اخبار ارز دیجیتال

حکم نهایی سم بنکمن-فرید امروز صادر می‌شود؛ چند سال زندان در انتظار اوست؟

حکم نهایی سم بنکمن-فرید امروز صادر می‌شود؛ چند سال زندان در انتظار اوست؟

بیش از ۵۰۰ روز پس از اعلام ورشکستگی صرافی FTX، جهان به زودی متوجه می‌شود که آیا مدیر‌عامل سابق آن، سم بنکمن-فرید (Sam Bankman-Fried) برای چندین دهه در زندان باقی می‌ماند یا قاضی برخورد ملایم‌تری با او خواهد داشت.

امروز ۲۸ مارس، سم بنکمن-فرید ملقب به SBF، مدیرعامل سابق FTX حکم نهایی قاضی را دریافت می‌کند. حالا سوال این است که آیا دوران بازداشت او در زندان فدرال به پایان می‌رسد یا این تازه سرآغازی برای حبس چندین و چند ساله وی پس از محکومیت به هفت اتهام کیفری خواهد بود.

جلسه استماع قاضی لوئیس کاپلان (Lewis Kaplan) با دادستان‌های ایالات متحده و وکلای SBF در دادگاه ناحیه جنوبی نیویورک امروز برگزار می‌شود و این احتمالاً آخرین باری است که مدیرعامل سابق FTX شخصاً به عنوان بخشی از پرونده کیفری خود در محضر دادگاه حضور می‌یابد. جلسه صدور حکم احتمالاً پرونده‌ای را که با سقوط FTX در نوامبر ۲۰۲۲ آغاز شد و با دستگیری، استرداد، محاکمه و محکومیت بنکمن-فرید ادامه یافت، به پایان می‌رساند.

منبع: ویل رابینز
منبع: ویل رابینز

در نوامبر ۲۰۲۳، هیئت منصفه‌ دادگاه، SBF را به اتهاماتی از جمله فعالیت متقلبانه الکترونیکی بین ایالتی، کلاهبرداری اوراق بهادار، کلاهبرداری کالاها و پولشویی مجرم شناخت. وکلای مدیرعامل سابق این صرافی اولین کسانی بودند که پیشنهاد صدور حکم را ارائه کردند و گفتند که SBF به خاطر اقداماتش به ۶/۵ سال زندان محکوم می‌شود. همین اقدامات او منجر به ضرر میلیون دلاری سرمایه‌گذاران FTX شده‌ است.

این هفت فقره جرم بنکمن-فرید ممکن است به حداکثر ۱۱۰ سال حبس برای او منجر شود. دادستان‌ها به دادگاه توصیه کردند که بنکمن-فرید بین ۴۰ تا ۵۰ سال از زندگی خود را در زندان بگذراند تا «جدیت جنایات متهم» مشخص شود. اما این تصمیم به تفسیر قاضی کاپلان از پرونده و توجه به قربانیان و طرفین آسیب دیده بستگی دارد.

مارک بینی (Mark Bini)، دستیار سابق دادستان ایالات متحده در ناحیه شرقی نیویورک و شریک فعلی شرکت حقوقی رید اسمیت (Reed Smith) گفت:

من پیش‌بینی می‌کنم حدود ۳۰ سال و یا حتی بیشتر برای بنکمن-فرید حبس ببرند. اختلاف نظر بین دولت و وکیل مدافع حول رقم ضرر سرمایه‌گذاران می‌چرخد ​​که به طور قابل‌توجهی بر دستورالعمل‌های صدور حکم تاثیر می‌گذارد.

بینی گفت که دستورالعمل‌های صدور حکم آمریکا از قاضی کاپلان می‌خواهند تا مبالغ از دست رفته در زمان سقوط FTX را به جای هر طرح بازپرداختی که شرکت در روند ورشکستگی خود ارائه داده، در نظر بگیرد. در یکی از طرح‌های پیشنهادی، کاربران FTX به ازای ارزهای دیجیتال از دست رفته‌ خود بر اساس قیمت‌های نوامبر ۲۰۲۲ ارز فیات دریافت می‌کنند. بسیاری اشاره کرده‌اند که این امر باعث می‌شود کاربران سابق FTX رشد اخیر قیمت بیت‌ کوین و سایر توکن‌ها را از دست بدهند.

یکی از کاربران ناشناس FTX که دو فرزند دارد در بیانیه‌ای به دادگاه گفت:

تمام زندگی من نابود شده است. من نسبت به کاری که بنکمن-فرید با پولم انجام داده رضایت نداشتم.
منبع: تیفانی فونگ
منبع: تیفانی فونگ

پرونده بنکمن-فرید به طور کلی نمایانگر یک زمینه ناشناخته است که در آن یک چهره برجسته از فضای دارایی‌های دیجیتال تحت محاکمه‌ای کامل قرار می‌گیرد و به محکومیت می‌رسد. راس اولبریخت (Ross Ulbricht)، خالق بازار Silk Road، در سال ۲۰۱۵ به دو حبس ابد بدون امکان آزادی مشروط محکوم شد. الیزابت هولمز (Elizabeth Holmes)، موسس Theranos، به دلیل اغراق یا جعل مدارک مربوط به فناوری آزمایش خون این شرکت به بیش از ۱۱ سال زندان محکوم شد.

در دنیای ارزهای دیجیتال نیز چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) ملقب به CZ، مدیر‌عامل سابق بایننس، به جرم خود در عدم اجرای یک برنامه موثر مبارزه با پول‌شویی در این صرافی ارز دیجیتال اعتراف کرده و قرار است در ماه آوریل محاکمه شود. الکس ماشینسکی (Alex Mashinsky)، مدیر‌عامل سابق سلسیوس (Celsius)، به کلاهبرداری و گمراه‌سازی مشتریان متهم شده و قرار است در ماه سپتامبر محاکمه شود.

بینی گفت:

من فکر نمی‌کنم که شاهد تأثیرگذاری SBF روی پرونده CZ باشیم زیرا نوع آن‌ها بسیار با یکدیگر تفاوت دارد. پرونده ماشینسکی می‌تواند عواقب بزرگی را برای SBF در پی داشته باشد، زیرا همان وکیل مدافع اکنون نماینده SBF نیز محسوب می‌شود و هر دوی این پرونده‌ها در ناحیه جنوبی نیویورک در جریان هستند. این دو پرونده دقیقاً یکسان نیستند، اما […] مطمئناً ماشینسکی نتیجه را دنبال خواهد کرد.

قرار است دادگاه صدور حکم بنکمن-فرید مورخ ۲۸ مارس در ساعت ۹:۳۰ صبح به وقت شرق آمریکا در نیویورک آغاز شود. مشخص نیست که آیا خانواده SBF نیز در این جلسه حضور پیدا می‌کنند یا خیر.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...