اخبار ارز دیجیتال

چه زمانی قیمت بیت کوین به ۱۰۰ هزار و ۱ میلیون دلار می‌رسد؟

چه زمانی قیمت بیت کوین به ۱۰۰ هزار و ۱ میلیون دلار می‌رسد؟

سال ۲۰۲۴ با امیدهای فراوان برای تمامی ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین و اتریوم و همچنین برای علاقه‌مندان به این بازار آغاز شد. بزرگترین رمزارز جهان یعنی بیت کوین تقریباً ۶۵ درصد از مارکت کپ خود را در سال گذشته از دست داده است. علاقه‌مندان به کریپتو با رویدادهای غیرقابل پیش‌بینی زیادی مانند سقوط Terra Luna، فروپاشی صرافی FTX، شرایط کلان اقتصادی و جریمه شدن صرافی بایننس و بنیانگذار آن غافلگیر شدند.

۲۰۲۳ اما به طور کلی سال خوبی برای ارزهای دیجیتال بود چرا که بازار رمزارزها در مسیر بهبود قرار گرفت. بیت کوین حتی در ماه جولای به طور متوسط ۰/۳۹ درصد رشد کرد و در حدود ۳۱ هزار دلار معامله می‌شد. دنیای رمزارز در پایان سال رشد چشمگیری را از خود نشان داد و بیت کوین در سطوح خوبی قرار گرفت. در ابتدای سال جاری، ۳ ژانویه ۲۰۲۴، قیمت بیت کوین ۴۵،۲۰۳ دلار بود، مارکت کپ آن تا ۸۸۶/۶۴ میلیارد دلار افزایش یافت و حجم بازار این ارز دیجیتال به ۳۱/۷۶ میلیارد دلار رسید. بیت کوین همانطور که انتظار می‌رفت به رشد خود ادامه می‌دهد. در تاریخ ۱۳ فوریه ۲۰۲۴، بیت کوین برای اولین بار از دسامبر ۲۰۲۱ به مارکت کپ ۹۸۲/۷۲ میلیارد دلار و قیمت ۵۰،۱۰۷ دلار رسید. مارکت کپ کل بازار کریپتو تا ۱/۸۷ تریلیون دلار افزایش یافت.

آیا بیت کوین دوباره بهبود پیدا می‌کند؟

پس از آستانه روانی ۳۱ هزار دلار، بیت کوین دوباره وارد روند نزولی شد و به زیر سطح ۳۰ هزار دلار سقوط کرد. بر اساس آخرین داده‌های به دست آمده از CoinMarketCap، بزرگترین ارز دیجیتال جهان، در مسیر ریکاوری قرار دارد و در یک ماه گذشته بیش از ۲۸ درصد افزایش قیمت داشته است. بیت کوین اکنون با قیمت ۵۱،۰۴۳ دلار در بالاترین سطح خود از دسامبر ۲۰۲۱ معامله می‌شود.

به نظر می‌رسد هنوز فشار اندکی بر روی شانه بیت کوین قرار دارد چرا که تورم همچنان یک موضوع مهم در اقتصادهای نوظهور مانند ایالات متحده و انگلیس است و همانطور که پیش‌بینی می‌شد فدرال رزرو ایالات متحده نرخ بهره را برای مقابله با مسائل تورمی در سال گذشته ۲۵ واحد پایه افزایش داد. به گفته کارشناسان، حمایت اصلی بیت کوین در نزدیکی ۲۹،۸۰۰ دلار و سپس ۳۰،۴۰۰ دلار قرار دارد.

این اولین بار نیست که بیت کوین تحت فشار قرار می‌گیرد. زمانی که کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) از یکی از صرافی‌های پیشرو ارزهای دیجیتال در جهان یعنی بایننس و بنیان‌گذار و مدیر اجرایی آن، چانگ‌ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) شکایت کرد، این رمزارز سقوط بزرگی را متحمل شد و قیمت آن به زیر سطح ۲۶ هزار دلار رسید.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار صرافی ارز دیجیتال بایننس را به دلیل ایجاد نهادهای جداگانه تحت عنوان Binance.com و Binance US، به عنوان بخشی از یک طرح پیچیده برای فرار از قوانین فدرال و اوراق بهادار ایالات متحده مقصر دانست. این رگولاتور همچنین مدعی شده که یک شرکت متعلق به CZ، بنیانگذار بایننس، در افزایش مصنوعی حجم معاملات دارایی‌های رمزارزی لیست شده در پلتفرم بایننس ایالات متحده، مشارکت داشته است.

کارشناسان ارزهای دیجیتال بر این باورند که اگر بیت کوین سطح ۳۰ هزار دلاری خود را از دست ندهد، احتمالاً به رشد خود ادامه خواهد داد.

در آوریل ۲۰۲۳، بیت‌ کوین برای اولین بار از ۱۰ ژوئن ۲۰۲۲ به مقاومت کلیدی ۳۰ هزار دلار رسید. کارشناسان رمزارز معتقدند که بیت‌ کوین باید به رشد خود ادامه دهد تا در آخر سال ۲۰۲۴ رکورد قیمتی جدیدی زده باشد.

با این حال، مسیر زیادی باقی مانده، زیرا بیت کوین هنوز تقریباً ۲۷/۲۴ درصد تا رسیدن به بالاترین سطح خود فاصله دارد. در ابتدای سال گذشته، قیمت بیت کوین به زیر سطح ۲۰ هزار دلار سقوط کرد. اما عواملی مانند تشدید بحران بانکی در ایالات متحده، تضعیف شاخص دلار و کاهش تورم توانستند بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را به مسیر خود بازگردانند. بنابراین، اگر بگوییم که بحران مالی اخیر ایالات متحده جاه‌طلبی ارزهای دیجیتال را افزایش داده بی‌راه نگفتیم.

در حالی که آینده بیت کوین نامعلوم است، اما سرمایه‌گذاران خُرد باید در مورد هر حرکت این ارز دیجیتال بسیار محتاط باشند، زیرا سال پرفراز و نشیبی برای بیت کوین در راه است. دلیل نوسانات کلی بازار را می‌توان به شرایط کلان اقتصادی در کشورهایی مانند ایالات متحده و بریتانیا نسبت داد.

علاوه بر این، هند همچنان در مورد ارزهای دیجیتال موضع قاطعی دارد و دولت تمام تراکنش‌های مربوط به رمزارز را تحت شمول قانون پول‌شویی قرار می‌دهد. وزارت دارایی هند طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تمام تراکنش‌های مربوط به دارایی‌های دیجیتال یا ارز مجازی تحت حوزه قانون جلوگیری از پولشویی (PMLA) قرار می‌گیرند.

در ظاهر، این تصمیم جدید ممکن است برای جامعه ارزهای دیجیتال هند مضر به نظر برسد. اما در واقع، این حرکت توسط صنعت کریپتو به طور گسترده ستایش شده، زیرا گامی در جهت تنظیم این فضا محسوب می‌شود، جایی که در غیاب تنظیم‌کننده‌ها، سازمان‌های اجرایی مستقیماً به هرگونه مسئله‌ای رسیدگی می‌کنند.

یکی از دیگر دلایل امیدواری کارشناسان کریپتو به بیت کوین این است که ۲۰۲۴، سال چهارمین هاوینگ خواهد بود. رویداد هاوینگ بیت کوین هر چهار سال یکبار اتفاق می‌افتد که در آن پاداش استخراج این ارز دیجیتال توسط ماینرهای آن ۵۰ درصد کاهش می‌یابد (پرداختی ماینرها از ۶/۵ BTC به ازای هر بلوک به ۳/۱۲۵ BTC می‌رسد). این رویداد معمولا برای قیمت بیت کوین مثبت تلقی می‌شود، زیرا به عرضه آن کمک می‌کند. از لحاظ تاریخی، هاوینگ به عنوان یک محرک عالی برای افزایش شتاب قیمت بیت کوین در نظر گرفته شده است.

تاریخچه هاوینگ بیت کوین

رویداد هاوینگ بیت کوین قیمت بیت کوین در روز هاوینگ قیمت بیت کوین ۱۵۰ روز بعد از هاوینگ
سال ۲۰۱۲ ۱۲/۳۵ دلار ۱۲۷ دلار
سال ۲۰۱۶ ۶۵۰/۵۳ دلار ۷۵۸/۸۱ دلار
سال ۲۰۲۰ ۸،۸۲۱/۴۲ دلار ۱۰،۹۴۳ دلار

در جدول بالا، می‌بینیم که رویداد هاوینگ بیت کوین در گذشته توانسته محرک بلندمدتی برای رشد قیمت باشد. هاوینگ بیت کوین به کاهش تورم و کاهش عرضه این ارز دیجیتال مربوط می‌شود و به افزایش بیشتر قیمت آن کمک می‌کند. از آنجایی که بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است، توسط هیچ بانک مرکزی یا دولتی قابل چاپ نیست و بنابراین عرضه کل آن محدود است.

علاوه بر این، سرمایه‌گذاران بزرگ یا نهنگ‌های بیت کوین بار دیگر شروع به انباشت این دارایی کرده‌اند. بر اساس داده‌های آنچین پلتفرم Santiment، نهنگ‌های بزرگ بیت‌ کوین بین هزار تا ۱۰ هزار BTC را در کیف پول خود نگه می‌دارند که به معنای پر شدن کیف پول‌ سرمایه‌گذاران با مقدار زیادی بیت‌ کوین است و می‌تواند ریکاوری قیمت آن را منعکس کند.

آیا قیمت بیت کوین می‌تواند تا اواخر سال ۲۰۲۴ به ۱۰۰ هزار دلار برسد؟

همانطور که گفتیم امسال چهارمین هاوینگ بیت کوین انجام می‌شود. انتظار می‌رود که این رویداد در ماه آوریل رخ دهد. این اتفاق اساس سیاست پولی بیت کوین را تشکیل می‌دهد و با کاهش نرخ عرضه بیت کوین به نصف در تقریباً هر چهار سال یکبار، از کمبود روزافزون آن حمایت می‌کند.

در مقطعی نرخ رشد عرضه بیت کوین از ۱۰ درصد فراتر رفت اما به حدود ۱/۷۵ درصد کاهش یافت. در ماهی که هاوینگ انجام می‌شود، احتمالاً طی ماه آوریل، نرخ رشد عرضه به تنها ۰/۸۵ درصد کاهش می‌یابد. هاوینگ بیت کوین تا زمانی که تمام ۲۱ میلیون BTC موجود استخراج شود، در سال ۲۱۴۰ ادامه خواهد داشت. در حال حاضر، حدود ۱۹/۶ میلیون بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال در گردش است.

جف کندریک (Geoff Kendrick)، رئیس بخش تحقیقات کریپتو در بانک استاندارد چارترد، معتقد است که قیمت بیت کوین تا پایان سال جاری به ۱۰۰ هزار دلار خواهد رسید. هاوینگ بیت کوین می‌تواند یکی از محرک‌های افزایش قیمت باشد.

آیا قیمت بیت کوین تا سال ۲۰۲۵ به ۱ میلیون دلار می‌رسد؟

علاقه‌مندان به بیت کوین همیشه پیش‌بینی‌های بیش از حد مثبت و در مواقعی غیرممکن را برای این ارز دیجیتال مطرح می‌کنند. حال پس از این بولران کوتاه، بحث‌های زیادی در مورد آینده بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان به گوش می‌رسد و سوال این است که قیمت آن حتی می‌تواند تا سال ۲۰۲۵ سطح ۱۰ میلیون دلار را هم به خود ببیند یا خیر.

این رقم فرضی و عجیب ۱۰ میلیون دلاری توسط چندین شخصیت شناخته شده در دنیای رمزارز در نظر گرفته شده است. Standard Chartered، یکی از بانک‌های چند ملیتی پیشرو در بریتانیا، اخیراً و در یکی از جدیدترین گزارشات تحقیقاتی با ذکر سود بیشتر برای ماینرها، قیمت مد نظر خود را برای BTC از ۱۰۰ هزار دلار به ۱۲۰ هزار دلار تا پایان سال ۲۰۲۴ افزایش داد. بانک MNC پیش‌بینی کرده که بیت کوین تا پایان سال جاری به ۵۰ هزار دلار می‌رسد.

سامسون مو (Samson Mow)، کارآفرین چینی-کانادایی بیت کوین و مدیرعامل شرکت کریپتویی JAN3، معتقد است که ارزش این ارز دیجیتال طی پنج سال آینده به یک میلیون دلار خواهد رسید. بالاجی سرینیواسان (Balaji Srinivasan)، سرمایه‌گذار و رئیس سابق بخش فناوری کوین‌بیس (Coinbase) نیز حدس و گمان‌های جسورانه‌ای درباره بیت کوین دارد و شرط می‌بندد که بیت کوین تنها در ۹۰ روز می‌تواند به ۱۰ میلیون دلار یا بیشتر برسد.

سرینیواسان صرفاً باور دارد که با حرکت جهان به سمت تورم غیرقابل کنترل یا ابر تورم، ارزش دلار تضعیف می‌شود و به همین دلیل مردم شروع به خرید بیشتر و بیشتر بیت کوین خواهند کرد. اصطلاح ابر تورم به معنای افزایش شدید قیمت کالاها و خدمات در یک دوره زمانی معین است.

از سوی دیگر، عده‌ای دیگر از کارشناسان ارزهای دیجیتال نیز بر این باورند که بیت کوین ممکن است در سال‌های آینده به ۱۰ میلیون دلار برسد، اما نه به این زودی و پیش‌بینی رسیدن قیمت به این سطح در سال آینده یا تنها در ۹۰ روز ممکن نیست.

مارشال بیرد (Marshall Beard) نیز در ابتدا پیش‌بینی کرده بود که بیت کوین در ۹۰ روز به یک میلیون دلار خواهد رسید و به اتفاقات غیرعادی در حال وقوع در جهان اشاره می‌کرد. با این حال، او بعدها توضیح داد که دستیابی به این سطح قیمتی ممکن است حدود ۱۰ سال طول بکشد.

جمع‌بندی

در میان پیش‌بینی‌های بی‌شمار در مورد بیت‌ کوین، نکته اصلی این است که BTC چندین بار سقوط کرده و هر بار قوی‌تر از قبل ظاهر شده است. ماهیت انعطاف‌پذیر این دارایی پیشرو نوعی باور را در ذهن علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال که در ارزهای غیرمتمرکز سرمایه‌گذاری می‌کنند، القا کرده است. اینکه آیا بیت کوین همچنان رشد می‌کند یا در نهایت از بین می‌رود را فقط و فقط زمان می‌تواند ثابت کند. اما به خاطر داشته باشید که خرید و فروش بیت کوین باید با آگاهی کامل انجام شود و سرمایه شما لزوماً بازده مورد انتظار را به شما نخواهد داد.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...