اخبار ارز دیجیتال

دادگاه COPA به مراحل آخر خود نزدیک می‌شود؛ رایت خالق بیت کوین نیست!

دادگاه COPA به مراحل آخر خود نزدیک می‌شود؛ رایت خالق بیت کوین نیست!

اتحاد ثبت اختراع آزاد کریپتو (COPA) تلاش کرده که ثابت کند رایت نمی‌تواند خالق بیت کوین یعنی ساتوشی ناکاموتو باشد و او را وادار کرده تا از این ادعای خود دست بکشد.

صحبت‌های پایانی وکلا در دادگاه طی تاریخ ۱۲ مارس در لندن برای شکایت اتحادیه ثبت اختراع آزاد کریپتو (COPA) علیه کریگ رایت (Craig Wright)، دانشمند کامپیوتر اهل استرالیا که ادعا می‌کند خالق بیت کوین یعنی ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) است، آغاز شد. COPA استدلال خود را پیش از رایت ارائه کرد و پیش‌بینی می‌شود که روند رسیدگی به این جلسه به مدت سه یا چهار روز ادامه یابد.

COPA به دنبال یک حکم قرار منع از سوی دادگاه است تا از ادامه پیدا کردن ادعای رایت مبنی بر اختراع بیت کوین جلوگیری کند. COPA به عنوان شاکی این پرونده، مسئولیت اثبات ادله مطرح شده را بر عهده دارد. یعنی این سازمان باید نشان دهد که رایت همان ناکاموتو نیست. رایت از سال ۲۰۱۶ در جوامع مختلف ادعا می‌کند که ساتوشی ناکاموتو بوده است.

منبع: BitMEXResearch@ در X
منبع: BitMEXResearch@ در X

رایت به جعل گسترده اسنادی متهم شده که برای حمایت از ادعای خود استفاده کرده است. COPA در تفویض پایانی خود گفت:

ما و بسیاری دیگر متوجه شده‌ایم که دکتر رایت در مقیاسی عظیم دروغ گفته است. او یک بیوگرافی کامل را برای گذشته خود ابداع و اسناد جعلی را یکی پس از دیگری برای حمایت از این زندگی دروغین تولید کرده است.

تیم حقوقی COPA به رهبری جاناتان هاف در اسناد به اشتراک گذاشته شده‌ای اضافه کرد:

رایت علیرغم مواجه شدن با شواهدی مبنی بر فریبکاری و جعل در جریان بازپرسی متقابل، بر ادعای خود اصرار داشت، اسناد بیشتری را در طول محاکمه جعل کرد، تقصیر را به گردن افراد مختلف انداخت، توضیحات فنی غیرمحتملی ارائه کرد و مدعی شد که همه افراد دائماً و به صورت گسترده در حال توطئه کردن علیه او ارائه‌ اتهامات جدیدی هستند. رایت همه این کارها را برای اجتناب از پاسخگویی انجام داده است.

هاف در تفویض پایانی COPA به اسناد جعلی که رایت به دادگاه ارائه کرده نیز اشاره داشت که به گفته او فریبکاری این دانشمند کامپیوتر استرالیایی را ثابت می‌کند.

او اظهار کرد:

در طول شهادت دکتر رایت، نشانه‌های متعددی از جعل اسناد، تناقضات و کذب بودن اظهارات به چشم می‌خورد. او در توضیحات خود اتهاماتی مبنی بر عدم صداقت، خطا و بی‌کفایتی را به تعداد زیادی از افراد وارد کرد.

هاف اضافه کرد که رایت ادعای جعل برخی اسناد، از جمله ایمیل‌ها را پذیرفته، اما سعی می‌کرد دیگران را به دلیل جعل آنچه که ادعا می‌شد نسخه اصلی LaTeX وایت پیپر بیت‌ کوین است، سرزنش کند.

به گفته هاف، کارشناسان هر دو طرف تأیید کردند که فایل BDOPC.raw و تمام اسنادی که برای پرونده رایت حیاتی هستند، عمداً جعل و طی سپتامبر ۲۰۲۳ در یک درایو قرار داده شده‌اند.

هاف در آخر گفت:

‌پس از بررسی شواهد ارائه شده در این دادگاه، به صراحت مشهود است که دکتر رایت ساتوشی ناکاموتو نیست. او وایت پیپر بیت کوین را ننوشته، کد بیت کوین را ایجاد نکرده یا در توسعه سیستم این ارز دیجیتال نقشی نداشته است.

COPA همچنین اظهار داشت که به دنبال ارائه اسنادی از رایت در پرونده ارجاع‌شده به مدیر دادستانی عمومی است تا برای اثبات اتهام شهادت دروغ او در نظر گرفته شوند.

این محاکمه در تاریخ ۵ فوریه آغاز شد. رایت در ۲۴ ژانویه به صورت عمومی پیشنهاد داده بود که این پرونده را خارج از دادگاه حل و فصل کند، اما COPA نپذیرفت.

اعضای COPA
اعضای COPA

COPA در سال ۲۰۲۰ برای افزایش پذیرش و پیشرفت فناوری‌های ارزهای دیجیتال و حذف پتنت‌ها به عنوان مانعی برای رشد و نوآوری تأسیس شد. ۳۳ عضو این نهاد عبارتند از: کوین‌بیس (Coinbase)، بلاک (Block)، متا فیس بوک (Meta)، مایکرواستراتژی (MicroStrategy)، کراکن (Kraken)، پارادایم (Paradigm)، یونی سواپ (Uniswap) وردکوین (Worldcoin). رایت ده‌ها حق ثبت اختراع مربوط به فناوری بلاک چین در اختیار دارد.

منبع: Dr_CSWright@ در X
منبع: Dr_CSWright@ در X

حقوق مالکیت معنوی بر این محاکمه سایه افکنده است. کریگ رایت منازع در سال ۲۰۲۳، از ۱۳ توسعه‌دهنده Bitcoin Core و گروهی از شرکت‌ها، از جمله بلاک استریم (Blockstream)، کوین‌بیس و بلاک، به دلیل نقض حقوق کپی رایت مربوط به وایت پیپر بیت کوین، فرمت آن و حقوق پایگاه داده مربوط به بلاک چین بیت کوین شکایت کرد. صندوق دفاع قانونی بیت کوین در این باره گفت:

سال‌هاست که مشارکت‌کنندگان برجسته جامعه بیت‌ کوین در قلب شکایت‌های توهین‌آمیز بوده‌اند […] این دعاوی با وجود اینکه احمقانه به نظر می‌رسند، اما مؤثر هستند. بسیاری از توسعه‌دهندگان به این نتیجه رسیده‌اند که ادامه کار روی بیت کوین ارزش وقت، استرس، پول و ریسک قانونی را ندارد.

رایت در سال ۲۰۱۹ نام خود را در کپی رایت ایالات متحده برای وایت پیپر بیت کوین و کد موجود در آن ثبت کرد. او در حال حاضر پرونده فعالی در بریتانیا بر سر حقوق این وایت پیپر دارد.

وایت‌ پیپر بیت‌ کوین اکنون تحت مجوز منبع باز MIT قرار دارد و به هر کسی اجازه می‌دهد برای هر هدفی دوباره از این کد استفاده کند و یا آن را تغییر دهد. فرمان نهی دادگاه از رایت برای ادعای بیشتر بر سر حق کپی رایت این وایت پیپر جلوگیری می‌کند.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...