ارز های دیجیتال

تفاوت بیت کوین و آلتکوین چیست؟ 

تفاوت بیت کوین و آلتکوین چیست؟ 

دامیننس بیت کوین هنوز بالاتر از 40 درصد است. این موضوع نشان می‌دهد که با گذشت حدود 15 سال از آغاز به‌کار بازار کریپتوکارنسی، هنوز سایه بیتکوین بر تمام ارزهای دیجیتال سنگینی می‌کند. تعداد ارزهای دیجیتال غیر از BTC در این سال‌ها از 22 هزار کوین و توکن نیز فراتر رفته است. جالب است بدانید که در اصطلاح رایج به تمام رمز ارزهای غیر از Bitcoin، آلت کوین گفته می‌شود. سوال اساسی که وجود دارد این است که تفاوت بیت کوین و آلتکوین دقیقا در چیست؟ اگر کنجکاو هستید که کدامیک از این دو گروه برای سرمایه‌گذاری بهتر هستند، دعوت می‌کنیم در ادامه با ما همراه باشید. 

بیت کوین چیست؟ 

بیت کوین چیست؟ 

بیت کوین نخستین ارز دیجیتال در بازار کریپتوکارنسی است. ساتوشی ناکاموتو در سال 2008 وایت پیپر این رمزارز را منتشر کرد. به‌فاصله چند ماه در سال 2009 رسما شبکه بلاکچین بیت کوین راه‌اندازی شد. مهم‌ترین نکته‌ای که در سند وایت پیپر BTC ذکر شده، امکان استفاده از این کوین برای مبادلات مالی همتا به همتا بدون نیاز به نظارت شخص یا نهاد ثالث مانند بانک‌هاست. 

پیشنهاد مطالعه: بیت کوین چیست

این موضوع شاید در ابتدا توسط خیلی از کارشناسان اقتصادی جدی گرفته نشد؛ اما با گذشت چند سال، امروز Bitcoin به‌عنوان یکی از نقش‌آفرینان اقتصاد جهانی شناخته می‌شود. کار به‌جایی رسیده است که از این ارز دیجیتال به‌عنوان آینده پول در دنیا یاد می‌کنند. در زمان نگارش این مقاله، مارکت کپ بازار کریپتوکارنسی در حدود 1.2 تریلیون دلار است. دامیننس بیتکوین نیز در حدود 47 درصد است. به زبان ساده یعنی 47 درصد از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال متعلق به BTC است. در ادامه که درباره تفاوت بیت کوین و آلتکوین بحث می‌کنیم، باز هم به‌سراغ این اعداد و ارقام می‌آییم. 

منظور از آلت کوین چیست؟ 

هر ارز دیجیتال به‌غیراز بیت کوین در اصطلاح تحت عنوان آلت کوین (Altcoin) شناخته می‌شود. در ابتدا دایره آلتکوین‌ها در بازار کریپتوکارنسی محدود بود؛ اما امروز تنوع رمز ارزهایی که در این گروه قرار می‌گیرند، بسیار زیاد است. بدون تردید معروف‌ترین و مهم‌ترین Altcoin در بازار کریپتو، اتریوم است. بلاکچین اتریوم، بزرگ‌ترین میزبان برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند در این اکوسیستم است. ارز دیجیتال اختصاصی این بلاکچین نیز، اتر (ETH) نام دارد که البته در عرف رایج بین فعالان بازار از کلمه اتریوم استفاده می‌شود. 

پیشنهاد مطالعه: آلت کوین چیست

در بین آلت کوین‌ها، پروژه‌هایی با اهداف و کاربردهای مختلف به‌چشم می‌خورند. به‌عنوان مثال می‌توان به میم‌کوین‌هایی مانند دوج کوین (DOGE) و شیبا اینو (SHIB) اشاره کرد. این دسته از ارزهای دیجیتال بر اساس میم‌های معروف در فضای مجازی شکل گرفته‌اند که شاید پشتوانه اقتصادی چندان محکمی نداشته باشند؛ اما طرفداران پروپاقرصی دارند که آن‌ها را نسبت به بسیاری دیگر از آلتکوین‌ها متمایز می‌کند. 

وقتی صحبت از تفاوت بیت کوین و آلتکوین به‌میان می‌آید، این طور به‌نظر می‌رسد که نوعی تقابل بین آن‌ها وجود دارد. این در حالی است که تعداد محدودی از آلتکوین‌ها تلاش کردند تا خود را به‌عنوان جایگزین بیت کوین معرفی کنند و افرادی که به طور معمول برای سرمایه گذاری اقدام به خرید بیت کوین می کردند را جذب کنند. بماند که در این مسیر هیچ‌گونه توفیقی نیز به‌دست نیاوردند. در مقابل گروه‌ پرشماری از Altcoin ها هستند که در زمینه برنامه‌های مالی غیر متمرکز (DeFi) تعریف شده‌اند و هیچ‌گونه رقابتی با BTC ندارند. 

تفاوت بیت کوین و آلت کوین چیست؟ 

تفاوت بیت کوین و آلت کوین چیست؟ 

نوبت به‌بررسی فرق بیت کوین و آلتکوین می‌رسد. در اینجا ما روی تعدادی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که بین این دو گروه وجود دارند، می‌پردازیم. 

1. بنیاد قوی‌تر بیتکوین 

مهم‌ترین تفاوت بیت کوین و آلتکوین ها مربوط به ارزش بنیادی آن‌هاست. امروز بیت کوین در جایگاهی قرار دارد که کمتر کارشناس اقتصادی صاحب نظری صحبت از نابودی آن در آینده می‌کند. این در حالی است که اگر اهل پیگیری اخبار اقتصادی باشید، هر روز خبرهایی درباره تضعیف جایگاه دلار به‌عنوان مهم‌ترین ارز فیات در جهان منتشر می‌شود. 

چه چیزی بیت کوین را از آلت کوین‌ها متمایز می‌کند؟

همان‌طور که اشاره کردیم، آلت‌کوین‌ها طیفی از ارزهای دیجیتال را در بر می‌گیرند. برخی از آن‌ها مانند اتریوم از وضعیت بنیادی بسیار خوبی برخوردار هستند؛ اما در مقابل توکن‌های دیگری نیز هستند که یک روز متولد می‌شوند و ظرف چند ساعت یا چند روز به‌کلی ناپدید می‌شوند. این موضوع نشان می‌دهد که باید برای انتخاب آلتکوین‌ها به‌منظور سرمایه‌گذاری، احتیاط بیشتری به‌خرج بدهید. کلاهبرداری چالشی جدی برای پذیرش آلت کوین‌ها در بین عموم معامله‌گران است. 

2. ارزش بازار بیشتر بیت کوین 

همان‌طور که اشاره کردیم، بیت کوین در حال حاضر بیش از 47 درصد نقدینگی موجود در بازار کریپتوکارنسی را به‌خود اختصاص داده است. بعد از بیت کوین، اتریوم قرار دارد که مارکت کپ آن 19 درصد است. تتر (USDT) و بایننس کوین (BNB) نیز به‌ترتیب با 7 و 4 درصد در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، بیت کوین فاصله معناداری از نظر ارزش بازار با سایر آلت کوین‌ها دارد. 

 

ارزش بازار بیت‌کوین به نسبت اتریوم

این تفاوت بیت کوین و آلتکوین‌ها حاوی پیام مهمی است؛ اینکه نقدشوندگی بیت کوین در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال به‌مراتب بالاتر است. در نتیجه شما با انتخاب بیت‌کوین برای سرمایه‌داری چندان نگران فروش و نقدشوندگی آن نخواهید بود. این در حالی است که تنها گزینه‌های محدودی در بین آلت کوین‌ها از چنین ویژگی برخوردار هستند. نوسانات قیمت شدیدتر آلت کوین‌ها مانعی بر سر راه گرایش بیشتر افراد به سرمایه‌گذاری در آن‌هاست. 

3. پذیرش جهانی 

هرچند ارزهای دیجیتال هنوز در مسیر پذیرش جهانی قرار دارند؛ اما واقعیت این است که در حال حاضر می‌توان ادعا کرد بیتکوین به‌عنوان شکلی از پول برای تبادلات مالی پذیرفته شده است. جالب است بدانید که زمزمه‌هایی برای قانونی شدن واردات با ارزهای دیجیتال و به‌طور خاص BTC در ایران نیز به‌گوش می‌رسد. بسیاری از آلتکوین‌ها هنوز فاصله معناداری با این نقطه دارند. آمارها حاکی از آن هستند که در سال 2023 روزانه بیش از 200 هزار تراکنش بیت کوین در سراسر دنیا انجام می‌شود و این روند رو به‌افزایش است.

مزایا و معایب بیت کوین نسبت به آلت کوین‌ها 

مزایا و معایب بیت کوین نسبت به آلت کوین‌ها 

تا اینجا سه تفاوت بیت کوین و آلتکوین را بررسی کردیم. در این قسمت لازم است به چند نکته مهم اشاره کنیم که برای قضاوت درباره انتخاب بیت کوین و آلت کوین‌ها به‌منظور سرمایه‌گذاری اثرگذار هستند. تمام بازار ارزهای دیجیتال متاثر از BTC هستند. به زبان ساده یعنی افزایش یا کاهش قیمت بیت کوین روی آلت کوین‌ها تاثیرگذار است. معمولا وقتی بیت کوین در مدار صعودی قرار می‌گیرد، سایر ارزهای دیجیتال را نیز با خود بالا می‌کشد. عکس این قضیه نیز صادق است. بنابراین حتی اگر قصد سرمایه‌گذاری در آلت کوین‌ها را دارید، باید همواره نیم‌نگاهی به قیمت بیت کوین داشته باشید. 

وقتی در بحث تفاوت بیت کوین و آلتکوین به‌سراغ نقاط قوت آلت کوین‌ها می‌رویم، باید بیشتر روی جنبه‌های فنی این ارزهای دیجیتال تمرکز کنیم. اگر آشنایی نسبی با بازار کریپتو داشته باشید، حتما می‌دانید که استخراج بیت کوین چه کار سخت و پرهزینه‌ای است. این در حالی است که بسیاری از آلتکوین‌ها از فناوری‌های جایگزین برای رفع این چالش استفاده کرده‌اند. در نتیجه استخراج آن‌ها برای عموم مردم در دسترس‌تر است. شما می‌توانید برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال از انواع آلت کوین‌ها و به صورت کلی ارزهای دیجیتال از خدمات ایرانیکارت استفاده کنید.

 

از آن گذشته بلاکچین بیت کوین علی‌رغم تمام نقاط قوت، با مشکلاتی مانند سرعت پایین پردازش تراکنش‌ها مواجه است. شبکه‌های بلاکچین آلت کوین‌ها در تلاش برای حل این مشکل، پیشرفت‌های خوبی را رقم زده‌اند. به‌عنوان مثال اگر تشکیل یک بلاک در شبکه بیت کوین 10 دقیقه زمان می‌برد، این عدد برای بلاک‌چین دیگری مانند سولانا به چند ثانیه کاهش پیدا کرده است. آلت کوین‌ها در زمینه توسعه ارتقای فناوری بلاکچین، دستاوردهای بزرگی داشته‌اند و به‌نظر می‌رسد این مسیر در آینده نیز ادامه خواهد داشت. 

آینده بیت کوین و آلت کوین‌ها چگونه خواهد بود؟ 

تا اینجا تفاوت بیت کوین و آلتکوین را از جنبه‌های مختلف اقتصادی و فنی بررسی کردیم. در پایان بد نیست که نیم‌نگاهی به آینده ارزهای دیجیتال بیندازیم. وقتی به پیش‌بینی‌های کارشناسان بازار کریپتو نگاه می‌اندازیم، بسیاری از افراد معتقدند که بیت کوین در آینده نیز سلطه خود بر آلت کوین‌ها را حفظ خواهد کرد. 

پیشنهاد مطالعه: آینده بیت کوین تا سال 2030

علاوه بر آن به‌نظر می‌رسد که باید منتظر پروژه‌های جدیدی از آلت کوین‌ها باشیم که دستاوردهای مالی و تکنولوژی جدیدی را به ارمغان بیاورند. البته باید منتظر از بین رفتن بسیاری از آلت کوین‌هایی که بنیاد قوی ندارند نیز باشیم. البته باید این اتفاق را به فال نیک گرفت؛ چراکه به ایجاد فضای قابل اعتماد و سالم‌تر در بین سرمایه‌گذاران کمک می‌کند. نظر شما درباره آینده بازار ارزهای دیجیتال چیست؟ 

سخن آخر

آلت کوین‌ها به طور کلی با بیت کوین بسیار متفاوت هستند. در حالی که بیت کوین عمدتا به عنوان نوعی پرداخت استفاده می‌شود، آلت کوین‌ها می‌توانند به عنوان توکن‌های حاکمیتی (AAVE، UNI) یا دارایی‌های پایدار متصل به دلار آمریکا (USDT، USDC) استفاده شوند. این توکن‌ها عملکردهای بسیار متفاوتی نسبت به بیت کوین دارند.

سوالات متداول
Request for Quote

نیم کوین (Namecoin) اولین آلت کوین است که در آوریل سال 2011 راه‌اندازی شد. 

اگر فرصت تحقیق و بررسی برای انتخاب بهترین آلت‌کوین‌ها به‌منظور سرمایه‌گذاری را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم بر روی بیت کوین تمرکز کنید. 

در حالت کلی پاسخ این سوال مثبت است؛ البته باید حتما قبل از سرمایه‌گذاری درباره ارزش بنیادی آلت کوین‌ها تحقیق کنید تا گرفتار پروژه‌های کلاهبرداری نشوید. 

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
ارز های دیجیتال
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
اگرچه معامله گران بازارهای کریپتو به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته با هزاران توکن در حال فعالیت هستند، اما کسب سود ثابت کار ساده‌ای نیست. به همین...
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
آموزش ارز دیجیتال
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
قیمت لحظه ای بیت کوین را از کجا رصد کنیم؟ چگونه از نوسانات قیمتی بیت کوین مطلع شویم؟ این دو سوال، از سوالات مهم علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال است؛ آن...
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل تکنیکال
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
به طور کلی اندیکاتورها شاخص‌هایی هستند که با استفاده از داده‌هایی مانند قیمت،حجم معاملات و … روندهای آینده و حرکات قیمتی را پیش‌بینی می‌کنند. در ادامه بیشتر به این موضوع...