌های لایت (SPV)
  • کیف پول‌های گره کامل (Full node)

در دسته اول نیاز نیست که کل بلاکچین بر روی سیستم شما اجرا شود و تراکنش‌ها از طریق اتصال به سیستم‌های واسط صورت می‌گیرد. اما در ولت‌های Full node باید کل بلاکچین بر روی کامپیوتر شخص پیاده شود و به حدود 100 گیگ حافظه نیاز دارد. در دسته دوم، ولت امنیت بالاتری دارد زیرا نیاز به اتصال اینترنت وجود ندارد و تمامی فعالیت‌ها به صورت آفلاین انجام می‌شود.

مزایا و معایب کیف پول دسکتاپ

داشتن ولت مناسب تاثیر بسزایی در حفظ امنیت سرمایه شما دارد. از این رو حین گزینش باید معیارهای زیادی را مورد بررسی قرار دهید تا انتخاب هوشمندانه‌تری داشته باشید. در ادامه مزایا و معایب Desktop wallet ها را بررسی می‌کنیم تا آگاهانه‌تر از این ولت‌ها استفاده نمایید.

مزایای کیف پول دسکتاپ:

  • امنیت بالا: کیف پول‌های دسکتاپ امنیت بالاتری نسبت به نسخه موبایل و تحت وب ارائه می‌دهند.
  • احتمال کم سرقت یا گم شدن: رایانه‌های رومیزی نسبت به کیف پول های تلفن همراه کمتر احتمال دارد در مکان های عمومی دزدیده یا گم شوند. بسیاری از این ولت‌ها از همگام‌سازی نودها پشتیبانی می‌کنند و امنیت و تمرکز زدایی بلاکچین را تقویت می‌کنند.
  • پشتیبانی از چند پلتفرم: اکثر ولت های دسکتاپ با چندین سیستم عامل از جمله ویندوز، مک و لینوکس سازگار هستند.
  • هزینه پایین تراکنش: به دلیل امکان مبادلات درون سیستمی، هزینه تراکنش‌ها پایین است.
  • تراکنش‌های آفلاین: Desktop wallets اغلب از تراکنش‌های آفلاین پشتیبانی می‌کنند و به کاربران اجازه می‌دهند بدون اتصال اینترنتی فعال، تراکنش‌ها را امضا و تأیید کنند. این ویژگی با به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض تهدیدات آنلاین، خطر هک را کاهش می‌دهد.

معایب کیف پول دسکتاپ:

  • قابلیت حمل محدود: از آن جایی که کیف پول‌های دسکتاپ روی یک کامپوتر نصب می‌شوند، بر خلاف ولت‌های موبایلی امکان حمل ندارند. به همین علت کاربران در صورت دوری از رایانه خود، برای دسترسی به دارایی‌شان با چالش‌هایی رو‌به‌رو هستند.
  • رابط کاربری پیچیده: برای استفاده از Desktop wallet ها، نیاز به دانش فنی و آشنایی با اکوسیستم ارزهای دیجیتال داریم. از این رو راه‌اندازی و به کارگیری این پلتفرم‌ها برای کاربران مبتدی سخت‌تر از کیف‌پول‌های موبایلی است.
  • خطرات امنیتی: علی رغم امنیت بالای این ولت‌ها نسبت به سایر کیف‌پول‌های گرم، از خطرات مصون نیستند و نسبت به ولت‌های سخت‌افزاری امنیت پایین‌تری دارند. این ولت‌ها آسیب پذیری بالایی در برابر بدافزارها و هک دارند.

معرفی بهترین کیف پول های دسکتاپ

در ادامه لیستی از 10 کیف پول های دسکتاپ مطرح در سال 2024 تهیه کرده‌ایم که می‌توانید بسته به نیاز خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید:

کیف پول ترزور (Trezor)

  • کیف پول ترزور (Trezor)

ممکن است شنیدن نام ترزور در بین کیف پول‌های دسکتاپ برایتان عجیب باشد زیرا این ولت یک کیف پول برتر سخت افزاری در صنعت رمزارزها به حساب می‌آید. از آن جایی که این کیف پول یک نسخه دسکتاپ دارد و یکی از دو نام برتر در بین ولت‌ها به حساب می‌آید خالی از لطف نیست که نگاهی به آن داشته باشیم.

طبق شنیده‌ها تاریخچه این wallet به قبل از ساتوشی ناکاموتو بر می‌گردد و اولین نسخه آن در آگوست سال 2014 عرضه شده است. رابط کاربری آن بسیار آسان است و برای مدیریت دارایی‌های که بر روی سخت افزار قرار دارد باید از نسخه دسکتاپ استفاده شود. دو شرکت  Coindesk و  Forbes از این ولت برای نگهداری دارایی خود استفاده می‌کنند که بیانگر امنیت بالای آن است.

  • کیف پول لجر لایو (Ledger Live)

لجر رقیب شماره 1 ترزور به حساب می‌آید که همزمان با آن و در سال 2014 فعالیت خود را آغاز کرده است و همچنان رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند. اپلیکیشن دسکتاپ لجر با نام Ledger Live شناخته می‌شود که امکان مبادله NFT‌ های مبتنی بر اتریوم و پالیگان را نیز فراهم می‌کند.

  • کیف پول اکسودوس (EXODUS)

یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های دسکتاپی، اکسودوس است. این ولت دارای دو نسخه موبایل و دسکتاپ است و برای افراد مبتدی بسیار کاربردی به‌شمار می‌رود. اکسودوس از سال 2015 فعالیت خود را آغاز کرده است و با امکان پشتیبانی 24 ساعته، از رمزارزهای زیادی پشتیبانی می‌کند. علاوه بر مبادله انواع رمزارزها، امکان استیک و دسترسی به توکن‌های NFT بر روی بستر سولانا نیز وجود دارد. امکان یکپارچه سازی با تزرور نیز برای امنیت بیشتر وجود دارد.

  • کیف پول اتمیک (Atomic Wallet)

اتمیک فعالیت خود را از سال 2017 آغاز کرده است و در دو نسخه موبایل و دسکتاپ خدمات خود را ارائه می‌دهد. اما اکثر افراد بیشتر تجربه کار با نسخه موبایل را دارند. رابط کاربری این ولت بسیار آسان است و افراد مبتدی به راحتی می‌توانند خرید و فروش و ذخیره سازی خود را در آن انجام دهند. در صورت رعایت نکات امنیتی توسط کاربران، اتمیک امنیت بالایی برای نگهداری دارایی‌های دیجیتال ارائه می‌دهد.

کیف پول الکتروم (ELECTRUM)

  • کیف پول الکتروم (ELECTRUM)

یکی از قدیمی‌ترین کیف پول ‌های دسکتاپ که فقط مخصوص بیت کوین است الکتروم نام دارد که فعالیت خود را از سال 2011 آغاز کرده است. این ولت رابط کاربری آسانی دارد و به دلیل ادغام با Trezor و Ledger جزو امن‌ترین گزینه‌ها برای نگهداری BTC است. امکان ذخیره‌سازی سرد در کنار تاییدیه دو مرحله‌ای و چند امضایی بودن الکتروم را بسیار محبوب کرده است. نسخه موبایل این ولت نیز وجود دارد و یک کیف پول متن باز به حساب می‌آید.

  • کیف پول گواردا (GUARDA)

شروع فعالیت گواردا در سال 2017 از کشور پرتغال بود. این کیف پول آموزش‌های زیادی را برای افراد مبتدی بر روی سایت خود قرار داده است. بیش از 50 شبکه بلاکچین و 10 هزار رمزارز به کمک این کیف پول در دسترس است. محیط برنامه بسیار کاربر پسند بوده و دارای پشتیبانی 24 ساعته است. علاوه بر ذخیره سازی رمزارزها، قابلیت استیک کردن و خرید و فروش کریپتوکارنسی‌ها نیز در این کیف پول وجود دارد. گواردا از طریق دستگاه‌های مختلف مثل گوشی موبایل، دسکتاپ و برنامه‌های تحت وب در دسترس است.

  • کیف پول کوینومی (Coinomi)

کوینومی که فعالیت خود را از سال 2014 آغاز نموده است از چندین کوین‌، توکن و NFT پشتیبانی می‌کند. این کیف پول رابط کاربری آسانی دارد و خدمات خود را به چندین زبان زنده دنیا ارائه می‌دهد. کوینومی در اکثر شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارد و آموزش‌های ویدیویی زیادی را برای افراد مبتدی به اشتراک گذاشته است. پشتیبانی 24 ساعته این ولت آماده پاسخگویی به سوالات کاربران در اکثر ساعات شبانه روز است.

  • کیف پول کوپی (Copay)

کوپی توسط شرکت BitPay که یکی از کمپانی‌های مطرح در زمینه خدمات پرداخت بیت‌کوین است در سال 2015 ایجاد شد. این ولت از اکثر سیتم عامل‌های ویندوز پشتیبانی می‌کند و دارایی دو نسخه موبایل و دسکتاپ است. Copay از قابلیت چند امضایی (multisig) پشتیبانی می‌کند.

این به این معنی است که برای انجام معاملات نیاز به کلید خصوصی چندین نفر داریم و این موضوع به شدت امنیت را بالا می‌برد. این ولت از رمزارزهای زیادی پشتیبانی نمی‌کند و بیت کوین، لایت کوین، بیت کوین کش، ریپل و اتریوم تنها  کریپتوکارنسی‌های پوشش داده شده توسط کوپی هستند.

  • کیف پول آرموری (Armory)

آرموری مانند الکتروم مناسب نگهداری بیت‌کوین است و جز کیف پول‌های گره کامل (Full node) به حساب می‌آید. از این رو جز ولت‌های سنگین است که برای انجام تراکنش نیاز به فضای 100 گیگ دارد. کار با این برنامه برای افراد مبتدی دشوار است و مناسب افراد حرفه‌ای است. این ولت همچنین نسخه موبایل ندارد و قابلیت ادغام با لجر و تزرور را دارد. استفاده از تکنولوژی‌های سگویت و چند امضایی باعث شده Armory یکی از امن‌ترین گزینه‌ها برای نگهداری Btc باشد.

کیف پول بیت کوین کور (‌Bitcoin Core)

  • کیف پول بیت کوین کور (‌Bitcoin Core)

بیت کوین کور نیز فول نود است و برای تایید پرداخت و آپدیت تراکنش‌ها از شبکه اصلی BTC استفاده می‌کند. بارگیری این ولت بسیار سنگین است و نیاز به سیستم پیشرفته دارد. با وجود امنیت بالای این ولت، رابط کاربری آسانی ندارد و تنها مناسب کسانی است که حرفه‌ای هستند و می‌خواهند شبکه بیت کوین را به طور کامل تجربه و پشتیبانی کنند. بیت کوین کور و آرموری بر روی همه سیستم عامل‌های رایانه‌ای قابل اجرا هستند.

نکاتی که در مورد انتخاب و استفاده از کیف پول‌های دسکتاپی باید به آن توجه کنید

برای انتخاب کیف پول های دسکتاپ مناسب بهتر است، به نکات زیر توجه کنید:

  • پشتیبانی از رمزارزهای مختلف: برخی از ولت‌ها تنها از چند رمزارز مانند اتریوم و بیت‌کوین پشتیبانی می‌کنند. بنابراین برای نگهداری رمزارز دقت کنید که کیف پول انتخابی از کریپتوکارنسی مورد نظر شما پشتیبانی می‌کند یا خیر.
  • امنیت کیف پول: یک کیف پول استاندارد در وهله اول باید از امنیت کلیدهای عمومی محافظت کند. همچنین باید دارای یک عبارت بازیابی باشد تا در صورت دزدیده شدن یا تخریب، دارایی‌ها قابل بازیابی باشند. برخی از ولت‌ها امنیت بیشتری داشته و از کد تایید دو عاملی (Two-Factor Authentication) استفاده می‌کنند. در کیف پول چندامضایی یا MultiSig برای تایید تراکنش‌ها امضای تمای اعضا ضروری است و اگر یک نفر به خطر بیفتد دیگر وجوه قابل جابه جایی نیست. از این رو ضروری است که امنیت را اصل اول برای انتخاب یک ولت در نظر بگیرید.
  • اتصال به کیف پول سخت افزاری: تا زمانی که چیزی آنلاین است، امکان هک شدن وجود دارد حتی اگر احتمال آن بسیار کم باشد. اگر کیف پول دسکتاپ با یک کیف پول سخت‌افزاری متصل باشد، این امر خطر سرقت وجوه را تا حد زیادی کاهش می دهد. در این مورد، انتقال وجه باید با دستگاه USB که کیف پول سرد است تأیید شود. هکرها از راه دور نمی توانند به این دستگاه دست پیدا کنند.
  • رابط کاربری آسان: اگر رابط کاربری یک پلتفرم آسان نباشد، هر چه قدر هم که ولت ویژگی‌های مناسبی ارائه دهد باز هم در همان مراحل اولیه شکست می‌خورد. بنابراین یک کیف پول مناسب باید به نحوی باشد که شخص بدون نیاز به مشاهده آموزش، بتواند به راحتی از آن استفاده نماید.
  • پشتیبانی مناسب: زمانی که کاربران در استفاده از ولت دچار مشکل می‌شوند باید کسی باشد که پاسخگو باشد و مشکلات به وجود آمده را بررسی کند.
  • ارائه امکانات اضافی: علاوه بر نگهداری امن دارایی‌های دیجیتال یک کیف پول مناسب بهتر است امکان خرید و فروش ارز دیجیتال و سایر روش‌های کسب درآمد مانند استیک کردن را بدون نیاز به اتصال به صرافی‌ها فراهم کند.

کیف پول دسکتاپی، کدام یک مناسب شماست؟

ارزهای دیجیتال از زمان پیدایش تاکنون علی رغم تمرکززدایی و قانومند شدن هیچ‌گاه از خطر هک در امان نبوده‌اند. با وجود در دسترس بودن فضای وب بهتر است کریپتوکارنسی‌ها در این بستر نگهداری نشوند و بلافاصله پس از خرید از صرافی به یک کیف پول امن منتقل شوند. کیف‌پول‌های سرد و گرم انواع ولت‌های مورد استفاده در بازار کریپتو هستند که نوع سرد از امنیت بالایی برخوردار است. در بین Hot wallet‌ ها، کیف پول های دسکتاپ به دلیل امنیت بالاتر و کاربرد آسان محبوبیت بیشتری دارند که در این مطلب به طور کامل به آن پرداختیم و لیستی از مناسب‌ترین ولت‌ها در سال 2024 ارائه دادیم تا بسته به نیاز خود یکی از آن‌ها را انتخاب نمایید.

اگر در بین گزینه‌های معرفی شده ولتی وجود ندارد که تمام ویژگی‌های مورد نظر شما را پوشش ‌دهد، می‌توانید از دو یا سه کیف پول امن برای نگهداری دارایی‌های خود استفاده کنید.

سوالات متداول
مشاوره رایگان

پشتیبانی از رمزارزهای مختلف، امنیت بالا، پشتیبانی مناسب، رابط کاربری آسان، اتصال به ولت‌های سخت افزاری، امکان خرید و فروش رمزارزها و … از ویژگی‌های هستند که حین انتخاب کیف پول های دسکتاپ مناسب باید مورد توجه قرار بگیرند.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
امنیت ارز دیجیتال
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
با پیشرفت روزافزون بازار ارز دیجیتال، این سوال که “چگونه ارز دیجیتال خود را ایمن نگه داریم؟” یک چالش بزرگ است. تغییرات مداوم در این صنعت نیز نیاز به داشتن...
لینک تراکنش (TXiD) چیست؟ آموزش نحوه پیگیری تراکنش در بلاکچین
آموزش ارز دیجیتال
لینک تراکنش (TXiD) چیست؟ آموزش نحوه پیگیری تراکنش در بلاکچین
لینک یا شناسه تراکنش در دنیای ارزهای دیجیتال، درست نقش همان کد رهگیری را ایفا می‌کند که در زمان انجام یک تراکنش بانکی، حساب مبدأ به شما ارائه می‌دهد؛ فرض...
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
امنیت ارز دیجیتال
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
تتر، ارزی که در روزهای پرنوسان خرید و فروش ارزهای دیجیتال همچنان می درخشد و طرفداران وفادار خود را دارد. در این نوشته به این موضوع می پردازیم که آیا...