اخبار ارز دیجیتال

چرا نباید امید خود را نسبت به بیت کوین از دست بدهیم؟

چرا نباید امید خود را نسبت به بیت کوین از دست بدهیم؟

بازار ارزهای دیجیتال طی آخر هفته رکود قابل‌توجهی را تجربه کرد که باعث شد احساسات سرمایه‌گذاران از خوش‌بینی به ناامیدی افول کند.

قیمت بیت کوین (BTC) در روز سه‌شنبه به زیر سطح ۶۲ هزار دلار سقوط کرد و بیش از ۱۵ درصد از آخرین رکورد تاریخی خود یعنی بالای ۷۳ هزار دلار فاصله گرفت، در حالی که آلت کوین‌هایی مانند سولانا (SOL)، پپه کوین (PEPE) و dogwifhat (WIF) بین ۴۰ تا ۴۰ درصد متضرر شدند و از سقف‌های اخیر خود عقب‌نشینی کردند.

علیرغم اصلاح قابل‌توجه کل بازار ارزهای دیجیتال، هنوز دلایل زیادی برای افزایش قیمت رمزارزها وجود دارد، حتی اگر شاهد ریزش بیشتری باشیم یا بازار برای مدتی رنج شود.

اثر هاوینگ بیت کوین

بیت‌ کوین در اواخر این هفته چهارمین هاوینگ خود را پشت سر می‌گذارد، رویدادی که تقریباً هر چهار سال یکبار عرضه توکن‌های جدید – پاداش ماینرها – را به نصف کاهش می‌دهد. از نظر تاریخی، قیمت بیت کوین در لحظه وقوع هاوینگ تغییر چندانی نداشته، اما این رویداد سرآغازی برای رالی‌های پارابولیک محسوب می‌شود.

جوئل کروگر (Joel Kruger)، استراتژیست بازار LMAX Group گفت:

در مورد هاوینگ، ما در شرایطی قرار گرفته‌ایم که نمی‌توان انتظار حرکت صعودی بیشتری را داشت.

وی افزود

این رویداد به طور گسترده توسط بازار شناخته شده و از آن انتظاراتی داریم.

با این حال، با توجه به اینکه غول‌های مالی سنتی مانند بلک راک (BlackRock) و فیدلیتی (Fidelity) بیت کوین را از طریق صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) اسپات در ایالات متحده به طیف وسیع‌تری از سرمایه‌گذاران معرفی می‌کنند و تلاش‌های بازاریابی خود را برای مشاوران مالی و مدیران سرمایه افزایش می‌دهند، این هاوینگ به طور بالقوه می‌تواند موجب افزایش قیمت بیت کوین شود.

کروگر گفت:

ما فکر می‌کنیم که احتمال افزایش قیمت وجود دارد زیرا این اولین هاوینگ بیت کوین است که مخاطبان بیشتری شاهد آن خواهند بود و دلیل اصلی آن نیز معرفی ETF‌های اسپات بیت کوین در ایالات متحده است.

او اضافه کرد:

بنابراین هاوینگ می‌تواند این سرمایه‌گذاران را بیشتر در مورد بیت‌ کوین هیجان‌زده کند، زیرا آن‌ها را به کاوش گسترده‌تر درباره بیت کوین سوق می‌دهد و به طور بالقوه تمایل این افراد را برای خرید و استفاده از بیت کوین بیشتر می‌کند.

اریک بالچوناس (Eric Balchunas)، تحلیلگر ارشد ETF بلومبرگ، هفته گذشته تایید کرد که بلک راک صندوق بیت کوین خود یعنی IBIT را در صفحه اصلی رسانه خبری مالی بلومبرگ تبلیغ می‌کند.

غلبه بر آشفتگی کلان

اگرچه شتاب حرکت بازار ارزهای دیجیتال طی هفته‌های اخیر متزلزل شد، اما محرکی که در نهایت جرقه اصلاح را در جمعه گذشته ایجاد کرد، ناشی از رویدادهای اقتصاد کلان بود. بازارهای سنتی به دلیل افزایش ترس از تشدید تنش نظامی بین ایران و رژیم صهیونیستی دچار آشفتگی شدند، در حالی که بازدهی اوراق قرضه رشد کرد و دلار آمریکا به شدت قدرت گرفت، چرا که سرمایه‌گذاران انتظارات خود را برای کاهش نرخ بهره به دلیل داده‌های اقتصادی قوی‌تر از حد انتظار ایالات متحده و افزایش نگرانی‌ها در مورد تورم تعدیل کردند.

نوئل آچسون (Noelle Acheson)، تحلیلگر کلان و نویسنده خبرنامه Crypto Is Macro Now، خاطرنشان کرد که بازدهی S&P 500 در حال حاضر کمتر از سود ۳ ماهه و ۱۰ ساله خزانه‌داری ایالات متحده است که می‌تواند منجر به افول بیشتر سهام ایالات متحده شود. او توضیح داد که این رابطه باید معکوس شود تا ریسک بالاتری که در مالکیت سهام نسبت به اوراق قرضه وجود دارد کاهش یابد و به سرمایه‌گذاران آسیب کمتری برسد.

آچسون گفت:

اگر بازار سهام به شدت سقوط کند، بیت‌ کوین و سایر دارایی‌های کریپتویی نیز ممکن است به طور موقت آسیب ببینند.

با این حال، اصلاح بازار کریپتو کوتاه‌مدت خواهد بود، چرا که عوامل دیگری مانند تلقی این دارایی‌ها به عنوان ذخیره ارزش، فرآیند هاوینگ، استفاده از آن‌ها به عنوان محافظی در برابر نوسانات ارزهای فیات و پذیرش بیشتر احتمالاً منجر به خرید با قیمت‌های پایین‌تر می‌شود.

آچسون گفت که ممکن است در آینده نزدیک شاهد انتشار اخبار مثبتی باشیم که می‌تواند فشار ناشی از افزایش بازدهی اوراق قرضه را کاهش دهد، چیزی که اخیراً شرایط را برای سرمایه‌گذاری‌های پرریسک سخت کرده است. با این حال، احتمال وقوع این اتفاق چندان زیاد نیست.

او گفت:

فدرال رزرو می‌تواند دوباره وعده کاهش قریب‌الوقوع نرخ بهره را بدهد که می‌تواند تا حدی این افزایش نرخ بازدهی را تعدیل کند. من انتظار چنین چیزی را ندارم، اما اگر این اتفاق رخ دهد، دارایی‌های ریسکی باید به خوبی عمل کنند.

خروج اهرم‌ها

لیکوئید شدن تعداد زیادی از پوزیشن‌ها در بازارهای مشتقه اغلب رسیدن قیمت دارایی‌ها به کف خود را نشان می‌دهد، اهرم بیش از حد را از بین می‌برد و بازار غرق در سکوت می‌شود. بازار کریپتو یکی از بی‌رحمانه‌ترین لیکوئیدیشن یا حذف اهرم‌های اضافی خود را تحمل کرد و بیش از ۱/۵ میلیارد دلار از پوزیشن‌های لانگ در روز جمعه و شنبه از زمین معاملات جمع‌آوری شد.

نمودار کل پوزیشن‌های لیکوئید شده
نمودار کل پوزیشن‌های لیکوئید شده

وتل لوند (Vetle Lunde)، تحلیلگر ارشد بازار در K33 Research گفت:

بازار ارزهای دیجیتال اکنون بسیار سالم‌تر شده است. هم نرخ سود باز و هم فاندینگ ریت (funding rate) به شدت کاهش یافته‌اند و احتمال لیکوئید شدن‌های بعدی را کاهش می‌دهند.

لوند افزود:

این امر همراه با حفظ قیمت بیت کوین در بالای ۶۰ هزار دلار، یک سیگنال مثبت محسوب می‌شود.

این وضعیت یادآور پرایس اکشن بیت کوین در آگوست گذشته است، زمانی که قیمت BTC از ۲۸ هزار دلار به نزدیک ۲۴ هزار دلار سقوط کرد و تقریباً ۱ میلیارد دلار از پوزیشن‌های موجود در تمام دارایی‌های دیجیتال لیکوئید شد. پس از ثبت بزرگ‌ترین اصلاح روزانه از زمان سقوط FTX، ارزهای دیجیتال تقریباً برای دو ماه حرکات رنج و بسیار کسل‌کننده‌ای داشتند تا اینکه بیت کوین در ماه اکتبر به بالای ۳۰ هزار دلار رسید و شرایط برای دست‌یابی به قیمت‌های بسیار بالاتر فراهم گردید.

پولبک عادی بازارهای گاوی

با توجه به پولبک ۱۶ درصدی بیت کوین از ATH اخیر خود در ماه مارس، اصلاح فعلی بازار مطابق با همان الگویی است که در بازارهای صعودی قبلی مشاهده کرده بودیم.

چرخه‌های صعودی ۲۰۱۷-۲۰۱۶ و ۲۰۲۱-۲۰۲۰ همگی قبل از ادامه مسیر خود با یک پولبک بین ۲۰ تا ۳۰ درصدی همراه شده بودند. On-Chain College، تحلیلگر ارزهای دیجیتال در پست X خود گفت:

افراد کمی می‌دانند که اصلاحات این‌ چنینی در بازارهای صعودی بسیار عادی هستند.

علیرغم نگرانی‌های فعلی، صندوق تامینی QCP Capital روز سه‌شنبه گفت که همچنان شاهد تقاضای ثابت و قابل‌توجهی برای قراردادهای اختیار خرید BTC و ETH با تاریخ انقضای بلندمدت تا مارس ۲۰۲۵ بوده و این نشان می‌دهد که فعالان بازار همچنان انتظار قیمت‌های بالاتری را دارند.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...