اخبار ارز دیجیتال

پس از هاوینگ امسال بیت کوین چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

پس از هاوینگ امسال بیت کوین چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

تقریباً هر چهار سال یا به طور دقیق هر ۲۱۰ هزار بلوک یکبار، شبکه بیت کوین یکی از مهم ترین رویدادهای خود یعنی هاونیگ (Halving) را پشت سر می‌گذارد. با توجه به اینکه هاونیگ بیت کوین احتمالاً در آوریل ۲۰۲۴ انجام شود، اعضای جامعه ارزهای دیجیتال مدتی می‌شود که برای وقوع این رویداد لحظه‌شماری می‌کنند. اما هاوینگ واقعاً یعنی چه و چرا مهم است؟

سیاست پولی بیت کوین

در کد بیت کوین تنظیم شده که تنها ۲۱ میلیون واحد BTC در جهان وجود داشته باشد. کوین‌های جدید از طریق فرآیندی به نام استخراج یا ماینینگ وارد گردش می‌شوند. ماینرها، کسانی که از رایانه‌های تخصصی موسوم به ASIC استفاده می‌کنند، در یک رقابت جهانی برای یافتن عددی مشخص شرکت می‌کنند. به طور متوسط، هر ده دقیقه این عدد پیدا می‌شود و یک ماینر برای بیت کوینی که استخراج کرده پاداش می‌گیرد.

در حال حاضر، پاداشی که ماینر برای تولید یک بلوک دریافت می‌کند، ۶/۲۵ بیت کوین است. در ماه آوریل، این عدد قرار است به نصف کاهش یابد و استخراج‌کنندگان پس از آن ۳/۱۲۵ بیت کوین به ازای هر بلوک ایجادشده دریافت خواهند کرد. این روند تا سال ۲۱۴۰ که انتظار می‌رود آخرین ساتوشی (کوچکترین واحد بیت کوین) استخراج شود، تکرار خواهد شد.

هاوینگ در نهایت با این هدف صورت می‌گیرد که یک دارایی هر چهار سال یکبار تورم کمتری پیدا کند. این رویداد اثرات مختلفی بر قیمت بیت‌ کوین می‌گذارد که همه کابران از ماینرها گرفته تا معامله‌گران را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ماینرها آماده می‌شوند

دن رابرتز (Dan Roberts)، مدیرعامل شرکت Iris Energy، یکی از ماینرهای بیت کوین در مقیاس بزرگ که طی سال گذشته در حال گسترش فعالیت خود بوده، گفت:

ماینرهای بیت کوین مطمئن هستند که استخراج این ارز دیجیتال پس هاوینگ نیز همچنان سودآور خواهد بود.

به گفته او، شرکت‌های ماینینگ بار بدهی خود را کاهش می‌دهند، مخارج نقدی را محدود و ترازنامه‌های خود را تضمین می‌کنند. همه این کارها به عنوان اقدامات آماده‌سازی برای هاوینگ آینده صورت می‌گیرند.

رابرتز همچنین گفت که رشد و گسترش نیز موضوع مهمی است، چرا که اگر یک شرکت ماینینگ با نزدیک شدن به رویداد هاوینگ و پس از آن رشد نکند، باید منتظر تعطیلی خود باشد.

این یک ویژگی مشترک در هاوینگ است.

پاداش بلوک به نصف کاهش می‌یابد و ماینرهایی که امکانات لازم را برای مقاومت در برابر کاهش درآمد خود را ندارند، شاید با پرداخت پول برق بالاتر نسبت به رقبا – احتمالاً فعالیت خود را متوقف می‌کنند.

قیمت بیت کوین در طول سال‌های هاوینگ افزایش پیدا می‌کند

با توجه به داده‌های Ecoinometrics، پروژه‌ای که نمودارهای کلان را به صورت روزانه منتشر می‌کند، قیمت بیت کوین معمولا در طول سال‌های وقوع هاوینگ خود شاهد افزایش قابل‌توجهی بوده است. با این حال، این پروژه اشاره می‌کند که چون تا به حال تنها سه رویداد هاوینگ را در شبکه تجربه کرده‌ایم، تضمینی بر درست بودن این داده‌ها وجود ندارد.

در برخی موارد، پس از نصف شدن پاداش بلوکی، قیمت کاهش پیدا کرده و در ۱۲ تا ۱۸ ماه پس از آن، مسیر صعودی خود را از سر گرفته است.

Ecoinometrics نوشت:

چرخه فعلی هاوینگ بیت کوین کمتر از حد انتظار ظاهر شده است. دلیل آن هم عوامل متعددی از جمله سقوط Terra و FTX است که در اواخر سال ۲۰۲۲ رخ داد.

تایید ETF های اسپات بیت کوین در ایالات متحده می‌تواند به رشد مجدد باارزش‌ترین ارز دیجیتال جهان دامن بزند. معامله‌گران نسبت به این ابزار سرمایه‌گذاری جدید علاقه‌مند شده‌اند، چرا که حجم معاملات روزانه این صندوق‌ها طی این چند روز رشد شدیدی را تجربه کرده است.

هاوینگ بیت کوین همیشه باعث گمانه‌زنی‌هایی در بین سرمایه گذاران و معامله‌گران شده است، چرا که سیاست پولی این شبکه بر عنصر کمیاب شدن بیت کوین تاکید ویژه‌ای دارد. اینکه آیا نصف شدن پاداش استخراج یک بولران جدید را رقم می‌زند یا خیر، همچنان نامشخص است. با این حال، بسیاری بر این باورند که اگرچه تاریخ ممکن است دقیقاً تکرار نشود، اما اغلب از الگوهای مشابهی پیروی می‌کند.

پس از هاوینگ امسال بیت کوین چه اتفاقی رخ می‌دهد؟
تقریباً هر چهار سال یا به طور دقیق هر ۲۱۰ هزار بلوک یکبار، شبکه بیت کوین یکی از مهم ترین رویدادهای خود یعنی هاونیگ (Halving) را پشت سر می‌گذارد. با...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
اکانت های خارجی
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
تلگرام پرمیوم چیست؟ تلگرام با میزبانی از 700 میلیون کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان، از جدیدترین پلن اشتراکی جذاب خود یعنی تلگرام پرمیوم رونمایی کرد. تلگرام پریمیوم نسبت به...
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج ارز دیجیتال
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج بیت کوین با استفاده از گوشی‌های هوشمند، که در ابتدا تنها توسط رایانه‌های قدرتمند و تجهیزات مخصوص ممکن بود، اکنون با پیشرفت تکنولوژی و افزایش قدرت پردازشی گوشی‌های هوشمند،...
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
آموزش ارز دیجیتال
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
هر پولی، یک پشتوانه دارد. بیت کوین، اولین و پراستفاده‌ترین ارز دیجیتال دنیا، پیش‌فرض‌های ذهن بسیاری از افراد در مورد پشتوانه پول‌ها به هم ریخته است. بیت کوین برخلاف ارزهای...
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
اکانت های خارجی
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
شماره مجازی (virtual number) شماره تلفنی است که وجود حقیقی نداشته و بدون نیاز به سیمکارت کارایی شماره‌های واقعی را دارد؛ به بیان دیگر، این سرویس نوعی تلفن مجازی است...
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
معاملات روزانه ارزهای دیجیتال به دلیل داشتن سودهای کوتاه‌مدت اما پربازده، اخیرا به روشی محبوب برای تریدرها تبدیل شده است. بدین‌ ترتیب، معامله‌گران از طبیعت سریع و پرنوسان بازار کریپتو...