اخبار ارز دیجیتال

سم بنکمن-فرید به ۲۵ سال زندان محکوم شد؛ بررسی سیر تا پیاز این پرونده

سم بنکمن-فرید به ۲۵ سال زندان محکوم شد؛ بررسی سیر تا پیاز این پرونده

سم بنکمن-فرید (Sam Bankman-Fried)، ملقب به SBF، مدیر‌عامل سابق FTX، پس از صدور حکم خود در دادگاه فدرال، به ۲۵ سال زندان محکوم شد.

در تاریخ ۲۸ مارس، قاضی لوئیس کاپلان از دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در ناحیه جنوبی نیویورک، بنکمن-فرید را به دلیل محکومیت به هفت اتهام جرم کیفری به ۲۴۰ ماه به علاوه ۶۰ ماه حبس محکوم کرد، یعنی او در مجموع باید ۲۵ سال از زندگی خود را در زندان سپری کند. SBF اولین فرد مرتبط با FTX و Alameda Research محسوب می‌شود که پس از فروپاشی این صرافی در نوامبر ۲۰۲۲، به زندان می‌رود.

قاضی کاپلان متوجه شد که SBF همچنین مرتکب جرم اعمال نفوذ بر شهود بر اساس وقایعی شده که ابطال وثیقه او در آگوست ۲۰۲۳ را در پی داشته است. بنکمن-فرید همچنین در مورد وجوه کاربران FTX در دادگاه شهادت دروغ داده است. او «اختلال اضطراب اجتماعی» بنکمن-فرید را تأیید کرد، اما گفت که بر اساس شهادت کارولین الیسون (Caroline Ellison)، مدیرعامل سابق Alameda Research، وی می‌دانسته که در این پرونده مقصر بوده، اما «نمی‌خواهد چیزی را بپذیرد».

قاضی کاپلان گفت:

مجازات او باید با جدیت جرم مرتکب شده مطابقت داشته باشد و این یک جرم سنگین بود… بنکمن-فرید از پاسخ به سوالات پرهیز می‌کرد، مته به خشخاش می‌گذاشت و سعی می‌کرد دادستان‌ها را وادار کند تا سوالات خود را تغییر دهند. من تقریباً ۳۰ سال است که قضاوت می‌کنم و هرگز نمایشی شبیه به آن ندیده‌ام.

ورودی ۲۸ مارس دفتر ثبت دعاوی حقوقی ناحیه جنوبی نیویورک حاکی از آن بود که قاضی، مدت زمانی که SBF تاکنون در زندان گذرانده را از مجازات او کسر می‌کند، یعنی مجموع حبس بنکمن-فرید را به ۲۹۱ ماه می‌رساند. قاضی کاپلان همچنین گفته که علاوه بر مدت حبس SBF، یک حکم ۱۱ میلیارد دلاری نیز برای او صادر می‌کند. او گفت که سرمایه‌گذاران FTX مبلغ ۱/۷ میلیارد دلار، وام‌دهندگان ۱/۳ میلیارد دلار و مشتریان این صرافی ۸ میلیارد دلار ضرر کردند.

به گفته متیو لی (Matthew Lee)، خبرنگار Inner City Press، قبل از اینکه سرویس مارشال‌های ایالات متحده بنکمن-فرید را از دادگاه خارج کنند، سالن دادگاه نیویورک مملو از جمعیت مردم و مقامات بود. طبق گزارشات، مدیر‌عامل سابق FTX یک لباس قهوه‌ای روشن به تن داشت، یعنی همان یونیفرم بازداشتگاه متروپولیتن در بروکلین را پوشیده بود. SBF از زمانی که قاضی وثیقه او را لغو کرد، در بازداشتگاه متروپولیتن اقامت داشته است.

به گزارش Inner City Press، قاضی کاپلان گفت:

من استدلال وکلای مدافع در مورد ضرر مردم را هم بر اساس قانون و هم بر اساس حقایق آشکار شده، رد می‌کنم. این ادعا که پول مشتریان و طلبکاران به طور کامل پرداخت خواهد شد گمراه‌کننده است. متهمان در پرونده ورشکستگی ضرر ایجاد شده را با مبلغ دلاری آن‌ها برابر می‌دانند.

قاضی اضافه کرد:

رشد تصادفی ارزش برخی از ارزهای دیجیتال هیچ ارتباطی با شدت جرایم صورت گرفته ندارد. سارقی که کالاهای دزدیده شده را به لاس وگاس می‌برد و با استفاده از آن‌ها در شرط‌بندی‌ برنده می‌شود، مشمول تخفیف مجازات نمی‌شود.

قبل از اینکه قاضی حکم نهایی خود را اعلام کند، بنکمن-فرید گفت که «از آنچه در هر مرحله‌ای از این موارد اتفاق افتاده متاسفم» و ادعا کرد که «FTX اگر تعطیل نمی‌شد، زنده می‌ماند.» در بیانیه پایانی، وکلای او ظاهراً مدیر‌عامل سابق FTX را تحت عنوان یک نابغه به ناحق مورد قضاوت قرار گرفته معرفی کردند:

سم یک قاتل زنجیره‌ای بی‌رحم در حوزه مالی نبود. او انسان درنده‌ای نبود و با ریاضیات در ذهنش تصمیم می‌گیرد، نه با کینه‌ورزی در قلبش.

سونیل کاوری (Sunil Kavuri)، یک شهروند بریتانیایی که برای حضور در جلسه صدور حکم از لندن به نیویورک پرواز کرده بود، شهادت داد که پس از فروپاشی FTX «به مدت دو سال رنج کشیده است.» کاوری به نمایندگی از سایر قربانیان FTX خطاب به دادگاه اظهاراتی داشت و با این روایت وکلا مبنی که «صفر بودن ضرر و زیان‌ها» به دنبال قصد این صرافی برای بازپرداخت بدهی طلبکاران مخالفت کرد.

نیکلاس روس (Nicolas Roos)، دستیار دادستان ایالات متحده گفت:

اگر آقای بنکمن-فرید با خود به این نتیجه می‌رسید که ریاضیات اعمال او را توجیه می‌کند، دوباره این کارها را انجام می‌داد.

وی افزود:

«هیچ قبول مسئولیتی» از سوی مدیرعامل سابق این صرافی صورت نگرفته است.

حکم قاضی کاپلان چیزی در میان پیشنهادات وکلای SBF و دادستان‌های ایالات متحده بود. وکلا حداکثر ۶/۵ سال زندان را به قاضی پیشنهاد کرده بودند، در حالی که دادستان‌ها خواهان تا ۵۰ سال حبس بودند. بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کردند که قاضی کاپلان بر اساس حقایق پرونده و میزان وجوه مربوطه، بین ۱۰ تا ۳۰ سال حبس را برای بنکمن-فرید تعیین خواهد کرد.

وکلای وی ۱۴ روز فرصت دارند تا اعتراض خود را به دادگاه ارائه کنند.

گری وانگ (Gary Wang)، کارولین الیسون، نیشاد سینگ (Nishad Singh) و رایان سلامه (Ryan Salame)، چهار فرد دیگر مرتبط با FTX و Alameda که در همان پرونده SBF متهم شده‌اند، به جرم خود اعتراف کرده‌اند و معامله‌ با دادگاه را پذیرفته‌اند. سلامه، مدیر‌عامل سابق FTX Digital Markets، تنها کسی بود که در دادگاه کیفری بنکمن-فرید شهادت نداد. نفر بعدی که در اول ماه می محکوم می‌شود احتمالاً او خواهد بود.

انتظار چه چیزی را باید داشته باشیم؟

  • شاید بنکمن-فرید در محاکمه کیفری خود محکوم شده باشد، اما این روند هنوز به پایان نرسیده است. او هنوز ۱۴ روز فرصت دارد تا برای تجدیدنظر درخواست دهد و وکلای او گفتند که روز پنجشنبه هفته آینده در دادگاه حاضر خواهد شد.
  • در این بین، بنکمن-فرید از نظر قانونی هنوز با پرونده‌های مدنی توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) و کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) مواجه است.
  • آژانس‌ها ممکن است همچنان به دنبال منع بنکمن-فرید از دریافت سمت یا نقش داشتن در شرکت‌های سهامی عام که در بازارهای مشتقه آینده شرکت می‌کنند، باشند. آن‌ها همچنین باید هر گونه مسائل مربوط به مصادره یا استرداد را که ممکن است هنوز در این پرونده مورد بحث قرار گیرند را نیز حل کنند.
  • اکنون که بنکمن-فرید محکوم شده، باید شاهد برگزاری جلسات محاکمه و اظهار نظر مدیران سابق او باشیم که به شاهدان دادستان تبدیل شده‌اند.

محل نگهداری سم بنکمن-فرید کجا خواهد بود؟

به گفته قاضی کاپلان، بنکمن-فرید باقیمانده مدت زمان حبس خود را در زندانی با امنیت متوسط یا پایین در منطقه خلیج سانفرانسیسکو سپری خواهد کرد. طبق گزارشات، مکان‌های احتمالی عبارتند از مؤسسه اصلاحی فدرال (FCI) Herlong و FCI Mendota، اما در زمان انتشار این خبر، هنوز مشخص نشده که کدام یک از آن‌ها مدیر‌عامل سابق FTX را در خود جای می‌دهند.

طبق قوانین ایالات متحده، آزادی مشروط دیگر برای کسانی که به اتهامات فدرال محکوم شده‌اند در دسترس نیست. با این حال، زندانیانی که «رفتار خوبی» داشته باشند، می‌توانند به ازای هر سال زندان، ۵۴ روز از مجازات خود معاف شوند.

در مورد بنکمن-فرید، این امر به معنای کاهش تقریباً ۳/۷۵ سال است. یعنی حکم او در مجموع به ۲۱/۲۵ سال می‌رسد و پس از محکومیت کمتر از ۲۱ سال خواهد بود. احتمالاً دوران حبس وی در سال ۲۰۴۵ به پایان می‌رسد. مدیر‌عامل سابق این صرافی که اکنون ۳۲ ساله سن دارد، حتی اگر به دلیل رفتار خوب خود زودتر از موعد آزاد شود، ممکن است در اواسط ۵۰ سالگی به زندگی عادی بازگردد.

تیفانی فونگ (Tiffany Fong)، اینفلوئنسر حوزه رمزارز که اخبار انحصاری زیادی را در رابطه با پرونده SBF ارائه کرده می‌گوید:

از نظر من این حکم برای الکس ماشینسکی (Alex Mashinsky) نیز صدق می‌کند: امیدوارم هیچ‌کدام از این دو تا روزی که از دنیا می‌روند در زندان نباشند. من شخصاً از محکومیت ۴۰ تا ۵۰ ساله حمایت نمی‌کنم، زیرا فکر می‌کنم اساساً برای کسی که ۳۲ سال دارد، به معنای حکم حبس ابد خواهد بود.

آنا کاسپاریان (Ana Kasparian)، مجری برنامه The Young Turks گفت:

مدت زمان حبس او بسیار طولانی است و به نظر من نیازی نیست که SBF به مدت ربع قرن در زندان باشد. ۲۵ سال… من احساس می‌کنم شما این مجازات را باید در قبال یک جنایتکار خشن که تهدیدی برای عموم محسوب می‌شود اجرا کنید.

بدهی FTX چطور؟

پرونده ورشکستگی FTX در ناحیه دلاور ادامه دارد، جایی که بدهکاران طرح احتمالی خود را برای بازپرداخت پول کاربران بر اساس قیمت‌ ارزهای دیجیتال در زمان سقوط این صرافی ارائه کرده‌اند.

طبق گزارش CNN در تاریخ ۲۹ مارس، دادستان سابق فدرال، میچل اپنر (Mitchell Epner)، گفت: جریمه ۱۱ میلیارد دلاری SBF تضمین می‌کند که اگر او در آینده نیز سودی کند، پول حاصله نصیب او نمی‌شود، بلکه به دولت و قربانیان می‌رسد. او هرگز در زندگی خود قادر به جمع‌آوری سرمایه نخواهد بود و ورشکستگی وی از بین نمی‌رود.

بیانیه اپنر نشان می‌دهد که اگر بنکمن-فرید پس از آزادی کسب و کار موفقی را شروع کند که میلیون‌ها دلار درآمد داشته باشد، دولت می‌تواند به دنبال دریافت پول او باشد. همین امر می‌تواند در مورد یک درآمد ناگهانی نیز صدق کند و باعث می‌شود که SBF به احتمال زیاد وضعیت مالی خود در قبل از نوامبر ۲۰۲۲ را دیگر تجربه نکند.

واکنش کاربران حوزه کریپتو به صدور حکم SBF

بلافاصله پس از اعلام این خبر در دادگاه نیویورک، کاربران کریپتو برای بیان افکار خود به شبکه‌های اجتماعی هجوم آوردند. بسیاری از مردم معتقد بودند که ۲۵ سال زندان برای او کافی نیست، به خصوص با توجه به اینکه احکام سنگین‌تری هم برای جرایم به ظاهر سبک در ایالات متحده صادر شده است.

ادوارد اسنودن (Edward Snowden) در پلتفرم X با اشاره به محکومیت چلسی منینگ (Chelsea Manning) در سال ۲۰۱۳ به دلیل نقض قانون جاسوسی گفت:

[قاضی] کمتر از چلسی منینگ (۳۵ سال) در جرمی بدتر برای SBF حبس برید.
منبع: Mandrik
منبع: Mandrik

اگرچه دستورالعمل‌های صدور حکم به قاضی کاپلان اجازه می‌داد تا SBF را برای بیش از ۱۰۰ سال حبس محکوم کند، اما بسیاری قبل از جلسه استماع نهایی اشاره کردند که صدور چنین حکمی بعید است. همانطور که پیش‌تر گفته شد، چندین کارشناس حقوقی می‌گفتند که بنکمن-فرید بین ۱۰ تا ۳۰ سال به زندان می‌رود و برخی دیگر هم پیش‌بینی کرده بودند که ممکن است یک عامل بازدارنده موثر برای افراد فعال در فضای کریپتو وجود باشد.

مارک بینی (Mark Bini)، دستیار سابق دادستان ایالات متحده در دادگاه منطقه شرقی نیویورک گفت:

قاضی کاپلان همه عوامل موثر بر صدور حکم، از جمله بزرگی جرم، نتیجه‌گیری او مبنی بر دروغ گفتن SBF در جایگاه شاهد و اعمال نفوذ بر یکی از شهود را سنجید و حکم مناسبی را ارائه داد. اگرچه حکم او کمتر از درخواست دادستان برای ۴۰ تا ۵۰ سال زندان است، اما حکم بسیار مهمی تلقی می‌شود، زیرا این پیام را ارسال می‌کند که اگر فردی به یک جرم در فضای رمزارز محکوم شود، با عواقب جدی روبرو خواهد شد.
دفتر دادستانی ایالات متحده در ناحیه جنوبی نیویورک
دفتر دادستانی ایالات متحده در ناحیه جنوبی نیویورک

ترنس یانگ (Terrence Yang)، مدیر‌عامل Swan Bitcoin، تا حد زیادی با این موضوع مخالف بود و گفت:

«عدالت اجرا نشد» و با توجه به تعداد افرادی که در پی فروپاشی FTX خودکشی کردند، شهادت دروغ SBF و سوء‌استفاده از بودجه کاربران، ۲۵ سال حبس حکم «بسیار سبکی» بود.

یانگ گفت:

زیانی که SBF به مردم و جامعه وارد کرد دائمی و شدید است. او با اعمال جنایتکارانه‌ خود خانواده‌ها و زندگی‌های زیادی را ویران کرد و با عدم پشیمانی از این اقدامات بر زخم‌های عمیق آن‌ها نمک پاشید. متوجه شدم که او دارای ADHD است و خانواده‌های ADHD بیانیه‌ای را به دادگاه ارائه و از قاضی درخواست بخشش کرده‌اند، اما SBF تنها فرد مبتلا به ADHD در جهان است که میلیاردها دلار از سرمایه مشتریان خود را دزدیده و میلیون‌ها نفر را نابود کرده یا به آنها آسیب رسانده است.

پامپ و دامپ میم کوین‌ها

همزمان با محکومیت بنکمن-فرید به ۲۵ سال زندان، بار دیگر علاقه‌مندان به میم کوین‌ها روی انواع این توکن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

چند ساعت قبل از صدور حکم او، توسعه‌دهنده‌ای یک میم کوین با نام Sam Baseman Fraud – که به طنز از نماد توکن FTX نیز استفاده کرده – را در شبکه لایه دوم کوین‌بیس (Coinbase) یعنی Base راه‌اندازی کرد.

بر اساس داده‌های DexScreener، تنها در عرض هفت ساعت، قیمت میم کوین FTX بیش از ۲۳،۳۰۰ درصد افزایش یافت و در روز گذشته به مارکت کپ ۱/۵ میلیون دلاری رسید.

به مانند اغلب میم کوین‌ها‌، این توکن هم به شدت سقوط کرد و در عرض سه ساعت بیش از ۸۵ درصد کاهش قیمت داشت. در زمان انتشار این خبر، قیمت میم کوین FTX کاهش یافته و در حدود ۰/۰۶ دلار معامله می‌شود و هنوز ۶۰ درصد از بالاترین رکورد تاریخی خود فاصله دارد.

رالی میم کوین Sam Baseman Fraud (FTX) قبل از سقوط
رالی میم کوین Sam Baseman Fraud (FTX) قبل از سقوط

تقریباً ۲ ساعت پس از صدور حکم، میم کوین دیگری با مضمون SBF به نام Som Bonkmon Fraud در شبکه سولانا آغاز به کار کرد.

میم کوین مبتنی بر سولانا SBF در ابتدا به مارکت کپ حدوداً ۲۰ میلیون دلاری رسید که یعنی ارزش بازار این میم کوین بیش از ۱۸ هزار درصد از زمان راه‌اندازی آن افزایش یافته است. مارکت کپ اولیه SBF برابر با ۳۰ هزار دلار بود. با این حال، این توکن به سرعت کاهش قیمت داشت و بیش از ۹۵ درصد از بالاترین سطح خود فاصله گرفته است.

Som Bonkman Fraud پامپ شد و سپس به طرز شدیدی فرو ریخت
Som Bonkman Fraud پامپ شد و سپس به طرز شدیدی فرو ریخت

در زمان انتشار این خبر، SBF با قیمت حدوداً ۰/۰۰۰۸ دلار معامله می‌شود و فقط کمی بالاتر از اولین قیمت ورودی خود قرار دارد.

میم کوین‌های با مضمون بنکمن-فرید جدیدترین اعضای فهرست توکن‌های موضعی هستند که از چهره‌های رمزارزی و سیاسی الهام گرفته شده‌اند. چندین میم کوین سیاسی دیگر مثل بودن (Boden) از روی بایدن و ترمپ (Tremp) از روی ترامپ نیز به دنبال جلب توجه در انتخابات آتی ایالات متحده هستند.

روند بازار میم کوین‌ها پس از رشد ناگهانی یکی از میم کوین‌های مبتنی بر سولانا به نام Dog Wif Hat (WIF) که در عرض چهار ماه از مارکت کپ حدوداً ۵۰ هزار دلاری به ۳/۵ میلیارد دلار رسیده، شاهد تجدید حیات بود.

چندین میم کوین جدیدتر نیز در این رالی سهیم بوده‌اند، برای مثال قیمت پپه، میم کوینی با مضمون قورباغه در اتریوم و Coq Inu (COQ) با تم خروس در اوالانچ نیز رشد داشته‌ است.

میم‌ کوین‌ها گزینه‌های سرمایه‌گذاری بیش از حد غیرقابل پیش‌بینی هستند که اغلب هیچ کاربرد یا ارزش‌گذاری پایه‌ای را خارج از علاقه و هیاهوی موضوعی ارائه نمی‌دهند.

‌در ضمن بر اساس داده‌های CoinGecko، توکن FTX (FTT) – ارز دیجیتال بومی این صرافی منحل شده – نیز بیش از ۱۶ درصد پس از انتشار اخبار محکومیت بنکمن-فرید کاهش قیمت داشت.

سم بنکمن-فرید به ۲۵ سال زندان محکوم شد؛ بررسی سیر تا پیاز این پرونده
سم بنکمن-فرید (Sam Bankman-Fried)، ملقب به SBF، مدیر‌عامل سابق FTX، پس از صدور حکم خود در دادگاه فدرال، به ۲۵ سال زندان محکوم شد. فهرست محتوا انتظار چه چیزی را...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...