تبلیغات آنلاین

تبلیغات گوگل ادموب (Google AdMob) چیست؟

تبلیغات گوگل ادموب (Google AdMob) چیست؟

امروزه تبلیغات آنلاین از موثرترین روش های جذب مشتری و آگاهی از برند می باشد. روش های مختلفی برای تبلیغات آنلاین وجود دارد که با توجه به نوع کسب و کار باید از آنها استفاده کرد. از جمله معروفترین روش ها تبلیغات در گوگل (گوگل ادز) می باشد. البته روش دیگری به نام تبلیغات ادموب گوگل وجود دارد که علاوه بر ارائه بستر به تبلیغ کنندگان باعث کسب درآمد برای توسعه دهندگان نیز می شود. در این مقاله توضیح داده می شود که تبلیغات ادموب چیست و چه مزایایی دارد.

تبلیغات ادموب چیست ؟

گوگل ادموب Google AdMob یکی از مهمترین سرویس های گوگل و بزرگترین شبکه های تبلیغاتی جهان می باشد. این سرویس کسب درآمد از اپلیکیشن های موبایل را با تبلیغات با کیفیت برای توسعه دهندگان آسان می کند. در واقع با نمایش تبلیغات به کاربران اپلیکیشن به شما امکان می دهد یک منبع درآمد پایدار ایجاد کنید تا در ضمن تمرکز بر ساخت و توسعه برنامه های با کیفیت، به رشد شغلی خود کمک کنید. تبلیغ کنندگان می توانند به مشتریان جدید برسند و کاربران می توانند محصولات و خدمات مرتبط را کشف کنند. در حالی که به طور رایگان از برنامه لذت می برند. بنابراین برای همه برنامه نویسان، کاربران و تبلیغ کنندگان، این یک پیروزی است. برنامه نویسان می توانند در سایت ادموب ثبت نام کرده و پس از آنکه مشخصات خود را ثبت کرده‌اند نسبت به قرار دادن تبلیغات دیگران در برنامه خود اقدام کنند.

انواع تبلیغات ادموب چیست؟

گوگل ادموب از چند قالب تبلیغاتی مختلف پشتیبانی می‌کند که هرکدام بسته به نوع اپلیکیشن، تجربه کاربری و هدف درآمدزایی، کاربرد خاص خود را دارند. در ادامه به مهم‌ترین انواع تبلیغات ادموب اشاره می‌شود:

تبلیغات بنری (Banner Ads)

تبلیغات بنری، ساده‌ترین و رایج‌ترین نوع تبلیغات ادموب هستند که معمولاً در بالا یا پایین صفحه اپلیکیشن نمایش داده می‌شوند؛ این تبلیغات فضای کمی اشغال می‌کنند و به‌صورت مداوم با محتوای جدید به‌روزرسانی می‌شوند، بدون اینکه مزاحم تجربه کاربر شوند.

تبلیغات بینابینی (Interstitial Ads)

این تبلیغات تمام‌صفحه هستند و در نقاطی از اپلیکیشن که توقف وجود دارد، مثل پایان یک مرحله یا پیش از بارگذاری محتوای جدید، نمایش داده می‌شوند. تبلیغات بینابینی می‌توانند تصویری، ویدیویی یا تعاملی باشند و درآمد نسبتاً بالاتری ایجاد می‌کنند.

تبلیغات ویدیویی با جایزه (Rewarded Ads)

در این نوع تبلیغات، کاربر با تماشای کامل یک ویدیوی تبلیغاتی، پاداش مشخصی دریافت می‌کند؛ مانند سکه، جان اضافه یا ویژگی‌های ویژه در بازی. این تبلیغات نرخ تعامل بالایی دارند و برای اپلیکیشن‌هایی مثل بازی‌ها بسیار مؤثر هستند.

تبلیغات Native (بومی)

تبلیغات نیتیو به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که با طراحی گرافیکی و تجربه کاربری اپلیکیشن هماهنگ باشند. توسعه‌دهنده می‌تواند ظاهر، فونت و رفتار تبلیغ را مطابق با رابط کاربری برنامه شخصی‌سازی کند؛ به‌طوری‌که کاربران اغلب متوجه تبلیغ‌بودن آن نمی‌شوند.

تبلیغات App Open

این تبلیغات هنگام باز شدن اپلیکیشن و قبل از نمایش محتوای اصلی به کاربر ظاهر می‌شوند. App Open Ads برای زمانی مناسب‌اند که کاربر در حال بازگشت به اپلیکیشن است؛ این قالب به‌ویژه برای جذب بیشترین میزان‌نمایش (impression) مفید است. 

admob

AdMob چگونه کار می کند؟

تبلیغ کنندگانی که میخواهند محصولات یا خدمات خود را به کاربران بیشتری نمایش دهند، تبلیغ خود را ایجاد می کنند و برای آن هزینه ای پرداخت می کنند. زمانیکه فضای تبلیغ در اپلیکیشنی توسط توسعه دهنده ایجاد شد و در ادموب معرفی شد، ادموب تبلیغ تبلیغ دهندگان را در اپلیکیشن نمایش می دهد و درصدی از هزینه ای که دریافت کرده را به شما اختصاص می دهد.

قالب های تبلیغاتی

با ارائه تبلیغات مناسب به کاربران مناسب در زمان مناسب، می توانید ضمن کسب درآمد از برنامه خود، تجربیات خوبی را به کاربران ارائه دهید. شما می توانید از طیف گسترده ای از قالب های تبلیغاتی استفاده کنید ازجمله:

  • Rewarded: تبلیغاتی که کاربران می توانند در ازای دریافت جوایز درون برنامه ای، مانند امتیاز جایزه یا زندگی اضافی در یک بازی آن را مشاهده کنند.
  • Native: تبلیغات سفارشی که مانند یک قسمت طبیعی از برنامه شما به نظر می رسند.
  • Banner: تبلیغات بنری مستطیل شکل که می تواند در قسمت بالا یا پایین صفحه نمایش داده شوند.
  • Interstitial: تبلیغات استاتیک یا ویدئویی که می توانند در زمان انتقال بین صفحات به صورت تمام صفحه نمایش داده شوند و بدون ایجاد مزاحمت باعث ایجاد تجارب جذاب شوند.

انواع تبلیغات ادموب چیست؟

چگونه از AdMob کسب درآمد کنیم؟

اگرچه گوگل ادموب به‌صورت مستقیم از توسعه‌دهندگان داخل ایران پشتیبانی نمی‌کند، اما همچنان راه‌هایی قانونی و تجربه‌شده برای کسب درآمد از این پلتفرم وجود دارد. در ادامه، مهم‌ترین راه های کسب درآمد از AdMob در ایران که برنامه‌نویسان ایرانی برای استفاده از ادموب به‌‎کار می‌گیرند معرفی شده است:

استفاده از حساب کاربری خارجی (Google AdSense یا AdMob)

برای فعال‌سازی و اتصال ادموب به حساب بانکی، نیاز به ساخت یک اکانت گوگل با موقعیت خارج از ایران (مانند ترکیه، امارات یا…) دارید. بسیاری از توسعه‌دهندگان ایرانی از اقوام یا دوستان مورداعتماد در خارج از کشور برای ثبت اکانت استفاده می‌کنند یا از طریق شرکت‌های واسط این کار را انجام می‌دهند. 

نقد کردن درآمد ارزی با کمک واسطه‌ها

درآمد ادموب به‌صورت دلار یا یورو به حساب AdSense منتقل می‌شود. برای دریافت آن، معمولاً از شرکت‌های واسط استفاده می‌شود که خدماتی مثل افتتاح حساب بانکی خارجی، ارائه آدرس و دریافت درآمد و انتقال آن به حساب ریالی را فراهم می‌کنند. 

ساخت اپلیکیشن‌های جهانی با مخاطب غیرایرانی

ازآنجاکه تبلیغات ادموب براساس محل جغرافیایی کاربر درآمدزایی می‌کنند، بهتر است اپلیکیشن‌هایی طراحی کنید که کاربران هدف آن خارج از ایران باشند. این روش به‌طور مستقیم باعث افزایش نرخ CPM (درآمد به‌ازای هزار نمایش) و درآمد دلاری شما می‌شود. محتوای چندزبانه، رابط کاربری استاندارد و انتشار در گوگل‌پلی جزو الزامات موفقیت در این مسیر است.

رعایت قوانین Google برای جلوگیری از بن شدن حساب

گوگل نسبت به تخلف‌های تبلیغاتی حساس است، به‌ویژه در زمینه کلیک‌های تقلبی (Invalid Traffic). استفاده از VPN یا کلیک‌های مصنوعی نه‌تنها درآمدی ایجاد نمی‌کند، بلکه باعث تعلیق دائمی حساب شما خواهد شد. پس باید از روش‌های حرفه‌ای و اخلاقی برای افزایش تعامل کاربر استفاده شود.

انتخاب قالب‌های تبلیغاتی مؤثر

انتخاب درست نوع تبلیغ (مانند تبلیغات ویدیویی با پاداش یا تبلیغات بومی) می‌تواند نرخ تعامل و درآمد را تا چندبرابر افزایش دهد. توسعه‌دهندگان حرفه‌ای با تست و تحلیل رفتار کاربران، بهترین ترکیب تبلیغاتی را برای اپ خود پیدا می‌کنند.

ادموب گوگل

مزیت های AdMob

هدف ادموب AdMob تنها توانمندسازی شما در ایجاد جریان های درآمد پایدار نیست، بلکه با ابزارهای ساده و در عین حال قدرتمند کار شما را آسانتر می کند. در اینجا نحوه کمک به توسعه دهندگان بیان می شود.

  • درآمد خود را به حداکثر برسانید:

Mediation: این بستر به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا چندین شبکه تبلیغی موبایل را تنظیم، مدیریت و بهینه سازی کنند. کار با چندین منبع تبلیغاتی باعث ایجاد رقابت برای تبلیغات و کسب درآمد بیشتر شما می شود.
Open Bidding: با فرخوانی همزمان همه شبکه های تبلیغاتی، منابع تبلیغاتی شما می توانند برای هر تبلیغ در زمان واقعی قیمتی را پیشنهاد کنند. مطمئن شوید که بالاترین CPM را برای هر impression کسب می کنید.

  • کاربران خود را درگیر کنید: قالب های تبلیغاتی نوآورانه مانند تبلیغات Rewarded و Native به تعادل تجربه کاربر و کسب درآمد کمک می کنند تا کاربران را شاد و درگیر نگه دارند.
  • اجازه دهید کارها به طور خودکار انجام شود: از ابزارهای خودکار ادموب برای انجام کارهای روزانه استفاده کنید و وقت خود را برای تمرکز بر ساختن بهترین برنامه ها آزاد کنید.
  • از برند خود محافظت کنید: خط مشی های تبلیغاتی قوی، کنترل ناشر و بررسی جامع تبلیغات به شما کمک می کند انواع تبلیغاتی را که در برنامه خود نمایش می دهید کنترل کنید تا از برند تجاری شما حفظ شود.
  • درک دقیق تری داشته باشید: AdMob با یکپارچه سازی Google Analytics برای Firebase، تجزیه و تحلیل دقیق تری را ارائه می دهد تا بتوانید نحوه تعامل کاربران با تبلیغات را بهتر درک کرده و ارزش عمر آنها را بهینه کنید.

چگونه از AdMob کسب درآمد کنیم؟

میزان درامد از گوگل ادموب

درآمد حاصل از گوگل ادموب به عوامل متعددی وابسته است و نمی‌توان رقم ثابتی برای همه اپلیکیشن‌ها ارائه داد. گوگل در صفحه رسمی خود تأکید می‌کند که مدل درآمدی ادموب بر پایه‌ تبلیغات نمایشی و تعامل کاربران مثل کلیک‌ها، تماشای کامل ویدیوهای تبلیغاتی یا مشارکت در تبلیغات تعاملی استوار است؛ اما برخی شاخص‌ها می‌توانند نمایی کلی از میزان درآمد ارائه دهند. عوامل موثر بر میزان درآمد از گوگل ادموب موارد زیر هستند:

کشور کاربران اپلیکیشن

کاربران کشورهای توسعه‌یافته مانند ایالات متحده، کانادا، آلمان یا استرالیا نرخ درآمد به‌مراتب بالاتری نسبت به کاربران کشورهای درحال‌توسعه دارند. برای مثال، در آمریکا CPM ممکن است بین ۵ تا ۱۵ دلار متغیر باشد؛ درحالی‌که در هند یا ایران این رقم به‌طور میانگین کمتر از ۱ دلار است.

نوع تبلیغات انتخاب‌شده

قالب‌های تبلیغاتی مانند ویدیویی با جایزه و تبلیغات بینابینی معمولاً درآمد بالاتری نسبت به تبلیغات بنری دارند. به‌عنوان نمونه، یک ویدیوی با جایزه در کشورهای غربی می‌تواند برای هر نمایش کامل، بین ۰٫۰۲ تا ۰٫۱۰ دلار درآمد ایجاد کند.

نرخ تعامل کاربران

اگر کاربران شما به‌طور فعال تبلیغات را مشاهده کنند یا با آن‌ها تعامل داشته باشند، درآمد شما افزایش می‌یابد. در مقابل، تبلیغات نادیده‌گرفته‌شده یا ترک اپ پیش از اتمام نمایش تبلیغ، به کاهش درآمد منجر می‌شود.

تعداد کاربران فعال و دفعات نمایش تبلیغات

افزایش نصب فعال، مدت‌زمان استفاده از اپ و نمایش به‌موقع تبلیغات باعث رشد تصاعدی درآمد می‌شود. اپلیکیشنی با ۱۰۰ هزار کاربر فعال ماهانه می‌تواند درصورتی‌که طراحی تبلیغات بهینه باشد، بین ۳۰۰ تا ۲٬۰۰۰ دلار در ماه درآمد داشته باشد، بسته به کشور و رفتار کاربران.

برای مثال در وب‌سایت رسمی AdMob، گوگل اعلام کرده که «برخی توسعه‌دهندگان موفق با داشتن کاربران جهانی و طراحی تبلیغات مؤثر، ماهانه درآمدی چند هزاردلاری از AdMob کسب می‌کنند». البته این رقم تنها با تمرکز بر کیفیت اپ، تجربه کاربری بالا، رعایت قوانین Google و هدف‌گیری درست کاربران بین‌المللی قابل‌دستیابی است.

اگر قصد استفاده از تبلیغات ادموب گوگل را دارید می توانید از مشاوره رایگان تیم افراک بهره مند شوید. دپارتمان افراک که پارتنر رسمی گوگل است به صورت تخصصی در تبلیغات آنلاین به شما کمک می کند تا کسب و کار خود را توسعه دهید.

تبلیغات گوگل ادموب (Google AdMob) چیست؟
امروزه تبلیغات آنلاین از موثرترین روش های جذب مشتری و آگاهی از برند می باشد. روش های مختلفی برای تبلیغات آنلاین وجود دارد که با توجه به نوع کسب و...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
قوانین کپی رایت در یوتیوب چیست؟
تبلیغات آنلاین
قوانین کپی رایت در یوتیوب چیست؟
اگر شما یک یوتیوبر هستید یا قصد دارید یک یوتیوبر شوید، بهتر است قبل از شروع هر کاری این نکته را به خاطر بسپارید که یوتیوب سخت‌ترین قوانین مربوط به...
گوگل ادسنس (Google Adsense) چیست؟
تبلیغات آنلاین
گوگل ادسنس (Google Adsense) چیست؟
یکی از روش‌های کارآمد برای کسب درآمد دلاری از وبلاگ یا وب سایت‌ها، استفاده از گوگل ادسنس Google AdSense است. به زبان ساده، گوگل ادسنس Google AdSense یکی از سرویس‌های گوگل...
تبلیغات گوگل ادموب (Google AdMob) چیست؟
تبلیغات آنلاین
تبلیغات گوگل ادموب (Google AdMob) چیست؟
امروزه تبلیغات آنلاین از موثرترین روش های جذب مشتری و آگاهی از برند می باشد. روش های مختلفی برای تبلیغات آنلاین وجود دارد که با توجه به نوع کسب و...