اخبار ارز دیجیتال

پس از هاوینگ امسال بیت کوین منتظر رشد ۶۰۰ درصدی نباشید

پس از هاوینگ امسال بیت کوین منتظر رشد ۶۰۰ درصدی نباشید

قیمت بیت کوین در ۳۰ روز گذشته حدود ۴ درصد نوسان داشته و از نزدیک به ۱۸ درصد در آوریل ۲۰۱۳ حالا به این عدد رسیده است. بیت کوین در شرایط فعلی بیشتر شبیه یک سهام سنتی رفتار می‌کند.

روز به روز به هاوینگ بیت کوین نزدیک‌تر می‌شویم و طوری به نظر می‌رسد که انگار هیجانات پیرامون ETF اسپات زمان وقوع آن را تسریع کرده است. در واقع، فقط چند هفته تا این رویداد بزرگ باقی مانده است. بنابراین، جای تعجب نیست که سرمایه‌گذاران و رسانه‌ها در حال حاضر فقط درباره هاوینگ صحبت کنند. در حالی که هنوز هم می‌توانیم انتظار رفتارهای معاملاتی قابل پیش‌بینی را در پی این روز بزرگ داشته باشیم، اما اکنون در بازار بسیار متفاوتی قرار داریم که استراتژی‌های معاملاتی متفاوتی را نیز می‌طلبد.

در طول سه چرخه گذشته، هاوینگ بیت کوین تماماً به افزایش شدید نوسانات منجر شده است. ما معمولاً پس از هاوینگ انتظار اصلاح ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت را داریم و به دنبال آن شاهد یک رشد چشمگیری تا بالاترین سطح تاریخی آن بوده‌ایم. این رشد قیمت به طور متوسط ۴۸۰ روز پس از هاوینگ صورت می‌گیرد. اما این بار، ETF اسپات بیت کوین همه چیز را تغییر داده است.

برای درک اینکه قیمت بیت کوین از سطوح فعلی به سمت کجا حرکت می‌کند، باید با دقت بیشتری نوسانات این دارایی دیجیتال را مورد بررسی قرار دهیم. در ماه‌های اخیر، با افزایش هیجانات قبل از هاوینگ شاهد ریزش قابل پیش‌بینی قیمت بودیم. با این حال، این اصلاحات طبق استانداردهای چرخه‌های قبلی چندان تاثیرگذار نبوده است. اصلاحات قیمت بیت کوین این بار بسیار کم عمق بوده و از ۲۵ درصد تجاوز نکرده است. در واقع، قبل از اینکه BTC یک بار دیگر به مرز ۷۰ هزار دلار بازگردد، شاهد آخرین ریزش قیمت بودیم و بیت کوین تنها حدود ۱۵ درصد از ارزش خود را از دست داد.

زمانی که از مانعی به نام هاوینگ عبور کنیم، این ریزش نه چندان قدتمند بازار یک رالی ملایم‌‌تر از گذشته را رقم می‌زند. تقریباً شکی وجود ندارد که قیمت بیت کوین پس از هاوینگ، با یک اصلاح معمولی همراه شود و مطمئناً پس از آن به یک رکورد تاریخی جدید خواهد رسید. به همین ترتیب، بازده بیت کوین همچنان بسیار جذاب‌تر از نگهداری سهام سنتی به نظر می‌رسد. اما انتظار رشد بیش از ۶۰۰ درصدی قیمت‌ بیت کوین را مثل آن چیزی که طی هاوینگ سال ۲۰۲۰ مشاهده کرده بودیم، نداشته باشید. آن روزها به پایان رسیده‌اند.

حالا چرا این بار مقدار رشد بیت کوین با گذشته فرق می‌کند؟ در این مورد دو عامل دخیل هستند. اولاً، درصد هولدرهای بلندمدت بیت کوین به رکورد حدوداً ۱۴ میلیون BTC رسیده و این یعنی بیش از ۷۰ درصد از کل عرضه در گردش ۱۹،۶۷۰،۰۴۳ بیت کوینی در اختیار آنهاست. در ماه‌های اخیر، مقادیر بی‌سابقه‌ای بیت‌ کوین از صرافی‌ها به مقصد کیف پول‌های سرد برداشته شده، چرا که هولدرهای بیشتری سرمایه خود را برای درازمدت حفظ می‌کنند.

درصد کل عرضه بیت کوین که توسط هولدرهای بلندمدت از ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۴ نگهداری شده است
درصد کل عرضه بیت کوین که توسط هولدرهای بلندمدت از ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۴ نگهداری شده است

اما آنچه واقعاً منجر به تغییر رفتار بازار شده، ورود ETFهای اسپات بیت کوین است. امروزه، ETF‌ها بیشتر از آنچه که ماینرها قادر به عرضه هستند، بیت کوین را از بازار دریافت می‌کنند. ETF‌های اسپات بیت کوین به طور متوسط از زمان آغاز به کار خود تقریباً ۱۰ هزار بیت کوین در روز دریافت کرده‌اند، در حالی که ماینرها هر روز تنها ۹۰۰ بیت کوین جدید استخراج می‌کنند. این امر کمبود بیت کوین را تشدید می‌کند و منجر به افزایش قیمت می‌شود.

با این حال، چنین چیزی به معنای کاهش شدید نوسانات بلندمدت نیز خواهد بود، زیرا سرمایه‌گذاران ETF نسبت به معامله‌گران ارزهای دیجیتال دیدگاه بلندمدت‌تری دارند. اگرچه اخیراً با نزدیک شدن به رویداد هاوینگ شاهد افزایش نوسانات بودیم، اما این نوسانات بسیار کمتر از آن چیزی است که در طول هاوینگ‌های قبلی شاهد بودیم. داده‌های CoinGlass نشان می‌دهند که نوسانات تاریخی ۳۰ روزه BTC/USD از بالاترین سطح نزدیک به ۱۸ درصدی خود در آوریل ۲۰۱۳ به حدود ۴ درصد در زمان نگارش این خبر کاهش یافته است. انتظار دارید که این درصد تغییرات را در برگه اطلاعات صندوق سهام ایالات متحده ببینید، نه نمودار قیمت ارزهای دیجیتال.

قیمت بیت کوین (زرد) در مقابل نوسانات بیت کوین (سبز)، آوریل ۲۰۱۳ تا آوریل ۲۰۲۴
قیمت بیت کوین (زرد) در مقابل نوسانات بیت کوین (سبز)، آوریل ۲۰۱۳ تا آوریل ۲۰۲۴

دلیل آن هم این است که سرمایه‌گذارانی که اکنون وارد ETF‌های بیت‌ کوین می‌شوند همان سرمایه‌گذاران و مؤسساتی هستند که تریلیون‌ها دلار سرمایه به ETF‌های S&P 500 تزریق کرده‌اند. آنها هولدرهای بلندمدتی هستند که حداقل مدت سرمایه‌گذاری سه سال را در نظر می‌گیرند و تصمیمات آنها برای خرید یا فروش یک دارایی یا محصول توسط محرک‌های بلندمدتی مانند شرایط اقتصاد کلان، تغییرات ساختاری بازار و پتانسیل بازده در درازمدت دیکته می‌شود.

بنابراین، چنین وضعیتی برای آن دسته از سرمایه‌گذارانی که امیدوارند از هاوینگ سود ببرند چه معنایی دارد؟ آنها باید برای ردیابی نوسانات و افت و خیزهای ETF بیت کوین مورد انتخاب خود، Messari را با Morningstar (یک ارائه‌دهنده جهانی داده در مورد صندوق‌های سنتی) جایگزین کنند. آنها باید توجه بسیار زیادی به فعالیت‌هایی که هولدرهای بلندمدت انجام می‌دهند داشته باشند، زیرا اکنون این دسته از سرمایه‌گذاران کنترل بازار را بر عهده دارند.

و اگر به دنبال یک بازده ۶۰۰ درصدی پس از هاوینگ ۲۰۲۴ هستید، باید جای دیگری به دنبال آن باشید. این چیزی نیست که بعد از هاوینگ بیت کوین ببینیم. با این حال، متعادل‌سازی وضعیت دارایی‌ها بازدهی پایدارتر و قابل‌اعتمادتری را برایتان به ارمغان می‌آورد و چندان بر نوسانات یک سبد متوازن معمولی تأثیر نخواهد گذاشت. برای اکثر سرمایه‌گذاران، این رویکرد بسیار بهتری از نگهداری یک دارایی خواهد بود که یا افزایش قیمت سرسام‌آوری را تجربه می‌کند یا به طور کلی از صحنه روزگار ناپدید می‌شود.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...