ارز های دیجیتال

وایت پیپر ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

وایت پیپر ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

وایت پیپر Whitepaper ارز دیجیتال، سندی است که اطلاعات لازم در مورد یک پروژه ارز دیجیتال را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. شرکت‌های رمزارزی معمولا برای جلب توجه سرمایه‌گذاران و کاربران، وایت پیپر پروژه خود را منتشر می‌کنند. اطلاعات موجود در وایت پیپر به سرمایه گذار کمک می‌کند که دریابد آیا پروژه ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر.

Whitepaper وایت پیپر چیست؟

Whitepaper وایت پیپر چیست؟

به صورت کلی، وایت پیپر گزارش یا راهنمایی است که خوانندگان خود را در مورد موضوع خاصی آگاه می‌کند. به عنوان مثال، توسعه دهندگان می‌توانند یک وایت پیر در مورد نرم‌افزار خود ایجاد کنند تا به کاربران در مورد آنچه که می‌سازند و دلیل آن را آموزش دهند.

در فضای بلاک چین، وایت پیپر سندی است که به تشریح ویژگی‌های اصلی و مشخصات فنی یک پروژه ارز دیجیتال یا بلاک چین کمک می‌کند. اگرچه بسیاری از وایت پیپرها درمورد یک کوین یا توکن هستند، اما می‌توانند بر اساس انواع مختلفی از پروژه‌ها مانند پلتفرم مالی غیرمتمرکز دیفای (DeFi) یا یک بازی برای کسب درآمد نیز باشند.

در این سند، جنبه‌های فنی و اقتصادی یک ارز دیجیتال خاص توضیح داده می‌شود. معمولاً توسط تیم توسعه ارز دیجیتال یا اعضای اصلی آن نوشته می‌شود که به عنوان راهنمای سرمایه گذاران، استخراج کنندگان و کاربران و حرفه‌ای نشان دادن یک استارت‌آپ ارز دیجیتال عمل می‌کند؛ زیرا به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند بفهمند که چگونه پروژه نسبت به رقبای خود عمل می‌کند

⇐ وایت پیپر، یک روش رایج برای توضیح نحوه عملکرد یک پروژه خاص و حل مشکلات آن است.

چرا وایت پیپر مهم است؟

وایت پیپر رمز ارزها، اغلب به عنوان طرح‌های تجاری برای پروژه‌های ارز دیجیتال در نظر گرفته می‌شوند. به این دلیل که یک نمای کلی از پروژه را در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهند. اما برخلاف طرح‌های تجاری، وایت پیپرها قبل از راه‌اندازی ارزهای دیجیتال منتشر می‌شوند. بنابراین، یک وایت پیپر اغلب نقطه شروعی است که در آن یک پروژه ارز دیجیتال جهت و هدف ایده خود را مشخص می‌کند.

در حال حاضر، وایت پیپر‌ها برای آگاه کردن سرمایه‌گذاران در مورد نحوه عملکرد یک پروژه رمزنگاری، فناوری پشت آن و اینکه چگونه از رقبا متمایز است، استفاده می‌کنند. برای استارت‌آپ‌های کریپتو ضروری است که وایت پیپر منتشر شده داشته باشند، زیرا این یک عنصر کلیدی است که مشروعیت پروژه را تعیین می‌کند. همچنین می‌تواند ساختار حاکم بر پروژه، اینکه چه کسی روی آن کار می‌کند و برنامه‌های توسعه فعلی و آینده (یعنی نقشه راه آن‌ها) را توضیح دهد.

در واقع وایت پیپرها به چارچوبی برای تحقیق در پروژه‌های ارز دیجیتال تبدیل شده‌اند. چرا که کاربران می‌توانند از آن‌ها برای شناسایی موارد مشکوک یا پروژه‌های امیدوار کننده استفاده کنند. علاوه بر این، کاربران را قادر می‌سازند تا پایبندی پروژه به برنامه‌ها و اهداف خود را رصد کنند.

وایت پیپر ارز دیجیتال شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

وایت پیپر ارز دیجیتال شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

وایت پیپر ارز دیجیتال، اولین گام مهم در جذب سرمایه گذاران به یک پروژه است. ارائه هر چه بیشتر جزئیات در مورد پروژه و اینکه چرا توکن آن ارزش سرمایه‌گذاری را دارد ضروری است. یک وایت پیپر نوشته شده خوب و دقیق، برای جلب علاقه سرمایه گذاران و همچنین تضمین موفقیت پروژه، کلیدی است.

بخش‌هایی که در وایت پیپر ارز دیجیتال وجود دارد عبارت است از:

مشکل و راه حل

این بخش جایی است که پروژه، مشکلی که قصد حل آن را دارد و نحوه دستیابی به آن، معرفی می‌شود. این راه حل، توضیحات کامل محصول و همچنین تجزیه و تحلیل بازار را برای نشان دادن نیاز دقیق به محصول و نحوه تناسب آن با بازار موجود ارائه می‌دهد.  

معمولاً اهداف اقتصادی و منطق ارز دیجیتال و توسعه آن را نیز بیان می‌کند. به عبارت ساده‌تر، وایت پیپر به عنوان منبع اطلاعاتی برای کسانی که به کوین یا توکن و فناوری آن علاقه‌مند هستند؛ عمل می‌کند. همچنین برای اطلاع‌رسانی به سرمایه گذاران در مورد پروژه و کمک به آن‌ها در تصمیم گیری آگاهانه نیز استفاده می‌شود.

اطلاعات رمز ارز 

وایت پیپر می‌تواند شامل مواردی مانند اطلاعات توکنومیک، مانند توکن سوزی، تخصیص توکن و مکانیسم‌های تشویقی ارائه دهد. در نهایت، یک وایت پیپر می‌تواند حاوی نقشه‌ای باشد که کاربران را در مورد جدول زمانی پروژه مطلع می‌کند تا بدانند چه زمانی باید منتظر انتشار محصول باشند.

توضیحات فنی

بخش مهمی از هر وایت پیپر ارز دیجیتال، توضیحات فنی است. این بخش جنبه‌های فنی و فناوری پشت پروژه را توضیح می‌دهد. در واقع، هدف ارز دیجیتال، ویژگی‌ها و نحوه عملکرد آن را مشخص می‌کند. این موارد شامل جزئیات فنی مهمی مانند الگوریتم اجماع، فرآیند استخراج و معماری شبکه است.

جدول زمانی پروژه

یک برنامه کاری برای چند ماه آینده را مشخص می‌کند. از جمله اینکه چه اتفاقی می‌افتد، چه زمانی فروش شروع می‌شود و چه زمانی توکن راه اندازی می‌شود.

تیم و مشاوران

این بخش، موسسان، کارمندان و مشاوران پروژه را معرفی می‌کند. مانند جنبه‌های فنی، این بخش نیز یک عامل مهم است زیرا اطلاعات مهمی در مورد مهارت‌ها و تجربه تیم و ارتباط آن با پروژه ارائه می‌دهد.

راه‌های دستیابی به وایت پیپرها

وایت پیپر ارزهای دیجیتال را می‌توانید در وبسایت‌های مختلفی پیدا کرده و درمورد آن‌ها تحقیق کنید. با این حال بهترین راه دستیابی به وایت پیپر پروژه مورد نظر، استفاده از وبسایت رسمی پروژه است. پس از آن می‌توانید از روش‌های زیر نیز به وایت پیپر ارزهای دیجیتال دسترسی پیدا کنید.

راه‌های دستیابی به وایت پیپرها - وبسایت کوین مارکت کپ

از طریق وبسایت coinmarketcap.com

در وبسایت کوین مارکت کپ، پس از جستجوی ارز مورد نظر، در صفحه باز شده می‌توانید لینک مستقیم به مواردی هم چون سایت رسمی، وایت پیپر ارز دیجیتال، رسانه‌های اجتماعی پروژه، کد منبع و… را مشاهده کنید.

راه‌های دستیابی به وایت پیپرها - وبسایت کریپتو وایت پیپر

از طریق وبسایت allcryptowhitepapers.com

این وبسایت همانند یک بانک وایت پیپر عمل می‌کند که با جستجوی نام ارز دیجیتال مورد نظر، وایت پیپر ارز دیجیتال در دسترس شما قرار می‌گیرد.

راه‌های دستیابی به وایت پیپرها - وبسایت وایت پیپرز

از طریق وبسایت whitepaper.io

همانند وبسایت قبلی، این وبسایت نیز به صورت اختصاصی وایت پیپر ارزهای دیجیتال را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برای دسترسی به وایت پیپرها کافیست ارز دیجیتال مورد نظر خود را جستجو کنید.

واکاوی یک نمونه وایت پیپر

وایت پیپر بیت کوین در سال ۲۰۰۸ توسط یک فرد یا گروه ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو منتشر شد. عنوان وایت پیپر بیت کوین، خیلی ساده است.

بیت کوین: یک سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا

وایت پیپر بیت کوین در 11 بخش که شامل بخش های معرفی، توضیحات فنی و … بوده، به شرح زیر است:

1- معرفی

یک نسخه کاملاً همتا به همتا از پول نقد الکترونیکی امکان آنلاین را فراهم می‌کند. پرداخت‌هایی که مستقیماً از یک طرف به طرف دیگر ارسال می‌شود.

2- اطلاعات فنی

واکاوی وایت پیپر بیت کوین، بخش تراکنش ها

  • معاملات

کوین الکترونیکی را به عنوان زنجیره‌ای از امضای دیجیتال تعریف می‌کند.

  • سرور مهر زمانی

روی هش یک بلوک  باید مهر زمانی گذاشته شود و منتشر شود، مهر زمانی ثابت می‌کند که داده‌ها باید در این مکان وجود داشته باشند.

  • اثبات کار

معرفی الگوریتم اجماع اثبات کار که مشکل تعیین نماینده در تصمیم اکثریت را حل می‌کند.

  • شبکه

مراحل اجرای شبکه را معرفی می‌کند.

  • پاداش

طبق قرارداد، اولین تراکنش در یک بلوک، تراکنش خاصی است که یک سکه جدید تحت را ایجاد می‌کند و شامل پاداش می‌شود.

واکاوی وایت پیپر بیت کوین - بخش فضای دیسک

  • بازیابی فضای دیسک

روش‌های صرفه جویی در فضای دیسک را بررسی می‌کند.

  • تایید پرداخت

روش تایید پرداخت در شبکه را توضیح می‌دهد.

  • ترکیب و تقسیم ارزش

نحوه ترکیب و تقسیم ارزش در معاملات جداگانه را مشخص می‌کند.

  • حریم خصوصی

توضیح می‌دهد چگونه تراکنش‌ها بدون نیاز به شخص ثالث انجام می‌شوند.

  • محاسبات

محاسبات کل شبکه را بررسی می‌کند.

سخن آخر

در حالت بهینه، یک وایت پیپر باید به شما درک لازم را از آنچه پروژه ارز دیجیتال قصد دارد انجام دهد و چگونه انجام دهد، ارائه دهد. بنابراین، اگر به پروژه خاصی علاقه‌مند هستید، مهم است که وایت پیپر آن را به دقت تجزیه و تحلیل کنید.

سوالات متداول
Request for Quote

اگرچه نوشتن وایت پیپر برای هر شرکتی که قصد راه اندازی یک ارز دیجیتال را دارد ضروری نیست، اما وایت پیپر حس حرفه‌ای بودن و مشروعیت را به شرکت و ارز جدید می‌دهد. به همین دلیل اکثر ارزهای دیجیتال معتبر دارای وایت پیپر هستند.

وایت پیپر یک گزارش یا راهنمای معتبر است که کاربران را به طور مختصر در مورد یک پروژه آگاه می‌کند. مقاله زرد یک سند حاوی تحقیقاتی است که هنوز به طور رسمی پذیرفته نشده است.

خیر با این حال کارشناسان توصیه می‌کنند یک وایت پیپر معتبر باید شامل اطلاعات کافی درمورد پروژه، اطلاعات فنی، سازندگان آن، روش پیشبرد اهداف، نقشه راه و… باشد.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
ارز های دیجیتال
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
اگرچه معامله گران بازارهای کریپتو به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته با هزاران توکن در حال فعالیت هستند، اما کسب سود ثابت کار ساده‌ای نیست. به همین...
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
آموزش ارز دیجیتال
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
قیمت لحظه ای بیت کوین را از کجا رصد کنیم؟ چگونه از نوسانات قیمتی بیت کوین مطلع شویم؟ این دو سوال، از سوالات مهم علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال است؛ آن...
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل تکنیکال
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
به طور کلی اندیکاتورها شاخص‌هایی هستند که با استفاده از داده‌هایی مانند قیمت،حجم معاملات و … روندهای آینده و حرکات قیمتی را پیش‌بینی می‌کنند. در ادامه بیشتر به این موضوع...