اخبار ارز دیجیتال

کاهش ۲۸ درصدی سرمایه‌گذاری خطرپذیر در حوزه کریپتو

کاهش ۲۸ درصدی سرمایه‌گذاری خطرپذیر در حوزه کریپتو

علیرغم آغاز به کار ETF های مورد انتظار بیت کوین و بازار نسبتاً پررونق کریپتو، سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) در این حوزه طی ماه ژانویه کاهش یافته است. علاوه بر این، در تعداد دورهای تامین مالی شاهد رشد بودیم اما در کل مبالغ جمع‌آوری‌شده کاهش داشتیم.

در ۵ فوریه، موسسه تحقیقاتی Wu Blockchain گزارش خود را برای ماه ژانویه ۲۰۲۴ منتشر کرد.

سرمایه‌گذاری خطرپذیر کاهش یافته است

این گزارش که از آمار RootData استفاده می‌کند، اشاره دارد در ماه ژانویه در مجموع ۱۱۳ پروژه سرمایه‌گذاری عمومی در فضای سرمایه‌گذاری خطرپذیر کریپتو وجود داشته است. این عدد نشان‌دهنده افزایش ۱۰/۸ درصدی این پروژه‌ها نسبت به ماه دسامبر ۲۰۲۳ است. در آخرین ماه سال گذشته ۱۰۲ پروژه کریپتویی در زمینه خطرپذیر فعالیت داشتند.

آمار و ارقام بدست آمده از این گزارش به طور جزئی از ۱۱۱ پروژه ماه ژانویه ۲۰۲۳ نیز بالاتر است.

با این حال، کل مبالغ جمع‌آوری‌شده برای کمک‌های مالی در ماه ژانویه تقریباً ۶۵۰ میلیون دلار بوده است. این یعنی مقدار سرمایه بدست آمده نسبت به ۹۱۰ میلیون دلار دسامبر ۲۰۲۳ تقریباً ۲۸/۶ درصد کاهش پیدا کرده است. با این وجود، این رقم ۳/۲ درصد بیشتر از ۶۳۰ میلیون دلار ژانویه ۲۰۲۳ است.

امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) با دریافت ۱۹ درصد از کل سرمایه‌ها عنوان بزرگترین بخش برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر را به خود اختصاص داده است. نسبت سرمایه دریافتی پروژه‌های زیرساختی تقریباً ۱۲ درصد از کل مبالغ بوده و NTF ها و GameFi نیز ۱۲ درصد را در اختیار داشتند.

گروه HashKey بیشترین سرمایه را از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در این ماه دریافت کرد. دور سرمایه‌گذاری سری A این گروه نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار بود و ارزش‌گذاری پیش از دریافت سرمایه آن به بیش از ۱/۲ میلیارد دلار می‌رسید.

شرکت استخراج ارزهای دیجیتال Core Scientific نیز نتایج نهایی خود را منتشر کرد که عرضه بیش از حد تقاضای ۵۵ میلیون دلاری آن را نشان می‌دهد.

از دیگر شرکت‌هایی که سرمایه قابل‌توجهی را از VC ها در این ماه دریافت کرده می‌توان به Flowdesk با دور تامین مالی ۵۰ میلیون دلاری در سری B اشاره کرد. ارزش این شرکت حالا به ۲۵۰ میلیون دلار رسیده است. بر اساس این گزارش، کریپتو بانک Sygnum نیز ۴۰ میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کرد و به ارزش کل ۹۰۰ میلیون دلاری دست یافت.

پلتفرم تجزیه و تحلیل DeFiLlama اما آمار و ارقام متفاوت‌تری را ارائه می‌دهد و طبق گزارش‌ها، ۴۶۰ میلیون دلار در ماه ژانویه جمع‌آوری کرده است. با این حال، این گزارش پروژه‌های مالی متمرکز (CeFi) را شامل نمی‌شود.

مجموع سرمایه دریافتی DeFiLlama تقریباً ۱۳ درصد بیشتر از ۴۰۷ میلیون دلاری است که در ماه دسامبر گزارش شده بود.

تامین سرمایه خطرپذیر همچنان راکد است

با این وجود، سرمایه‌گذاری خطرپذیر کریپتو در مقایسه با بالاترین سطوح ماهانه چند میلیارد دلاری خود در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ نسبتاً راکد باقی مانده است. این دست از سرمایه‌گذاری‌ها در پایان سال ۲۰۲۳ یک رشد جزئی را تجربه کردند اما هنوز به طور کامل احیا نشده‌اند.

به گفته DeFiLlama، تعداد انگشت شماری از پروژه‌های بزرگ تا‌کنون در ماه فوریه جمع‌آوری سرمایه داشته‌اند. بزرگ‌ترین آن‌ها، اپلیکیشن پرداخت کریپتویی Oobit بوده که در ۵ فوریه ۲۵ میلیون دلار سرمایه دریافت کرد.

صرافی کریپتویی هیبریدی Cube نیز در ۱ فوریه مبلغ ۱۲ میلیون دلار به عنوان سرمایه جمع‌آوری کرد، در حالی که بلاک چین لایه اول Nibiru همین میزان سرمایه را در ۵ فوریه بدست آورد. پلتفرم بازی وب ۳ Pixelmon نیز ۸ میلیون دلار در دور اولیه تامین مالی خود در ۲ فوریه سرمایه جذب کرد.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...