اخبار ارز دیجیتال

دادگاه حکم نهایی خود را صادر کرد: کریگ رایت مخترع بیت کوین و ساتوشی نیست!

دادگاه حکم نهایی خود را صادر کرد: کریگ رایت مخترع بیت کوین و ساتوشی نیست!

قاضی در تاریخ ۱۴ مارس حکم خود را صادر کرد و گفت که رایت بنیانگذار شبکه بیت کوین نیست.

طبق گزارش BitMEX Research و بر اساس حکم نهایی قاضی جیمز ملور (James Mellor) در بریتانیا مورخ ۱۴ مارس، کریگ رایت (Craig Wright) ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، خالق شبکه بیت کوین نیست.

صحبت‌های پایانی وکلا در تاریخ ۱۲ مارس در لندن و طی شکایت اتحادیه آزاد ثبت اختراع کریپتو (COPA) علیه رایت، دانشمند حوزه کامپیوتر استرالیایی که از سال ۲۰۱۶ ادعا می‌کند همان ناکاموتو بوده و بیت کوین را اختراع کرده، آغاز شد.

COPA برای جلوگیری از دروغ‌پراکنی رایت مبنی ناکاموتو بودن خود، به دنبال قرار منع از طرف دادگاه بود. رایت برای حمایت از ادعای خود مبنی بر اینکه بنیانگذار اصلی بیت کوین بوده، به جعل گسترده اسناد متهم شده است. با توجه به تفویض پایانی COPA:

‌ما و همه شما متوجه شدیم که دکتر رایت در مقیاسی عظیم دروغ گفته است. او یک بیوگرافی کامل برای خود ابداع و اسناد جعلی را یکی پس از دیگری برای حمایت از این تاریخ دروغین تولید کرده است.

جک دورسی (Jack Dorsey)، مدیرعامل بلاک، به نقل از حکم قاضی نوشت:

من اظهارات خود را بیان خواهم کرد و معتقدم جهت حصول اطمینان از عدالت برای همه طرفین درگیر مفید و ضروری است. اول اینکه دکتر رایت نویسنده وایت پیپر بیت کوین نیست. دوم اینکه دکتر رایت در طول سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ از نام مستعار ساتوشی ناکاموتو استفاده نکرده و تحت آن فعالیت نداشته است، سوم، دکتر رایت سیستم بیت کوین را ایجاد نکرده و چهارم، او نویسنده نسخه‌های اولیه نرم افزار بیت کوین نیست.

این حکم قاضی یک دادگاه شش هفته‌ای را به پایان می‌رساند که در آن اتحادیه ثبت اختراع کریپتو، کنسرسیوم غیرانتفاعی شرکت‌های رمزارزی، از دادگاه خواسته بود تا اعلام کند که رایت ساتوشی نیست. جاناتان هاف (Jonathan Hough)، وکیل حقوقی COPA، در حالی که تفویض پایانی خود را در روز سه‌شنبه بیان می‌کرد گفت:

پس از همه شواهد ارائه شده در این محاکمه مهم، بدون شک واضح است که کریگ رایت ساتوشی ناکاموتو نیست. رایت فقط و فقط و فقط به ما دروغ گفته است.

یکی از سخنگویان COPA که از ترس انتقام قانونی رایت خواسته نامش در هیچ جایی فاش نشود، می‌گوید:

ما به دنبال این هستیم که دکتر رایت را مجبور کنیم از ادعای خود دست بکشد و با انجام این کار از افزایش رعب و وحشت در دادگاه جلوگیری می‌کنیم.

قاضی ملور اظهار داشت:

طرفین باید یک ماه یا حتی بیشتر منتظر بمانند تا حکم رسمی دادسری منتشر شود، یافته‌های دادگاه مشخص و اقداماتی بر دکتر رایت محول گردد. فرم نهایی این حکم هنوز تکمیل نیست و پس از آماده شدن منتشر خواهد شد. قبل از آن جدول زمانی مشخصی وجود ندارد.

همانطور که به ارائه حکم نهایی نزدیک می‌شدیم، دادگاه انرژی اولیه و آن شور و شوق سابق خود را از دست داده بود. سالن دادگاه در جلسات اول مملو از جمعیت بود، اما در جلسه آخر نصف آن هم پر نشد. یکی از ناظران که قبلاً ادعا می‌کرد ساتوشی ناکاموتو واقعی است نیز چرت می‌زد. حتی دکتر رایت هم در دادگاه حاضر نشده بود.

محاکمه رایت در تاریخ ۵ فوریه آغاز شد. رایت به COPA پیشنهاد داده بود که این پرونده را در تاریخ ۲۴ ژانویه خارج از دادگاه حل و فصل کنند، اما این سازمان نپذیرفت.

COPA در سال ۲۰۲۰ برای افزایش پذیرش و پیشرفت فناوری‌ ارزهای دیجیتال و حذف پتنت‌ها به عنوان مانعی برای رشد و نوآوری تأسیس شد. ۳۳ عضو این سازمان عبارتند از کوین‌بیس (Coinbase)، بلاک (Block)، متا (Meta)، مایکرواستراتژی (MicroStrategy)، کراکن (Kraken)، پارادایم (Paradigm)، یونی سواپ (Uniswap) و وردکوین (Worldcoin).

در سال ۲۰۲۳، رایت از ۱۳ توسعه‌دهنده بیت کوین کور (Bitcoin Core) و گروهی از شرکت‌ها، از جمله بلاک‌استریم (Blockstream)، کوین‌بیس و بلاک، به دلیل نقض کپی رایت وایت پیپر بیت کوین، فرمت فایل آن و حقوق پایگاه داده BTC در این بلاک چین شکایت کرد.

در پاسخ به این شکایت، صندوق دفاع قانونی بیت کوین (Bitcoin Legal Defense Fund) گفت:

سال‌هاست که مشارکت‌کنندگان برجسته در جامعه بیت‌ کوین تحت تاثیر شکایت‌های توهین‌آمیز قرار گرفته‌اند […] این دعاوی اهمیتی ندارند اما مؤثر هستند. بسیاری از توسعه‌دهندگان به این نتیجه رسیده‌اند که ادامه کار روی بیت کوین ارزش وقت، استرس، پول و ریسک قانونی را برای آن‌ها ندارد.

رایت در سال ۲۰۱۹ حق کپی رایت خود را برای وایت پیپر بیت کوین و کد موجود در آن در ایالات متحده ثبت کرد.

وایت پیپر بیت کوین اکنون مشمول مجوز منبع باز MIT است و به هر کسی اجازه می‌دهد برای هر هدفی دوباره از کد آن استفاده کند و آن را تغییر دهد. حکم نهایی دادگاه از کریگ رایت برای ادعای دریافت حق کپی رایت آن جلوگیری می‌کند.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...