آموزش تحلیل تکنیکال

نحوه تشخیص و معامله با الگوی کندل ستاره صبحگاهی

نحوه تشخیص و معامله با الگوی کندل ستاره صبحگاهی

وقتی در رابطه با تحلیل تکنیکال و کندل استیک مطالعه می‌کنید، می‌توانید از الگوهای زیادی مانند ستاره صبحگاهی morning star استفاده کنید تا بتوانید جهت حرکت بازار را به خوبی تشخیص دهید. مورنینگ استار یکی از الگوهای مهم پرایس اکشن در تحلیل تکنیکال است که می‌توانید با ترکیب این الگو با دانش و استراتژی شخصی خود در معامله، معاملات خوبی در بازار انجام دهید. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی مفهوم الگوی ستاره صبحگاهی و نحوه معامله با آن بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

الگوی ستاره صبحگاهی چیست؟

الگوی ستاره صبحگاهی (morning star) یک الگوی کندل استیک صعودی در نمودار قیمت است که شباهت زیادی به ستاره دارد. این الگو شامل سه کندل است و طی سه روز تشکیل می‌شود. الگوی ستاره صبحگاهی در انتهای یک روند نزولی تشکیل می‌شود و نشان‌دهنده پایان آن روند و شروع افزایش قیمت است.

الگوی ستاره صبحگاهی چیست؟

با شکل‌گیری الگوی ستاره صبحگاهی و تایید سایر شاخص‌ها، مانند اندیکاتور RSI که می‌تواند مکمل این الگو باشد، معامله‌گران می‌توانند منتظر معکوس شدن روند باشند.

الگوی ستاره صبحگاهی چه زمانی رخ می‌دهد؟

همانطور که اشاره شد، الگوی ستاره صبحگاهی، یک الگو در تحلیل به سبک پرایس اکشن است که در پایان یک روند نزولی رخ می‌دهد. به عبارت دیگر، با مشاهده این الگو می‌توانید این احتمال را بدهید که روند نزولی قیمت در حال پایان است و یک روند صعودی آغاز خواهد شد.

الگوی ستاره صبحگاهی چه زمانی رخ می‌دهد؟

زمانی که بازار در یک روند نزولی قرار دارد، اکثر معامله گران انتظار دارند که روند نزولی بیشتر ادامه یابد. جو فعلی بازار نزولی است و معامله‌گران یا در معاملات شورت هستند یا از بازار خارج می‌شوند و منتظر شروع روند صعودی می‌مانند.

در چنین حالتی، کندل اول الگو شکل می‌گیرد. هنگامی که کندل دوم تشکیل می‌شود، به نظر می‌رسد که بازار نه تنها روند نزولی را ادامه می‌دهد بلکه قصد دارد با شدت بیشتری کاهش یابد. زیرا کندل دوم، شکل نزولی‌تری به خود می‌گیرد. حال از آنجایی که این روند نزولی برای طولانی مدت ادامه داشته است، بسیاری از تریدرها ممکن است تصور کنند که امکان معکوس شدن روند وجود دارد. بنابراین فشار خرید در بازار افزایش می‌یابد و قدرت فروشندگان برای پایین‌ نگهداشتن قیمت کم می‌شود.

اینگونه است که بازار در اطراف جایی که باز شد، بسته می‌شود و یک الگوی کندل استیک Doji ایجاد می‌کند. سپس روز سوم، تایید می‌شود که خریدراها بازار را به دست گرفته‌اند و انتظارها برای معکوس شدن روند افزایش می‌یابد. به همین ترتیب کندل روز سوم، یک کندل صعودی و سبز خواهد بود.

مطابق شکل بالا، هنگام شکل‌گرفتن یک کندل صبحگاهی، ابتدا یک روند نزولی شکل گرفته، سپس این روند نزولی با یک حرکت صعودی قیمت با یک اصلاح همراه خواهد شد که نشان‌دهنده ضعیف شدن این روند است. در آخر دوباره قیمت روندی نزولی به خود خواهد گرفت و با مشاهده الگوی ستاره صبحگاهی، می‌توانید به پایان روند امیدوار بوده و معامله خرید باز کنید.

پیشنهاد: آشنایی با انواع سبک پرایس اکشن 

تشخیص الگوی ستاره صبحگاهی در چارت

در بخش‌های قبلی تصویر و مثال‌هایی از الگوی ستاره صبحگاهی را مشاهده کردید و بهتر است برای شناسایی این الگو در چارت نیز همواره این تصاویر را در نظر بگیرید. الگوی ستاره صبحگاهی از سه کندل تشکیل شده است و هنگامی می‌توانید آن را در چارت تشخیص دهید که یک روند نزولی در حال اتمام باشد.

تشخیص الگوی ستاره صبحگاهی در چارت

اجزای الگوی کندل استیک ستاره صبحگاهی

الگوی کندل استیک مورنینگ استار دارای 3 بخش است که جزئیات آن‌ها در بخش زیر بیان شده‌اند.

  • یک کندل قرمز یا نزولی با بدنه‌ای نسبتا بزرگ (2)
  • یک کندل کوچک به شکل ستاره که قیمت باز و بسته ‌شدن آن به یکدیگر نزدیک باشند. (3)
  • یک کندل صعودی با بدنه‌ای متوسط یا بزرگ که حداقل 50 درصد بدنه کندل نزولی اول را پوشش داده باشد. (4)

همانطور که خواندید، اولین بخش از الگوی معکوس ستاره صبحگاهی، یک کندل بزرگ قرمز و نزولی است. در روز اول، خرس‌ها (فروشندگان) مسئول بازار هستند و معمولا پایین‌ترین قیمت‌ها را ایجاد می‌کنند.

کندل روز دوم یک کندل دوجی است و می‌تواند صعودی یا نزولی باشد. همانطور که می‌دانید یک کندل صعودی در روز دوم معمولا به نشانه بازگشت تلقی می‌شود اما آنچه اینجا اهمیت دارد، کندل روز سوم است.

کندل روز سوم معمولا با یک گپ صعودی آغاز می‌شود و در طی آن خریداران بازار را حتی بیشتر به سمت بالا می‌برند تا ضررهای روز اول نیز جبران شود.

نکته: هرچه کندل صعودی سوم بتواند بیشتر کندل نزولی اول را در الگوی ستاره صبحگاهی پوشش دهد، آن الگو قدرت تغییر روند بیشتری دارد.

استراتژی معامله با الگوی ستاره صبحگاهی

استراتژی‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید با بهره بردن از آن‌ها، با الگوی morning star معامله و سودهای خوبی از بازارهای مالی کسب کنید. از رایج‌ترین استراتژی‌های معامله با الگوی ستاره صبحگاهی می‌توان به معامله با خط روند و محدوده حمایت اشاره کرد. در این بخش به بررسی این استراتژی‌ها خواهیم پرداخت.

استراتژی معامله با الگوی ستاره صبحگاهی

استراتژی معامله با خط روند

هنگامی که روند قیمت نزولی می‌شود، یک خط روند نزولی نیز شکل می‌گیرد که به عنوان یک سطح حمایتی متغیر برای قیمت عمل می‌کند و شما می‌توانید با مشاهده یک الگوی ستاره صبحگاهی هنگام برخورد قیمت با خط روند، معامله خرید انجام دهید. حد ضرر شما نیز کمی پایین‌تر از خط روند نزولی قرار می‌گیرد.

استراتژی معامله با محدوده حمایتی

شما می‌توانید روی چارت، محدوده‌های حمایتی مهم که قیمت با برخورد به آن‌ها با تغییر همراه است را مشخص کنید و سپس، با مشاهده برخورد قیمت به یک سطح حمایتی همزمان با پایان یک روند نزولی و مشاهده الگوی ستاره صبحگاهی، معامله خرید خود را باز کنید.

استراتژی معامله با اندیکاتور بولینگر باند

اندیکاتور بولینگر باند با انجام محاسباتی روی میانگین قیمت، یک سقف و کف روی چارت رسم می‌کند که به عنوان سطوح حمایت و مقاومت عمل می‌کنند. به همین دلیل، شما می‌توانید با مشاهده الگوی ستاره صبحگاهی در کف اندیکاتور، معامله خرید خود را مطابق تصویر زیر باز کنید.  

تفاوت الگوی ستاره صبحگاهی با ستاره عصرگاهی

همانطور که گفته شد، الگوی ستاره صبحگاهی یک الگوی صعودی است و معمولا هر الگوی صعودی در کندل استیک، الگوی نزولی نیز دارد. این موضوع درباره الگوی ستاره صبحگاهی نیز صدق می‌کند و الگوی نزولی این کندل، ستاره شامگاهی نام دارد.

برعکس الگوی ستاره صبحگاهی، الگوی ستاره عصرگاهی (شامگاهی) یک الگوی نزولی است و در هنگام پایان یک روند صعودی تشکیل می‌شود.

بنابراین می‌توانیم بگوییم الگوی Evening star یک کندل بلند صعودی است که به دنبال آن یک کندل کوتاه نزولی یا صعودی و سپس یک کندل نزولی بلند شکل می‌گیرد؛ اما Morning star یک کندل بلند نزولی است که با یک کندل کوتاه دوجی و یک کندل بلند صعودی همراه است.

تشخیص صعودی شدن روند با ستاره صبح گاهی

در این مطلب با بررسی چیستی الگوی ستاره صبحگاهی و استراتژی‌های معامله با آن، همراه شما بودیم. الگوهایی مانند ستاره صبحگاهی می‌توانند تا حد زیادی به موفقیت شما در معاملات در بازارهای مالی، کمک کنند؛ اما اگر شما به مدیریت سرمایه و استراتژی شخصی خود پایبند نباشید، استفاده از این الگوها برای شما بیهوده خواهد بود.

سوالات متداول
Request for Quote

الگوی ستاره صبحگاهی زمانی رخ می‌دهد که روند نزولی قیمت به پایان می‌رسد و یک روند صعودی آغاز خواهد شد.

الگوی ستاره صبحگاهی تنها در زمانی که یک روند نزولی در حال پایان یافتن  است شکل می‌گیرد و شما نباید معامله خرید را هنگام مشاهده الگوی ستاره صبحگاهی در یک روند صعودی باز کنید. علاوه بر این، نیاز است تا در کنار بررسی الگوی ستاره صبحگاهی در پایان یک روند نزولی، فاکتورهای دیگر را نیز بررسی کنید.

شما می‌توانید از الگوی ستاره صبحگاهی در هر بازار مالی که امکان تحلیل تکنیکال در آن وجود دارد استفاده کنید و این الگو محدود به یک بازار مالی نیست.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...