اخبار ارز دیجیتال

پشت پرده خروج USDC از شبکه ترون چه بود؟

پشت پرده خروج USDC از شبکه ترون چه بود؟

برخی از کارشناسان اینگونه تصور می‌کنند که تصمیم اخیر سیرکل (Circle) بخشی از یک همسویی مجدد بلندمدت است و بین ارزهای دیجیتال سازگار و بازار خاکستری تمایز ایجاد کند.

سیرکل ظاهراً فکر می‌کند که شبکه ترون استانداردها یا انتظارات لازم را برآورده نکرده است. چند روز پیش صادرکننده استیبل کوین USDC اعلام کرد که ضرب این توکن در بلاک چین لایه اول ترون را فوراً متوقف خواهد کرد. این اولین اقدام سیرکل در یک «انتقال چند مرحله‌ای» برای تخلیه کامل شبکه تاسیس‌شده توسط جاستین سان (Justin Sun) محسوب می‌شود که با چالش‌های قانونی در ایالات متحده نیز مواجه است.

این شرکت در بیانیه‌ای نوشت:

سیرکل به عنوان بخشی از چارچوب مدیریت ریسک خود، به طور مداوم وضعیت تمام بلاک چین‌هایی را که توسط USDC پشتیبانی می‌شوند، ارزیابی می‌کند.

شرکت سیرکل اضافه کرد که این تصمیم در پی تلاش‌های «سازمانی» و برای «اطمینان از اینکه USDC قابل اعتماد، شفاف و ایمن باقی می‌ماند» اتخاذ شده است.

این حرکت ممکن است برای برخی غافلگیرکننده باشد، زیرا ترون که به دلیل کارمزدهای نسبتا پایین و سرعت بالای خود در تسویه حساب کاربران شهرت دارد، خانه یک تجارت پررونق برای استیبل کوین‌هاست.

حداقل از سال ۲۰۲۱، تتر (USDT) موجود در شبکه ترون نسبت به شبکه اتریوم بیشتر بوده که ناشی از محبوبیت خرید تتر مبتنی بر ترون برای انتقال وجوه بین صرافی‌ها و کاربرد رو به رشد آن برای خرید مصرف‌کنندگان در بازارهای در حال توسعه است.

سیرکل در مورد بررسی «سطح سازمانی» خود چیز زیادی نگفته، اما ظاهراً مربوط به انطباق این شرکت و بخش‌های مختلف آن است. به عنوان مثال، انگیزه‌های پشت این حرکت هنوز نامشخص است. معلوم نیست که آیا این تصمیم پاسخی به مسائل امنیتی مربوط به ترون بوده یا یک اقدام پیشگیرانه برای مسائل حقوقی مربوط به شرکت ترون و بنیانگذار ۳۳ ساله آن محسوب می‌شود.

تصمیم سیرکل برای جدایی USDC از ترون می‌تواند شکاف فزاینده بین شرکت‌های کریپتویی همسو با مقررات (یا حداقل متظاهر به سازگاری با قوانین) و شرکت‌هایی که با بازار سیاه یا جنبه‌های غیرقانونی بازار کریپتو در ارتباط هستند را نشان دهد. به عنوان نمونه، بایننس اکنون مورد شکایت وزارت دادگستری قرار گرفته و چند سال پیش استیبل کوین USDC را بدون هیچ توضیح روشنی از پلتفرم خود حذف کرد.

مرزهای جداکننده بازارهای سفید، خاکستری و سیاه در فضای ارزهای دیجیتال اغلب مبهم هستند و در طول زمان تغییر می‌کنند. این امر به طرق مختلف مشهود است، مانند اقدامات داوطلبانه صرافی‌های کوین‌بیس (Coinbase) و کراکن (Kraken) برای حذف توکن‌های حریم خصوصی از پلتفرم‌های خود و اجرای روزافزون الزامات احراز هویت (KYC) با هدف افزایش نظارت بر تراکنش‌های ارزهای دیجیتال.

توصیف جاستین سان به عنوان یک شخصیت جنجالی به خودی خود اشتباه نیست. در مارس ۲۰۲۳، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) جاستین سان را به کلاهبرداری در اوراق بهادار با افزایش متقلبانه حجم معاملات ترون و گمراه ساختن سرمایه‌گذاران از طریق تاییدیه‌ افراد مشهور متهم کرد، اتهاماتی که به گفته سان بی‌پایه و اساس هستند. ناگفته نماند که شایعاتی مبنی بر رد صلاحیت او به عنوان دیپلمات گرانادا نیز منتشر شده است.

با این اوصاف، حرکت سیرکل می‌تواند بیشتر در مورد USDC باشد تا ترون. تا سال گذشته، رشد استیبل کوین USDC روز به روز شتاب می‌گرفت و به نظر می‌رسید که از رقیب اصلی خود یعنی USDT پیشی می‌گیرد. اما به دلیل تلاقی عوامل مختلف، از جمله افزایش نرخ‌ بهره که بیش از USDC به نفع USDT بوده و یک رویداد بحرانی (هر چند کوتاه‌مدت) در اوایل سال ۲۰۲۳، سیرکل دست از کار کشید و بازی را به تتر واگذار کرد.

سیرکل مفتخر است که خود را به عنوان جایگزینی تنظیم‌شده، سازگار و شفاف برای تتر معرفی می‌کند، شرکتی که از ابتدا با رمز و راز احاطه شده است. سیرکل مدارک اولیه خود را برای دومین درخواست عرضه اولیه سهام در ماه ژانویه ثبت کرد، به این معنی که احتمالاً با کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده در طول فرآیند بررسی این آژانس به صورت فعال گفتگو می‌کند.

این اولین قدمی نبود که سیرکل در جهت جداسازی خود از ترون، یکی از ۱۵ شبکه بلاک چینی که توسط USDC پشتیبانی می‌شوند، برداشته است. دانته دیسپارت (Dante Disparte)، مسئول ارشد استراتژی سیرکل در پاییز سال گذشته طی نامه‌ای و در پاسخ به اتهامات استفاده از USDC در تامین مالی تروریسم، ادعا کرد که این شرکت حساب‌های متعلق به جاستین سان و شرکت‌های او را ماه‌ها قبل، در فوریه ۲۰۲۳، فسخ کرده است.

مشخص نیست چرا سیرکل در آن تاریخ خاص روابط خود را با سان قطع کرد. با این حال، بیانیه دیسپارت به دنبال نامه‌ای در ۹ نوامبر از گروه عام‌المنفعه Campaign for Accountability منتشر شد. در این نامه ادعا شده بود که سیرکل ارتباطات قابل‌توجهی با بنیاد ترون و پروتکل کراس چین SunSwap دارد. این گروه سیرکل را به تسهیل پولشویی متهم کرده بود. در همان ماه، رویترز گزارش داد که ترون از بیت کوین به عنوان پلتفرمی پیشرو برای سازمان‌های تروریستی پیشی گرفته است.

آیا سیرکل بیش از حد احتیاط می‌کند؟ آیا سعی دارد با جدایی از برخی عناصر نامطلوب کریپتو اعتبار خود را حفظ کند؟ جهان ما چقدر واقعاً جاستین سان را درک کرده است؟ این می‌تواند بخشی از یک تغییر گسترده‌تر در چشم‌انداز ارزهای دیجیتال باشد، جایی که سازمان‌های خاص انطباق با مقررات را در اولویت خود قرار می‌دهند و بیشتر با هم هماهنگ می‌شوند، بی‌تفاوت به اینکه آیا توجیهی برای چنین اقداماتی وجود دارد یا خیر.

به مانند سم بنکمن-فرید (Sam Bankman-Fried)، کسی که وانمود می‌کرد رعایت مقررات را در اولویت خود قرار داده اما در پشت پرده به کلاهبرداری از مردم ادامه می‌داد، برخی افراد یا شرکت‌ها ممکن است اینگونه تصور کنند که منافع احتمالی ارزش ریسک کردن را دارد. در حالی که تقریباً نیمی از تمام تترهای در گردش (۵۰ میلیارد دلار) داخل شبکه ترون معامله می‌شوند، تنها ۳۳۵ میلیون دلار از مجموع ۲۸ میلیارد دلار USDC در گردش در حال حاضر در شبکه ترون قرار دارد.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...