اخبار ارز دیجیتال

سودآوری ماینینگ بیت کوین لزوما پس از هاوینگ کاهش نمی‌یابد

سودآوری ماینینگ بیت کوین لزوما پس از هاوینگ کاهش نمی‌یابد

به گفته مدیر‌عامل Acheron Trading، افزایش کارمزد شبکه بیت کوین می‌تواند به لطف ظهور اوردینال اینسکریپشن‌ها و BTCFi، درآمد ماینرها را پس از هاوینگ پوشش دهد.

لورنت بنایون (Laurent Benayoun)، مدیر‌عامل Acheron Trading در مصاحبه‌ای گفت:

سود ماینینگ بیت کوین پس از هاوینگ آتی آن، با وجود کاهش ۵۰ درصدی عرضه این ارز دیجیتال، لزوماً کاهش نمی‌یابد.

از نظر دلاری، مشخص نیست که ماینرها پس از هاوینگ وضعیت بدتری داشته باشند یا خیر، اما کاهش پاداش استخراج با افزایش هزینه‌های شبکه جبران می‌شود.

هاوینگ بیت کوین قرار است پاداش صدور بلوک را از ۶/۲۵ BTC به ۳/۱۲۵ BTC در تاریخ ۲۰ آوریل کاهش دهد. پس از هاوینگ‌های قبلی، شرکت‌های ماینینگ کوچکتر به دلیل کاهش پاداش بلوکی مجبور به توقف فعالیت خود شدند.

با این حال، پس از هاوینگ سال ۲۰۲۴ به دلیل افزایش کارمزدهای شبکه به واسطه اوردینال اینسکریپشن‌ها و تامین مالی غیرمتمرکز بومی بیت کوین یا BTCFi، این موضوع متفاوت خواهد بود:

ما شاهد ظهور NFT‌ ها در بلاک چین بیت کوین بوده‌ایم و تعدادی از پروژه‌ها را مشاهده کردیم که سعی در ایجاد DeFi در شبکه بیت کوین دارند. بنابراین همه این عناصر منجر به افزایش هزینه‌های شبکه می‌شوند.

کارمزد شبکه بیت کوین هزینه تراکنش‌هایی است که برای تشویق ماینرها جهت گنجاندن تراکنش در بلوک بعدی پرداخت می‌شود.

میانگین کارمزد تراکنش بیت کوین در حال حاضر ۴/۸۸ دلار به ازای هر تراکنش است که از ۱۶/۱۳ دلار به ازای هر تراکنش یک ماه پیش در تاریخ ۵ مارس کمتر است. طبق اطلاعات به دست آمده از YCharts، کارمزد تراکنش‌های بیت کوین در سال گذشته بیش از ۸۶ درصد افزایش یافته است.

نمودار میانگین کارمزد تراکنش‌های بیت کوین
نمودار میانگین کارمزد تراکنش‌های بیت کوین

جو داونی (Joe Downie)، مدیر بازاریابی NiceHash گفت که اگر قیمت بیت کوین در بالای ۷۰ هزار دلار باقی بماند، شرکت‌های ماینینگ بیت کوین به طور کلی سودآور خواهند ماند:

اگر قیمت بالای ۷۰ هزار دلار باقی بماند، اکثر ماینرها همچنان سودآور خواهند بود، زیرا با توجه به پاداش بلوکی فعلی، آنها با قیمت بالای ۳۵ هزار دلار بیت کوین در سود قرار دارند. کمتر از این سطح قیمتی ماینرها احتمالاً ضرر می‌کنند.

قیمت بیت کوین در هفته گذشته ۴/۳ درصد کاهش یافت و تا ساعت ۱۰:۲۲ صبح به وقت UTC به ۶۶،۸۵۱ دلار رسیده بود. بر اساس داده‌های CoinMarketCap، بیت کوین از اول آوریل تا‌کنون زیر ۷۰ هزار دلار معامله شده است.

نمودار ۱ روزه BTC/USDT
نمودار ۱ روزه BTC/USDT

علاوه بر قیمت بیت کوین، سودآوری یک شرکت ماینینگ به کیفیت تجهیزات استخراج و بهره‌وری انرژی آن نیز بستگی دارد. داونی توضیح داد:

هاوینگ بیت کوین به بسیاری از سخت‌افزارهای قدیمی سود کمتری می‌بخشد، چرا که آنها برای کار انجام شده توسط دستگاه خود پاداش کمتری می‌گیرند. مدل‌های جدیدتر و کم‌مصرف‌تر همچنان سودآور خواهند بود، بنابراین سوددهی به اندازه فارم ماینینگ بستگی ندارد، بلکه به نوع تجهیزات استخراج وابسته است.

درآمد ماینرهای بیت کوین در تاریخ ۶ مارس دومین روز پرسود خود را ثبت کرد و پس از رسیدن قیمت بیت کوین به رکورد تاریخی جدید خود یعنی بالای ۶۹،۲۰۰ دلار، به ۷۵/۹ میلیون دلار در روز رسید.

بنایون از Acheron Trading می‌گوید:

به لطف افزایش قیمت بیت کوین، همراه با افزایش کارمزد شبکه، شرکت‌های ماینینگ کمتری نسبت به چرخه‌های گذشته مجبور به ترک کار خود خواهند شد. ما در چرخه‌های قبلی طی سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۱ شاهد آن بودیم که ماینرهای با کارایی کمتری از دور خارج می‌شدند. من فکر نمی‌کنم این بار به دلیل افزایش هزینه‌های شبکه، اینطور باشد.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
اکانت های خارجی
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
تلگرام پرمیوم چیست؟ تلگرام با میزبانی از 700 میلیون کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان، از جدیدترین پلن اشتراکی جذاب خود یعنی تلگرام پرمیوم رونمایی کرد. تلگرام پریمیوم نسبت به...
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج ارز دیجیتال
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج بیت کوین با استفاده از گوشی‌های هوشمند، که در ابتدا تنها توسط رایانه‌های قدرتمند و تجهیزات مخصوص ممکن بود، اکنون با پیشرفت تکنولوژی و افزایش قدرت پردازشی گوشی‌های هوشمند،...
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
آموزش ارز دیجیتال
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
هر پولی، یک پشتوانه دارد. بیت کوین، اولین و پراستفاده‌ترین ارز دیجیتال دنیا، پیش‌فرض‌های ذهن بسیاری از افراد در مورد پشتوانه پول‌ها به هم ریخته است. بیت کوین برخلاف ارزهای...
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
اکانت های خارجی
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
شماره مجازی (virtual number) شماره تلفنی است که وجود حقیقی نداشته و بدون نیاز به سیمکارت کارایی شماره‌های واقعی را دارد؛ به بیان دیگر، این سرویس نوعی تلفن مجازی است...
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
معاملات روزانه ارزهای دیجیتال به دلیل داشتن سودهای کوتاه‌مدت اما پربازده، اخیرا به روشی محبوب برای تریدرها تبدیل شده است. بدین‌ ترتیب، معامله‌گران از طبیعت سریع و پرنوسان بازار کریپتو...