آموزش ارز دیجیتال

اوردینال ها (Ordinals) و NFT های بیت کوین + ناگفته های آن

اوردینال ها (Ordinals) و NFT های بیت کوین + ناگفته های آن

NFT های اتریوم، سولانا و پالیگان به بازار ان اف تی تسلط کامل دارند اما طی یک سال اخیر NFT های بیت کوین نیز رشد چشمگیری داشته‌اند. NFT های بیت کوین که به بیت کوین اوردینال نیز شناخته می‌شوند؛ تفاوت زیادی با ان اف ت‌های سنتی دارند. در ابتدا امکان ایجاد NFT در شبکه بیت کوین امکان‌پذیر نبود اما با ظهور اوردینال و راه‌حل‌های لایه دوم بیت کوین شاهد افزوده شدن این قابلیت به این بلاک چین و استقبال از آن بودیم. در این مقاله NFT بیت کوین، تفاوت آن با ان اف تی های سنتی و نحوه خرید و فروش آن را به‌طور کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

اوردینال‌های بیت کوین چیست؟

اوردینال‌های بیت کوین (bitcoin ordinals)، ابزارهای کاربردی هستند که امکان ایجاد NFT در بلاک چین بیت کوین را فراهم می‌کنند. Ordinal ها به کاربران این امکان را می‌دهند که داده‌هایی همچون تصاویر، ویدئو، موسیقی و… را به یک واحد ساتوشی اضافه کرده و یک NFT ارزشمند تولید کنند. اوردینال‌ها با شبکه بیت کوین کاملا سازگار هستند و به هیچ لایه اضافی نیاز ندارند. بهره‌مندی از این ویژگی سبب می‌شود که داده‌های مربوط به NFT های بیت کوین در خود شبکه ذخیره شوند و امنیت و اعتبار بالایی داشته باشند. برای درک بهتر شبکه بیت کوین توصیه می‌شود مقاله بیت کوین چیست را نیز مطالعه کنید.

تاریخچه NFT بیت کوین

تاریخچه NFT بیت کوین

NFT بیت کوین یک موضوع جدید نیست چرا که این ان اف تی ها قبل از شروع به کار NFT های سنتی به دنیا معرفی شدند. کمتر کسی با اولین ان اف تی های بیت کوین آشنایی دارد اما این چیزی از واقعیت کم نمی‌کند. اولین NFT شبکه بلاک چین بیت کوین در سپتامبر 2016 با نام Rare Pepe طراحی و عرضه شده است. این NFT دارای 36 سری است که هر یک از آن‌ها در قالب 50 تصویر Pepe کمیاب عرضه شدند. اولین سری این ان اف تی در بلوک شماره 428919 در بلاک چین بیت کوین استخراج و در Counterparty منتشر شد. امروزه با راه‌اندازی اوردینالز پروتکل شاهد، ایجاد NFT های متنوع و پیشرفته در بلاک چین بیت کوین هستیم.

به روز رسانی سگویت در شبکه  بیت کوین

سگویت (SegWit) اصطلاحی است که برای تغییر قالب تراکنش‌های بیت کوین استفاده می‌شود. آپدیت سگویت در سال 2017 روی شبکه بیت کوین انجام شد و هدف از آن تغییر تراکنش‌ها کمک به ارتقای پروتکل بیت کوین و کاهش زمان تراکنش با افزایش ظرفیت بلوک‌ها است. سگویت یک سافت فورک – soft fork موثر روی شبکه بلاک چین بیت کوین است که نقش مهمی در ارتقا آن داشت. در حالت کلی، سگویت باعث شد که فرآیند اعتبارسنجی تراکنش‌ها در یک بلوک با سرعت بیشتری انجام شود. 

به روز رسانی تپ روت در شبکه بیت کوین

تپ روت (Taproot) یکی از کاربردی‌ترین آپدیت‌های شبکه بیت کوین است که در سال 2021 اجرا شده است. این بروزرسانی پس از ارتقای سگویت بیت کوین رخ داده است و نقش مهمی در بهبود حریم خصوصی، مقیاس‌پذیری و امنیت شبکه بلاک چین BTC داشت. تپ روت یک ویژگی جدید است که تراکنش‌ها و معاملات بیت کوین را آسان‌تر می‌کند. وجود این ویژگی در کنار قابلیت پروتکل اوردینالز که در سال 2023 توسط یک مهندس کامپیوتر به نام کیسی رودارمور (Casey Rodarmor) معرفی شد شرایط لازم برای ساخت آسان NFT را برای کاربران فراهم می‌کند.

نظریه اوردینال یا پروتکل اوردینالز چیست؟

پروتکل اوردینالز (Ordinals Protocol)، یک فناوری جدید است که در ژانویه سال 2023 به بازار معرفی شد. این فناوری به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانید NFT ها را در بستر بلاک چین ایجاد کرده و با معامله آن کسب درآمد کنند.این پروتکل از همان ابتدای معرفی خود مورد توجه کاربران قرار گرفت و باعث شد که ظرفیت‌های اندازه بلاک بیت کوین افزایش پیدا کند. پروتکل اوردینالز با مخالفت‌های زیادی رو به رو شد اما هم اکنون یک رقیب سرسخت برای پروژه‌های وب 3 به شمار می‌رود. Ordinals Protocol به بلاک چین بیت کوین این امکان را می‌دهد که انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشد و کاربران بتوانند NFT های ایمن و شفاف‌تری ایجاد کنند.

انواع ساتوشی در شبکه بیت کوین

طبق گفته Ordinal Hub، ساتوشی‌ها به 6 دسته مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند. هر یک از این ساتوشی‌ها ویژگی‌های خاص خود را داشته و بر اساس عرضه ساتوشی تعیین می‌شوند. انواع ساتوشی نشان می‌دهند که یک بیت کوین تا چه اندازه کمیاب و ارزشمند است. در جدول زیر انواع ساتوشی و جزئیات مربوط به آن را برای شما شرح می‌دهیم.

نوع ساتوشی ویژگی
مشترک (Common) تمام ساتوشی‌های بلاک به جز اولین ساتوشی بلاک در دسته ساتوشی‌های Common قرار می‌گیرند.
غیر معمول (Uncommon) اولین ساتوشی‌های هر بلاک در دسته ساتوشی‌های Uncommon قرار دارد.
نادر (Rare) اولین دسته از ساتوشی‌های بعد از اعمال سختی استخراج به‌عنوان ساتوشی‌های Rare شناخته می‌شوند.
حماسه‌ای (Epic) به اولین ساتوشی بعد از هر دور هاوینگ شبکه بیت کوین، ساتوشی Epic گفته می‌شود.
افسانه‌ای (Legendary) ساتوشی‌هایی که پس از هر چرخه (هاوینگ و سختی شبکه) تولید می‌شوند، همان ساتوشی‌های Legendary هستند.
اسطوره (Mythic) تنها یک ساتوشی Mythic در بیت کوین وجود دارد که متعلق به اولین بلوک استخراج است. این ساتوشی تنها توسط ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین در دسترس است.

 

اینسکریپشن چیست؟

اینسکریپشن (Inscriptions) به ابر داده‌هایی گفته می‌شوند که روی هر واحد ساتوشی حک شده یا به آن اضافه می‌شوند. این داده‌ها توسط پروتکل اوردینالز پشتیبانی می‌شوند و در بلاکچین بیت کوین قرار دارند. Inscriptions در ابتدا تنها قادر بود که به اندازه 4 مگابایت داده به هر ساتوشی اضافه کند. این داده‌ها می‌توانست فاصل صوتی، تصویر و… باشد. امروزه با محبوبیت ان اف تی های بیت کوین و پیشرفت پروتکل اوردینالز، توسعه‌دهندگان می‌توانند داده‌های بیشتر و متنوع‌تری را روی هر واحد ساتوشی بگنجانند.

اوردینال‌های بیت کوین چگونه کار می‌کنند؟

پس از انجام هر تراکنش بیت کوین، یک خروجی تراکنش خرج نشده (UTXO) ایجاد می‌شود که نشان‌دهنده موجودی شما و ذخیره آن در بیت کوین است. اوردینال‌های بیت کوین به شما این امکان را می‌دهند که بتوانید اطلاعات مربوط به NFT را به UTXO اضافه کنید. این پروتکل شرایط لازم برای ردیابی تک تک ساتوشی‌ها و درج اطلاعات NFT را روی آن‌ها امکان‌پذیر می‌کند. NFT های بیت کوین به‌صورت کامل در زنجیره بیت کوین ذخیره می‌شوند و توسط Ordinals به‌راحتی انتقال می‌یابند.

TokenID-Metadata

TokenID و متا دیتا اطلاعات مربوط به NFT ها را یدک می‌کشند. توکن آیدی شناسه‌ یا بارکدی است که برای ان اف تی ارائه می‌شود. این بارکد باعث می‌شود که توکن‌ها از یکدیگر متمایز باشند و شناسایی آن‌ها را آسان‌تر می‌کند. متا دیتا جزئیات مربوط به NFT را نمایش می‌دهد. با بررسی این جزئیات می‌توان به ارزشمندی ان اف تی و اهداف آن پی برد.

ORC-20

ORC-20 نسخه تکامل یافته توکن‌های BRC-20 در پروتکل اوردینال‌های بیت کوین است. این استاندارد مسئول رسیدگی به محدودیت‌های BRC-20 (امنیت و انعطاف‌پذیری) و حل آن‌ها است. استفاده از استاندارد ORC-20 به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند هزینه‌های ساخت NFT را کاهش داده و داده‌ها را به‌راحتی در شبکه بیت کوین ذخیره کنند.

BRC-20

BRC-20 یک استاندارد توکن بیت کوین است که از استاندارد ERC-20 اتریوم الهام گرفته شده است. این استاندارد در ژانویه 2023 به دنبال ایجاد اختلال در بازار اوردینال‌ها ایجاد شد و هم اکنون برای توکن‌های غیرقابل تعویض بیت کوین مورد استفاده قرار می‌گیرد. استاندارد BRC-20 با هدف آزمایش میزبانی NFT ها روی شبکه بلاک چین راه‌اندازی شد اما در حال حاضر این استاندارد محبوبیت زیادی دارد و بسیار از میم کوین‌ها با استفاده از استاندارد BRC-20 ساخته شده‌اند.

چگونه می‌توان اوردینال بیت‌کوین ساخت؟

پس از شناخت NFT بیت کوین و نحوه عملکرد اوردینال‌های بیت کوین نوبت به ساخت اوردینال می‌رسد. برای این کار باید یک کیف پول مناسب ایجاد کنید که از قابلیت Taproot پشتیبانی کند. تپروت یک ویژگی جدید است که کمک می‌کند بتوانید تراکنش‌های خود را به‌صورت ایمن و با حفظ حریم خصوصی انجام دهید. در حالت کلی با استفاده از یک مارکت پلیس معتبر می‌توانید فرآیند ساخت اوردینال بیت کوین را آغاز کنید. برای این کار باید به‌صورت زیر عمل کنید:

  • یک کیف پول سازگار با اوردینال های بیت کوین دانلود کنید: تمام کیف پول‌های بیت کوین از اوردینال‌ها پشتیبانی نمی‌کنند پس باید کیف پولی را انتخاب کنید که با این قابلیت سازگاری داشته باشید. Xverse از جمله کیف پول‌های معتبری است که می‌توانید برای ساخت اوردینال دانلود و استفاده کنید. پس از دانلود و راه‌اندازی کیف پول Xverse باید یک آدرس بیت کوین تپروت بسازید.
  • وارد پلتفرم ساخت NFT بیت کوین شوید: شما می‌توانید از پلتفرم‌های مختلف برای ساخت اوردینال استفاده کنید. پیشنهاد ما استفاده از پلتفرم گاما Gamma.io است. این پلتفرم محبوبیت زیادی دارد و به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید اوردینال دلخواه خود را ایجاد کنید.
  • تصویر خود را وارد کنید: در مرحله بعدی باید تصویر خود را در کادر مربوطه وارد کنید. سپس اطلاعات مربوط به تصویر را اضافه و ثبت نمایید.
  • کارمزد مینت کردن را پرداخت کنید: برای نهایی کردن ساخت اوردینال بیت کوین باید کارمزد شبکه بیت کوین را پرداخت کنید. در صورتی که تمام مراحل به درستی انجام شده باشد می‌توانید Ordinal خود را در کیف پول خود مشاهده کنید.

چگونه می‌توان اوردینال‌های بیت کوین را خرید و فروش و معامله کرد؟

اوردینال‌های بیت کوین مانند NFT های سنتی قابل خرید و فروش و ترید هستند. شما می‌توانید از طریق بازارهای مختلف نسبت به خرید و فروش Ordinals اقدام نمایید. بازار اوردینال‌های بیت کوین نسبت به ان اف تی فعالیت کمتری دارد به همین جهت باید قبل از معاملات آن‌ها تحقیقات لازم را انجام دهید. برای خرید و فروش Ordinals به کیف پول‌های سازگار با آن‌ها نیز احتیاج پیدا خواهید بود. در حالت کلی برای معامله اوردینال‌های بیت کوین باید به‌صورت زیر عمل کنید:

  • یک مارکت پلیس مناسب برای خرید و فروش اوردینال‌های بیت کوین پیدا کنید. برای انجام این کار می‌توانید کیف پول‌های Ordinals و پلتفرم OKX را انتخاب نمایید.
  • یک کیف پول سازگار با اوردینال‌های بیت کوین ایجاد کرده و به پلتفرم مربوطه متصل کنید.
  • برای معامله اوردینال‌ها باید مقداری بیت کوین برای پرداخت کارمزد در کیف پول خود داشته باشید. برای خرید بیت کوین از می توانید از خدمات صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت استفاده کنید.
  • کلکسیون‌های اوردینال را جستجو و یکی از آن‌ها را برای معامله انتخاب کنید.

بهترین پلتفرم‌های ان اف تی‌های بیت کوین

بهترین پلتفرم‌های ان اف تی‌های بیت کوین

همانند NFT های سنتی، ان اف تی‌های بیت کوین نیز پلتفرم‌های خاص خود را دارند. از این پلتفرم‌ها می‌توانید برای ساخت ان اف تی، مینت کردن و خرید و فروش NFT استفاده کنید. هر یک از پلتفرم‌های ان اف تی بیت کوین ویژگی‌های خاص خود را داشته و در نوبه خود گزینه مناسبی برای معامله NFT هستند. برای انتخاب بهترین پلتفرم ان اف تی بیت کوین باید امکانات پلتفرم، کارمزد و هزینه دسترسی به NFT ها را در نظر بگیرید. به‌طور کلی بهترین مارکت پلیس های NFT بیت کوین شامل موارد زیر هستند:

Gamma

گاما gamma.io یکی از بهترین پلتفرم‌ها NFT بیت کوین است که امکان ساخت و معامله ان اف تی های بیت کوین را برای کاربران فراهم می‌کند. اغلب تراکنش‌های این پلتفرم با استفاده از ارز دیجیتال STX انجام می‌شود. در پلتفرم Gamma می‌توانید بهترین NFT های بیت کوین را شناسایی و به‌راحتی معامله کنید. این پلتفرم بیشترین تعداد قراردادهای هوشمند بیت کوین و ان اف تی را در اختیار دارد و به کاربران این اجازه را می‌دهد که NFT را به اشتراک بگذارند و با استخراج آن کسب درآمد کنند.

Superfandom

سوپر فاندوم (Superfandom) یکی دیگر از پلتفرم‌هایی است که می‌توانید از آن برای ساخت و معامله nft بیت کوین استفاده کنید. این پلتفرم حاوی کلکسیون‌های مختلف ان اف تی از هنرمندان برجسته و تازه وارد است. nft های موجود در سوپر فاندوم بر اساس ارز دیجیتال STX قیمت‌گذاری می‌شوند. شما می‌توانید کیف پول خود را به این پلتفرم متصل و به‌راحتی NFT های دلخواه خود را ایجاد کنید.

Byzantion

Byzantion یک پلتفرم جذاب برای ایجاد، معامله و به اشتراک‌گذاری NFT های بیت کوین است. شما می‌توانید از کلکسیون‌های این پلتفرم ایده بگیرید و ان اف تی های ایده‌آل بسازید. Byzantion یک محیط ایده‌آل برای افراد علاقه‌مند به NFT است تا بتوانند سریعتر به هدف خود برسند.

Stacksart

استاکس آرت (Stacksart) یک پلتفرم جذاب برای علاقه‌مندان به ان اف تی های بیت کوین است. کاربران با استفاده از این پلتفرم می‌توانند به کلکسیون‌های مختلف از هنرمندان متنوع دسترسی داشته باشند. دسترسی آسان به کلکسیون‌ها، جستجوی سریع و معامله بی دردسر جزء ویژگی‌های اصلی Stacksart به شمار می‌رود. اگر به دنبال بازاری کامل از nft های بیت کوین هستید، استاکس آرت بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

تاثیر اوردینال‌های بیت کوین بر بازار ارز دیجیتال

اوردینال یکی از قابلیت‌های جدید بیت کوین است که بحث داغ و متفاوتی را بین کاربران ایجاد کرده است. هر یک از کاربران نظرات متفاوتی درباره سودمندی Ordinals برای شبکه بیت کوین دارند. برخی از حامیان BTC این گونه عنوان می‌کنند که اوردینال‌ها یک روش نوآورانه و کاربردی برای پایدار کردن بیت کوین هستند تا تقاضای بیشتری برای فضای بلاک‌ها ایجاد کنند. چرا که بیت کوین در نهایت تمام می‌شود و پاداش استخراج از بین خواهد رفت و شبکه به کارمزد تراکنش‌ها وابسته خواهد بود.

با توجه به این موضوع، Ordinals می‌توانند توسعه‌دهندگان و کاربران جدیدی را به سمت شبکه بلاک چین بیت کوین جذب کنند. علاوه بر این، اوردینال‌های بیت کوین نسبت به NFT های سنتی ایمن‌تر، غیرمتمرکز تر و شفاف‌تر هستند چون به هیچ پلتفرم یا واسطه‌ای نیاز ندارند. با این حال، برخی از افراد معتقدند که اوردینال‌ها از شبکه بلاک چین سوء استفاده می‌کنند و منابع کمیاب و ارزشمند آن را هدر می‌دهند. چرا که اوردینال‌ها داده‌های زیادی مصرف می‌کنند و به دلیل افزایش تقاضا برای فضای بلاک توسط کاربران باعث افزایش هزینه‌ها و ازدحام شبکه می‌شوند

از طرفی غیرمتمرکز بودن اوردینال‌ها باعث شده است که ماهیت Ordinals زیر سوال برود. چون کاربران معتقدند این ویژگی اوردینال‌های بیت کوین باعث می‌شود که با صدور دارایی‌های تقلبی، امکان کلاهبرداری در بلاک چین فراهم شود. این افراد ادعا می‌کنند که Ordinals با چشم‌انداز و هدف اصلی بیت کوین (تبدیل شدن به یک سیستم نقدی الکترونیکی P2P) سازگار نیست. در حالت کلی اوردینال‌ها مخالفان و حامیان زیادی دارند و تاثیرگذاری آن در بلند مدت مشخص خواهد شد.

اوردینال‌های بیت کوین را در چه کیف پولی می‌توان ذخیره کرد؟

بیت کوین اوردینالز در حال گسترش است و روز به روز به تعداد آثار دیجیتالی آن افزوده می‌شود. با توجه به این موضوع شما باید اوردینال‌های بیت کوین را در کیف پول‌های معتبر ذخیره کنید. 

کیف پول‌های اوردینال به کیف پول‌هایی گفته می‌شود که کاربران می‌توانند از آن برای مشاهده، ذخیره، خرید، فروش و ترید اوردینال‌های بیت کوین استفاده کنند. این کیف پول‌ها امکان تعامل با پروتکل اوردینال را نیز برای کاربران فراهم می‌کنند. به‌طور کلی بهترین کیف پول‌ها‌ برای ذخیره اوردینال‌های بیت کوین شامل موارد زیر هستند:

  • Ordinals wallet
  • Hiro wallet
  • Xverse wallet
  • Sparrow wallet

مثالی از اوردینال‌های بیت کوین

یک نمونه از اوردینال‌های بیت کوین، اولین NTF از کلکسیون Taproot Wizard است. این مجموعه در زمان انتشار خود بخشی از بزرگترین تراکنش‌های بیت کوین را به خود اختصاص داده بود و در بزرگترین بلوک تاریخ بیت کوین گنجانده شد. این NFT با همکاری Udi Wertheimer (یک توسعه‌دهنده مستقل) و استخر استخراج بیت کوین Luxor ساخته شد. Luxor تراکنش‌های این دارایی را بدون احتساب کارمزد زنجیره‌ای در بلوک بیت کوین قرار داد.

ارز دیجیتال Ordi چیست؟

Ordi یکی از جذاب‌ترین ارزهای دیجیتال موجود در بازار است که از استاندارد BRC-20 بیت کوین پشتیبانی می‌کند. این ارز با استفاده از پروتکل اوردینالز، اطلاعات لازم روی هر واحد ساتوشی را ثبت می‌کند. ارز دیجیتال اوردی مانند بیت کوین دارای حداکثر حجم عرضه 21 میلیون واحد است و در صرافی‌های بزرگی همچون بایننس، اواکس، بای بیت و… لیست شده است. Ordi ارز دیجیتال اوردینال بیت کوین است که از قرارداد هوشمند برای ساخت آسان‌تر NFT استفاده می‌کند. خدمات خرید ارز ordi در صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت ارائه می‌شود.

اوردینال‌های بیت کوین با NFT ها چه تفاوتی دارند؟

اوردینال‌های بیت کوین با NFT ها چه تفاوتی دارند؟

اوردینال‌های بیت کوین از جهات مختلفی با NFT های سنتی دارند. اصلی‌ترین تفاوت بین این دو در نحوه ذخیره‌سازی آن‌ها است. داده‌های مربوط به NFT ها در شبکه‌های بلاک چین مختلف از جمله اتریوم، پالیگان و… و به‌صورت آف چین یا خارج از زنجیره ذخیره می‌شود. این در حالی است که اوردینال‌ها تمام داده‌ها را به‌صورت آنچین و در بلاک چین بیت کوین ذخیره می‌کنند. ذخیره آنچین باعث می‌شود که Ordinals کاملا غیرمتمرکز، ایمن و شفاف باشد. اما این مدل ذخیره باعث می‌شود که هزینه‌های مربوط به ساخت اوردینال‌ها افزایش پیدا کند.

تفاوت دیگر اوردینال‌های بیت کوین و ان اف تی در نحوه ارزش‌گذاری آن‌ها است. در حالت کلی ارزش Ordinals و NFT بر اساس ویژگی‌های خاص اثر هنری و کمبود عرضه برای آن‌ها تعیین می‌شود. اما ارزش اوردینال‌ها به عوامل دیگری از جمله بلاک‌های بیت کوین و میزان استخراج ساتوشی نیز بستگی دارد. در حالت کلی با توجه به گره خوردن اوردینال‌ها به بیت کوین، این دارایی‌های کمیاب‌تر هستند و ارزش بالایی دارند.

از دیگر تفاوت‌های بین اوردینال‌های بیت کوین و ان اف تی می‌توان به میزان تغییرناپذیری آن‌ها اشاره کرد. همانطور که می‌دانید آثار هنری می‌توانند عکس، فیلم، موسیقی و… باشند. NFT هایی که به‌صورت سنتی ساخته می‌شوند قابلیت تغییر متا دیتا برخوردارند. بنابراین کاربران و آرتیست‌ها می‌توانند از پلفترم‌هایی همچون Open Sea برای تغییر متا دیتا استفاده کنند.

اما این قضیه برای اوردینال‌های بیت کوین صدق نمی‌کند چرا که تمام داده‌های مربوط به Ordinals در خود بلاک چین ذخیره می‌شود و تحت هیچ شرایطی امکان تغییر آن‌ها وجود ندارد. این موضوع سبب شده است که اوردینال‌های بیت کوین به‌عنوان یک دارایی دیجیتال کامل روی بلاک چین شناخته شده و محبوبیت زیادی داشته باشد.

مزایای NFT های بیت کوین

NFT های بیت کوین جزو بهترین نوع توکن‌های غیر قابل تعویض هستند که از محبوبیت بالایی برخوردارند. این دارایی‌ها مزایای بسیار زیادی دارند و در طی چند ماه اخیر توانسته‌اند که توجه مخاطبان را به سمت خود جلب کنند. اگر شما هم در لیست علاقه‌مندان به ان اف تی‌های بیت کوین هستید لازم است که مزایای آن‌ها را به خوبی بشناسید. به‌طور کلی مزایای NFT های بیت کوین شامل موارد زیر هستند:

  • تمام داده‌های مربوط به NFT بیت کوین به‌صورت مستقیم در بلاک چین بیت کوین ذخیره می‌شوند.
  • ان اف تی های بیت کوین از امنیت بالایی برخوردارند و به‌صورت تغییرناپذیر طراحی می‌شوند. در واقع امکان تغییر متا دیتای این دارایی‌ها وجود ندارد.
  • NFT های بیت کوین به سرعت در حال رشد هستند و سرمایه‌گذاران و کلکسیونرهای زیادی روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.
  • این NFT ها به دلیل محبوبیت و ارزشمندی بیت کوین ارزش بسیار زیادی دارند.

آینده اوردینال‌ها به چه صورت خواهد بود؟

علی‌رغم وجود مخالفان متعدد برای اوردینال‌ها، این ابزارها به خوبی توانسته‌اند توجه کاربران را به سمت خود جلب کنند. Ordinals شرایط لازم برای استفاده آسان‌تر از بیت کوین، ایجاد ان اف تی و ثبت داده در شبکه بلاک چین BTC را فراهم می‌کنند. از طرفی سرمایه‌گذاران و پلتفرم‌های مختلفی از اوردینال‌های بیت کوین حمایت می‌کنند. این موضوع باعث شده است که اوردینال‌ها در همین مدت زمان کوتاه رشد خوبی را تجربه کنند.

افزایش استقبال از Ordinals، گسترش کیف پول‌های اوردینال و پلتفرم‌های خرید و فروش NFT بیت کوین، شرایط لازم برای رفع نیازهای کاربران را فراهم کرده است. این عوامل سبب شده است که کارشناسان نسبت به آینده اوردینال‌ها خوشبین باشند؛ چرا که بیت کوین یک ارز محبوب بین کاربران است و افزوده شدن قابلیت ساخت آسان NFT با استفاده از اوردینال‌ها سبب شده است که استفاده از آن نسبت به قبل آسان‌تر باشد. بنابراین انتظار می‌رود که Ordinals و صنعت ان اف تی بیت کوین در چند سال آینده پیشرفت چشمگیری را تجربه کند و حرف زیادی برای گفتن داشته باشد.

اوردینالز‌ها و ان اف تی‌های بیت کوین

اوردینال‌های بیت کوین به‌عنوان یک ابزار قدرتمند شناخته می‌شوند که امکان ساخت NFT را برای کاربران فراهم می‌کنند. این ویژگی سبب شده است که کاربران و توسعه‌دهندگان بیشتری از شبکه بیت کوین استقبال کنند. Ordinals اطلاعات مربوط به NFT را در بلاک چین ذخیره می‌کنند به همین جهت امنیت این دارایی‌ها در وضعیت مطلوبی قرار دارد. NFT های بیت کوین ارزش بسیار زیادی دارند و به‌صورت جدی با NFT های سنتی رقابت می‌کنند. در واقع اوردینال های بیت کوین یک دریچه جدید به سمت دنیای ان اف تی هستند که امکان ساخت NFT های با ارزش‌تر، امن‌تر و شفاف‌تر را برای کاربران فراهم می‌کنند. این ابزار قدرتمند به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند داده‌ها را روی هر واحد ساتوشی اضافه و در شبکه بیت کوین ذخیره کنند. NFT بیت کوین تفاوت زیادی با سایر NFT ها دارد و همین تفاوت‌ها سبب شده است که این نوع از دارایی‌ها بیشتر مورد توجه قرار بگیرند. NFT بیت کوین به گونه‌ای از توکن‌های غیرقابل تعویض گفته می‌شود که با استفاده از پروتکل اوردینالز ساخته می‌شوند. در این مقاله بررسی کردیم که ان  اف تی های بیت کوین چیست، چه مزایایی دارد و نحوه خرید و فروش آن‌ها به چه صورت است. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشد.

سوالات متداول
Request for Quote

اوردینال‌های بیت کوین به‌صورت مستقیم از طریق بلاک چین BTC صادر می‌شوند. نسخه‌های پیشرفته اوردینال‌ها در شبکه‌های بلاک چین دیگر از جمله اتریوم نیز در دسترس هستند.

اوردینال‌ها امنیت بالایی دارند و به افزایش کاربران بیت کوین کمک می‌کنند اما موجبات افزایش هزینه‌های شبکه و امکان کلاهبرداری بر اثر صدور دارایی‌های تقلبی را فراهم می‌کنند.

ارزش گذاری اوردینال‌های بیت کوین بر اساس ویژگی‌های خاص اثر هنری، کمبود عرضه برای آن‌ها، بلاک‌های بیت کوین و میزان استخراج ساتوشی می‌شود.

NFT بیت کوین به گونه‌ای از توکن‌های غیرقابل تعویض گفته می‌شود که با استفاده از پروتکل اوردینالز ساخته می‌شوند

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال
آموزش ترید ارز دیجیتال
آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال
از زمان پیدایش بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال، شاهد رشد سریع و پذیرش گسترده صنعت کریپتو در جهان بوده‌ایم. بدین ترتیب، امروزه دارایی‌های دیجیتال در پرتفوی مدیران و...
تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل فاندامنتال
تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟
اگر بازار ارزهای دیجیتال را مانند یک ماشین در حال حرکت تصور کنیم، تحلیل و استراتژی‌ در نقش راهنمای راه یا همان گوگل مپ مشهور ظاهر می‌شود. همانند نقشه‌های راهنما،...
دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید
آموزش ارز دیجیتال
دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید
دامیننس Dominance یک معیار مهم برای درک موقعیت یک ارز دیجیتال در بازار است. دامیننس نسبت بین ارزش بازار یک رمز ارز خاص و کل ارزش بازار ارز دیجیتال است....