اخبار ارز دیجیتال

یک ساتوشی میلیون دلاری؛ اولین بلوک پس از هاوینگ نصیب چه کسی می‌شود؟

یک ساتوشی میلیون دلاری؛ اولین بلوک پس از هاوینگ نصیب  چه کسی می‌شود؟

هاوینگ بیت کوین در هر چهار سال یک بار رخ می‌دهد اما این بار ممکن است بسیار متفاوت‌تر از دوره‌های قبل باشد. اکنون، رقابت شدیدی برای استخراج اولین بلوک پس از هاوینگ به جریان افتاده است. این بلوک می‌تواند یک قطعه کمیاب و کلکسیونی از یک بیت‌ کوین باشد که به عنوان «Epic sat یا ساتوشی حماسی» شناخته می‌شود.

با توجه به چهارمین دوره چهارساله از هاوینگ بیت‌ کوین که اکنون تنها دو روز تا وقوع آن باقی مانده، شرکت‌های ماینینگ ارز دیجیتال در تلاش هستند تا با ارزش‌ترین بلوک داده در تمام دوران‌ها که احتمالاً میلیون‌ها دلار ارزش داشته باشد را استخراج کنند.

تقریبا دو سال پیش، کیسی رودارمور (Casey Rodarmor)، خالق پروتکل اوردینالز (Ordinals) بر روی بلاک چین بیت کوین، سیستمی را برای طبقه‌بندی نادر بودن تک ساتوشی‌ها یا «sats» – کوچک‌ترین بخش از این دارایی دیجیتال، مشابه سنت برای دلار یا پنس در پوند – توسعه داد.

دلیل راه‌اندازی این سیستم این بود که پس از آغاز به کار اوردینال‌ها در اوایل سال ۲۰۲۳، می‌توان ساتوشی‌ها را شماره‌گذاری و معامله کرد که گویی توکن‌های منحصربه‌فردی هستند. اما هر کدام از آن‌ها را می‌توان به عنوان کلکسیون یا یک توکن غیرقابل تعویض (NFT) نیز در نظر گرفت. همانطور که هر مجموعه‌داری می‌داند، قیمت یک کالای کلکسیونی اغلب به نادر بودن آن مرتبط است.

مقیاس رودارمور از «نادر (Uncommon)»، اولین sat هر بلوک، تا «افسانه‌ای (Mythic)» که اولین sat از اولین بلوک تاریخ بیت‌ کوین محسوب می‌شود ادامه پیدا می‌کند. این sat احتمالاً در اختیار ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، خالق بیت‌ کوین قرار دارد. بنابراین حتی به دریافت آن فکر هم نکنید.

جایی در این بین، اما در بخش بالایی مقیاس، اولین sat پس از هاوینگ بیت کوین قرار گرفته که در اصطلاحات بلاک چینی به شروع یک «ایپاک» جدید اشاره دارد. ایپاک (Epoch) یک بازه زمانی ثابت جهت ارائه یک چارچوب مشترک برای ماینرها و ولیدیتورها در رویدادهای برنامه‌ریزی‌شده در یک بلاک چین است. اولین ساتوشی پس از هاوینگ تحت عنوان «حماسی (Epic)» طبقه‌بندی می‌شود. تریستان (Tristan)، بنیانگذار Ordiscan، تصور می‌کند که این sat می‌تواند توسط علاقه‌مندان به اوردینال در کمترین حالت تا ۵۰ میلیون دلار ارزش‌گذاری شود.

بنابراین چند روز دیگر شاهد اولین مسابقه برای تصاحب یک sat حماسی از زمان معرفی اوردینالز خواهیم بود. پیش از این، هاوینگ بیت کوین چندان هیجان‌انگیز نبود، زیرا ماینرها به جز لاف زدن چیز زیادی برای ارائه نداشتند. اما حالا باور داریم که اولین sat حماسی می‌تواند در بازارهای اوردینالز ارزش بسیار بالایی داشته باشد.

آدام سوییک (Adam Swick)، مدیر رشد شرکت ماینینگ Marathon Digital Holdings (MARA)، در مصاحبه‌ای گفت:

بنابراین اگر ساتوشی‌هایی را که هر دو هفته یک‌بار تولید می‌شوند ‌با آن‌هایی که هر چهار سال یک بار تولید می‌شوند مقایسه کنیم، نمی‌دانم ارزش آن‌ها چقدر خواهد بود، اما می‌تواند به میلیون‌ها دلار برسد.

مسابقه‌ای برای تصاحب sat حماسی

شرکت‌های ماینینگ که برای برنده شدن در این مسابقه تلاش می‌کنند، می‌توانند فعالیت خود را افزایش دهند تا مطمئن شوند که درصد بالایی از هش ریت جهانی – کل قدرت محاسباتی که برای تأیید تراکنش‌های بیت‌ کوین مورد استفاده قرار می‌گیرد – را به خود اختصاص داده‌اند، آن هم درست در نقطه‌ای که یک قدم با هاوینگ فاصله داریم.

همانطور که ماینرها طی ماه گذشته به افزایش قیمت بیت کوین به بالاترین سطح تاریخی خود واکنش نشان دادند تا بتوانند از این رشد سود ببرند، ممکن است برای به حداکثر رساندن شانس خود برای دریافت اولین بلوک پس از هاوینگ، خود را به آب و آتش بزنند.

آن‌ها ممکن است این کار را با استفاده از تجهیزات جدید و قدرتمندتر و حتی نصب مجدد کیت‌های قدیمی‌تر که به‌زودی منسوخ می‌شوند، انجام دهند.

چهارمین هاوینگ در تاریخ ۱۵ ساله بیت کوین، قرار است دو روز دیگر و در زمانی رخ دهد که شبکه به ارتفاع بلوک ۸۴۰ هزار می‌رسد. این هاوینگ احتمالاً در تاریخ ۲۰ آوریل انجام می‌شود.

ماینری که اولین بلوک دوره بعدی را به بلاک چین اضافه کند، ۳/۱۲۵ بیت کوین یا حدود ۲۱۹ هزار دلار پاداش می‌گیرد. این یک تغییر بزرگ نیست، اما نسبت به پاداش ۶/۲۵ بیت کوینی معادل ۴۴۰ هزار دلار قبل از هاوینگ شاهد یک پله کاهش خواهیم بود.

محاسبات این چنینی، اهمیت یک ساتوشی را نشان می‌دهد که یک صد میلیونیوم ۱ بیت کوین است اما به طور بالقوه بیش از ۱ میلیون دلار ارزش پیدا می‌کند.

این ماینر سپس باید ۵۴۶ ساتوشی – حداقل مقداری که می‌توان در یک تراکنش از طریق بلاک چین ارسال کرد و به عنوان «حد داست (Dust)» نیز شناخته می‌شود – به یک کیف پول سرد ارسال کند. اولین ساتوشی موجود در این خروجی خرج‌نشده تراکنش (UXTO) تحت عنوان اولین sat پس از هاوینگ علامت‌گذاری می‌شود، زیرا پروتکل اوردینالز، ساتوشی‌ها را بر اساس اولین خروجی از اولین ورودی تعریف می‌کند.

تایلر ویتل (Tyler Whittle) از پروژه اوردینالز Taproot Wizards در مصاحبه‌ای گفت:

آن‌ها اساساً ۳/۱۲۵ بیت کوین را به دو بخش تقسیم می‌کنند: یک بخش فوق‌العاده کوچک است و اولین sat در آن قرار دارد، مابقی فقط بیت کوین هستند و چیز خاصی ندارند.

اولین ساتوشی بعد از هاوینگ چقدر ارزش دارد؟

تریستان (Tristan)، بنیانگذار ردیاب پروژه اوردینالز Ordiscan.com، در یک پست وبلاگی نوشت که تحت سیستم «Rodarmor Rarity»، اولین sat در این بلوک به تنهایی می‌تواند حداقل یک میلیون دلار ارزش داشته باشد.

ماینرها حدود یک سال از زمان راه‌اندازی اوردینال‌ها فرصت داشته‌اند تا از نهایت پاداش‌های بیت کوینی خود، از جمله هر ساتوشی با هر ارزش خاصی که جمع‌آوری کرده‌اند، استفاده کنند.

سوییک از Marathon Digital گفت:

ما هزاران مورد از این satهای نادر داریم – برای مثال اولین ساتوشی از هر بلوک – و اغلب بازار را بررسی کرده‌ایم تا ببینیم آیا باید آن‌ها را بفروشیم یا نگه داریم.

Marathon اولین sat پس از تعدیل سختی استخراج را دریافت کرده که طبق گفته سوییک یک زمان «صدها هزار دلار ارزش داشت.»

مدیرعامل این شرکت گفت:

Hut 8 (HUT)، یکی دیگر از شرکت‌های ماینینگ که سهام آن به صورت عمومی لیست شده، ترازنامه خود را برای یافتن ساتوشی‌های کمیاب تغییر داده و حتی ممکن است در حال حاضر مالک تعدادی از آن‌ها باشد.

آشر جنوت (Asher Genoot) این مفهوم را با تقاضای موجود برای بیت کوین «بکر» – بیت کوینی که هرگز معامله نشده – مقایسه می‌کند.

او گفت:

زمانی که ما برای اولین بار ماینینگ را شروع کردیم، مردم می‌گفتند که حاضرند برای خرید بیت‌ کوین بکر پول بیشتری پرداخت کنند، اما بازار کریپتو چندان نقدینگی بالایی ندارد، بنابراین نمی‌توان قیمت مشخصی برای این بیت کوین انتخاب کرد.

ماینرها برای استخراج اولین sat بعد از هاوینگ چقدر تلاش می‌کنند؟

ماینرهای اصلی، آن‌هایی که درصد نسبتاً قابل‌توجهی از هش ریت جهانی را در اختیار دارند، ممکن است منابع لازم برای استخراج اولین sat حماسی که قرار بود در دوره اوردینالز استخراج شود را داشته باشند.

به عنوان مثال، شرکت Marathon حدود ۵ درصد از هش ریت جهانی را در اختیار دارد، بنابراین می‌توان گفت که شانس برنده شدن آن ۵ درصد است.

سوییک گفت:

ما می‌دانیم که بلیت قرعه‌کشی را دریافت کرده‌ایم. اما اطمینان حاصل می‌کنیم که همه ماینرهای ما فعال هستند، زیرا به هر حال این هدف اصلی ماست. با نزدیک شدن به هاوینگ، توجه خود را به وضعیت بازار بسیار بیشتر کرده‌ایم.

برخی از شرکت‌های نسبتا کوچکتر ممکن است به واسطه ساختار عملیاتی خود چندان امیدی به دریافت این ساتوشی نداشته باشند. برای مثال، Marathon استخر استخراج خودش را مدیریت می‌کند، اما بسیاری از شرکت‌های دیگر نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

توماس چیپاس (Thomas Chippas)، مدیرعامل Argo Blockchain (ARGO)، معتقد است که ماینرها تنها زمانی می‌توانند به صورت واقع‌بینانه برای دریافت این ساتوشی تلاش کنند که در جایگاه Marathon قرار گیرند. چیپاس در مصاحبه‌‌ای توضیح داد که اکثر ماینرها اعضای یک استخر هستند و برخی از این استخرها اغلب دو یا سه بلوک بالا و دو یا سه بلوک پایین را در یک دوره زمانی که پرداختی خود به ماینرها را محاسبه می‌کنند، حذف خواهند کرد.

چیپاس گفت:

آن‌ها این کار را به عنوان راهی برای جلوگیری از ایجاد نتایج غیرواقعی مثبت و منفی انجام می‌دهند. بنابراین در چنین استخری، اگر یک بلوک غیرمعمول وجود داشته باشد و ماینری برای دریافت یک ساتوشی خاص هزینه زیادی پرداخت کند، ممکن است از این بلوک سود نبرید زیرا استخر آن را حذف می‌کند.

او ادامه داد:

ما هم به دنبال کسب درآمد بیشتر از یک sat کمیاب هستیم، اما واقع‌بین هم خواهیم بود.

چه کسانی به جز شرکت‌های ماینینگ علاقه‌مند به دریافت این ساتوشی هستند؟

سوییک سناریویی را پیش‌بینی کرده که در آن یک بازار آتی برای استخراج ساتوشی‌های کمیاب و حماسی شکل می‌گیرد. به‌ این‌ ترتیب، ماینرهایی که سهم هش‌ریت قابل‌توجهی دارند، به‌ خاطر ساتوشی‌های کمیابی که ممکن است استخراج کنند، زودتر از موعد پاداش می‌گیرند.

به عنوان مثال، اگر ماراتن ۵ درصد از هش ریت جهانی را کنترل کند، یک معامله‌گر اوردینالز می‌تواند ۵ درصد از ارزشی را که برای sat حماسی برآورد شده به آن‌ها پیشنهاد دهد. بنابراین، اگر اولین sat بعد از هاوینگ ۱۰۰ میلیون دلار ارزش پیدا کند، این معامله‌گر به ماراتن ۵ میلیون دلار پرداخت می‌کند با این تعهد که شرکت در صورت برنده شدن استخر آن، sat حماسی را به وی تحویل می‌دهد.

سوییک گفت:

چنین چیزی می‌تواند بسیار جالب باشد، یعنی اگر کسی به همه شرکت‌های ماینینگ سهامی عام مراجعه کند و به آن‌ها برای دریافت sat حماسی به صورت پیش‌پرداخت پول بدهد، تقریباً ۲۵ درصد برای برنده شدن آن شانس دارد زیرا این شرکت‌ها حدود ۲۲/۸ درصد از کل هش بیت کوین را تشکیل می‌دهند.

او افزود:

همچین معاملاتی هرگز قبلاً انجام نشده و من صراحتاً منتظر این هستم که چنین بازار آتی را مشاهده کنم.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...