اخبار ارز دیجیتال

در طول هاوینگ چگونه بیت کوین را معامله کنیم؟

در طول هاوینگ چگونه بیت کوین را معامله کنیم؟

هاوینگ بیت کوین یک رویداد مهم در فضای ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود که تقریباً هر چهار سال یکبار اتفاق می‌افتد. هاوینگ پاداشی را که استخراج‌کنندگان برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین دریافت می‌کنند، کاهش می‌دهد. همانطور که از نام آن پیداست، رویداد هاوینگ بیت‌ کوین، پاداش ماینرهایی را که بلاک‌های بیت‌ کوین را استخراج کرده و تراکنش‌ها را به دفتر کل توزیع‌شده (لجر) بیت‌ کوین اضافه می‌کنند، به نصف کاهش می‌دهد. این فرآیند در پروتکل بیت کوین کدنویسی سخت یا هارد-کدینگ شده تا عرضه این دارایی دیجیتال را کنترل و وضعیت کمیاب شدن و محدود بودن آن را حفظ کند.

هاوینگ بیت کوین به دلیل تأثیر مستقیم آن بر پادشاه رمزارزها، عرضه بیت کوین در بازار و در نتیجه پویایی قیمت در بازار گسترده ارزهای دیجیتال، برای معامله‌گران بسیار مهم است. در این مطلب جامع به بررسی استراتژی‌های معاملاتی بیت کوین در طول هاوینگ، تحرکات بازار ارزهای دیجیتال، روندهای قیمتی، سیگنال‌ها و فرصت‌های معاملاتی و رفتار کلی سرمایه‌گذاران در طول دوره‌های هاوینگ بیت کوین می‌پردازیم.

هاوینگ بیت کوین چیست؟

بیت کوین بر روی یک شبکه غیرمتمرکز از کامپیوترها به نام گره‌ها یا نودها (nodes) فعالیت می‌کند. استخراج بیت کوین فرآیند ایجاد بلوک‌های معتبر است که سوابق تراکنش‌ها را به دفتر کل عمومی و غیرمتمرکز بیت کوین اضافه می‌کند. ماینرها افراد یا نهادهایی هستند که نقش مهمی در ایمن‌سازی و اعتبارسنجی تراکنش‌ها در بلاک چین بیت کوین دارند. ماینرها در ازای تلاش خود، با بیت کوین‌های جدید که وارد گردش شده‌اند پاداش می‌گیرند.

استخراج بیت کوین از سخت‌افزار برای حل مسائل پیچیده ریاضی استفاده می‌کند که به تراکنش‌ها در شبکه اعتبار می‌دهند و آن‌ها را ایمن می‌سازند. ماینرها از قدرت محاسباتی خود استفاده می‌کنند و برای حل این مسائل با هم رقابت دارند. اولین کسی که یک مسئله را حل کند، بلوک جدیدی از تراکنش‌ها را به بلاک چین اضافه می‌کند.

هاوینگ بیت کوین به نصف شدن پاداشی که به استخراج‌کنندگان برای حل مسائل پیچیده ریاضی و اعتبارسنجی تراکنش‌ها در بلاک چین بیت کوین داده می‌شود، اشاره دارد. هاوینگ مکانیسمی است که توسط ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، خالق بیت کوین، در پروتکل این شبکه ساخته شده و تقریباً هر چهار سال (یا هر ۲۱۰ هزار بلوک یکبار) رخ می‌دهد.

در طول این رویداد، پاداش ماینرها برای افزودن موفقیت‌آمیز یک بلوک جدید به بلاک چین به نصف کاهش می‌یابد. در بازار گسترده ارزهای دیجیتال، رویداد هاوینگ عرضه بیت کوین‌های جدیدی که وارد بازار می‌شوند را کاهش می‌دهد.

در ابتدای راه‌اندازی شبکه بیت کوین، ماینرها به ازای هر بلوکی که به بلاک چین اضافه می‌کردند، ۵۰ بیت کوین به عنوان پاداش می‌گرفتند. طی هاوینگ اول، پاداش ماینرها به ۲۵ بیت کوین کاهش یافت و هاوینگ‌‌های بعدی در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰، پاداش آن‌ها را به ترتیب به ۱۲/۵ و ۶/۲۵ بیت کوین کاهش داد. در آوریل ۲۰۲۴، هاوینگ چهارم انجام می‌شود و پاداش ماینرها برای استخراج بلوک به ۳/۱۲۵ بیت کوین کاهش پیدا می‌کند. این روند تا زمانی که تمام ۲۱ میلیون بیت کوین موجود در جهان استخراج شود ادامه خواهد داشت.

تاریخچه هاوینگ بیت کوین
تاریخچه هاوینگ بیت کوین

کاهش پاداش استخراج، صدور بیت کوین جدید به بازار را کنترل می‌کند و بدین صورت بیت کوین از ویژگی‌ کمیاب بودن فلزات گرانبها مانند طلا تقلید کرده است. عرضه بیت کوین به ۲۱ میلیون واحد BTC محدود شده و با سخت‌تر و پرهزینه‌تر شدن استخراج بیت کوین‌های جدید، نرخ انتشار این رمزارز کاهش می‌یابد و در نتیجه باعث کمبود و افزایش بالقوه ارزش هر بیت کوین می‌شود.

هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۴

زمان دقیق هاوینگ بعدی مشخص نیست چرا که الگوریتم بیت کوین بر وقوع رویدادهای هاوینگ بر اساس ایجاد بلوک‌ها نظارت می‌کند، اما کارشناسان به تاریخ احتمالی آوریل ۲۰۲۴ برای آن اشاره کرده‌اند که نزدیک به چرخه تاریخی چهار ساله بیت کوین است.

پیش‌بینی می‌شود که هاوینگ نهایی در سال ۲۱۴۰ اتفاق بیفتد، زمانی که تعداد بیت کوین‌های در گردش به حداکثر عرضه ۲۱ میلیونی خود برسند. در این مرحله، دیگر بیت کوین جدیدی استخراج نخواهد شد.

هاوینگ بیت کوین به گونه‌ای طراحی شده که تا حدودی قابل پیش‌بینی باشد و از ایجاد اختلالات قابل‌توجه در شبکه جلوگیری شود. با این وجود، قبل و بعد از هاوینگ، اغلب شاهد افزایش نوسانات در قیمت بیت کوین هستیم.

هاوینگ بیت کوین از لحاظ تاریخی چه تاثیر بر روند قیمت بیت کوین می‌گذارد؟

با توجه به داده‌های تاریخی و تحلیل‌های فاندامنتال، هاوینگ بیت کوین به طور مطلوبی بر قیمت آن تأثیر می‌گذارد. رخدادهای هاوینگ معمولاً خوش‌بینی و روند صعودی را در بازارهای ارز دیجیتال القا می‌کنند و به نوسانات مثبتی در قیمت مبدل می‌شوند.

مومنتوم مثبت بیت کوین را می‌توان به عوامل مختلفی نسبت داد که در درجه اول پویایی عرضه و تقاضا اقتصادی را بررسی می‌کنیم. کاهش عرضه بیت کوین، آن را کمیاب‌تر می‌کند و تقاضا را افزایش می‌دهد، در نتیجه ارزش بیت کوین افزایش پیدا می‌کند.

علاوه بر این، رویداد هاونیگ توجه مردم را به فضای ارزهای دیجیتال معطوف می‌کند، رفتار سرمایه‌گذاران را تغییر می‌دهد، باعث جذب سرمایه‌گذاران جدید می‌شود و ترس از دست دادن فرصت (FOMO) بر بازار حاکم می‌گردد. این موارد سبب پیش‌بینی قیمت توسط مفسران تأثیرگذار در رسانه‌های اجتماعی و تعامل بالاتر جامعه ارزهای دیجیتال می‌شود که اغلب افزایش فعالیت‌های معاملاتی را در پی دارد.

در دوره قبل از هاوینگ اغلب شاهد افزایش بحث و گفتگو و کمپین‌های آموزشی در مورد اصول فاندامنتالی بیت کوین، فناوری بلاک چین و اقتصاد ارزهای دیجیتال هستیم.

با این حال، در حالی که روندهای تاریخی ارتباط بین رویدادهای هاوینگ و افزایش قیمت را نشان می‌دهند، اما نمی‌توان چیزی را به صورت تضمینی بیان کرد و سرمایه‌گذاران باید تحقیقات خود را برای درک روند قیمت در طول هر هاوینگ انجام دهند.

چرخه‌های هاوینگ بیت کوین
چرخه‌های هاوینگ بیت کوین

با تجزیه و تحلیل قیمت در طول هر هاوینگ بیت کوین، متوجه می‌شویم که روندهای ثابتی در نمودار آشکار شده است. در سال ۲۰۱۶، ارزش بیت کوین قبل از هاوینگ به ۶۶۵ دلار رسید و یک سال بعد سطح ۲۲۵۰ دلار را به خود دید.

هاوینگ سال ۲۰۲۰ در ماه می رخ داد و در آن زمان بیت کوین ۸۷۴۰ دلار قیمت داشت. در پایان همان سال، قیمت بیت کوین تا ۲۹ هزار دلار افزایش یافت. بنابراین، از آنجایی که معمولاً یک روند صعودی پس از هر چرخه هاوینگ بیت کوین رخ داده، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که چرخه سال ۲۰۲۴ نیز تفاوتی با گذشته نخواهد داشت.

نوسانات بازار و فرصت‌های معاملاتی در طول هاوینگ بیت کوین

انتظارات برای وقوع رویداد هاوینگ بیت کوین اغلب با افزایش نوسانات بازار همراه بوده است. این نوسانات تاریخی هم چالش‌ها و هم فرصت‌هایی را برای معامله‌گران ایجاد می‌کنند. در حالی که عدم اطمینان از وضعیت آتی ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد، اما از سوی دیگر راه‌هایی را نیز برای انجام معاملات استراتژیک باز می‌کند، به ویژه برای کسانی که در معامله با نوسانات قیمت مهارت دارند.

معامله‌گران می‌توانند در طول روند مثبت بازار خرید کنند (پوزیشن لانگ باز کنند) یا در طول روند نزولی قبل و بعد از رویداد هاوینگ، دارایی‌های خود را بفروشند (شورت بگیرند). همچنین شناسایی سطوح مقاومت یا حمایت کلیدی برای انجام معاملات در زمانی که قیمت از این سطوح خارج می‌شود نیز بسیار کمک‌کننده است.

بریک اوت (Brakeout) قیمت از یک سطح می‌تواند به معکوس شدن روند یا ادامه روند موجود کمک کند. حمایت‌ها سطوحی هستند که ممکن است جلوی سقوط قیمت بیت کوین را بگیرند و سطح مقاومت نیز جایی است که بیت کوین حرکت صعودی خود را متوقف می‌کند.

معامله‌گران می‌توانند این سطوح را با استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال مانند خطوط روند، میانگین‌های متحرک یا خطوط حمایت و مقاومت افقی شناسایی کنند و منتظر بمانند تا قیمت به طور قطعی سطح مقاومت خود را به بالا بشکند یا به زیر سطح حمایت خود سقوط کند. یک شکست زمانی تایید خواهد شد که کندل قیمت در بالاتر یا پایین‌تر از سطح شناسایی‌شده بسته شود. این امر نشان‌دهنده تغییر احتمالی احساسات معامله‌گران در بازار است.

به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۶ و قبل از وقوع هاوینگ، بیت کوین با قیمت حدوداً ۶۶۵ دلار معامله می‌شد. معامله‌گرانی که سطح مقاومت ۷۰۰ دلار را در نظر گرفته بودند، ممکن است استراتژی بریک اوت را اتخاذ کرده باشند. اگر قیمت به طور قاطع به بالای ۷۰۰ دلار برسد، می‌تواند نشانه‌ای از بریک اوت صعودی بیت کوین باشد.

پس از تایید بریک اوت، معامله‌گران می‌توانند در صورت شکست صعودی وارد پوزیشن خرید (لانگ) یا در صورت شکست نزولی وارد یک پوزیشن فروش (شورت) شوند. استاپ لاس و حد سود نیز معمولاً برای مدیریت ریسک و تضمین سود تریدر از بازار تنظیم می‌شوند.

معامله‌گران باید با نظارت بر بازار به معاملات خود ادامه دهند و استراتژی خود را با تکامل بازار تنظیم کنند. معاملات حاصل از بریک اوت با هدف گرفتن مومنتوم ایجاد شده در اثر عبور قیمت از یک سطح مهم انجام می‌شوند.

معاملات بریک اوت ریسک‌هایی را نیز به همراه دارند و شکست‌های کاذب (بریک اوت فیک) نیز ممکن است رخ دهد. بنابراین، باید در ترید‌های خود احتیاط کنید و تحقیقات لازم را برای فیلتر کردن این شکست‌های کاذب احتمالی انجام دهید.

علاوه بر این، معامله‌گران می‌توانند تفاوت قیمت‌ بیت کوین در صرافی‌های مختلف رمزارزی را نیز بررسی کنند. نوسانات بیت کوین ممکن است عدم تعادل موقتی را در بازار ایجاد کنند و معامله‌گران می‌توانند با خرید بیت کوین در یک صرافی و فروش آن در صرافی دیگر، از این فرصت‌های آربیتراژ استفاده کنند.

ارزیابی ریسک در طول هاوینگ بیت کوین

اگرچه هاوینگ بیت کوین معمولاً به عنوان یک اتفاق مثبت تلقی می‌شود، اما خطرات ذاتی، به ویژه در کوتاه‌مدت وجود دارد. دوره منتهی به هاوینگ اغلب رفتارهای عجولانه را در بازار تحریک می‌کند و پتانسیل افزایش نوسانات بیشتر می‌شود.

علاوه بر این، تشخیص احتمال آغاز یک روند نزولی یا اصلاحات موقت در قیمت در صورتی که انتظارات بازار با نتایج واقعی همسو نباشند، بسیار مهم است. در ضمن، معامله‌گران باید اطمینان حاصل کنند که دارایی‌های دیجیتالی آنها به طور ایمن ذخیره می‌شوند. استفاده از یک کیف پول سخت‌افزاری یا یک کیف پول نرم‌افزاری امن را در نظر بگیرید و برای امنیت بیشتر، احراز هویت دو مرحله‌ای را فعال کنید.

احساسات بازار، تحولات نظارتی و عوامل اقتصادی کلان می‌توانند به چشم‌انداز کلی ریسک‌های مرتبط با هاوینگ بیت کوین کمک کنند و بر اهمیت اتخاذ یک رویکرد آگاهانه و سازگار با استراتژی‌های سرمایه‌گذاری بیفزایند.

در طول هاوینگ چگونه بیت کوین را معامله کنیم؟
در ادامه به بررسی هاوینگ (Halving) بیت کوین و تأثیر تاریخی آن بر روند قیمت می‌پردازیم و خود را برای هاوینگ ۲۰۲۴ آماده می‌کنیم. فهرست محتوا هاوینگ بیت کوین چیست؟...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
اکانت های خارجی
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
تلگرام پرمیوم چیست؟ تلگرام با میزبانی از 700 میلیون کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان، از جدیدترین پلن اشتراکی جذاب خود یعنی تلگرام پرمیوم رونمایی کرد. تلگرام پریمیوم نسبت به...
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج ارز دیجیتال
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج بیت کوین با استفاده از گوشی‌های هوشمند، که در ابتدا تنها توسط رایانه‌های قدرتمند و تجهیزات مخصوص ممکن بود، اکنون با پیشرفت تکنولوژی و افزایش قدرت پردازشی گوشی‌های هوشمند،...
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
آموزش ارز دیجیتال
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
هر پولی، یک پشتوانه دارد. بیت کوین، اولین و پراستفاده‌ترین ارز دیجیتال دنیا، پیش‌فرض‌های ذهن بسیاری از افراد در مورد پشتوانه پول‌ها به هم ریخته است. بیت کوین برخلاف ارزهای...
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
اکانت های خارجی
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
شماره مجازی (virtual number) شماره تلفنی است که وجود حقیقی نداشته و بدون نیاز به سیمکارت کارایی شماره‌های واقعی را دارد؛ به بیان دیگر، این سرویس نوعی تلفن مجازی است...
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
معاملات روزانه ارزهای دیجیتال به دلیل داشتن سودهای کوتاه‌مدت اما پربازده، اخیرا به روشی محبوب برای تریدرها تبدیل شده است. بدین‌ ترتیب، معامله‌گران از طبیعت سریع و پرنوسان بازار کریپتو...