اخبار ارز دیجیتال

ایلان ماسک از سم آلتمن و OpenAI به دلیل نقض قرارداد شکایت کرد

ایلان ماسک از سم آلتمن و OpenAI به دلیل نقض قرارداد شکایت کرد

ایلان ماسک از OpenAI به دنبال حکم دادگاه برای توقف استفاده تجاری این شرکت از فناوری AGI (هوش مصنوعی عمومی) است.

ایلان ماسک، مالک اسپیس ایکس (SpaceX)، تسلا و پلتفرم ایکس (توییتر سابق)، در حال حاضر با OpenAI و مدیر عامل این شرکت، سم آلتمن (Sam Altman)، به دلیل نقض قرارداد عام‌المنفعه بودن آن‌ها درگیر یک اختلاف حقوقی شده است.

با توجه به پرونده‌ای که اخیراً در دادگاه عالی کالیفرنیا برای سانفرانسیسکو تشکیل شده، ایلان ماسک استدلال می‌کند که همکاری OpenAI با مایکروسافت از اصول اساسی آن‌ها برای پیشبرد منبع باز هوش مصنوعی عمومی (AGI) به نفع بشریت منحرف شده است.

اقدام قانونی ماسک علیه OpenAI به جزئیاتی مانند نقض قرارداد، نقض رازداری و اقدامات تجاری ناعادلانه می‌پردازد. او از این شرکت می‌خواهد که به ریشه‌های منبع باز خود بازگردد و به دنبال حکم دادگاه برای توقف استفاده تجاری از فناوری AGI است.

طبق پرونده ثبت شده در دادگاه، OpenAI با راه‌اندازی ChatGPT-4 در مارس ۲۰۲۳ به طور قابل‌توجهی از اصول و قواعد اولیه خود منحرف شد. با وجود اینکه GPT-4 یک پیشرفت بزرگ در زمینه هوش مصنوعی (AI) محسوب می‌شود، اما برخلاف نسخه‌های قبلی آن یک مدل بسته است. ماسک در استدلال خود می‌گوید که این حرکت به سمت فناوری انحصاری از لحاظ مالی به نفع مایکروسافت بوده و در تضاد با مأموریت اولیه OpenAI برای عام‌المنفعه‌ نگه داشتن خود است.

OpenAI به عنوان یک آزمایشگاه تحقیقاتی هوش مصنوعی عام‌المنفعه‌ در سال ۲۰۱۵ شروع به کار کرد اما پس از تأسیس بازوی تجاری خود در سال ۲۰۲۰، به یک غول در حوزه تکنولوژی تبدیل شد. از آن زمان، OpenAI مدل کسب و کار خود را سود محور کرد. منتقدان این مدل، از جمله ماسک که یکی از بنیانگذاران OpenAI نیز محسوب می‌شود، می‌گویند که این شرکت اکنون به جای تأثیر مثبت بر روی بشریت، بر روی سودآوری خود متمرکز شده است.

به گزارش Financial Times و به نقل از دو فرد مطلع از امور مالی این شرکت، درآمد OpenAI سالانه بیش از ۲ میلیارد دلار بوده که ناشی از موفقیت چشمگیر محصول پیشرو آن‌ها در زمینه هوش مصنوعی یعنی ChatGPT است. مدل ChatGPT توانسته شرکت OpenAI را به عنوان یکی از سریع‌ترین شرکت‌های فناوری در حال رشد معرفی کند.

ماسک همواره هوش مصنوعی را تهدیدی مهم برای تمدن بشری می‌داند. او از مقررات سختگیرانه دولتی و مدیریت دقیق تحقیقات هوش مصنوعی حمایت کرده و توجه قانونگذاران را به خود جلب کرده است. توصیه کلیدی ماسک به مردم کسب دانش گسترده برای درک بهتر این موضوع بوده است.

ماسک همچنین از تخصص هیئت مدیره فعلی OpenAI انتقاد می‌کند و ادعا کرده که آن‌ها فاقد دانش فنی لازم برای توسعه AGI هستند. ماسک برکناری آلتمن از سمت خود و سپس بازگرداندن او به شرکت در نوامبر ۲۰۲۳ را به عنوان گواهی بر اجرای یک دستور کار سود محور توسط OpenAI و همسو با منافع مایکروسافت در نظر گرفته است.

ماسک که تا سال ۲۰۱۸ از جمله اعضای اصلی هیئت مدیره OpenAI بوده، اظهار داشت که اختلاف نظر بین هیئت مدیره و آلتمن به توسعه ChatGPT-4 و فناوری AGI مربوط می‌شود. ماسک در مورد اینکه چگونه این امر می‌تواند بر امنیت عمومی تأثیر بگذارد ابراز نگرانی کرد.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...