بلاکچین

تپ روت بیت ‌کوین چیست؟ چرا taproot برای بلاکچین BTC مفید است؟

تپ روت بیت ‌کوین چیست؟ چرا taproot برای بلاکچین BTC مفید است؟

عبارت تپ روت بیت کوین (Taproot Bitcoin) به یکی از به روزرسانی‌های بلاکچین این رمزارز اشاره دارد که هدف آن‌ افزایش مقیاس‌پذیری و رفع برخی دیگر از محدودیت‌های شبکه بیت‌کوین است. بیت‌کوین اولین و محبوب‌ترین بلاک‌چین دنیا است که انقلابی در صنعت مالی محسوب می‌شود؛ شبکه بلاک‌چین BTC علی‌رغم محبوبیت بالایی که دارد با یک سری مشکلات و محدودیت‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. این موضوع سبب شده است که شاهد ارتقاهای متعددی در شبکه بیت کوین باشیم. آخرین ارتقا بیت کوین که به‌عنوان مهم‌ترین ارتقا بیت‌کوین از زمان پیدایش آن شناخته می‌شود، تپ روت است. این ارتقا قابلیت پردازش تراکنش‌های BTC را آسان‌تر کرده و تراکنش‌ها را از لحاظ سرعت و هزینه کارآمدتر می‌کند. در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت بررسی خواهیم کرد که تپ روت چیست؟ چگونه کار می‌کند؟ و چه تاثیری روی بلاک چین بیت کوین دارد؟

تپ روت (Taproot) چیست؟

تپ روت یکی از مهم‌ترین آپدیت‌های بیت کوین است که در سال 2021 رخ داده است. این ارتقا به منظور کمک به حل مشکلات و محدودیت‌های بیت کوین یعنی حریم خصوصی، امنیت و سرعت پایین تراکنش‌ها انجام شده است. طرح تپ روت برای اولین بار توسط توسعه‌دهنده هسته بیت کوین، گرگ ماکسول (Greg Maxwell) در ژانویه 2018 مطرح شد. قبل از این ارتقاء در سال 2017 ارتقای سگویت (SegWit) با هدف بهبود حریم خصوصی و کارایی شبکه در بلاکچین این رمزارز انجام شده بود؛ تپ روت یک آپدیت کاربردی‌تر است که در مقیاس بزرگ‌تری انجام شده است. ارتقای Taproot، شبکه بیت‌کوین را برای اجرای قراردادهای هوشمند را نیز آماده می‌کند؛ این موضوع باعث می‌شود که واسطه‌های تراکنش به‌طور کامل حذف شده و شرایط لازم برای تأمین مالی غیرمتمرکز (DeFi) باز شود.

آپدیت تپ روت در اکتبر 2020، پس از یک درخواست pull request به‌صورت جدی‌ مطرح شد؛ در ادامه 90 درصد ماینرهای بیت کوین در تاریخ 12 ژوئن 2021 حمایت خود را از ارتقا تپ روت اعلام کردند. با این حال، این ارتقا نهایی نشده بود تا این که به‌طور رسمی در 14 نوامبر 2021 در بلاک 709632 بیت کوین فعال گردید. این ارتقا طرح‌های پیشنهادی متنوعی دارد و تاکنون توانسته است که نقش موثری در بلاک چین بیت کوین ایفا کند.

پروپوزال تپروت بیت ‌کوین

پروپوزال تپروت بیت کوین برای اولین بار در سال 2018 توسط Greg Maxwell مطرح شد. گرگ ماکسول یکی از توسعه‌دهندگان مطرح بیت کوین کور است و نقش برجسته‌ای در آن دارد. این طرح پیشنهادی در سال 2020 به کتابخانه بیت کوین کور اضافه شد و به‌صورت جدی مورد بررسی و بحث قرار گرفت. وب سایت در مورد به روزرسانی تپروت این چنین عنوان می‌کند که: سیوبرگ معتقد است تپ روت یک سافت فورک ۱۰۰ساله است و در بلندمدت باعث می‌شود که بیت‌کوین به یک بلاکچین منسجم‌تر و ماندگارتر تبدیل شود.

آپدیت تپ روت در نهایت در سال 2021 به‌صورت رسمی اجرا شد و در حال حاضر به‌عنوان یکی از بزرگترین و مهم‌ترین ارتقاهای بیت کوین به شمار می‌رود. تپ روت به‌صورت جدی روی رفع محدودیت‌های شبکه بیت کوین (سرعت پایین تراکنش‌، مقیاس‌پذیری پایین و هزینه بالای تراکنش) کار می‌کند و تاکنون توانسته است که در این زمینه موفق عمل کند.

آیا در حال حاضر امکان استفاده از تپ روت وجود دارد؟

تپ روت یکی از کاربردی‌ترین به روزرسانی‌های بیت کوین است که در تاریخ 14 نوامبر 2021 به‌طور رسمی عرضه شد. این آپدیت در حال حاضر در دسترس است و کاربران می‌توانند از آن استفاده کنند. کاربران با استفاده از برخی کیف‌پول‌ها مانند اکسدوس (Exodus) می‌توانند از تپ روت برای انجام سریع‌تر و ارزان‌تر تراکنش‌های بیت کوین استفاده کنند.

محدودیت‌های شبکه بیت کوین

محدودیت‌های شبکه بیت‌کوین

بیت کوین علی‌رغم این که اولین و محبوب‌ترین شبکه بلاک چین دنیا است، محدودیت‌های زیادی دارد. اصلی‌ترین مشکل و محدودیت بیت کوین مربوط به سرعت تراکنش‌های آن است. بیت کوین در ابتدای پیدایش خود برای پردازش 7 تراکنش در ثانیه ایجاد شده بود اما با افزایش محبوبیت شبکه و افزایش کاربران آن شاهد بهبود سرعت تراکنش‌ها و کارمزدهای آن بودیم. با این حال در سال 2021، میانگین کارمزد شبکه بیت کوین پس از افزایش قیمت BTC به بالاترین سطح خود یعنی 60 دلار رسید!

بالا بودن کارمزد تراکنش‌ها و سرعت پایین تراکنش‌ها دو مشکل اصلی بیت کوین هستند که توسعه شبکه را تحت تاثیر قرار می‌دهند. توسعه‌دهندگان بیت کوین با بروزرسانی سگویت (SegWit) در سال 2017 تا حدودی به افزایش ظرفیت تراکنش‌های بیت کوین کمک کردند. با این حال هنوز هم هزینه‌های تراکنش بیت کوین بالا است و این شبکه با مشکل مقیاس‌پذیری دست و پنجه نرم می‌کند. این شبکه دارای محدودیت در زمینه حریم خصوصی نیز هست.

در وایت پیپر بیت کوین ذکر شده است که تراکنش‌های بیت کوین خصوصی هستند؛ ولی تمام جزئیات تراکنش‌های BTC در شبکه قابل مشاهده است. با توجه به این قضیه همه کاربران با جستجوی آدرس بیت کوین شخصی می‌توانند تاریخچه تراکنش‌های خود را مشاهده کنید. بیت کوین برای مقابله با محدودیت‌های خود به روزرسانی‌های متعددی انجام داده است. ماهیت غیرمتمرکز بیت کوین کار را سخت می‌کند؛ ولی با این حال این شبکه توانسته که محدودیت‌های خود را تا حدودی کاهش دهد.

تپ روت چگونه کار می‌کند؟

در زمان اجرای رسمی به‌روز‌رسانی تپ‌روت، این ارتقا توسط بزرگ‌ترین استخرهای استخراج بیت کوین از جمله هوبی پول (Houbi pool)، Antpool ،Poolin ،F2Pool ،btc.com ،Binance Pool ،Viabtc ،Foundry USA و Spiderpool پذیرفته شده است. تپ روت دارای سه بخش مجزا است که در کنار هم کار می‌کنند و عملکرد هر یک از آن‌ها روی دیگری تاثیر می‌گذارد. در ادامه هر یک از این بخش‌ها را به‌صورت کامل شرح خواهیم داد.

  • امضای اشنور (BIP340)

امضای اشنور (Schnorr Signature) یک طرح امضای دیجیتال است که اعتبارسنجی تراکنش‌های بیت کوین را به عهده دارد. این طرح امضایی جایگزین ECDSA شده است و نسبت به آن سریع‌تر، ایمن‌تر و فشرده‌تر است. امضای اشنور به دلیل سادگی و کارایی بالای خود در تولید امضاهای کوتاه مورد توجه قرار می‌گیرد. استفاده از این ویژگی تراکنش‌های شبکه بیت کوین را به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

  • تپ روت (BIP341)

تپ روت BIP 341 یک راهکار جدید است که شرایط لازم برای انجام تراکنش‌های بیت کوین با حفظ حریم خصوصی و انعطاف‌پذیری بالا را فراهم می‌کند. استفاده از BIP 341 به کاهش کارمزد تراکنش‌ها کمک می‌کند و نقش موثری در بهبود مقیاس‌پذیری بیت کوین و استفاده از حافظه BTC دارد. تپ روت BIP 341 استفاده از درخت‌های اسکریپت مرکلایزد (MAST) را نیز آسان‌تر می‌کند تا کاربران بتوانند تراکنش‌های پیچیده بیت کوین را با مقیاس‌پذیری بهتری انجام دهند.

  • تپ اسکریپت (BIP342)

تپ اسکریپت یک زبان برنامه‌نویس خاص است که برای Taproot script-path مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زبان برنامه‌نویسی از امضای اشنور استفاده می‌کند و انعطاف‌پذیری بیشتری را برای اکوسیستم بیت کوین به ارمغان می‌آورد. استفاده از این ویژگی به ایجاد و پشتیبانی بهتر از قراردادهای هوشمند در شبکه بیت کوین نیز کمک می‌کند.

مزایای تپ روت بیت کوین

تاثیر تپ روت بر شبکه بیت کوین

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم تپ روت یک آپدیت کاربردی در مقیاس‌ بزرگ است. این ارتقا حریم خصوصی بیت کوین را متحول کرده است و مزایای زیادی برای شبکه بیت کوین به همراه دارد. تپ روت مقیاس‌پذیری شبکه بلاک چین بیت کوین را افزایش داده است به همین جهت داده‌هایی که داخل بیت کوین منتقل و ذخیره می‌شوند کاهش یافته است. از طرفی استفاده از تپ روت سبب می‌شود که تراکنش‌های بیشتری در هر بلاک انجام شده و کارمزد تراکنش‌ها به‌طور چشمگیری کاهش یابد.

یکی دیگر از تاثیرات تپ روت روی بلاک چین بیت کوین، از بین بردن قابلیت انعطاف‌پذیری امضاها است. این موضوع سبب می‌شود که هیچ خطر امنیتی از بابت امضاها بیت کوین را تهدید نکرده و بیت کوین یکپارچگی بیشتری داشته باشد. در حالت کلی taproot شرایط لازم برای بهبود وضعیت تراکنش‌ها را فراهم کرده است. این قضیه هم برای کاربران و هم برای شبکه بیت کوین مفید است.

مقایسه تراکنش‌های عادی و تراکنش‌های تپ روت

تپ روت یک به روزرسانی بزرگ است که تاثیر زیادی روی تراکنش‌های بیت کوین دارد. تراکنش‌های بیت کوین با استفاده از تپ روت عملکرد بهتری پیدا کرده‌اند. این نوع تراکنش‌ها تفاوت زیادی با تراکنش‌های معمولی دارند که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • تراکنش‌های تپ روت برای تایید و ذخیره داخل بلاک چین بیت کوین نیاز به داده‌های کمتری دارند. این موضوع سبب می‌شود که تراکنش‌های taproot ارزان‌تر، امن‌تر و سریع‌تر از تراکنش‌های معمولی باشند.
  • تراکنش‌های شبکه لایتنینگ با استفاده از تپ روت همانند تراکنش‌های معمولی نمایش داده می‌شود و کسی نمی‌توانند آن‌ها را شناسایی کند.
  • تراکنش‌های تپ روت انعطاف‌پذیری بالایی برای شبکه دارند؛ ولی تراکنش‌های معمولی از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند. بدین صورت که کاربران با استفاده از تپ روت می‌توانند اسکریپت‌های مختلفی را برای انجام تراکنش‌ها انتخاب کنند.
  • با انجام تراکنش معمولی، کلید عمومی تراکنش در شبکه بلاک چین ثبت می‌شود و با در دست داشتن آن می‌توان به جزئیات تراکنش دسترسی پیدا کرد. تراکنش‌های تپ روت از امضای اشنور استفاده می‌کنند و کاربران نمی‌توانند به اطلاعات تراکنش دسترسی داشته باشند.

مزایا و معایب تپ ‌روت (taproot)

تمام آپدیت‌های بیت کوین با هدف رفع محدودیت‌های شبکه و افزایش کاربردپذیری آن انجام می‌شود. تپ روت یکی از مهم‌ترین و بهترین ارتقاهای بیت کوین است که مزایای بسیار زیادی به همراه دارد. این ارتقا بدون عیب هم نیست و یک سری چالش‌ها را پشت سر می‌گذارد. شناخت مزایا و معایب تپ روت به شما این امکان را می‌دهد که دید بهتری نسبت به آن داشته باشید و به‌صورت هوشمندانه از taproot استفاده کنید.

مزایای تپ روت

تپ روت یکی از کاربردی‌ترین ارتقاهای بیت کوین است که مزایای زیادی دارد. این مزایا عبارت‌اند از:

۱. کارمزد تراکنش‌های بیت کوین را کاهش می‌دهد.

۲. ظرفیت شبکه بیت کوین را افزایش می‌دهد و به انجام تراکنش‌های بیشتر کمک می‌کند.

۳. قابلیت انعطاف‌پذیری امضاهای دیجیتال قبل از تایید ماینرها را از بین می‌برد.

۴. حریم خصوصی شبکه بیت کوین را افزایش می‌دهد.

۵. به افزایش امنیت شبکه کمک می‌کند.

۶. شرایط لازم برای استفاده از قراردادهای هوشمند در شبکه بیت کوین را فراهم می‌کند.

معایب تپ روت 

شناخت مزایای taproot به تنهایی کافی نیست چرا که برای استفاده بهتر از این قابلیت باید بدانید که معایب تپ روت چیست. به‌طور کلی معایب تپ روت عبارت‌اند از:

  • احتمال ناسازگاری گره‌های قبلی با تپ روت وجود دارد و ممکن است منجر به اختلال در شبکه بیت کوین شود.
  • تمام کاربران بیت کوین از این قابلیت استقبال نمی‌کنند و در برابر آن مقاومت نشان می‌دهند.
  • تپ روت یک قابلیت جدید است و اجرای آن نیاز به تخصص فنی زیادی دارد.

اهمیت تپ روت بیت کوین

اهمیت تپ روت در بیت‌‎کوین 

تپ روت یکی از بزرگترین ارتقاهای بیت کوین است و اهمیت زیادی برای BTC دارد. با بررسی مزایای تپ روت می‌توان به اهمیت آن در شبکه بیت کوین پی برد چرا که این قابلیت به افزایش امنیت، حریم خصوصی و مقیاس‌پذیری بیت کوین کمک می‌کند. در واقع taproot یک قابلیت کاربردی است که باعث می‌شود کاربران بیشتری از بیت کوین استقبال کرده و بتوانند تراکنش‌های خود را سریع‌تر، امن‌تر و ارزان‌تر انجام دهند. بهره‌مندی از این مزایا، اهمیت تپ روت برای بیت کوین را به خوبی نمایان می‌کند.

سیدارت منن (Siddharth Menon)، بنیان‌گذار و مدیرعامل صرافی دیجیتال وزریکس (WazirX)، در باره اهمیت تپ روت در بیت کوین این گونه عنوان کرده است که: از سال 2010، آخرین نسخه تپ روت مورد انتظار بوده است و این ارتقا تأثیر مثبتی بر عملکرد و ارزش پادشاه ارزهای دیجیتال خواهد گذاشت. بدون شک وضعیت شبکه بیت کوین به‌صورت ملایم و پیوسته بهتر خواهد شد.

تاثیر تپ روت بر قیمت بیت کوین

تپ روت یکی از بزرگترین به روزرسانی‌های بیت کوین است که نقش موثری روی عملکرد این ارز داشته است. taproot باعث می‌شود که کاربران بتوانند تراکنش‌های خود را سریع‌تر و ارزان‌تر انجام دهند. همچنین این قابلیت امکان استفاده از قراردادهای هوشمند در شبکه بیت کوین را فراهم می‌کند. با توجه به این قضیه طبیعی است که این ارتقا در بلند مدت باعث افزایش کاربردپذیری بیت کوین و رقابت داخل آن شود. اغلب تحلیلگران نیز بر این باور هستند که تپ روت نمی‌تواند در کوتاه مدت روی قیمت بیت کوین تاثیر بگذارد. پس می‌توان انتظار تاثیر تپ روت بر قیمت بیت‌کوین در آینده را داشت.

ارتقای تپ روت آینده بیت‌کوین را تقویت می‌کند!

به عنوان کلام پایانی این مقاله می‌توان گفت که ارتقای تپ روت (taproot) به‌عنوان بزرگ‌ترین ارتقا بیت‌کوین با هدف کمک به بهبود وضعیت تراکنش‌ها از لحاظ سرعت و هزینه و افزایش حریم خصوصی بیت کوین اجرا می‌شود. از زمانی که تپ روت اجرا شده است، مقیاس‌پذیری بیت کوین افزایش یافته و کاربران می‌توانند تراکنش‌های خود را سریع‌تر و ارزان‌تر انجام دهند. در صورتی که از taproot به خوبی استقبال شود شاهد بهبود وضعیت بیت کوین خواهیم بود. در واقع موفقیت تپ روت به بیت کوین کمک می‌کند که این ارز بتواند قدرتمندتر از همیشه به کار خود ادامه خواهد داد. در این مقاله بررسی کردیم که تپ روت چیست و چه تاثیری روی شبکه بیت کوین دارد. به نظر شما چه آینده‌ای در انتظار تپ روت خواهد بود؟ آیا تپ روت می‌تواند محدودیت‌های بیت کوین را به‌طور کامل برطرف کند؟

تپ روت بیت ‌کوین چیست؟ چرا taproot برای بلاکچین BTC مفید است؟
عبارت تپ روت بیت کوین (Taproot Bitcoin) به یکی از به روزرسانی‌های بلاکچین این رمزارز اشاره دارد که هدف آن‌ افزایش مقیاس‌پذیری و رفع برخی دیگر از محدودیت‌های شبکه بیت‌کوین...
5 از 2 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
استیک کردن یا استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
استیک کردن یا استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟
آیا تا به حال تصور کرده‌اید که می‌توانید به سادگی با خرید و نگه داشتن ارز دیجیتال در کیف پول خود، درآمد غیرفعال به دست آورید؟ بر خلاف سایر سرمایه‌گذاری‌های...
بلاکچین چیست و چه کاربردهایی دارد؟
بلاکچین
بلاکچین چیست و چه کاربردهایی دارد؟
بهترین پاسخ برای «بلاکچین چیست» را می‌توان به این صورت بیان کرد: «بلاکچین (Blockchain) یک دفترکل مشترک و تغییرناپذیر است که فرآیند ثبت و ذخیره‌سازی داده‌ها را در یک شبکه...
هاوینگ (Halving )چیست و چه تاثیری در سال ۲۰۲۴ خواهد داشت؟
استخراج ارز دیجیتال
هاوینگ (Halving )چیست و چه تاثیری در سال ۲۰۲۴ خواهد داشت؟
چهارمین هاوینگ بیت کوین که پیش‌بینی می‌شود در آوریل یا می 2024 اجرا شود، رویداد مهمی در پروتکل بیت‌ کوین است؛ زیرا منجر به کاهش (نصف‌شدن) پاداش ماینرهای شبکه خواهد...