اخبار ارز دیجیتال

محصول جدید خالق اوردینال پس از هاوینگ روی بیت کوین راه‌اندازی شد

محصول جدید خالق اوردینال پس از هاوینگ روی بیت کوین راه‌اندازی شد

پروتکل رونز (Runes Protocol) به تازگی در شبکه بیت کوین راه‌اندازی شده و ویژگی‌های نوآورانه‌ای را به دنیای مالی غیرمتمرکز ارائه می‌کند.

اگرچه انتظارات زیادی برای رویداد هاوینگ بیت کوین داشتیم، اما رونمایی از آخرین ساخته کیسی رودارمور (Casey Rodarmor) یعنی رونز (Runes) بود که واقعا توجه‌ها را به خود جلب کرد. رونز حتی از سوی توسعه‌دهندگان کهنه‌کار بلاک چین که معمولاً با پلتفرم‌های توکنیزه مخالف هستند نیز مورد تحسین قرار گرفت.

پروتکل رونز چیست؟

پروتکل رونز یک استاندارد توکن جدید را معرفی می‌کند که برای ساده کردن صدور توکن‌های قابل معاوضه در بلاک چین بیت کوین طراحی شده و به کاربران روش کارآمدتری برای ایجاد این توکن‌ها ارائه می‌دهد. کیسی رودارمور، توسعه‌دهنده بیت کوین، برای اولین بار پروتکل رونز را در سپتامبر ۲۰۲۳ به عنوان یک استاندارد پیشرفته جهت صدور دارایی‌های قابل معاوضه در بیت کوین پیشنهاد کرد.

از زمان ارائه این پروپوزال، رودارمور به طور فعال پروتکل رونز را با هدف راه‌اندازی آن در آوریل ۲۰۲۴ توسعه داده است. او یک چهره برجسته در جامعه کریپتو محسوب می‌شود که به دلیل ایجاد پروتکل اوردینالز (Ordinals) شناخته شده است. اوردینالز در ایجاد استانداردهای توکنی متنوع برای صدور دارایی‌های بومی در شبکه بیت کوین موثر بوده است.

پروتکل رونز روی بیت کوین راه‌اندازی شد

رونز، مشابه اوردینالز، ضرب کردن آنچین و ایجاد توکن را تسهیل می‌کند. با این حال، برخلاف اوردینال‌ها که غیرقابل معاوضه هستند (هر توکن منحصر به فرد است)، رونز بیشتر شبیه میم کوین‌ها عمل می‌کند که اخیراً در بازار ارزهای دیجیتال محبوب شده‌اند.

اولین پروژه‌ای که از پروتکل رونز برای ضرب توکن استفاده کرد، ابتکار UNCOMMON•GOODS از خود رودارمور بود. این پروژه به همراه بسیاری از پروژه‌های دیگر با هدف تثبیت حضور خود به واسطه ضرب کردن توکن‌ها بر روی این ساتوشی‌های ارزشمند، قبل از رویداد هاوینگ معرفی شد.

  • رونز در مقابل اوردینالز: Runes و Ordinals پروتکل‌هایی هستند که ایجاد توکن در بلاک چین بیت کوین را امکان‌پذیر می‌کنند. تفاوت اصلی آن‌ها در نوع توکن‌هایی است که پشتیبانی می‌کنند. اوردینال‌ها توکن‌های غیر قابل معاوضه (NFT) ایجاد می‌کنند که هر کدام به طور منحصر به فردی با دیگری متفاوت هستند. از سوی دیگر، رونز از توکن‌های قابل معاوضه پشتیبانی می‌کند، شبیه به میم کوین‌هایی که هر کدام از آن‌ها توکن‌هایی با قابلیت تعویض هستند.
  • ضرب کردن با رونز: پروتکل رونز توسط پروژه UNCOMMON•GOODS کیسی رودارمور برای ضرب کردن توکن‌ در بلاک چین بیت کوین مورد استفاده قرار گرفت. این پروژه نیز به مانند بسیاری دیگر، از رویداد هاوینگ برای معرفی و تبلیغ محصولات توکنیزه‌شده خود استفاده کرد.

پروژه‌های رونز دائماً توکن ضرب می‌کنند

بیت کوین Rune
بیت کوین Rune

در حال حاضر صدها پروژه در رونز وجود دارد که دائماً توکن ضرب می‌کنند و به دنبال خریداران بالقوه می‌گردند.

Runeهای اینسکرایب شده
Runeهای اینسکرایب شده

مدت کوتاهی پس از هاوینگ، ماینرهای رونز ۷۸/۶ بیت کوین (تقریباً معادل ۴/۹۵ میلیون دلار) را برای به دست آوردن خاص‌ترین توکن‌ها هزینه کرده بودند. این امر نشان می‌دهد که پروتکل رونز، مشابه اوردینالز، می‌تواند به طرز قابل‌‌توجهی برای اقتصاد کارمزدهای خرید بیت کوین و جابجایی آن مفید باشد.

در زمان نگارش این خبر، اکوسیستم رونز با ۱۳۷۵ توکن اینسکرایب‌شده و ۱۰۴۶ توکنی که هنوز در صف اینسکریپشن قرار دارند، فعالیت چشمگیری را تجربه کرده است. حجم تراکنش‌های Rune به ۶۱،۳۲۰ عدد رسیده که ۱۷،۶۶۲ هولدر را شامل می‌شود.

کل کارمزدهای پرداخت شده به ۲۲۴/۹۵۵ بیت کوین (۱۴/۱۷ میلیون دلار) می‌رسد که فعالیت اقتصادی قابل‌توجهی را در فضای توکن‌های غیرمتمرکز نمایانگر می‌کند. این آمار نشان‌دهنده سطح خوبی از تعامل و پذیرش است و علاقه روزافزون سرمایه‌گذاران به رونز را به عنوان پلتفرمی برای ایجاد و تبادل توکن در بلاک چین بیت کوین برجسته می‌کند.

پروژه DOG•GO•TO•THE•MOON
پروژه DOG•GO•TO•THE•MOON

تاب‌آوری پروژه رونز در شرایط سخت هنوز اثبات نشده است. به عنوان مثال، پروژه‌ای مانند DOG•GO•TO•THE•MOON از جمله عوامل تعیین‌کننده برای این پروژه محسوب می‌شود. علاوه بر این، خریداران پروژه‌ها را بر اساس «کیفیت» توکن‌های آن‌ها ارزیابی می‌کنند.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
اکانت های خارجی
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
تلگرام پرمیوم چیست؟ تلگرام با میزبانی از 700 میلیون کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان، از جدیدترین پلن اشتراکی جذاب خود یعنی تلگرام پرمیوم رونمایی کرد. تلگرام پریمیوم نسبت به...
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج ارز دیجیتال
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج بیت کوین با استفاده از گوشی‌های هوشمند، که در ابتدا تنها توسط رایانه‌های قدرتمند و تجهیزات مخصوص ممکن بود، اکنون با پیشرفت تکنولوژی و افزایش قدرت پردازشی گوشی‌های هوشمند،...
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
آموزش ارز دیجیتال
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
هر پولی، یک پشتوانه دارد. بیت کوین، اولین و پراستفاده‌ترین ارز دیجیتال دنیا، پیش‌فرض‌های ذهن بسیاری از افراد در مورد پشتوانه پول‌ها به هم ریخته است. بیت کوین برخلاف ارزهای...
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
اکانت های خارجی
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
شماره مجازی (virtual number) شماره تلفنی است که وجود حقیقی نداشته و بدون نیاز به سیمکارت کارایی شماره‌های واقعی را دارد؛ به بیان دیگر، این سرویس نوعی تلفن مجازی است...
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
معاملات روزانه ارزهای دیجیتال به دلیل داشتن سودهای کوتاه‌مدت اما پربازده، اخیرا به روشی محبوب برای تریدرها تبدیل شده است. بدین‌ ترتیب، معامله‌گران از طبیعت سریع و پرنوسان بازار کریپتو...