اخبار ارز دیجیتال

رسمی: ETF اسپات بیت کوین توسط SEC تایید شد

رسمی: ETF اسپات بیت کوین توسط SEC تایید شد

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ساعاتی پیش به تقریباً تمام ETF‌های اسپات بیت کوین (به جز گلوبال ایکس (Global X)) چراغ سبز نشان داده است.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) به طور رسمی اولین صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) بیت کوین را تایید کرده است. دو روز پیش نیز یک اطلاعیه جعلی درباره تایید این محصولات در حساب رسمی توییتر SEC منتشر شد که بازار کریپتو را دستخوش نوسانات زیادی کرد.

در آخرین ساعات روز گذشته، مورخ ۱۰ ژانویه، رگولاتور اوراق بهادار آمریکا، پرونده‌های 19b-4 صندوق‌های ETF بیت کوین ارائه شده از سوی آرک ۲۱شیرز (ARK 21Shares)، اینوسکو گلکسی (Invesco Galaxy)، ون‌اک (VanEck)، ویزدوم‌تری (WisdomTree)، فیدلیتی (Fidelity)، والکری (Valkyrie)، بلک‌راک (BlackRock)، گری‌اسکیل (Grayscale)، بیت‌وایز (Bitwise)، هشدکس (Hashdex) و فرانکلین تمپلتون (Franklin Templeton) را تأیید کرد. همچنین در قوانین اوراق بهادار این کشور نیز تغییراتی لحاظ شده که اجازه می‌دهد صندوق‌های ETF اسپات بیت کوین در بورس‌های مربوطه لیست و معامله شوند. PDF تاییدیه SEC برای چند دقیقه برای دانلود از وب‌سایت این رگولاتور قابل‌ دسترسی بود، اما لینک این صفحه حذف شد و «خطای ۴۰۴» را به نمایش گذاشت. تقریباً ۳۰ دقیقه بعد این تاییدیه در لینک دیگری قرار گرفت و حالا در وب‌سایت رسمی SEC قابل مشاهده است.

متن تاییدیه SEC

این تحول تاریخی راه را برای ورود اولین محصول قابل معامله در بورس و رگوله‌شده به ایالات متحده هموار می‌کند تا سرمایه‌گذاران بدون نیاز به خرید بیت کوین یا نگرانی در مورد نگهداری از آن، در ارتباط مستقیم با قیمت بیت کوین قرار گیرند. سرمایه‌گذاران از این پس می‌توانند سهام ETFهایی را که بیت کوین را به عنوان دارایی پایه خود نگه می‌دارند خریداری کنند.

خطای ۴۰۴ سایت SEC

هنوز مشخص نیست که نمایش «خطای ۴۰۴» برای دسترسی به پرونده‌های ۱۱ صندوق ETF بیت کوین مورد تأیید SEC به دلیل حذف این سند توسط کمیسیون بوده یا به واسطه ترافیک بالای سایت رخ داده است. جیمز سیفارت (James Seyffart)، تحلیلگر ETF بلومبرگ در پلتفرم X (توئیتر سابق) می‌گوید که کمیسیون احتمالاً در آن زمان قصد انتشار سند تأییدیه را نداشته، اما به هر حال آن را مجدداً منتشر کرده است.

تایید ETF بیت کوین بیش از ۱۰ سال پس از ارائه اولین درخواست به کمیسیون بورس و اوراق بهادار توسط کامرون و تایلر وینکلووس برای راه‌اندازی Winklevoss Bitcoin Trust در سال ۲۰۱۳ صورت می‌گیرد. SEC به طور مداوم تمامی درخواست‌های ETF اسپات بیت کوین را رد می‌کرد و به دلیل خود را نگرانی در مورد دستکاری احتمالی بازار و کلاهبرداری بیان کرده بود.

با این حال، هنگامی که گری اسکیل در آگوست ۲۰۲۳ در پرونده قضایی خود مقابل SEC پیروز شد، این رگولاتور باید در موضع خود تجدید‌نظر می‌کرد و رد درخواست تبدیل Grayscale Bitcoin Trust به یک ETF بیت کوین توسط دادگاه لغو شد.

با تایید ETFهای بیت کوین، صنعت ارزهای دیجیتال اکنون از نزدیک شاهد شروع معاملات این صندوق‌ها خواهد بود.

الکس تورن (Alex Thorn)، رئیس بخش دیجیتال Galaxy Research تخمین زده که سرمایه ورودی به ETF اسپات بیت کوین می‌تواند در سال اول به ۱۴ میلیارد دلار برسد، در حالی که مدیریت صندوق جهانی ون‌اک تخمین می‌زند در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ تقریباً ۲/۴ میلیارد دلار به محصولات اسپات بیت کوین سرازیر خواهد شد.

آغاز به کار ETF اسپات بیت کوین در ایالات متحده، SEC را ملزم می‌کند که هر دو فرم S-1 (یا S-3) و 19b-4 را که توسط متقاضیان ثبت شده بود، تأیید کند.

در تاریخ ۸ ژانویه، ده شرکت متقاضی آخرین اصلاحات را در پرونده‌های S-1 و S-3 خود اعمال کردند و در نهایت کارمزدهای معاملات در صندوق‌های ETF بیت‌ کوین تعدادی از این شرکت‌ها مشخص شد.

بلک‌راک، بزرگترین شرکت مدیریت دارایی در جهان، تا زمانی که مقدار دارایی‌های تحت مدیریت (AUM) صندوق آن به ۵ میلیارد دلار برسد، ۰/۲ درصد کارمزد دریافت خواهد کرد. بیت‌وایز با ۰/۲۴ درصد در رده بعدی قرار دارد و آرک ۲۱شیرز و ون‌اک را با کارمزدهای ۰/۲۵ درصدی پشت سر خود می‌بیند.

شایان ذکر است، تمامی کارمزدهای سهام Ark 21 برای شش ماه اول یا تا زمانی که AUM این محصول به یک میلیارد دلار برسد، لغو می‌شوند.

گری‌اسکیل در حال حاضر بالاترین کارمزد را برای محصول ETF بیت کوین خود تعیین کرده و ۱/۵ درصد از سرمایه‌گذاران احتمالی خود کارمزد خواهد گرفت.

رسمی: ETF اسپات بیت کوین توسط SEC تایید شد
کمیسیون بورس و اوراق بهادار ساعاتی پیش به تقریباً تمام ETF‌های اسپات بیت کوین (به جز گلوبال ایکس (Global X)) چراغ سبز نشان داده است. کمیسیون بورس و اوراق بهادار...
5 از 2 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
اکانت های خارجی
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
تلگرام پرمیوم چیست؟ تلگرام با میزبانی از 700 میلیون کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان، از جدیدترین پلن اشتراکی جذاب خود یعنی تلگرام پرمیوم رونمایی کرد. تلگرام پریمیوم نسبت به...
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج ارز دیجیتال
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج بیت کوین با استفاده از گوشی‌های هوشمند، که در ابتدا تنها توسط رایانه‌های قدرتمند و تجهیزات مخصوص ممکن بود، اکنون با پیشرفت تکنولوژی و افزایش قدرت پردازشی گوشی‌های هوشمند،...
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
آموزش ارز دیجیتال
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
هر پولی، یک پشتوانه دارد. بیت کوین، اولین و پراستفاده‌ترین ارز دیجیتال دنیا، پیش‌فرض‌های ذهن بسیاری از افراد در مورد پشتوانه پول‌ها به هم ریخته است. بیت کوین برخلاف ارزهای...
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
اکانت های خارجی
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
شماره مجازی (virtual number) شماره تلفنی است که وجود حقیقی نداشته و بدون نیاز به سیمکارت کارایی شماره‌های واقعی را دارد؛ به بیان دیگر، این سرویس نوعی تلفن مجازی است...
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
معاملات روزانه ارزهای دیجیتال به دلیل داشتن سودهای کوتاه‌مدت اما پربازده، اخیرا به روشی محبوب برای تریدرها تبدیل شده است. بدین‌ ترتیب، معامله‌گران از طبیعت سریع و پرنوسان بازار کریپتو...