اخبار ارز دیجیتال

مصرف برق هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۶ ده برابر و کریپتو ۳۰ درصد بیشتر می‌شود

مصرف برق هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۶ ده برابر و کریپتو ۳۰ درصد بیشتر می‌شود

آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد که مصرف برق هوش مصنوعی به شدت افزایش پیدا کند، اما همچنان انگشت اتهام را به سمت کریپتو، به عنوان مصرف‌کننده بیش از حد نشانه رفته است.

بازار جهانی برق دستخوش تغییرات عمیقی می‌شود و تلاش‌ها برای کربن‌زدایی و سازگاری با الگوهای مصرف نوظهور روز به روز بیشتر خواهد شد. به گفته آژانس چندملیتی و بین‌المللی انرژی (IEA)، انتظار می‌رود استخراج ارزهای دیجیتال و حوزه هوش مصنوعی (AI) در سال‌های آینده تغییرات بزرگی را در مصرف انرژی ایجاد کنند.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در سال ۲۰۲۴ که کارشناسان آن میزان مصرف برق را تا سال ۲۰۲۶ پیش‌بینی کرده‌اند، همه اخبار هم در مورد مصرف برق بد نیستند. در این گزارش آمده است:

تولید برق در حال حاضر بزرگ‌ترین منبع انتشار دی‌اکسید کربن (CO2) در جهان است، اما همچنین پیشروترین حوزه در انتقال کامل به آلایندگی صفر خالص محسوب می‌شود. انرژی‌های تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۵ به منابع اصلی انرژی تبدیل خواهند شد.

رشد مصرف انرژی از ۲/۴ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۲/۲ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت، اما انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۶ به ۳/۴ درصد افزایش یابد. دو کشور چین و هند سهم عمده‌ای در این رشد خواهند داشت.

در ضمن به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، مصرف برق مراکز داده، هوش مصنوعی و رمزارز ممکن است در این بازه زمانی بیش از دو برابر افزایش پیدا کند و از ۱۰۰۰ تراوات ساعت (TWh) نیز فراتر رود. یک سوم از تمامی مراکز داده در ایالات متحده واقع شده‌اند.

هوش مصنوعی در این زمینه پیشتاز خواهد بود و انتظار می‌رود مصرف برق AI بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۶ ده برابر شود. انتظار می‌رود در این سه سال ChatGPT به تنهایی تقریباً ۱۰ تراوات ساعت برق در سال مصرف کند. هر درخواستی که یک کاربر از ChatGPT می‌کند تقریباً ۱۰ برابر انرژی بیشتری نسبت به جستجوی در گوگل مصرف می‌کند.

یک تراوات ساعت انرژی می‌تواند برق مصرفی ۷۰ هزار خانه در ایالات متحده را برای یک سال تامین کند. در مقایسه جهانی، این عدد نشان می‌دهد که مصرف ترکیبی ارزهای دیجیتال و کاربران آن‌ها به زودی به مقیاسی برابر با کشور ژاپن خواهد رسید.

از مجموع ۱۳۰ تراوات ساعت برق استفاده شده در تمام صنایع استخراج ارزهای دیجیتال طی در سال ۲۰۲۳، بیت کوین بیش از ۱۲۰ تراوات ساعت آن را مصرف کرده است. مصرف انرژی صنعت استخراج کریپتو در سال ۲۰۲۲ تقریباً ۱۱۰ تراوات ساعت بود که ۰/۴ درصد از مصرف انرژی جهان را تشکیل می‌داد و حالا این رقم افزایش یافته است. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده که استخراج کریپتو تا سال ۲۰۲۶ تقریباً ۱۶۰ تراوات ساعت برق مصرف خواهد کرد.

علیرغم ماهیت پیچیده سناریوی رو به تکامل مصرف انرژی، که در آن استخراج کریپتو بخش کوچکی از مصرف انرژی جهانی را تشکیل می‌دهد، این گزارش به طور خاص کریپتوکارنسی را به عنوان یک منبع نگرانی برجسته می‌کند:

غلبه بر چالش‌های فعلی در کاهش مصرف برق همچنان یک کار دشوار است، زیرا صرفه‌جویی در انرژی از یک سو، مانند کارآمدتر شدن ارزهای دیجیتال، ممکن است با افزایش مصرف انرژی در بخش‌های دیگر مانند رمزارزهایی به جز بیت کوین، جبران شود.

طبق گزارش‌ها، استخراج بیت کوین تا ۵۴/۵ درصد از انرژی پایدار استفاده می‌کند. ماینینگ بیت کوین قبل از وقوع هاوینگ این دارایی دیجیتال در حال افزایش است و بسیاری از ماینرها روی تجهیزات جدید سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌اند.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...