اخبار ارز دیجیتال

کاهش ۴۰ درصدی درآمد روزانه ماینرها پس از هاوینگ

کاهش ۴۰ درصدی درآمد روزانه ماینرها پس از هاوینگ

داده‌های اخیر CryptoQuant حاکی از کاهش شدید درآمد روزانه ماینرهای بیت‌ کوین است که پس از کاهش هیجانات پیرامون پروتکل رونز (Runes)، به ۶۳/۶ میلیون دلار در روز سه‌شنبه رسید.

رکود درآمد ماینرها با تأثیرات هاوینگ اخیر بیت کوین که جمعه شب گذشته رخ داد، مطابقت دارد. این رویداد انتشار بیت کوین‌های جدید در هر بلوک را نصف کرد و به ۳/۱۲۵ BTC رساند. در نتیجه، صدور بیت کوین‌های جدید از ۹۰۰ به ۴۵۰ BTC کاهش یافت.

نوسانات پس از هاوینگ: سود ماینرها با کاهش کارمزدها کمتر می‌شود

با وجود کاهش صدور بیت کوین، درآمد ماینرها به دلیل رکوردزنی کارمزد تراکنش‌های این شبکه در روز هاوینگ به ۱۰۶/۸ میلیون دلار افزایش یافت. با این حال، این عدد به سرعت تا حدود ۶۳/۶ میلیون دلار افت کرد.

این امر نشان‌دهنده یک کاهش ۳۵ درصدی نسبت به درآمد روزانه ماینرها پیش از هاوینگ است که قبلاً به حدود ۷۸ میلیون دلار رسیده بود.

در روز هاوینگ، کارمزد تراکنش‌ها به عدد بی‌سابقه ۸۰ میلیون دلار افزایش یافت که ۷۵ درصد از کل درآمد ماینرها را تشکیل می‌داد.

این افزایش کارمزد عمدتاً ناشی از ازدحام شبکه و افزایش جزئی قیمت بیت کوین بود که دلیل آن را به راه‌اندازی پروتکل رونز نسبت می‌دادند. این پروتکل، میم کوین‌ها را به بلاک چین بیت کوین وارد می‌کند.

پروتکل رونز به واسطه مدل خروجی‌های خرج‌نشده تراکنش (UTXO) از استاندارد توکنی BRC-20 متمایز می‌شود. این مدل ایجاد آلت کوین‌ها را در شبکه از طریق فرآیند «اچ کردن (etching)» تسهیل می‌کند.

از آن زمان تاکنون، کارمزد تراکنش‌ها کاهش یافته و به سطوحی مشابه قبل از هاوینگ رسیده است. کارمزد بیت کوین حالا حدود ۳۵ درصد از کل درآمد ماینرها را تشکیل می‌دهد. نکته قابل توجه این است که اولین بلوک هاوینگ به تنهایی ۲/۶ میلیون دلار کارمزد و پاداش بلوکی جمع‌آوری کرد و خود را در صدر باارزش‌ترین بلوک‌های بیت کوین قرار داد. بلوک‌های بعد از آن نیز ارزش بالایی داشتند که از ۱/۳ میلیون دلار تا ۲ میلیون دلار متغیر بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که ۷۷ بلوک اول دوره کنونی ۷۵ میلیون دلار برای ماینرها درآمد داشته‌اند. این عدد به شدت با ۳۵ میلیون دلار تولید شده توسط ۷۷ بلوک پایانی دوره قبل در تضاد است.

بیلور لندینگ (Baylor Landing)، مدیر شرکت ماینینگ بیت کوین Core Scientific، تأثیر این تغییرات را برجسته می‌کند.

لندینگ با اشاره به افزایش قابل‌توجه درآمد ماینرها پس از هاوینگ گفت:

‌هاوینگ (نصف شدن پاداش)؟ بیشتر شبیه دو برابر شدن آن است.

با این حال، با کاهش هیجانات اولیه پیرامون رونز، ازدحام شبکه و کارمزدها کاهش یافت. داده‌های Dune Analytics نشان می‌دهند که سهم رونز از تراکنش‌های بیت کوین تا ۲۴ آوریل به ۳۳/۶ درصد کاهش یافته است. تراکنش‌های این پروتکل پیش از این ۶۹/۵ درصد از کل کارمزد تراکنش‌ها را در روز هاوینگ تشکیل می‌دادند.

سهم کارمزد شبکه بیت کوین بر اساس انواع تراکنش‌ها
سهم کارمزد شبکه بیت کوین بر اساس انواع تراکنش‌ها

این کاهش پاداش بلوکی، در کنار نوسانات کارمزد تراکنش‌ها، بر درآمد ماینرها فشار وارد کرده است. قیمت هش بیت کوین در حال حاضر به ۰/۰۷ دلار در هر TH/s کاهش یافته که پایین‌ترین سطح آن از اکتبر ۲۰۲۳ است.

قیمت هش درآمد به ازای هر واحد توان محاسباتی را اندازه‌گیری می‌کند. بنابراین، این کاهش هش نگرانی‌هایی را در مورد پایداری عملیات ماینینگ، به‌ویژه در زمانی که صنعت کریپتو آماده کاهش بیشتر درآمد ماینرهاست، ایجاد می‌کند.

در پاسخ، طبق گزارشات ارائه شده، شرکت‌های ماینینگ پیشرو در حال تقویت وضعیت مالی خود هستند. بر اساس تحقیقات برنشتاین (Bernstein)، شرکت‌هایی مانند Riot Platforms (RIOT) ،‌Marathon Digital Holdings (MARA) و Hut 8 Corp (HUT) بر گسترش و تثبیت وضعیت استراتژیک خود تمرکز کرده‌اند.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
اکانت های خارجی
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
تلگرام پرمیوم چیست؟ تلگرام با میزبانی از 700 میلیون کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان، از جدیدترین پلن اشتراکی جذاب خود یعنی تلگرام پرمیوم رونمایی کرد. تلگرام پریمیوم نسبت به...
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج ارز دیجیتال
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج بیت کوین با استفاده از گوشی‌های هوشمند، که در ابتدا تنها توسط رایانه‌های قدرتمند و تجهیزات مخصوص ممکن بود، اکنون با پیشرفت تکنولوژی و افزایش قدرت پردازشی گوشی‌های هوشمند،...
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
آموزش ارز دیجیتال
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
هر پولی، یک پشتوانه دارد. بیت کوین، اولین و پراستفاده‌ترین ارز دیجیتال دنیا، پیش‌فرض‌های ذهن بسیاری از افراد در مورد پشتوانه پول‌ها به هم ریخته است. بیت کوین برخلاف ارزهای...
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
اکانت های خارجی
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
شماره مجازی (virtual number) شماره تلفنی است که وجود حقیقی نداشته و بدون نیاز به سیمکارت کارایی شماره‌های واقعی را دارد؛ به بیان دیگر، این سرویس نوعی تلفن مجازی است...
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
معاملات روزانه ارزهای دیجیتال به دلیل داشتن سودهای کوتاه‌مدت اما پربازده، اخیرا به روشی محبوب برای تریدرها تبدیل شده است. بدین‌ ترتیب، معامله‌گران از طبیعت سریع و پرنوسان بازار کریپتو...