اخبار ارز دیجیتال

۵ چیزی که احتمالاً درباره هاوینگ بیت کوین نمی‌دانید

۵ چیزی که احتمالاً درباره هاوینگ بیت کوین نمی‌دانید

هر چهار سال یک بار، جامعه بیت کوین هاوینگ این ارز دیجیتال را جشن می‌گیرد. بسیاری از تحلیلگران بازار بیت کوین به دلیل تأثیر صعودی تاریخی هاوینگ بر کل بازار کریپتو، این رویداد را یک اتفاق مهم چهارساله می‌دانند.

حالا تنها چند ساعت تا چهارمین هاوینگ بیت کوین در تاریخ ۱ اردیبهشت فاصله داریم و بیایید پنج واقعیت جالب در مورد این پدیده را بررسی کنیم که ممکن است حتی با‌تجربه‌ترین علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال را نیز شگفت‌زده کند.

قیمت بیت کوین بیش از ۶۵۰ هزار درصد از اولین هاوینگ تا به حال افزایش یافته است

از لحاظ تاریخی، قیمت بیت کوین پس از هاوینگ افزایش یافته، اگرچه این امر تا حد زیادی به تعادل عرضه و تقاضا بستگی دارد.

داده‌های تاریخی نیز اطلاعات جالبی ارائه می‌دهند: پس از ۲۸ نوامبر ۲۰۱۲، روز اولین هاوینگ بیت‌ کوین، قیمت BTC از ۱۱ دلار طی یک سال به بالاترین رکورد خود در آن زمان یعنی ۱۲۴۰ دلار رسید. به طور مشابه، پس از هاوینگ دوم در جولای ۲۰۱۶، قیمت بیت کوین از حدود ۶۵۰ دلار به رکورد جدید ۲۰ هزار دلار در دسامبر ۲۰۱۷ رسید.

نمودار ماهانه BTC/USD
نمودار ماهانه BTC/USD

در ماه می 2020، پس از هاوینگ سوم، قیمت بیت کوین از حدود ۸۸۰۰ دلار به ۶۹ هزار دلار در نوامبر ۲۰۲۱ افزایش یافت. بنابراین، درصد بازده بیت کوین از اولین هاوینگ تا به حال نزدیک به ۶۵۰ هزار درصد بوده است.

کاتالیزورهای متعددی باعث افزایش تقاضا برای بیت کوین در پی رویدادهای هاوینگ آن شده‌اند. به عنوان مثال، در طول سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، موضع عموماً داویش (Dovish) یا سیاست پولی انبساطی بانک‌های مرکزی جهان به طور قابل‌توجهی به افزایش قیمت بیت کوین کمک کرد.

ها‌وینگ‌ها مقاومت اقتصادی ماینرها را تست می‌کنند

هر ها‌وینگ‌ درآمدی را که ماینرها برای تأیید تراکنش‌ها دریافت می‌کنند کاهش می‌دهد و سودآوری را به‌ویژه برای ماینرهایی که هزینه‌های عملیاتی بالاتری دارند چالش‌برانگیزتر می‌کند. این وضعیت استخراج‌کنندگان را تحت فشار قرار می‌دهد تا یا فناوری کارآمدتری را به کار گیرند یا طور کلی فعالیت خود را متوقف کنند.

به عنوان مثال، همانطور که موج آبی در نمودار زیر نشان می‌دهد، پس از هاوینگ سوم بیت کوین در می ۲۰۲۰، میانگین هزینه استخراج یک بیت کوین افزایش یافته است.

میانگین هزینه ماینینگ بیت کوین
میانگین هزینه ماینینگ بیت کوین

افزایش هزینه‌های عملیاتی، ماینرهای کوچکتر را از بازار خارج می‌کند و به طور بالقوه تمرکز شبکه را افزایش می‌دهد.

افزایش قیمت بیت کوین قبل از هاوینگ می‌تواند ناشی از حدس و گمان معامله‌گران باشد

انتظارات معامله‌گران برای هاوینگ بیت کوین اغلب منجر به افزایش ناگهانی و ناشی از حدس و گمان قیمت می‌شود.

به عنوان مثال، شش ماه قبل از هاوینگ سال ۲۰۲۰، قیمت بیت کوین بیش از ۴۰ درصد افزایش یافت و از حدود ۷ هزار دلار در نوامبر ۲۰۱۹ به حدود ۱۰ هزار دلار تا می ۲۰۲۰ رسید.

نمودار هفتگی BTC/USD
نمودار هفتگی BTC/USD

این افزایش قیمت‌ اغلب توسط سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیری هدایت می‌شود که امیدوارند از رالی بیت کوین پس از هاوینگ سود ببرند. این امر روندهای گذشته را منعکس می‌کند و می‌تواند باعث نوسانات قیمتی شود.

تئوری افزایش قیمت پس از هاوینگ بر اساس شوک عرضه شکل گرفته است. در هر یک از سه هاوینگ اول بیت کوین، تولید روزانه این ارز دیجیتال از ۵۰ به ۲۵ و سپس ۱۲/۵ کاهش یافته و اخیراً در سال ۲۰۲۰ نیز به ۶/۲۵ BTC در هر بلوک رسیده است. اگر تقاضا همچنان بالا باشد، این کاهش عرضه می‌تواند منجر به تغییرات قابل‌توجهی در قیمت BTC شود.

به عنوان مثال، یکسال بعد از هاوینگ ۲۰۱۶ شاهد افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بیت کوین بودیم که تا حدی به این شوک عرضه نسبت داده می‌شد.

تاثیر اقتصاد کلان بر چرخه‌های هاوینگ بیت کوین

وضعیت کلی اقتصاد جهانی در تعیین اینکه چگونه هاوینگ بیت کوین بر قیمت آن تأثیر می‌گذارد، نقش کلیدی دارد.

به عنوان مثال، هاوینگ سال ۲۰۲۰ مصادف با دوره سیاست‌های پولی انبساطی بود که از جمله تغییرات آن زمان می‌توان نرخ بهره نزدیک به صفر در ایالات متحده اشاره کرد. این وضعیت منحصر به فرد به جذابیت بیت کوین به عنوان یک «طلای دیجیتال» کمک کرده بود و به افزایش قیمت آن از حدود ۸ هزار دلار در زمان هاوینگ ماه می ۲۰۲۰ به بالاترین رقم تاریخی خود یعنی نزدیک به ۶۹ هزار دلار تا نوامبر ۲۰۲۱ منجر شد.

نمودار عملکرد هفتگی BTC/USD در مقابل عرضه M2 ایالات متحده
نمودار عملکرد هفتگی BTC/USD در مقابل عرضه M2 ایالات متحده

آخرین هاوینگ بیت کوین در قرن آینده رخ خواهد داد

به لطف فرآیند هاوینگ‌، پیش بینی می‌شود که آخرین بیت کوین در حدود سال ۲۱۴۰ استخراج شود. پس از آخرین هاوینگ، ماینرها دیگر پاداش بلوکی در ازای استخراج بیت کوین‌های جدید دریافت نخواهند کرد، بلکه صرفاً به کارمزد تراکنش برای درآمدزایی خود متکی خواهند بود.

این امر می‌تواند اساساً مدل امنیتی و اقتصادی بیت کوین را تغییر دهد و بر همه چیز از مشارکت ماینرها گرفته تا هزینه‌های تراکنش تأثیر بگذارد.

۵ چیزی که احتمالاً درباره هاوینگ بیت کوین نمی‌دانید
هر چهار سال یک بار، جامعه بیت کوین هاوینگ این ارز دیجیتال را جشن می‌گیرد. بسیاری از تحلیلگران بازار بیت کوین به دلیل تأثیر صعودی تاریخی هاوینگ بر کل بازار...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...