اخبار ارز دیجیتال

۵ چیزی که ساتوشی ناکاموتو به درستی درباره بیت کوین پیش‌بینی کرده بود

۵ چیزی که ساتوشی ناکاموتو به درستی درباره بیت کوین پیش‌بینی کرده بود

پس از انتشار ایمیل‌های ساتوشی ناکاموتو، خالق مرموز بیت‌ کوین در روزهای اخیر، مشخص شد که او بسیاری از بزرگ‌ترین ترندهای حال حاضر را که باعث توسعه اولین ارز دیجیتال جهان شده‌اند، پیش‌بینی کرده بود.

مکاتبات بین ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) و اولین همکار شناخته شده او، مارتی مالمی (Martti Malmi)، به عنوان بخشی از یک پرونده قضایی در حال پیگیری در بریتانیا در مورد هویت واقعی خالق بیت کوین برای عموم منتشر شد. برای برخی از افراد، این اسناد مسیر جدیدی از تحقیق و بررسی را برای شناسایی ساتوشی واقعی باز کرده‌اند. اما برای عده‌ای دیگر، ۱۲۰ صفحه ایمیل‌های ساتوشی بینش تازه‌ای را از شخصیت این توسعه‌دهنده قدیمی کریپتو ارائه می‌دهند.

پیت ریزو (Pete Rizzo)، مورخ بیت‌ کوین، می‌گوید که ایمیل‌های فاش شده از ساتوشی ناکاموتو با آنچه قبلاً درباره او می‌دانستیم، مطابقت دارند. بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱، ساتوشی در انجمن‌هایی مانند BitcoinTalk و فهرست پستی Cryptography فعال بوده و ایده‌های خود را در یک وایت پیپر رسمی مستند کرده است.

با این حال، اطلاعات جدیدی به واسطه ارائه این اسناد منتشر شده است. از جمله آن‌ها می‌توان به تلاش‌های ساتوشی برای حمایت از توسعه‌دهندگان اولیه بیت‌ کوین، نگرانی‌های او در مورد توسعه یکی از کاربردهای بیت‌ کوین و هوشیاری وی در پیش‌بینی برخی از بزرگترین موضوعاتی که توسعه این ارز دیجیتال را تعریف کرده‌اند، از جمله اندازه بلوک بیش از حد و مصرف انرژی بالا، اشاره کرد.

در ادامه این مطلب، پنج چیزی که ساتوشی ناکاموتو قبل از کناره‌گیری از پروژه بیت کوین در مورد آن درست پیش‌بینی کرده بود را بررسی می‌کنیم.

بحث مصرف انرژی

اثبات کار، الگوریتمی که از بیت کوین پشتیبانی می‌کند، یک فرآیند اساساً پرمصرف است. حتی در دروه ساتوشی، مردم متوجه این موضوع شده بودند که اگر بیت کوین موفق شود، قدرت هش لازم برای ایمن‌سازی شبکه بسیار زیاد خواهد بود. ساتوشی این دست از بحث‌ها را پیش‌بینی می‌کرد و به منتقدان خود اینگونه پاسخ داد:

جالب اینجاست که در نهایت مجبور می‌شویم بین آزادی اقتصادی و حفاظت از محیط زیست یکی را انتخاب کنیم و این طعنه‌آمیز است.

ساتوشی در پیام خود به مالمی خاطرنشان می‌کند که برخلاف تلاش‌های متمرکز برای ایجاد یک پول الکترونیکی قبل از اولین ارز دیجیتال جهان، بیت‌ کوین تنها می‌تواند همتا به همتا «بدون وجود یک شخص ثالث قابل اعتماد» باشد. او نوشت:

اگر بیت کوین رشد کرد و انرژی مصرفی آن تا حد قابل‌توجهی افزایش یافت، من فکر می‌کنم باز هم نسبت به فعالیت‌های بانکی مرسوم که با نیروی کار و منابع فشرده صورت می‌گیرند، کم مصرف‌تر است.

در واقع، Galaxy Research نیز گزارشی را منتشر کرده بود که نشان می‌داد سیستم بانکی جهانی ۲۶۳ تراوات ساعت در سال یعنی دو برابر میزان مصرف انرژی شبکه بیت‌ کوین را دریافت می‌کند.

حاکمیت قانون

امروزه، بیت کوین تنها ارز دیجیتالی است که به دلیل طراحی غیرمتمرکز شبکه آن و فقدان یک ذینفع مشخص، توسط رگولاتورهای مالی ایالات متحده به‌ عنوان یک کالا به رسمیت شناخته شده است. اما در روزهای اولیه، ساتوشی باید به شدت از نفوذ نظارتی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) و دسترسی گسترده مقامات قانونی این کشور آگاه می‌بود.

شاید به همین دلیل است که ساتوشی در بحث تلقی کردن بیت کوین به عنوان یک ابزار برای سرمایه‌گذاری، احتیاط کرده است. اما با این اوصاف او یک بار گفته بود:

فقط در صورتی که بیت کوین محبوبیت پیدا کند، نگه داشتن مقداری از آن می‌تواند منطقی باشد.

ساتوشی به مالمی گفته بود که دوست ندارد تالار گفتگوی بیت کوین مردم را به سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال تشویق کند. او در آخر این پیام خود اینگونه می‌گوید که اگر مردم به قضاوت خود به این نتیجه‌گیری -سرمایه‌گذاری روی بیت کوین- برسند، اشکالی ندارد، اما باید مراقب «تعریف» آن هم باشند.

غیرمتمرکز اما نه چندان ناشناس

ساتوشی، مدافع حریم خصوصی، خیلی زود متوجه شد که بیت کوین یک فناوری ناشناس نیست، حتی اگر بخواهد آن را به چنین شکلی طراحی کند. ساتوشی می‌گوید که در بهترین حالت، اگر مردم اقدامات احتیاطی مناسبی را نیز در پیش بگیرند (مانند استفاده مجدد از جفت کلیدها) و مراقب باشند که تراکنش‌های بیت کوینی را به هویت خود در دنیای واقعی مرتبط نکنند، بیت کوین می‌تواند یک دارایی جایگزین باشد و در برابر افشای هویت مقاومت کند. او همچنین نگران این بود که مردم بیت کوین را «غیرقابل اعتماد» یا «مشکوک» جلوه دهند.

امروزه، با توجه به اینکه اکثر مردم خرید بیت‌ کوین‌ را از طریق صرافی‌هایی انجام می‌دهند که از نظر قانونی ملزم به اجرای رویه‌های احراز هویت برای شناسایی کاربران هستند، حفظ خصوصی در هنگام استفاده از این ارز دیجیتال دشوار است. مشخص نیست که آیا ساتوشی انتظار چنین چیزی را داشته یا خیر – به ویژه با توجه به اینکه بیت‌ کوین برای کنار گذاشتن واسطه‌هایی مانند صرافی‌ها طراحی شده بود، اما او همچنان تمایل داشت که بیت‌ کوین را خصوصی توصیف کند تا مبادا کاربران گمراه و نسبت به این پروژه بی‌اعتمادی شوند.

او به مالمی گفت:

من معتقدم که نباید بیش از اندازه بر ناشناس بودن بیت کوین تاکید کنیم.

مالمی اما اینگونه فکر می‌کرد که می‌توان بیت‌ کوین را مخفی نگه داشت، نکته‌ای که ساتوشی قدردان بیان دقیق آن بود. او افزود:

افرادی که به دنبال ناشناس ماندن هستند حتماً راهی را برای دستیابی به آن بدون اینکه ما دائماً چنین چیزی را تبلیغ کنیم، پیدا خواهند کرد.

موارد استفاده؟

ساتوشی و مالمی مکرراً درباره کاربردهای بالقوه بیت کوین بحث می‌کردند، زیرا می‌دانستند که شبکه بیت کوین به یک کاربرد کلیدی برای پذیرش نیاز دارد. به طور کلی، ساتوشی به ویژگی ثبت زمانی دیجیتال رخدادهای بلاک چین اشاره کرد که می‌تواند برای کمک به احراز هویت رویدادها در دنیای واقعی استفاده شود.

اما ساتوشی به موقعیت بیت کوین در دنیای پرداخت‌ دیجیتالی نیز فکر کرده بود و می‌گفت که می‌توان از آن برای ایجاد بازارهای با نقدینگی بیشتر در بین ارزهای دیجیتالی مانند Liberty Reserve (که اکنون منحل شده) استفاده کرد. او سناریویی را پیش‌بینی کرده بود که در آن عده‌ای مایل به حفظ حریم خصوصی خود هستند، در نتیجه می‌توانند دارایی‌های خود را از بیت‌ کوین به Liberty Reserve منتقل کرده و سپس به دلار، طلا یا پی پال تبدیل کنند. این روش در آن زمان شدنی بود، زیرا BTC از طریق فرآیند استخراج نسبتاً ساده به دست می‌آمد.

یکی از کاربردهایی که ساتوشی به درستی پیش‌بینی کرده بود، قابلیت استفاده از بیت‌ کوین برای خرید کارت‌های هدیه (که از آن به عنوان «paysafecards» یاد می‌کند) است که امروزه یکی از رایج‌ترین موارد استفاده‌ از بیت‌ کوین محسوب می‌شود.

حمایت از توسعه‌دهندگان

ریزو خاطرنشان کرد که در این ایمیل‌ها در مورد یکی از حامیان مالی اولیه بیت کوین نیز صحبت شده است. بیت کوین کاملاً توسط ساتوشی تأمین مالی می‌شد و به سرمایه‌گذاران خطرپذیر متکی نبود. ساتوشی در یک سری گفتگوهای خود با مالی فاش کرد که یک اهداکننده ناشناس را شناسایی کرده و او مایل است بین ۲ هزار تا ۳۶۰۰ دلار برای حمایت از توسعه بیت کوین کمک کند. با وجود اینکه ارسال این پول به صورت نقد (از طریق پست) توسط حامی مالی مرموز و ناشناخته بیت کوین به مالمی مدتی طول کشید، اما بودجه به دست آمده در نهایت صرف پرداخت هزینه‌های میزبانی وب‌سایت و سایر موارد جانبی شد.

اگر چه ۳ هزار دلار درآمد بادآورده قابل‌توجهی محسوب نمی‌شود، اما تامین بودجه برای پوشش هزینه‌های توسعه‌دهندگان داوطلب شده کار دشواری بوده و شاید برای اولین بار نشان می‌دهد که ساتوشی چالش‌های مرتبط با حمایت از توسعه منبع باز را تشخیص داده است.

او نوشت:

ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا کمک مالی دیگری مانند آن دریافت کنیم، در نتیجه باید به فکر پس‌انداز کردن بخش عمده این پول باشیم.

ساتوشی همچنین به مالمی گفته بود که هزار دلار از این کمک مالی را برای صرافی در حال توسعه خود اختصاص دهد. این صرافی می‌توانست از نرخ مبادله BTC-USD (که در آن زمان فقط چند سنت ارزش داشت) حمایت کند.

در هر صورت، وضعیت آن زمان حمایت مالی از توسعه بیت کوین نامناسب و احتمالاً ناکافی بوده است. در حالی که امروزه حمایت از توسعه‌دهندگان بیت کوین برای شرکت‌هایی مانند بلاک (Block)، مایکرواستراتژی (MicroStrategy) و سایرین رایج‌تر شده، اما در طول این سال‌ها، تعدادی زیادی از مشارکت‌کنندگان خود را از کار پرهزینه توسعه این ارز دیجیتال کنار کشیده‌اند.

ساتوشی چندین بار تاکنون گفته که به دلیل تعهدات کاری خود، اغلب نمی‌تواند زمان و توجه زیادی را به بیت کوین اختصاص دهد. از اینکه توسعه‌دهندگانی مانند مالمی و جانشین منتخب ساتوشی، گاوین آندرسن (Gavin Andresen) برای اجرای این پروژه تمام تلاش خود را کرده‌اند، سپاسگزاریم.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...