امنیت ارز دیجیتال

کیف پول سخت‌افزاری شما گم شده است؟ راهنمایی برای محافظت از ارزهای دیجیتال

کیف پول سخت‌افزاری شما گم شده است؟ راهنمایی برای محافظت از ارزهای دیجیتال

کیف پول‌های سخت‌افزاری ابزارهایی مانند کارت یا فلش‌ هستند که ارزهای دیجیتال را در امن‌ترین حالت ممکن ذخیره می‌کنند. اما از آنجا که این ولت‌ها برخلاف کیف پول‌های نرم‌افزاری فیزیکی هستند، خطرات دیگری مانند سرقت یا گم شدن کیف پول سخت‌ افزاری وجود دارد. ما در این مقاله از ایرانیکارت بررسی می‌کنیم در صورت گم شدن، به سرقت رفتن و یا آسیب دیدن کیف پول سخت افزاری، چه باید کرد و به سوال پرتکرار نحوه بازیابی دارایی پس از بروز این مشکلات می‌پردازیم. 

اگر کیف پول سخت افزاری گم سرقت یا خراب شود چه کنیم؟

یکی از تجربه‌های هولناکی که ممکن است هر معامله‌گر ارز دیجیتال تجربه کند، آسیب دیدن، سرقت یا گم شدن کیف پول سخت‌افزاری است که ارزهای دیجیتال خود را در آن نگهداری می‌کند. در این مواقع معمولا تمام کاربران نا امید می‌شوند و فکر می‌کنند که برای همیشه دارایی خود را از دست داده‌اند، اما خوب است بدانید، کیف پول‌های سخت‌افزاری، تنها محلی برای ذخیره و نگهداری کلیدهای خصوصی رمز ارزها است و ارزهای دیجیتال خریداری شده هر کاربر در بلاک چین ذخیره می‌شود.

این موضوع نشان می‌دهد که حتی در صورت از دست رفتن ولت فیزیکی، سرمایه‌گذار می‌تواند با داشتن عبارت بازیابی (Recovery Seed) در زمانی کوتاه دارایی خود را بازیابی کرد و به کیف پول سخت‌افزاری یا نرم افزاری دیگری انتقال دهد. بنابراین، در صورتی که عبارات بازیابی‌ که ولت در هنگام راه‌اندازی به شما داده است را نگه‍داشته‌اید؛ می‌توانید با اتصال به نسخه نرم‌افزاری ولت خود را بازیابی کنید.

اما مشکل اصلی زمانی شروع می‌شود که کد بازیابی توسط کاربر فراموش شود یا به دلایل مختلف در دسترس نباشد. آن وقت است که کار کمی سخت می‌شود و بازیابی کیف پول را دشوار می‌کند.

اقدامات لازم در صورت گم شدن کیف پول سخت افزاری

  • اقدامات لازم در صورت گم شدن کیف پول سخت افزاری

همانطور که می‌دانید کیف پول سخت افزاری یک قطعه فیزیکی است و ممکن است که در شرایط خاص گم شود. البته هر کاربر موظف است تا از ابزار با ارزشی مانند کیف پول سخت افزاری خود که نگهدارنده سرمایه دیجیتالی وی است به خوبی محافظت کند؛ اما در صورت گم شدن آن با چند اقدام ساده و مهم که در ادامه شرح می‌دهیم، می‌تواند سرمایه خود را زنده کند.

اما پیش از این که به سراغ روش‌‌های بازگرداندن کیف پول‌های گم شده برویم، خوب است با اقدامات پیشگیرانه برای گم شدن کیف پول سخت‌افزاری نیز آشنا شوید. برخی از کارهایی که برای جلوگیری از از دست رفتن دارایی ولت‌های سخت‌افزاری باید انجام دهید، عبارتند از:

  1. یک کیف پول معتبر را از بین امن‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال خریداری کنید که خدمات پس از فروش را به خوبی ارائه دهد.
  2. کلمه بازیابی خود را به همان ترتیبی که داده می‌شود یادداشت و در چند محیط امن نگهداری کنید. این کلیدها را که دارای کاراکترهای مختلف عدد، نماد و الفبایی هستند را هرگز با دیگران به اشتراک نگذارید.
  3. کیف پول سخت‌افزاری خود را در جایی امن نگهدارید و از حمل ‌و نقل و استفاده آن در فضاهای مختلف که احتمال گم‌شدن را افزایش دهد، بپرهیزید.

مراحل بازیابی دارایی پس از گم شدن کیف پول سخت افزاری:

  1. برخی از کیف پول‌های سخت افزاری، امکانی را فراهم کرده‌اند که بتوانید در صورت گم شدن کیف پول آن را از راه دور قفل کنید تا افراد سود جو نتوانند از آن سو استفاده کنند. بنابراین در صورت گم کردن ولت سخت‌افزاری ابتدا آن را قفل کنید.
  2. در کمال آرامش، مکان‌هایی که احتمال می‌دهید کیف پول خود را گم کرده‌اید بررسی کنید.
  3. در صورت پیدا نکردن کیف پول از طریق کلمه بازیابی خود به انتقال ارزهای دیجیتال اقدام کنید.

مراحل انتقال از طریق کلمات بازیابی عبارت است از:

  1. یک کیف پول سخت افزاری از همان شرکت یا نرم‌افزاری موقت در صورتی که امکان خرید کیف پول سخت‌افزاری ندارید که با استانداردهای کیف پول قبلی تطابق داشته باشد، تهیه کنید.
  2. پس از نصب نرم افزار مربوط به کیف پول، کلید بازیابی خود را در بخش بازیابی وارد کنید.
  3. حالا می‌توانید به دارایی‌های قبلی خود در کیف پول جدید دسترسی دارید.

اقدامات لازم در صورت دزدیده شدن کیف پول سخت افزاری

  • اقدامات لازم در صورت دزدیده شدن کیف پول سخت افزاری

هر دارایی ارزشمندی امکان ربوده شدن توسط سارقین را دارد. از آنجایی که کیف پول سخت‌افزاری یک دارایی سودآور است، خوب است بدانید که سازنده‌ آن‌ها به گم یا سرقت شدن کیف پول سخت افزاری فکر کرده‌اند و راه حل‌هایی ارائه داده‌اند.

  1. علاوه بر نگهداری رمز بازیابی در مکانی امن، تراکنش‌های مالی خود را پیوسته رصد کنید تا در صورت بروز هر رفتار مشکوک، اقدامات لازم را اجرا کنید.
  2. نسبت به روش‌های هک کیف پول‌های ارز دیجیتال اطلاعات کسب کنید و از راهکارهای به روز برای امنیت کیف پول خود استفاده کنید.
  3. علاوه بر کلمه بازیابی از قابلیت احراز هویت دو عاملی استفاده کنید تا امکان سرقت حساب به صفر نزدیک شود.

مراحل بازیابی دارایی پس از دزدیده شدن کیف پول سخت‌افزاری:

  1. کیف پولی سازگار با کیف پول قبلی خود تهیه کنید و روی سیستمی مخصوص که به روزرسانی شده و بستری امن است برنامه لازم را نصب کنید.
  2. کلمه بازیابی و کد احراز هویت دو عاملی خود را دقیق و کامل در کیف پول وارد کنید تا دارایی سرقت شده به کیف پول جدید منتقل شود.

اقدامات لازم در صورت آسیب دیدن کیف پول سخت افزاری

  • اقدامات لازم در صورت آسیب دیدن کیف پول سخت افزاری

کیف پول‌های سخت‌افزاری به طور معمول به گونه‌ای ساخته‌ می‌شوند تا از هرگونه آسیب حتی آب و آتش نیز در امان باشند. اما با این حال، در صورتی که ولت سخت‌افزاری شما به هر دلیلی دچار مشکل شد، تنها لازم است از طریق کلمه بازیابی، دارایی خود را به کیف پول جدید انتقال دهید.

روش‌های بازیابی کیف پول سخت افزاری بعد از دزدیده شدن گم یا خراب شدن

تا این بخش از مقاله متوجه شدیم که کلید بازیابی، مهم‌ترین فاکتور بازیابی کیف پول سخت افزاری گم، سرقت شده یا آسیب دیده است. اما آیا کاربرانی که به دلایل مختلف کلید بازیابی خود را فراموش یا گم کرده‌اند دیگر نمی‌توانند دارایی خود را بازگردانند؟ در این بخش از مقاله دو راهکار کلی بازیابی کیف پول سخت افزاری را شرح می‌دهیم. با این حال اگر درباره کار با ولت‌های سخت افزاری و بازیابی کلید خصوصی مبتدی هستید توصیه می‌کنیم مطلب راه های بازیابی کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال را مطالعه کنید.

  • بازیابی کیف پول سخت افزاری از طریق کد بازیابی

وجود کلید بازیابی زمان گم یا سرقت شدن کیف پول سخت‌افزاری، به سرمایه گذار کمک می‌کند تا بدون دردسر دارایی خود را از طریق طی کردن مراحل خرید کیف پول جدید، نصب نرم‌افزار کیف پول، وارد کردن کلید بازیابی در نرم‌افزار و ایجاد رمز جدید، به دارایی قبلی خود دسترسی پیدا کند.

  • بازیابی کیف پول سخت افزاری بدون کد بازیابی

درست است که به طور کلی بازیابی دارایی بدون کلیدهای بازیابی غیرممکن به‌نظر می‌رسد، اما اگر در این شرایط قرار گرفتید، می‌توانید مواردی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم را امتحان کنید تا شاید راهی برای بازگرداندن ولت خود پیدا کنید:

  1. تماس با ارائه‌دهنده کیف پول: در صورتی که کیف پول سخت‌افزاری خود را از صرافی معتبر و باسابقه‌ای تهیه کرده باشید، می‌توانید پس از تماس گرفتن و شرح مشکل خود از راهنمایی‌های آن‌ها استفاده کنید. گاهی ممکن است با ارائه دادن اطلاعاتی مانند شماره تماس، ایمیل، احراز هویت و.. کیف پول شما بازیابی شود.
  2. مشورت با متخصص: در صورتی که دارایی فراوانی را در کیف پول خود ذخیره کرده‌اید و دیگر راهکاری برای بازیابی آن ندارید، می‌توانید از یک متخصص کمک بگیرید تا رمزنگاری‌های شما را بازیابی کند. درست است که تضمین 100% برای موفقیت این کار وجود ندارد، اما ریسمانی است که می‌توانید به عنوان گزینه آخر برای بازگرداندن اموال موثر باشد.

چگونه ارزهای خود را از کیف پول دزدیده شده گم یا خراب شده بازیابی کنیم؟

تنها راه بی‌دردسر بازیابی کیف پول سخت‌افزاری استفاده از کلیدهای بازیابی است. کلمه بازیابی عبارتی است که معمولا بین 12 تا 26 کاراکتر تصادفی دارد این کلیدها هنگام ثبت‌نام کاربران در ولت به طور اختصاصی ایجاد می‌شوند و در اختیار کاربر قرار می‌گیرند. همچنین در همان زمان از کاربر خواسته می‌شود تا کلمات را به همان صورت که داده شده یادداشت و در جایی امن نگهداری کند.

با داشتن Recvery seed هر زمان و به هر دلیلی که دسترسی شما از ولت قطع شد، می‌توانید دارایی خود را بازیابی کنید. پس لازم است  این رمز منحصر به فرد، بدون اشتراک گذاری با دیگران و بستر عمومی وب، به درستی و در جایی امن ذخیره و نگهداری شود.

بدین ترتیب، در صورت سرقت یا گم شدن کیف پول سخت‌افزاری، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید تا بتوانید ولت خود را بازیابی کنید:

1-  تهیه کیف پول جدید

برای انتقال دارایی به سرقت رفته، گم‌شده یا آسیب دیده ابتدا باید کیف پول جدیدی تهیه کنیم. در صورت داشتن بودجه کافی کیف پول سخت‌افزاری از یک منبع معتبر که با کیف پول قبلی سازگاری دارد، انتخاب مناسبی است. اما در صورتی که امکان صرف هزینه مجدد ندارید می‌توانید به صورت موقت از یک کیف پول نرم‌افزاری استفاده کنید.

2- نصب نرم افزار مربوطه

 اکنون که کیف پول خود را تهیه کرده‌اید، باید نرم‌افزار آن را روی سیستم مخصوص و امن نصب کنید. برای پیدا کردن کیف پول‌های سازگار با ولت خود به سایت کیف پول سخت‌افزاری که استفاده می‌کردید؛ مراجعه کنید.  

3_ انتخاب گزینه بازیابی

پس از پیدا کردن ولت مناسبت، در نرم‌افزار هر کیف پول بخشی با عنوان بازیابی وجود دارد. اگر برای پیدا کردن این بخش دچار مشکل شدید، می‌توانید از پشتیبانی یا راهنمای خود نرم‌افزار برای کسب اطلاعات بیشتر استفاده کنید.

4_ ثبت عبارت بازیابی

اکنون وقت آن رسیده تا کد بازیابی خود را دقیقا مطابق رمز ذخیره شده وارد کنید. بزرگ و کوچک بودن حروف، فواصل و کاراکترهای مختلف در صورت یکسان نبودن با مورد اولیه شما را دچار مشکل می‌کند.

5_ راه اندازی کیف پول

 از آنجا که مراحل راه‌اندازی برای هر نرم‌افزار کیف پول ارز دیجیتالی متفاوت است، هر مرحله را با دقت بخوانید و سپس تایید کنید تا به کیف پولی همراه با دارایی کیف پول قبلی دست یابید.

6_ تایید موجودی

 اگر 5 مرحله گفته شده را درست انجام دهید، پس از استعلام موجودی باید دقیقا مطابق دارایی کیف پول قبلی، ارز دیجیتال ذخیره شده به همراه داشته باشید.

جلوگیری از ضرر مالی در صورت از دست دادن کیف پول سخت افزاری

از دست دادن کیف پول سخت‌افزاری می‌تواند برای معامله‌گران، یک امر فاجعه‌بار و ناراحت‌کننده باشد. بنابراین، هر کاربر موظف است تا اقدامات محافظتی متعددی را برای جلوگیری از نابود شدن دارایی خود انجام دهد. برخی از مهم‌ترین راهکارها عبارتند از:

  • تهیه نسخه بکاپ از کد بازیابی: برای ذخیره کد بازیابی خود تنها به یک مکان بسنده نکنید. بلکه آن را در چند فضای آفلاین امن یادداشت کنید.
  • فعال کردن احراز هویت دو عاملی: این قابلیت کیف پول سخت‌افزاری به کاربران اجازه می‌دهد تا علاوه بر کد بازیابی اصلی، گذر واژه دیگری برای ورود به کیف پول تنظیم کنند. برای امنیت بالا، این رمز باید طولانی و شامل کاراکترهای مختلف غیر قابل حدس باشد.
  • به روز رسانی مستمر: سیستم عامل خود را برای استفاده از امتیازات امنیتی بیشتر، همواره به روز‌رسانی کنید.
  • حملات سایبری: برای مقابله با حملات هکرها، نسبت به اقدامات آن‌ها مانند فیشینگ مطالعه داشته باشید و نسبت به جلوگیری از آن‌ها اقدام کنید.
  • خرید کیف پول معتبر: برای خرید کیف پول سخت‌افزاری، زود اقدام نکنید و برندهای مختلف را از لحاظ سابقه، پشتیبانی، امنیت و… مورد بررسی قرار دهید.

اهمیت آمادگی و پیشگیری در حفاظت از کیف پول‌های سخت‌افزاری

کیف پول‌های سخت‌افزاری ارزهای دیجیتال، ابزارهایی هستند که دارایی دیجیتال را در بالاترین سطح امنیتی محافظت می‌کنند. این ولت‌ها برای این که بتوانند دارایی کاربران را امن نگهدارند راه‌های دسترسی را به حداقل رسانده‌اند و از این رو بازیابی کیف پول‌های سخت‌افزاری کمی دشوار است. با این حال، همانطور که خواندید در صورت سرقت یا گم شدن کیف پول سخت افزاری می‌توانید با داشتن عبارت بازیابی خود ولت و دارایی‌ها را بازیابی کنید.

سوالات متداول
مشاوره رایگان

بله، وجود کد بازیابی عاملی موثر در بازیابی کیف پول ارز دیجیتال است.

خیر، تا زمانی که فرد دیگری به کلمه بازیابی شما دست پیدا نکند، جای دارایی شما امن است و می‌توانید از طریق آن به ارز دیجیتال خود دست پیدا کنید.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
امنیت ارز دیجیتال
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
با پیشرفت روزافزون بازار ارز دیجیتال، این سوال که “چگونه ارز دیجیتال خود را ایمن نگه داریم؟” یک چالش بزرگ است. تغییرات مداوم در این صنعت نیز نیاز به داشتن...
لینک تراکنش (TXiD) چیست؟ آموزش نحوه پیگیری تراکنش در بلاکچین
آموزش ارز دیجیتال
لینک تراکنش (TXiD) چیست؟ آموزش نحوه پیگیری تراکنش در بلاکچین
لینک یا شناسه تراکنش در دنیای ارزهای دیجیتال، درست نقش همان کد رهگیری را ایفا می‌کند که در زمان انجام یک تراکنش بانکی، حساب مبدأ به شما ارائه می‌دهد؛ فرض...
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
امنیت ارز دیجیتال
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
تتر، ارزی که در روزهای پرنوسان خرید و فروش ارزهای دیجیتال همچنان می درخشد و طرفداران وفادار خود را دارد. در این نوشته به این موضوع می پردازیم که آیا...