استخراج ارز دیجیتال

آیا ماینینگ در ایران قانونی است؟

آیا ماینینگ در ایران قانونی است؟

شاید این روزها با کلمه های استخراج یا ماینینگ ارز دیجیتال زیاد برخورد داشته باشید. در این مقاله قصد داریم به تعریف کلی استخراج و ماینینگ بیت کوین چیست و همینطور قوانین ماینینگ در ایران بپردازیم. پس اگر شما هم به خرید و فروش ارز دیجیتال و همینطور دستگاه ماینر و استخراج بیت کوین علاقه مندید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

برای خرید و فروش ارز دیجیتال، می‌توانید از خدمات ایرانیکارت استفاده کنید و در خواست خود را از طریق لینک زیر ثبت کنید. خرید و فروش ارز دیجیتال

استخراج یا ماینینگ بیت کوین چیست؟

قبل از بررسی قوانین ماینینگ در ایران، برای اینکه استخراج و ماینینگ بیت کوین را بهتر متوجه شوید ابتدا به توضیح کوتاهی از بیت کوین می پردازیم. بیت کوین یک ارز و شبکه غیر متمرکز است به این معنا که وابسته به سازمان یا کشور خاصی نیست. پس هر کس در هرجایی می تواند جزئی از این شبکه باشد. در این حالت که بیت کوین غیر متمرکز است پس چه کسی تراکنش های بیت کوین را تایید میکند؟ داوطلبانی به نام استخراج کننده یا ماینر!

minerاین استخراج کنندگان سخت افزار ها و دستگاه های خودشان را در اختیار شبکه قرار میدهند و شبکه هم به آن ها پاداش می دهد. این پاداش همان بیتکون تولید شده از فرایند استخراج است. طی عملیات ماینینگ ماینر ها در یک فرایند پیچیده به حل معادلات ریاضی می پردازند و اولین ماینری که به جواب برسد این بیت کوین تولید شده به او تعلق می گیرد. در این حالت اگر کسی بخواهد به شبکه حمله کند باید قدرت پردازشی بیشتری نسبت به ماینر های بیت کوین داشته باشد.

دستگاه ماینر

ریگ ماینینگ چیست؟

ریگ ماینینگ در واقع به تجهیزاتی گفته می شود که برای استخراج و ماینینگ مورد استفاده قرار می گیرد. ریگ ممکن است در دو حالت وجود داشته باشد حالت اول تجهیزاتی است که به صورت اختصاصی صرفا برای استخراج مورد استفاده قرار می گیرد. در حالت دوم ممکن است کامپیوتر باشد که استفاده چند گانه ای داشته باشد مثل بازی کردن ، کار و غیره در این حالت به صورت نیمه وقت از آن برای استخراج استفاده می شود.

واردات و خرید و فروش دستگاه های ماینر

عملیات استخراج بیتکوین با دستگاه هایی به نام ASIC انجام می پذیرد و این دستگاه ها وارداتی هستند. تا سال 98 اداره گمرک ایران واردات این دستگاه ها را ممنوع اعلام کرده بود. ولی بعد از آن ورود این دستگاه ها ممنوع نیست ولی افراد برای واردات این دستگاه ها باید از وزارت صنعت مجوز دریافت کنند. حتی دستگاه هایی که به دلیل قاچاق توقیف شدند به گفته ی انجمن بلاکچین ایران میتوانند با خود اظهاری و پرداخت جریمه آن ها را آزاد کنند.

آیا استخراج و ماینینگ در ایران قانونی است؟

در اینجا به این موضوع می پردازیم که استخراج یا ماینینگ در ایران قانونی است یا خیر؟ همانطور که ضوابط و الزامات را در مقاله قوانین ارز دیجیتال در ایران بررسی کردیم، ماینر ها و دستگاه های استخراج رمز ارز برق مصرفی بالایی دارند که همین دلیل باعث ممنوعیت استفاده از این دستگاه ها شد ولی در سال 98 آیین‌نامه اجرایی استخراج فرآورده‌‌های پردازشی رمزنگاری ‌شده، توسط معاون اول رئیس جمهور اعلام و استخراج رمز ارزها قانونی اعلام شد.

طبق این آیین نامه استفاده از دستگاه های استخراج رمز ارزها منوط به دریافت مجوز از وزارت صمت است در غیر این صورت خلاف قوانین بوده و اشتراک برق آنها قطع و دستگاه های آنها توسط نیروی انتظامی توقیف و حتی پیگرد قضایی دارد.

سخن آخر

همانطور که اشاره شد شما می توانید با دریافت مجوز از وزارت صمت به استخراج و ماینینگ ارز های دیجیتال بپردازید. در زیر به دو سوال مهم در استخراج و ماینینگ در ایران از زبان پلیس سایبری می پردازیم:

آیا ماینینگ قانونی است؟ بله اما با اخذ مجوز از وزارت صنعت.

آیا واردات تجهیزات استخراج قانونی است؟ برای دستگاه‌های استخراج (ASIC) ردیف کالا مشخص شده است. واردات این دستگاه‌ها مشروط به دریافت مجوز از وزارت صمت است.

آیا ماینینگ در ایران قانونی است؟
شاید این روزها با کلمه های استخراج یا ماینینگ ارز دیجیتال زیاد برخورد داشته باشید. در این مقاله قصد داریم به تعریف کلی استخراج و ماینینگ بیت کوین چیست و...
5 از 2 رای ثبت شده
درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

  1. برای ریگ اتریوم ۴۸کارته ۱۵۰وات از برق ۳فاز صنعتی باشه نیاز هست مجوز باید گرفت ؟
    یا ۲۴کارته ۱۵۰وات ؟

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      ماینینگ در هر حجمی،نیازمند اخذ مجوز است.
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
  2. آیا ریگ اتریوم ۱۵۰واتی ۵۰کارته باشه برق سه فاز صنعتی مجاز است ؟ یا باید مجوز گرفت ؟
    یا ۲۴کارته ؟ مجازه برای مجوز نیازی ندارد؟

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
  3. سلام و احترام
    برای اخذ مجوز ماینینگ باید به اداره صنعت، معدن، تجارت مراجعه کرده و هزینه های جزیی برای ثبت درخواست بپردازید. بسته به نوع ماینینگ شما ( حقیقی یا حقوقی) شرایط میزان مصرف برق از طرف وزارت اعلام می شود.

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
  4. سلام و احترام
    برای اخذ مجوز ماینینگ باید به اداره صنعت، معدن، تجارت مراجعه کنید. بله هزینه های جزیی برای ثبت درخواست وجود دارد. بسته به نوع ماینینگ شما ( حقیقی یا حقوقی) شرایط میزان مصرف برق از طرف وزارت اعلام می شود.

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • با سلام و عرض ادب
      کاربر گرامی، استفاده از ریگ ماینینگ مجور وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) را نیاز دارد.
      پایدار باشید
      ایرنیکارت

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
بهترین ماینر بیت کوین در بازار ایران (بیشترین بازده)
استخراج ارز دیجیتال
بهترین ماینر بیت کوین در بازار ایران (بیشترین بازده)
بهترین ماینر بیت کوین کدام است؟ ارزهای دیجیتال جایگاه خود را در سراسر دنیا پیدا کرده‌ و روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از آن وجود دارد. ماینینگ رمز ارز یکی...
10 تا از بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج ۲۰۲۴
استخراج ارز دیجیتال
10 تا از بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج ۲۰۲۴
ارز دیجیتال یک طبقه دارایی هستند که می‌توانند بدون اختیار متمرکز بانک یا دولت در گردش باشند. تا به امروز، 23627 پروژه ارز دیجیتال وجود دارد که کل بازار 1...
صفر تا صد استخراج ارز دیجیتال با موبایل ۲۰۲۴
استخراج ارز دیجیتال
صفر تا صد استخراج ارز دیجیتال با موبایل ۲۰۲۴
ارزهای دیجیتال اثبات کار (PoW) مانند BTC با استفاده از یک فرآیند محاسباتی توزیع شده به نام استخراج ایجاد می‌شوند. برخی از این ارزها را می‌توان با استفاده از تلفن‌های...