اخبار ارز دیجیتال

آیا تقاضا برای ETF های بیت کوین رالی پس از هاوینگ را متوقف می‌کند؟

آیا تقاضا برای ETF های بیت کوین رالی پس از هاوینگ را متوقف می‌کند؟

جریان‌ سرمایه بسیار قوی‌تر از حد انتظار به صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) اسپات بیت‌ کوین پیش از این باعث نگرانی‌هایی در مورد شوک عرضه در بازار این ارز دیجیتال شده که به طور بالقوه برخی از تأثیرات هاوینگ را از بین می‌برد.

هاوینگ بیت کوین (BTC) که اغلب به عنوان یک کاتالیزور صعودی برای قیمت بیت کوین در نظر گرفته می‌شود؛ ممکن است به لطف تایید صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) آنقدر که بازار فکر می‌کند محرک مثبتی نباشد.

هاوینگ که هر چهار سال یکبار اتفاق می‌افتد، رشد عرضه بیت‌ کوین را به نصف کاهش می‌دهد و از نظر تاریخی باعث فشار صعودی بر قیمت بزرگترین دارایی دیجیتال می‌شود. چرخه‌های هاوینگ قبلی، بیت کوین را به بالاترین سطح تاریخی خود رساندند و این بار، تقاضای بالا از سوی ETF های اسپات ممکن است رالی فعلی را بیشتر تقویت کند.

برایان دیکسون (Brian Dixon)، مدیر‌عامل شرکت سرمایه‌گذاری Off the Chain Capital می‌گوید:

اگر به طور کلی از زمان راه‌اندازی ETF‌ ها به تقاضای بازار نگاه کنیم، می‌بینیم که این صندوق‌ها شوک عرضه فوق‌العاده‌ای را ایجاد کرده‌اند. هنگامی که هاوینگ اتفاق می‌افتد و عرضه بیت کوین بیش از پیش کاهش می‌یابد، منطقی است که افزایش قیمت را در نظر بگیریم.

در ظاهر، ممکن است چنین باشد زیرا تقاضا از سمت صندوق‌ها به طور قابل‌توجهی بیشتر از ۹۰۰ بیت کوین جدیدی است که روزانه استخراج می‌شود. زمانی که این عرضه به نصف کاهش یابد، ممکن است فشار بیشتری هم بر قیمت‌ها ایجاد کند.

با این حال، ممکن است این بار شرایط به همین شکل پیش نرود.

قیمت بیت کوین از ۱۱ ژانویه، زمانی که معاملات ETF اسپات در ایالات متحده آغاز شد، ۴۶ درصد افزایش یافته و تقاضا از این صندوق‌ها به قدری قوی بوده که قیمت این دارایی دیجیتال را به بالاترین حد خود رسانده تا وضعیت با هجوم خریداران بیت کوین متعادل شود. اما بازار ممکن است از لحاظ هیجانات کمی زیاده‌روی باشد.

دیوید لاانت (David Lawant)، رئیس بخش تحقیقات FalconX گفت:

این اولین باری است که بیت کوین قبل از هاوینگ سقف تاریخی خود را می‌شکند، بنابراین تا حدی این نگرانی وجود دارد که ETF‌ ها تقاضا را افزایش داده‌اند و شاید کمی در سطوحی که هستیم استراحت خواهیم کرد.

آنتونی اندرسون (Anthony Anderson)، بنیانگذار و مدیر‌عامل شرکت Param Labs و Kiraverse نیز بر چنین دیدگاهی تاکید کرد. ETF‌ های بیت کوین با خرید گسترده این ارز دیجیتال از ابتدای سال، از تاثیر هاوینگ بر عرضه جلوگیری کردند.

به گفته جیمز سیفارت (James Seyffart)، تحلیلگر ETF بلومبرگ، هاوینگ ممکن است به دلیل تقاضای شدید سرمایه‌گذاران، حداقل در کوتاه‌مدت، بر جریان سرمایه ETF نیز تاثیری نداشته باشد.

او گفت:

ما می‌دانیم که بسیاری از ماینرها از بازار OTC برای تخلیه بیت کوین خود استفاده کرده و ارائه‌دهندگان ETF نیز از این میزهای OTC برای به دست آوردن بیت کوین خود با ورود سرمایه به صندوق استفاده می‌کنند. بنابراین از نظر تئوری، نصف شدن احتمالی فروش بیت کوین توسط ماینرها می‌تواند به این معنی باشد که جریانات ورودی ETF تأثیر بیشتری در بازار پایه خواهد داشت. اما طی چند ماه گذشته، ورودی ETFها بسیار فراتر از آنچه که ماینرها به واسطه فعالیت خود به بازار عرضه می‌کنند، بوده است.

سیفارت افزود:

بنابراین اگر هاوینگ بر قیمت تاثیری هم داشته باشد، از نظر من بعید است که شاهد تاثیرگذاری زیادی باشیم.

باب ایاکینو (Bob Iacchino)، یکی از بنیانگذاران شرکت تحلیلی Path Trading Partners می‌گوید:

این امر بدان معنا نیست که هاوینگ کاتالیزور قابل‌توجهی برای بیت کوین و جریان سرمایه صندوق‌های ETF در بلندمدت نخواهد بود. به هر حال، به نظر می‌رسد موفقیت ETF‌ ها با قیمت بیت کوین ارتباط نزدیکی دارد. هاوینگ ممکن است حتی جذابیت بیت کوین را به عنوان یک طبقه دارایی برای سرمایه‌گذاران نهادی برجسته کند. من فکر می‌کنم هاوینگ یکی از بهترین اتفاقات برای بیت کوین از زمان راه‌اندازی ETF هاست. در هسته هاوینگ مکانیسم حفاظت از تورم وجود دارد و تورم خود بیت کوین در حال افزایش است.

در واقع، هیاهوی پیرامون هاوینگ ممکن است به بیت کوین کمک کند تا در مقابل بسیاری از سرمایه‌گذارانی قرار گیرد که به دنبال دارایی‌های جایگزین برای محافظت در برابر نوسانات کلان جهانی هستند.

لاانت، با اشاره به اینکه توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران نسبت به نحوه محافظت از سبد سهام خود در برابر هرگونه تغییر قابل‌توجهی در اقتصاد جهانی جلب شده گفت:

اهاوینگ در زمانی اتفاق می‌افتد که مردم تا حدودی نسبت به پوشش ریسک بودن بیت کوین در برابر اتفاقات جهانی تردید دارند. داشتن یک ETF اسپات و طبقه دارایی که عرضه آن کاهش پیدا می‌کند برای جریان سرمایه صندوق‌های ETF امری مثبت خواهد بود.

سیفارت گفت:

این کمبود عرضه همچنین ممکن است منجر به تأثیر طولانی‌مدتی بر جریان سرمایه ETF ها شود زیرا بر «عرضه نهایی و تا ابد» بیت کوین تأثیر می‌گذارد.

وی افزود که اگرچه تاثیر ورودی‌های ETF بر روی عرضه نهایی در سه ماه اول بسیار بیشتر از هاوینگ بوده، اما کاهش عرضه بیت‌ کوین «دائمی است و تا ابد ادامه می‌یابد».

اندرسون گفت:

در هر صورت، بازار ممکن است نیاز داشته باشد که برای معاملات کوتاه‌مدت پرنوسان بیت کوین و شاید برای جریان سرمایه ETF ها پس از هاوینگ آماده شود.

او همچنین خاطرنشان کرد که در بلندمدت، جریان خالص سرمایه به این صندوق‌ها باید سرعت مشابهی با وضعیت حال حاضر داشته باشد.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...